دیپلمات ایرانی متهم به جاسوسی در مصر 'آزاد شد'

دیپلمات ایرانی متهم به جاسوسی در مصر 'آزاد شد'

خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش داده که یک دیپلمات ایرانی که در قاهره به ظن جاسوسی دستگیر شده بود، آزاد شده است.

پیشتر خبرگزاری ها به نقل از مقام های امنیتی مصر گزارش داده بودند که این دیپلمات ایرانی را به ظن جاسوسی، در قاهره پایتخت این کشور دستگیر کرده اند.گزارش خبرگزاری رسمی مصر حاکی است که مقام های امنیتی این کشور پس از مشخص شدن این موضوع که فرد دستگیر شده دیپلمات است، او را آزاد کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی مصر، وزارت خارجه این کشور هویت این دیپلمات ایرانی را تایید کرده است.

با وجود این، منا همچنین گزارش داده است که رفتار این فرد به گونه ای بوده است که ناقض پروتکل های دیپلماتیک می باشد.

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داده که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران عصر یکشنبه ۲۹ مه (۸ خرداد) در پایان جلسه هیات دولت گفته است که "مصری های ضمن عذر خواهی از بازداشت دیپلمات ایرانی پس از دوساعت از بازداشت او را آزاد کردند."

پیش از موضع گیری آقای مصلحی، نمایندگی دیپلماتیک ایران در مصر، دستگیری یک دیپلمات این کشور را به کلی تکذیب کرده بود.

یکی از مسوولان دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که او اطلاعی از این موضوع که یکی از دیپلمات های ایرانی به اتهام جاسوسی دستگیر شده باشد ندارد.

در ساعات آغازین انتشار این خبر، شبکه خبری العربیه گزارش داده بود که فرد دستگیر شده که یکی از کارکنان دفتر حفاظت منافع ایران در مصر بوده، اخبار و تحولات مصر را به خارج از این کشور انتقال می داده است.

منابع خبری مصری و نیز شبکه العربیه، نام این دیپلمات ایرانی را "قاسم حسینی" ذکر کردند اما بعدا شبکه خبری عرب زبان العالم متعلق به دولت ایران به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که آقای حسینی در محل کارش حاضر و مشغول فعالیت های کاری روزمره خود است.

این منبع مطلع به شبکه العالم گفت که ایران در حال پی گیری این ماجرا است.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه ایران اعلام کرد که "دیپلمات ایرانی هم اکنون در محل دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره مشغول انجام وظیفه است."

این منبع در عین حال به خبرگزاری فارس گفت که "این موضوع از طریق جهات رسمی و دیپلماتیک در حال پیگیری است."

فراز و نشیب روابط

جمهوری اسلامی ایران ۳۰ سال پیش به دلیل شناسایی اسرائیل از سوی دولت مصر روابط خود را با مصر قطع کرد اما پس از تحولات اخیر در آن کشور، تلاش هایی برای از سرگیری روابط گزارش شده است.

از زمان برکناری حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع مصر در ماه فوریه گذشته، شورای نظامی حاکم بر مصر علاقمندی خود را به داشتن روابط بهتر با ایران نشان داد و در ایران نیز برخی نمایندگان مجلس خواستار آن شده بودند تا "روابط ایران و مصر به نحو شایسته تری دنبال شود."

چهار روز پیش نیز‌ وزیران امور خارجه ایران و مصر در ملاقاتی که در حاشیه شانزدهمین اجلاس وزیران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صورت گرفت، در مورد ارتقاء روابط دیپلماتیک در سطح سفیر با هم دیدار و گفتگو کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری دولتی مصر در این ملاقات، نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر به علی اکبر صالحی، همتای ایرانی خود گفت کشورش مایل به آغاز فصل جدیدی با تمامی کشورهای جهان است و از دشمنی با هر کشوری پرهیز می کند.

آقای العربی همچنین گفت که موضوع ارتقاء سطح روابط دیپلماتیک در پارلمان بررسی خواهد شد.

اتهام جاسوسی به یک دیپلمات ایرانی در مصر در حالی صورت گرفته که پیش از آن بحرین نیز اعلام کرده بود که در حال محاکمه دو ایرانی به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی است.

کویت نیز ماه گذشته ایران را متهم کرده بود که شبکه ای جاسوسی در این کشور به راه انداخته است و پس از آن دو ایرانی را به اتهام عضویت در این شبکه جاسوسی "وابسته به سپاه پاسداران ایران" را به اعدام محکوم کرده بود.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.