عزت اله انتظامی: آدم بودن سخت شده است

عزت اله انتظامی: آدم بودن سخت شده است

استاد عزت اله انتظامی "آقای بازیگر" سینما و تئاتر ایران، در آیین گشایش جشنواره فیلم شهر که از سوی شهرداری تهران برگزار شده بود، با انتقاد از فضای موجود در جامعه تاکید کرد که آدم بودن سخت است، اما باید بکوشیم آدم باشیم. این روزها معنای انسانیت تغییر کرده است و انسان‌ها به هم مهربانی نمی‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، استاد انتظامی به خاطر اشتیاق جوانان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: "امیدوارم خداوند برای بیان عرایضم من را یاری کند. مدتی است که وضع جسمانی خوبی ندارم و به تازگی هم پایم را عمل جراحی کرده ام."


انتظامی ادامه داد: "جشنواره فیلم شهر این افتخار را به من داد که به عنوان رئیس و عضوی از هیئت داوران فعالیت کنم و همه فیلم‌ها را هم دیدم. شعار جشنواره امسال همانطور که بارها گفته‌اند "شهری انسانی برای انسان شهری" است. اما من دوست داریم این شعار را یک مقدار بشکافیم. فکر می‌کنم منظور از این پیام این است که آدم‌هایی که با هم زندگی می‌کنند و در یک شهر کنار هم نفس می‌کشند چقدر خوب است که آدم باشند. در گذشته‌های دور همه ما نسبت به یکدیگر محبت داشتیم و با هم رفت وآمد می‌کردیم نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است که دیگر رحم نداریم و فقط به فکر خودمان هستیم. زمان قدیم در ایام سوگواری مردم مثل این روزها نذر می‌کردند و خرج می‌داند اما امروز همه چیز تغییر کرده و به نحوی مدرن شده است. حالا همان هزینه‌ها و حتی بیشتر هم می‌شود اما دیگر صفای گذشته را ندارد. کافی است شما بیست دقیقه در خیابان راه بروید و ببینید چطور حقتان را می‌گیرند و به هیچ کجا راهتان نمی‌هند. این روزها معنای انسانیت هم تغییر کرده است."


آقای بازیگر با برشمردن تعدادی از فیلم‌های تاثیرگذار در سینمای ایران به حاضران توصیه کرد: "فیلم‌هایی مثل "جدایی نادر از سیمین" به درستی طبقات زیرین جامعه ایران را به تصویر می‌کشند و اگر می‌خواهیم ایران را به مردم بشناسانیم، این همان ایران واقعی است. یا مثلا فیلم "مرهم" که برای من بسیار جذاب بود و تا مدت‌ها آن خانم مسن چادری فیلم با من زندگی می‌کرد." وی با تحسین فیلم "طلا و مس" افزود: "چقدر خوب که در چنین فیلمی معنای واقعی انسان بودن را فهمیدیم. من "طلا و مس" را چند بار دیدم و هر بار هم بعد از دیدن به پهنای صورت اشک ریختم. به نظرم بازیگر زن این فیلم فوق‌العاده بود و از بین بازیگران جوان از معدود هنرمندانی است سینما را بلد است."

samaneh uk - انگلستان - پلی موث
خیلی هم سخت شده
شنبه 31 اردیبهشت 1390

svenskpojke - سوئد - استکهلم
درود بر شرف انسان
شنبه 31 اردیبهشت 1390

رضا ایرانی - آمریکا - لس انجلس
خیلی وقت بود داشتم دنبال این جمله میگشتم.... "آدم بودن سخت شده است". خیلی قشنگ گفت, دمش واقعا گرم
شنبه 31 اردیبهشت 1390

mansourehtaghavi - ترکیه - ازمیر
آقای انتظامی تازه به این حقیقت رسیدید؟ این ملت نا دان خطرناک است چون نادانان با چشم بسته جلو میرون.اصلا نه منطق حالیشونه ونه روشنگری ونمیخواهند بیاموزند. بشما قول میدهم این وضع سالیان سال ادامه خواهد داشت.تا زمانیکه این مردم نه برای گرانی-اعدام ها-تجاوزها-مذهبی شدن دانشگاه ها-زور ها -اعتیاد ها و درد های بی درمان از الف تا ی لالمونی گرفتند و ساکتند پس آدم بودن سخت شده.
شنبه 31 اردیبهشت 1390

saitama - ژاپن - توکیو
اقا دلیل اینکه کامنتهای من را نمیذارید چیه?با من مشکل دارید?لطفا توضیح دهید
شنبه 31 اردیبهشت 1390

khosh bavar - ایران - یزد
آدم بودن سخت شده است ! هر جامعه ای که گرسنه باشد ( اقتصاد خراب ), و از همه بدتر فاقد عدالت نسبی و قانون باشد و باز از همه بدتر, اگر مردم " خود و ارمان " خود را " پایمال " ببینند و بطور اشکار شاهد دروغ و جنایت اجتماعی و اقتصادی باشند, باور کنید این در ذات ادمی هست که خوی " اسانیت " خود را فراموش کند و مانند جانور درنده ای از فاکتور " جبر و زور" استفاده خواهد کرد تا از صحنه زندگیش محو نشود !
شنبه 31 اردیبهشت 1390

هدیش - ایتالیا - پالرمو
آقای انتظامی آدم بودن سخت شده یعنی چی. اگر نگاهی به گذشته ایران بیندازیم میبینیم ایرانیها همیشه همین مردم بی فکر و تنبل و پر ادعا و عاری از هرگونه سخت کوشی و اندیشه بودند. همیشه از زیر کار در رفتن همیشه بد گویی دیگران را گفتن همیشه برای دیگران معلم اخلاق بودن اما خودشان پست ترین کارها را انجام دادن. یه نگاهی به این کتابا بندازید تا ببینید در گذشته هم این ملت تا چه اندازه حقیر بودن. یک سال در میان ایرانیان. خلق و خوی ما ایرانیان. صحرای محشر و بسیاری کتابهای دیگر که در این زمینه نگاشته شده. ایرانیها از نخست هم آدم نبودند که آدم شدن واسشون سخت باشه یا آسون
شنبه 31 اردیبهشت 1390

fredoparto - انگلستان - آکسفورد
هنرمند گرامی جناب آقای انتظامی این گفته شما که "آدم شده سخت شده" منو بیاد بخشی از دیالوگ فیلم گاو انداخت که گفتید "گاو شدن چه سخته." در اون زمان واقعاً همینطور بود. اما تقریباً سی ساله که هر موجودی شدن سخت شده. در این زمان بی سامانی ما دیگر هویتی نداریم نمی دونیم آدم هستیم یا حیوان. بخاطر همینه که فرقی بین ما و حیوانات قائل نیستند. بنابراین می تونیم بگیم، "گاو شدن خیلی آسونه و آدم شدن خیلی سخته."
شنبه 31 اردیبهشت 1390

parisa dokhtare bahar - ایران - تهران
استاد عزیز به امید سلامتیت.استاد عزیز بله زمان شما مهرومحبت بود چون از بچگی دیدین یاد گرفتین وعمل کردین ولی نسل ما فقط شاهد بی عدالتی بوده که مثل قانون جنگل باید بخوری تا خورده نشی وطبعن توی یه همچین جامعه ی کثیفی رشد معنوی جایی نداره.به امید برگشت انسانیت.
شنبه 31 اردیبهشت 1390

SSEPEHR - ایران - ایران
بقول معروف عالم شدن چه آسان!! آدم شدن چه مشکل! و حافظ شیرازی چه زیبا فرمودند: مباش در پی آزار و هرچه خواهی کن که در طریقت ما غیر از آن گناهی نیست!! برای ساختن یک دنیای خوب باید مصالحی خوب بکار ببریم، مثلا عشق. با مصالحی از قبیل : خشم ونفرت و جاه طلبی و آزمندی چگونه میتوانیم یک دنیای خوب بسازیم؟ پس چه نیکوست که هر کس از خودش (برای ساختن دنیایی پر از مهر وانسانیت) شروع کند و نخستین گام را دراین راستا بردارد. از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در گنبد دوار بماند.
شنبه 31 اردیبهشت 1390

zpirooz - آلمان - آخن
fredoparto - انگلستان - آکسفورد اونموقع گاو شدن سخت بود الان آدم شدن خیلی سخت شده بیشتریها خوب خر می شوند
شنبه 31 اردیبهشت 1390

h.k - دانمارک - اودا
استاد بزرگ سینمای ایران درست فرمودند.تصمیم بگیریم.میتوانیم.حقه بازی,دغل کاری,تکبر,چاپلوسی,وغیره راهنرندانیم.به یکدیگرتوهین نکنیم.همدیگررادوستداشته باشیم.همه رامثل خودوخودمانرامثل دیگران بدانیم.متحدباشیم.وحکومت ملایانراسرنگون کنیم.میتوانیم بگوییم که انسانیم.
دوشنبه 2 خرداد 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +459واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +424شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +305عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +272رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +231سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +219‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +210یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +178پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید