شیرین عبادی: احتمال بروز ناآرامی گسترده خوزستان


هشدار شیرین عبادی درباره احتمال بروز

 ناآرامی گسترده در خوزستان


شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، به سازمان ملل متحد گزارش داده است که تظاهرات مسالمت آمیز گروهی از ایرانیان در شهر اهواز در جنوب غربی ایران از سوی نیروهای دولتی ایران "به شدت سرکوب شده است."به گفته خانم عبادی، ایرانیان عرب زبان و سنی مذهب این تظاهرات مسالمت آمیز را شکل داده بودند.خانم عبادی به عنوان رئیس کانون مدافعان حقوق بشر این موضوع را طی نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است.تظاهرات ایرانیان عرب زبان و سنی مذهب در روز ۲۶ فروردین ماه صورت گرفته بود اما بر اساس گزارش خانم عبادی تا چند روز درگیری های کوچک و پراکنده ای در اهواز ادامه داشته است و در جریان آن، بیش از ۱۲ نفر کشته، ۲۰ نفر زخمی و دهها نفر بازداشت شده اند.خانم عبادی در این نامه نوشته است که از بازداشت شدگان هیچ اطلاعی در دست نیست و مامورین امنیتی خانواده و بستگان کشته شدگان را با تهدید مجبور به سکوت کرده و چند نفر از آنان را که با رسانه های عرب زبان مصاحبه کردند، دستگیر کرده اند.او در نامه اش خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر یادآوری کرده است که ایرانیان عرب زبان ساکن استان خوزستان طی ۳۲ سال عمر جمهوری اسلامی از تبعیض های ناروا رنج برده اند و در شرایط نامساعدی به سر می برند.خانم عبادی در این نامه به سازمان ملل هشدار داده است که احتمال بروز یک نا آرامی گسترده در این منطقه از ایران وجود دارد.جزئیات حوادث اهواز در اغلب رسانه های داخلی ایران بازتابی نداشته است اما خبرگزاری نیمه رسمی فارس بخشی از خطبه های نماز جمعه شهر اهواز را منتشر کرده که در آن امام جمعه موقت شهر اهواز گفته است حساب مردم خوزستان از "معدودی ضد انقلاب" جدا است.این خبرگزاری همچنین از قول مقام های انتظامی استان خوزستان از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک شهروند خوزستانی خبر داده بود.احمد ناصری، فرمانده انتظامی شادگان در استان خوزستان، این دو نفر را "شرور مسلح" توصیف کرده است.همزمان با اوج گرفتن تنش ها در خوزستان، اعضای هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز یکشنبه، حوادث این استان را بررسی کرده اند.سرکوب تظاهرات گروهی از مردم خوزستان در ششمین سالگرد تظاهرات مردم اهواز در اعتراض به "تغییر بافت جمعیت استان خوزستان" صورت گرفته است.این رشته اعتراضات پس از آن آغاز شد که نامه ای منصوب به یکی از مقام های دولت پیشین ایران منتشر شده بود که خواستار تغییر ترکیب و بافت جمعیتی این استان شده بود.هرچند صحت این نامه از سوی مقام های پیشین دولتی تکذیب شد، اما این نامه سبب بروز ناآرامی های قومی در خوزستان شد.استان خوزستان در جنوب غربی ایران هم مرز کشور عراق است و در مجاورت خلیج فارس قرار دارد. این استان مرکز عمده استخراج نفت ایران است که فروش و صادرات آن بخش عمده درآمده های دولت ایران را تشکیل می دهد.خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ هشت ساله با عراق دچار آسیب ها و خسارات فراوانی شد.اشغال طولانی‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دائمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی باعث آسیب‌های فراوان سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این منطقه شده که بخش اعظم آن باوجود گذشت دو دهه از پایان جنگ ترمیم و بازسازی نشده است.
89562389 - ایران - نجف آباد
اهوازیا ادمهای خونگرم و مهمان نوازی هستند.
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

خانه به دوش - سوئد - استکهلم
امام جمعه کابارای اهواز گفته است حساب مردم خوزستان از "معدودی ضد انقلاب" جدا است.... آخوند فقط میخواهند با این کلمه خریتی. مردم را به جون همدیگر بندازند.ملت همه 2 دست و یکصدا هستند و به کوری چشم سران رژیم خوده شان را جدا از هم نمیدانند و نمیکنند تا سرنگونی شما آخوندهای عرب تازی نما و کفتارصفت.
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
kian ahvaz و پدرام - اهواز, نظر شما کاربران گرامی چی میتونه باشه و چه چیزی را در اینده نزدیک در جنوب ایران پیش بینی میکنید !? با سپاس فراوان از پاسخ شما ! شاد و باهم باشیم .
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

shana - ایران - خوزستان
خوزستان عاشقتم .
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

محموداحمدی نژاد - ایران - گنبدکاووس
وقتی عکس محمود رو دیدم1کم خندم گرفت!جالب بودعکس
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
واقعا بهت میاد شغل شریف سپوری بلانسبت سوپورهای زحمت کش
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

89562389 - ایران - نجف آباد
shana - ایران - خوزستان . منم همینطور .
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

پدرام-اهواز - ایران - اهواز
khosh bavar - ایران - یزد- سلام اولا متن بالا یه مشکلی که داره نوشته سنی اما بیشتر عربهای خوزستان تا اونجا که من باهاشون در ارتباط هستم شیعه هستن در کل زیاد فرق نمیکنه اما وقتی توی ماهواره میبینان که حوزه خلیج فارس همه توی رفاه حتی اگر ظاهری باشه هستن میگن چرا ما که 95% بودجه و نفت رو داریم نمیتونیم اینجور باشیم چرا بیکاری هست . تمسخر و بیکار از دو عنصر مهم این جور تظاهرات هست البته نظر من هست
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
خانم بیادت هست که هنگامیکه تمام دوربینهای جهان روی تو زوم شده بود دلت برای طالبان جنایتکار در گوانتانامو می سوخت و اعتراض به منع حجاب در بعضی از کشورهای اروپائی و با افتخار می گفتی///اسلام کوچکترین منافاتی با حقوق بشر ندارد??????ایا فهمیدی دشمن اصلی ملا نیست بلکه همان دین ملاست??????
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

khosh bavar - ایران - یزد
پدرام-اهواز : سلام پدرام جان, با سپاس فراوان از جواب شما .
سه‌شنبه 30 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
پدرام-اهواز - ایران - اهواز . جدائی طلبی نقشه ی غرب پس از فاجعه ی 57 است ولی داشتن حق مساوی با بقیه ی ملت در هر شهری حق 100 در صدومسلم هر شهروند بلوچ اذری و کرد و عرب زبان ایرانیست.به امید انروز.
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

saraee - ایران - اهواز
به نظر من خانم شیرین عبادی بدون اطلاع از واقعیت صحبت کرده. چون اولا عربهای خوزستان شیعه هستند. دوما معزل نابرابری برای اکثر قومیتها هست اینجوری نیست که لر و عرب که در خوزستان هستند یکی به دیگری ارجحیت داده شده باشه. چه بسا در بعضی شهرستانها مثل خرمشهر یا آبادان و همین اهواز خیلی از منسب ها به دست عربها سپرده میشه. در ضمن خوزستان از اقوام مختلفی تشکیل شده از لر و بختیاری و شوشتری و دزفولی تا ترک و عرب همه با هم توی خوزستان زندگی میکنن و درصد جمعیت عربها نسبت به قومیتهای ذکر شده خیلی کمتری. نکته دیگه ای که مهمه اینه که یه عرب شیعه عمرا بخواد زیر نفوذ کشور سنی مذهب بره . بنابراین این تحرکات تاا زمانی که برای بیکاری و .. باشه عادی وقتی دم از جدایی بزنه معلومه که قضیه دیگه ای پشت پرده هست.
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

vahid6 - قطر - دوحه
یک عده از مردم اهواز هستند که میگن اهواز باید از ایران جدا بشه مثل بحرین وداخل فیسبوک و سایتهای عربی میگن خلیج عربی ..من اینها رو دیدم ...اگر با این عده ادم برخورد کردن که خوب کاری کردن چون 24ساعت تو سایتهای عربی فحش ایران ومردم ایران میدن و میگن اهواز بایه از ایران جدا بشه
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

alexxx - اتریش - وین
دست جوانان خونگرم خوزستان درد نکنه. اخیرا" زندگی را بر این کفتارهای وحشی سخت کردند. پیروز و سرافراز باشید.
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

سمانه خانم - ایران - تهران
باز هم این خانم افاظات کردن.بیچاره شوهر بدبختش که کم مونده بود از دستش گریه کنه
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
باز این سکینه سادات عبادی نطق کرد ...
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

payman_270 - ایران - سربندر
واقعا" به ما خوزستانی ها داره ظلم میشه .. 90 درصد درآمد ایران از استان خوزستانه اما مردم استان مث کشورهای فقیر آفریقایی دارن زندگی میکنن... اما خوزستان بدون ایران هیچ معنایی واسم نداره.
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

iranynab - ایران - تهران
من به حقوق بشر و نقضش کار ندارم. ولی عجب نردبون خوبیه این حقوق بشر برا رفتن به کشورهای خارجی و حقوق و شیتیل و چه و چه و چه. حقوق بشری که تو با اون قیافه بزک کرده عجوزه ات می خواهی برا من ایرانی بگیری بخوره توی سر خودتو اونایی که هی مثل عروسک کوکت می کنند. تو میخواهی حق من رو بگیری؟؟؟ می خوام صدسال سیاه نباشی که تو بشی وکیل من.
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

zibabahadori - امرئکا - هوستن
جومه نارنجی
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
iranynab - ایران - تهران . رژیمی ... این کثافتکاریها از ملا دینت و خدای قاتلت است ...
چهار‌شنبه 31 فروردین 1390

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +471شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +325پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +292یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +288رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +202کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +188پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد