بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۲۲ اسفند

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۲۲ اسفند

مسعود بهنودروزنامه‌نگار

از انفجارهای ژاپن تا تخریب منابع طبیعی

کارتون روز: آموزش مجازی بی سوادان؛ ابوالفضل محترمی- روزنامه خبر

هیجان انفجارهای ژاپن، بودجه در دقیقه نود، انتخاب دخت ایران اسلامی، اوج گیری تخریب منابع طبیعی در هفته آن و همزمان با تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر حفظ این منابع، تجلیل همسر دکتر حسین فاطمی از محمود احمدی نژاد از جمله مطالب مهم روزنامه های امروز است.

بودجه در دقیقه نود

"دو شرط تخصیص اعتبار برای برنامه های عمرانی جدید" گزارش اصلی جهان صنعتاست،"دولت در انتظار معجزه مجلس" تیتر اول جام جماست، "برنامه سال آینده یارانه‌ها" در صدر اخبار دنیای اقتصادآمده،خبر از "چهار راه خروج بودجه از بن بست" نوشته، تهران امروز از "آغاز سال نود بدون قانون بودجه" گزارش داده و قدس از "عیدی مجلس به دولتی که بودجه ندارد" خبر داده است.

حسین احمدی با عنوان "مقصر کیست" در تهران امروز نوشته قطعی شدن اداره کشور برای ماههای آغازین سال جدید را بدون قانون بودجه بر همگان روشن کرد. اتفاقی که در طول حیات 32 ساله نظام جمهوری اسلامی برای دومین بار رخ می‌دهد. پیش از این و در سال 58 که کشور درگیر تبعات به هم ریختگی نظام اداری کشور بود و هنوز نظام اداری جمهوری اسلامی به صورت کامل بر کشور مسلط نشده بود و به اصطلاح کشور در شرایط ویژه به سر می برد به ناچار و به موجب مصوبه شورای انقلاب یک بودجه چند دوازدهم در اختیار دولت وقت قرار گرفت.

نویسنده گزارش به یاد آورده که با آغاز سال 58 سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه کشور را آماده تصویب کرد. از اینکه کشور در دو ماهه ابتدای سال 58 با بودجه چند دوازدهم اداره شد کسی خرده‌ای نگرفت چرا که شرایط ویژه بود و چاره‌ای جز ارائه بودجه چند دوازدهم وجود نداشت. به عبارت دیگر تصویب بودجه چند دوازدهم مخصوص شرایط خاصی است و البته این شرایط تا امسال هم تکرار نشده است. حتی کشور که از سال 59 تا سال 67 درگیر جنگ بود و زمان جنگ هم یک شرایط ویژه به حساب می آید اما با این وجود هیچ وقت پیش نیامد که لایحه بودجه کشور به موقع آماده نشود و کشور هیچ سالی را بدون قانون بودجه آغاز نکرد.

نویسنده تهران امروز ابراز تاسف کرده که اکنون و کمتر از 10 روز دیگر سال 1390 را در شرایطی آغاز خواهیم کرد که کشور فاقد قانون بودجه است و معنای آن این است که دولت اجازه درآمد یا هزینه حتی یک ریال را هم نخواهد داشت مگر اینکه از مجلس مجوز یک تنخواه را دریافت کند

محمدصادق جنان‌صفت با عنوان "چرا دقیقه نود" در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته تا پایان امسال فقط 4-5 روز کاری باقی‌مانده، شهروندان ایرانی براساس عادت و عرف از روز جمعه 26 اسفندماه به تعطیلات سال نو می‌روند. در این مدت بسیار کوتاه باقی‌مانده از سال 1389 باید تکلیف چند مقوله و موضوع بسیار بااهمیت روشن شود که اولی بودجه سال آینده است.

به نوشته این مقاله عدم تصویب لایحه بودجه سال 1390 را در حالی که هیچ اتفاق استثنایی در سپهر مسائل مختلف کشور رخ نداده است، چگونه باید تفسیر کرد و چه باید کرد که این موضوع به روش تبدیل نشود. میلیون‌ها کارگر و کارمند ایرانی در حالی چشم انتظار شروع جشن‌های سال نو هستند که نگران تصمیم‌های مربوط به مزد و حقوق خود هستند. چرا تعیین مزد کارگران به وسیله دولت و شرکای اجتماعی او؛ یعنی نهادهای کارگری و نهادهای کارفرمایی به مشکل برخورد کرده است؟

کارتون خانه تکانی- سعید صادقی، روزنامه جام جم

سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده فعالان اقتصادی ایران به دلایل گوناگون برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود چشم به منابع بانکی دارند و می‌خواهند تا جایی که ممکن است نقدینگی خود را از سپرده‌های شهروندان تامین کنند. و خلاصه این که چرخ روزگار از رفتن باز نمی‌ماند و زمان را نمی‌توان متوقف کرد. این سپری شدن زمان به همه فرصت می‌دهد کارهای انجام نشده را نیز به فرجام برسانند.

و سرانجام این که: برای شهروندان و نهاد دولت نباید چنین باشد که تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم به دقیقه 90 موکول شود. وقتی کار به دقیقه 90 می‌رسد؛ یعنی اینکه شاید برنامه‌ریزی از پیش‌اندیشیده کنار گذاشته شده و به شتابزدگی و هیجان تبدیل شود.

خاطره وطن‌خواه‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته یکی از آفت‌های بودجه‌نویسی در دولت‌هایی که بودجه سالانه آنها وابسته به نفت است، عدم تحقق درآمدها و محقق نشدن بودجه پروژه‌های عمرانی است. اتفاقی که در کشور ما به کرات رخ می‌دهد بدون آنکه برنامه‌ریزان ترتیبی اتخاذ کنند که سال آینده این اتفاق تکرار نشود. آفت دیگر بودجه‌های سنواتی اضافه کردن بار مالی در قالب طرح‌های جدید است.

به نوشته این مقاله بیش از 9 هزار طرح نیمه‌تمام ملی و استانی در کشور وجود دارد که سال به سال هزینه تکمیل آنها افزایش می‌یابد. با این حال نه‌تنها بار مالی این تاخیرها از کیسه بودجه کشور پرداخت می‌شود بلکه هر سال فهرست تازه‌ای تحت عنوان طرح جدید به ردیف‌های بودجه عمرانی اضافه می‌شود، این ردیف‌های تازه با وجودی که اعتبار دریافت می‌کنند اما به دلیل بوروکراسی در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی با تاخیر در اجرا مواجه می‌شوند و در بودجه‌های بعدی در زیرگروه طرح‌های نیمه‌تمام قرار می‌گیرند.

سرمقاله جهان صنعت تاکید کرده نتیجه این آفت‌های بودجه جز تورم و گم شدن منابع در مصارف هزینه‌ای کشور نیست. در شرایطی که مشکل بزرگ طرح‌های عمرانی کمبود منابع مالی عنوان می‌شود و کارشناسان از رکود در بخش تولید و ساخت‌وساز خبر می‌دهند، تکلیف رشد 50 درصدی بودجه عمرانی سال 90 از هم‌اکنون روشن است.

دیکتاتورها شانسی ندارند

"وضعیت قرمز در عربستان و بحرین" تیتر اصلی کیهان است که خبر داده گیتس در منامه و کلینتون در راه ریاض اند و سیاست روز از "سکوت تلخ سازمان کنفرانس اسلامی" نوشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته در کشورهای عربی و شمال آفریقا از لیبی گرفته تا یمن، مصر، مراکش، تونس، اردن، عربستان، عمان، بحرین، قطر، الجزایر و کویت، شرایط بگونه‌ای به پیش می‌رود که قطعاً دیگر برای دیکتاتورها در این منطقه جائی وجود نخواهد داشت و مردم به زودی سرنوشت خود را دردست خواهند گرفت. سیاست‌های دوگانه آمریکا و سایر قدرت‌های غربی در برابر این رویدادها نیز جواب نخواهد داد و آنها دیگر هیچ قدرت و امکانی برای باقی نگهداشتن دیکتاتورها در مسندهای حکومتی نخواهند داشت.

این روزنامه تاکید کرده اکنون زمان پاسخ دادن به این سؤال است که قدرت‌های غربی از میان انقلاب و دیکتاتوری کدامیک را انتخاب خواهند کرد؟

روزنامه جمهوری اسلامی در نهایت نوشته واقعیت‌ها نشان می‌دهند دیکتاتورها شانسی برای ماندن ندارند. از طرف دیگر، قدرت‌های غربی به آنها اجازه نمی‌دهد با مردم همراهی کنند. بنابر این، آنها چاره‌ای جز این ندارند که فرصت طلبی و موج سواری کنند و خود را همراه قیام‌های مردمی نشان دهند تا بتوانند مهره‌های مورد نظر خود را جایگزین دیکتاتورها نمایند و آینده را نیز در اختیار بگیرند. در چنین شرایطی فقط هوشیاری مردم است که آنها را نجات خواهد داد. پیش‌بینی مقرون به واقعیت‌ها اینست که ملت‌ها با استفاده از بیداری خود و بحران شدیدی که در سطح رهبران جهان وجود دارد، سرنوشت خود را دردست بگیرند و به دوران طولانی اختناق و دیکتاتوری و محرومیت مردم از تعیین سرنوشت خود خاتمه دهند.

انتخاب ستاره دخت

روزنامه های مختلف امروز از انتخاب "ستاره دخت ایران اسلامی" توسط وزارت آموزش و پرورش نوشته اند و فریده ماشینی در سرمقاله روزگار نوشته نکته مبهمی که در این انتخاب وجود دارد این است که ارائه دهندگان طرح به دنبال چه اهدافی هستند و اینکه آیا چنین معیارهایی اصولا با واقعیت های حاکم بر جامعه ما سازگاری دارد یا نه. به گمانم ما در تدوین چنین طرحهایی اغلب به امر انتزاع بیش از امر واقع میپردازیم و متاسفانه زمان و بودجه فراوانی نیز در اجرای چنین طرحهایی به هدر میرود که رهاوردی نیز برای نسل نوجوان دختران ما ندارد.

نویسنده با تاکید بر این تاکید مداوم مسولان بر امر خانه داری است و کمتر به پرورش و توسعه اعتماد به نفس و توانمندسازی در حوزه های اجتماعی و سیاسی می پردازند نوشته مهارتهای خانه داری امر قبیحی نیست اما باید دید ما برای کدام گروه سنی برنامه ریزی میکنیم. از سوی دیگر باید دید تا چه میزان به معیارهای انسانی در تدوین این دستورالعمل توجه شده است.

مقاله روزگار پرسیده آیا اگر بخواهیم پسر نمونه سال را هم انتخاب کنیم آیا در این مورد هم بر مهارت خانه داری تاکید میکنیم؟ قطعاً اینطور نیست، چرا که در پس به کار بردن چنین واژه هایی نوعی نگاه تبعیض آمیز جنسیتی به چشم میخورد که مدام وظایف و مسوولیتهای ذاتی و نه اکتسابی را برای زن ایرانی متصور است نکته دیگر اینکه تا چه میزان معیار انتخاب دختر شایسته بر ویژگی های اکتسابی تاکید دارد نه انتصاباتی که به مقوله خانواده و نظایر این بازمیگردد.

احساس نزدیکی با احمدی نژاد

پرویش سطوتی همسر دکتر حسین فاطمی، وزیر خارجه دولت مصدق است

ابتکار در گزارشی از قول همسر دکتر حسین فاطمی احمدی نژاد نوشته من احساس نزدیکی بیشتری با آقای احمدی نژاد می کنم.

در این گزارش با اشاره به دیدارهای خانم پریوش سطوتی از ایران و مقامات دولتی نوشته یادآوری نام و خاطره دکترحسین فاطمی، وزیرخارجه دکترمصدق در سال‌های قبل از کودتای 28مرداد1332 از سوی احمدی‌نژاد، اکنون به موضوعی عادی بدل شده است. عجیب‌بودن این موضوع هم به این دلیل است که به جز چند سال اول انقلاب که نام مردانی چون مصدق و دکترفاطمی در تجمعات سرداده می‌شد و نام دکترفاطمی بر یک خیابان و میدان تهران گذاشته شد، در بقیه سال‌ها چندان خبری از این قبیل اتفاقات نبود و حتی نام دکترفاطمی بر میدانی به همین نام با عنوان «میدان جهادسازندگی» پوشانده شد.

بنا به گزارش ابتکار همسر دکترفاطمی، احمدی‌نژاد را رئیس‌جمهور مورد علاقه خود می‌داند و بعد از 38سال زندگی در انگلیس بیش از هفت ماه است که به ایران بازگشته و گفته «به خاطر خاطرات تلخی که از آن دوران داشتم، هیچ‌وقت حاضر نبودم به ایران بیایم.»

خانم سطوتی به نوشته این گزارش به ارتباط خود با احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی اشاره کرد و گفت: «من تا آنجایی‌که از این دو نفر شناخت دارم، آن‌ها تمام وقت خود را جهت خدمت به مردم قرار داده‌اند و من تا حالا رئیس‌جمهوری به مانند دکتر احمدی‌نژاد و رئیس دفتری به مانند آقای مشایی و اعضای هیئت دولتی به مانند آن‌ها ندیده‌ام که به تمام استان‌ها چندین بار سفر کنند و با مردم دیدار و در جهت حل مشکلات مردم تلاش و مشکلات را حل کنند و درواقع این یکی از کارهای آن‌هاست. البته من تأکید دارم که باید همیشه حقیقت گفته شود؛ گرچه حقیقت تلخ است؛ ولی دروغ نباید گفته شود.

تخریب در هفته منابع طبیعی

جام جم: تخریب کنندگان محیط زیست در جنگل های گلستان جولان می دهند

جام جم در گزارشی نوشته همزمان با هفته منابع طبیعی و به رغم اقدامات حفاظتی صورت گرفته، اره موتوری‌ها و متخلفان منابع ملی همچنان در جنگلهای گلستان جولان تاخت و تاز می کنند.تجهیز متخلفان به ابزارهای پیشرفته تخلف و سنتی بودن شیوه های مقابله با این تخلفات، روند تجاوز و تخریب عرصه های ملی را وارد فاز جدیدی کرده است.

به گزارش این روزنامه تخریب و قطع شماری از درختان جنگل تنگه شهرستان مینودشت، در هفته منابع طبیعی، لزوم تجهیز و تامین امکانات مورد نیاز برای پیشگیری از تجاور به عرصه های ملی را در استان گلستان گوشزد می کند. متخلفان اینبار با استفاده از اره موتوریهایی مجهز به صدا خفه کن، نسبت به تخریب سطحی از درختان جنگلی منطقه اقدام کرده اند.

جام جم اضافه کرده درحالیکه حدود 20 روز قبل از هفته منابع طبیعی، پرونده تخریب عرصه های ملی گلستان با قطع درختان جنگل مصنوعی 35 هکتاری آق قلا گشوده شده بود، این بار با قطع درختان جنگل مینودشت، کامل شد. صدای اره موتوری در بسیاری از اراضی جنگلی و غیرجنگلی گلستان همچنان طنین انداز است و اره هایی که به جان درختان بیگناه افتاده است و شیره حیات درختان بیگناه و ارزشمند را جاری و صدای ضجه آنها، حمایت طبیعت دوستان را طلب می کند.

این گزارش با تاکید بر این که هر ساله حوادث ناگواری مانند سیل، جان و مال اهالی استان گلستان را به خطر می اندازد نوشته عرصه های جنگلی گلستان به عنوان کهن ترین جنگل های شمال کشور به جنگلهای رویشی و هیرکانی شهرت دارند و به برکت رطوبت ناشی از دریای خزر، تکمیل یافته اند و متعلق به اواخر دوره سوم زمین شناسی است.

چهارجوابی

سیاست روز در ستون طنز خود به نقل از روزنامه ها نوشته "آیین سنتی گل مالی ثبت معنوی شد" و افزوده:

به نظر شما پس از «گل مالی» کدام آیین ثبت معنوی خواهد شد؟

الف- گوش‌مالی

ب- ماست مالی

ج- دستمالی

د- هیچکدام

رویانیان: «تمام مشکلات مترو حل شد.»

با توجه به این نکته کدام یک از گزینه‌های زیر مشکلات مترو محسوب می‌شد؟

الف- محسن هاشمی

ب- لحاف ملانصرالدین

ج- ننجون ما

د- ننجون دیگران

با توجه به سخنان مدیرکل اجرایی سازمان حمل و نقل ترافیک که گفته‌اند «خبرنگارانی که خبرنگار بودنشان احراز شود، مجوز طرح ترافیک دریافت می‌کنند.»

کدام یک از گزینه‌های زیر باعث احراز هویت می‌شود؟

الف- خبرنگارانی که روی دست شان راه بروند.

ب- خبرنگارانی که هفت پشتک پشت سر هم بزنند.

ج- خبرنگارانی که 12 ساعت مداوم پلک نزنند.

د- خبرنگارانی که در نشست‌های خبری حرف اضافه نزنند.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +508شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +369پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +316یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +296رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +245سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +219نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد
  • +168حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله