بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۲ اسفند

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۲ اسفند

بهرام رفیعی

روزنامه نگار

اظهارات روز گذشته مقامات قضایی کشور از جمله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه درباره عملکرد قوه قضاییه در برخورد با رهبران جنبش سبز، پرونده بیمه و واکنش ها به برخوردهای اخیر صورت گرفته با فرزندان اکبرهاشمی رفسنجانی در شهرری با تیترهایی نظیر "تندروی جواب نمی دهد" یا "برخی قانون شکنان، حرفشان را منتسب به ولایت فقیه می کنند" در بیشتر روزنامه های امروز برجسته شده است.

همزمان کیهان، رسالت و روزنامه های وابسته به دولت گزارش کمیته مجلس برای بررسی وقایع روز 25 بهمن را پررنگ کرده و با تیترهایی همچون"موسوی و کروبی خائن و مستحق برخورد هستند" را در صدر اخبار و گزارش های خود قرار داده اند. همچنین روزنامه هایی مانند ابتکار و آرمان در کنار انتشار کامل این گزارش مجلس به انتقادات علی مطهری از عدم قرائت گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس درباره کوی دانشگاه هم پرداخته اند.

گزارش ها و مقالاتی درباره بودجه سال 90 و افزایش 18 هزار میلیارد تومانی بودجه از سوی دولت نیز از جمله موضوعاتی است که روزنامه ها از جمله دنیای اقتصاد و جهان صنعت به آن پرداخته اند.

تندروی و عواقب آن

محمد سروش محلاتی در سرمقاله آرمان به تعریف تندروی و شرایط ایجاد تندروی ها در فضای سیاسی کشور پرداخته و تندروهای کنونی را به دو بخش عمده مطلق نگر و سطحی نگر تقسیم کرده است.

نویسنده این مقاله نوشته بخشی از افراطی گری‌ها و تندروی‌ها، جنبه «عکس العملی» داشته و در جهت مقابله با تندروی‌هایی است که از طرف مقابل انجام می‌شود، این نوع افراط کاری، معمولاً بین جناحهایی که با یکدیگر رقابت دارند و اختلافشان شدت یافته است، بروز پیدا می‌کند. بر این اساس، هر حرکت افراطی از یک طرف، به پیدایش یک حرکت افراطی جدید از طرف مقابل می‌انجامد و به این شکل افراط کاری، به یک جریان مستمر که به تسلسل گرفتار شده تبدیل می‌شود و به‌هر حال تندی، یک عکس‌العمل تند را به دنبال دارد.

نویسنده سرمقاله آرمان در ادامه تاکید کرده در یک جامعه‌اسلامی تندروی و افراطی ‌گری، «عواقب مضاعف» به بار می‌آورد، در اینجا تند روی فقط به «شخص» انتساب پیدا نمی‌کند و به حساب تندی و تیزی یک فرد گذاشته نمی‌شود و عکس‌العمل آن هم متوجه «همان شخص» نمی‌گردد، وقتی که حکومت صبغه دینی پیدا کند و استناد به یک «حق دینی» مبنای مشروعیت نظام قرار گیرد، هر گونه تندروی، اولاً چهره دین را مشوهّ می‌سازد. ثانیاً عکس العمل‌های مخالفت را متوجه دین می‌سازد.

هاشمی را تخریب نکنید

مردم سالاری در سرمقاله امروزبا یک روایت مذهبی و تاریخی به انتقاد از کسانی که اکبرهاشمی رفسنجانی را تخریب می کنند، پرداخته و با مقایسه وی با امیرکبیر نوشته آیا کسی می تواند خسارت هایی را که با حذف امیر کبیر از منصب حکومتی، بر ملت ما وارد گردید جبران کند؟ در تاریخ 32 ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی، شخصیت ها و مردان بزرگی نمایان شده، و مسوولیت ها را به عهده گرفته اند که نمونه آنها را در تاریخ ایران کمتر سراغ داریم و خوشبختانه قدر و منزلت آنها در جامعه بصیر و قدرشناس ما، شناخته شده است، بهترین شاخص ما، تقدیرها و تمجیدها و دعاهای خیر ولی فقیه زمان، در مورد آنان است، طوری که حتی یک بار هم، مورد عتاب و سرزنش آنان قرار نگرفته اند.

سید علی میرباقری در این مقاله ادامه داده که آیت الله شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی، یک نمونه آن است، شخصیتی که در مکتب و کنار امام خمینی و سایر مراجع معظم تقلید و همراه مقام معظم رهبری و در کوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلا می، وجود با عظمتش کمال و رشد و تعالی گرفته و در تمام حوادث تلخ و شیرین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در راس امور حکومتی، نور افشانی و سازندگی کرده است.

نویسنده مقاله همچنین اضافه کرده هاشمی رفسنجانی، تنها شخصیتی است که در حساس ترین دوران دفاع مقدس، جانشینی فرمانده کل قوا، با تمام اختیارات ولی فقیه، از طرف حضرت امام خمینی به او تفویض شد. برگزیدن وی از طرف خبرگان رهبری، به سمت ریاست مجلس خبرگان و از طرف مقام معظم ولایت به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، عظمت او را، صد چندان به نمایش گذاشته است. خطبه های پرمغز و امیدبخش او در نمازهای جمعه و سایر مواقع، فراموش نشدنی است.

نویسنده سرمقاله مردم سالاری با بازخوانی تاریخی نقش افرادی همچون آیت الله بهشت و آقایان رجایی و باهنرو همچنین نقل جملاتی از آیت الله خمینی در باره نقش هاشمی رفسنجانی در جمهوری اسلامی خاطرنشان کرده که انسان های کوچکی که برای حذف مردان بزرگ، از سمت های حکومتی، تلاش کرده و با لجن پراکنی و غیبت و تهمت و دروغ پردازی و قیحانه، و قساوت بی حد، سعی کرده اند، آنها را از اداره کردن جامعه برکنار کنند، نه تنها به آن بزرگان زیانی نرسانده اند، بلکه سنگینی تکلیف و بار امانت بزرگی را، از گردن آنها کم کرده اند، اما در این حذف کردن ها، خسارت و ظلمی نابخشودنی بر جامعه وارد شده است، که حجم آن عظیم و جبران آن، غیر ممکن است.

خارج شد یا نشد

قدس در گزارشی اظهارات متناقض مقامات و مسولان کشور درباره خارج شدن یا نشدن سوخت نیروگاه بوشهر را به یک "بلبشوی خبری" تشبیه کرده و نوشته موضوع خارج شدن یا خارج نشدن سوخت نیروگاه بوشهر، این روزها حکایتی شنیدنی شده است، موضوعی که بیانگر یک بلبشو و سرگردانی خبری در نزد دستگاههای کشور است، امری که متأسفانه، مسبوق به سابقه نیز است.

آرش خلیل خانه نویسنده این گزارش در ادامه افزوده ماجرا از آنجا آغاز شد که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود اعلام کرد ایران در نظر دارد سوخت نیروگاه بوشهر را جابجا کند. پیامد این خبر، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس هم در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که به پیشنهاد طرف روسی برای انجام برخی اقدامات فنی سوخت جابه جا خواهد شد و دوباره پس از آن در قلب رآکتور قرار می گیرد و ایران هم با پیشنهاد طرف روسی به دلیل اهمیت بالایی که نسبت به مسایل ایمنی قائل است، موافقت کرده است.

گزارش نویس قدس با اشاره به سفر بی مقدمه سرگئی کرینکو، رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه و اخباری که درباره اختلال در نیروگاه بوشهر در برخی رسانه ها منتشر شده همچنین اضافه کرده که شرکت روس اتم مجری پروژه نیز که اوضاع را شلوغ می بیند، بیانیه ای صادر کرد و در آن، دلیل خارج کردن سوخت نیروگاه بوشهر را نقص فنی و شکستگی یکی از چهار پمپ خنک کننده راکتور بوشهر و لزوم شستشو و پاک سازی رآکتور از ذرات و براده های آهن اعلام می کند.

نویسنده سپس در پایان نوشته نکته جالب در این بحث اینکه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه که روز سه شنبه هفته جاری در نشست خبری هفتگی اش به خبرنگار فارس گفته بود، برای تست دوباره و آزمایشهای فنی در مورد یکی از پمپهای خنک کننده نیروگاه، قرار شد که سوخت تخلیه شود، یک روز پس از این اظهارنظر، (چهارشنبه، دیروز)، با فرستادن خبری برای رسانه ها، این موضوع را درست ندانست و اعلام کرد:" در پی بررسیها، سوخت هسته ای از قلب نیروگاه خارج نشده و کار این نیروگاه روند جاری خود را دنبال می کند. وی ابراز امیدواری کرد که روسیه بتواند به موجب قرارداد، برق هسته ای نیروگاه اتمی بوشهر در زمان مقرر وارد شبکه سراسری کشور شود."

نرخ بیکاری و ابهام ها

آفرینش در مقاله ای موضوع عدم اعلام نرخ بیکاری از سوی مقامات کشور و آمار و ارقامی که از سایر منابع در این باره منتشر می شود را مورد توجه قرار داده و نوشته اخیرا مرکز اطلاعات اقتصادی امریکا در گزارش جدید خود نرخ بیکاری ایران را 6/14 درصد اعلام کرده است نرخی دو رقمی که اکنون به نظر می رسد با اظهارات و سخنان مقامات دولتی درباره اشتغال و رفع بیکاری چندان مطابق نیست. پیش از این نیز برخی کارشناسان و نهادهای داخلی و خارجی مدعی نرخ بیکاری 2 رقمی در ایران شده بودند در حالی که این آمار دورقمی بیکاری نیز با مخالفت های مقامات روبرو است.

علی رمضانی در این مقاله افزوده از آخرین آماری که مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده،( رقم 14.5 درصد برای بهار سال جاری) مدت ها گذشته است و اکنون نرخ بیکاری در فصل‌های تابستان و پاییز هم با وجود برخی قول های مقامات هنوز اعلام نشده است و از سویی همچنان هم جدال بر سر تعداد بیکاران و جمعیت بیکار کشور بین مقامات سیاسی و کارشناسان وجود دارد .

نویسنده این مقاله در پایان پرسیده با توجه به برنامه های اعلام شده دولت در مورد کاهش بیکاری و اعلام اینکه ظرف دو سال آینده دولت بیکاری را در سراسر کشور ریشه کن خواهد کرد باید گفت اصولا از آنجا که هنوز آمار دقیقی در مورد میزان بیکاران و نرخ بیکاری در کشور وجود ندارد چگونه می توان حرف از کاهش بیکاری و حذف آن و برنامه ریزی دقیق و.. زد ؟

افزایش بودجه برای سال کلنگ ها

جهان صنعت در سرمقاله امروز خود موضوع افزایش 18 هزار میلیاردی بودجه سال 90 از سوی دولت را دستمایه کرده و نوشته هر شش باری که احمدی نژاد به مجلس رفته تا مهم‌ترین سند مالی سال را تحویل دهد، کارشناسان انتقادات جدی و مهمی را به سیاست‌های مالی او وارد کرده‌اند.آخرین چالش هم بودجه سال 90 است که با تاخیر 75 روزه روانه مجلس شده است. بودجه عمرانی این سال از طرف دولت 47 هزار میلیارد تومان اعلام شده در حالی که براساس آنچه در سال‌جاری در حال وقوع است در نهایت 29 هزار میلیارد تومان جذب خواهد شد و این یعنی سال آینده دولت می‌خواهد 18 هزار میلیارد تومان بیش از امسال تزریق کند.

محمدحسین مهرزاد سپس به نگاه حامیان چنین افزایش رقمی در بودجه پرداخته و اضافه کرده که حامیان دولت معتقدند با توجه به ظرفیت زیرساخت‌های کشور برای سرمایه‌گذاری، جذب این بودجه دور از ذهن نیست اما آنها گویی فراموش کرده‌اند همین یک ماه پیش یکی از وزرا را به دلیل کلنگ‌زنی‌های متعدد استیضاح کردند و در خروجی هیات دولت را به او نشان دادند. با این تفسیر اگر قرار است این افزایش کلان در سال آینده جذب شود باید شاهد کلنگ‌هایی باشیم که به پشتوانه دولت به زمین می‌خورند تا باز هم همان انتقاد‌های همیشگی روانه شود.

نویسنده سرمقاله جهان صنعت در پایان یادآور شده که مگر قرار نبود دولت به بخش خصوصی میدان دهد تا زمینه حضور آنها در توسعه کشور فراهم شود؟ با این وجود سال آینده را باید سال سرمایه‌گذاری‌های دولتی و کنج عزلت نشاندن بخش خصوصی نامید.اگر دو گزاره فوق در کنار تشکیک جدی برای جذب این همه بودجه قرار گیرد می‌توان نتیجه گرفت که حق با منتقدان دولت است و این افزایش بودجه عمرانی در بهترین حالت تنها هدیه‌اش تورم است.

زندان ها جوابگو نیست

تهران امروز در گزارشی اظهارات رییس سازمان زندان ها درباره لزوم ساخت زندان های جدید را برجسته کرده و از قول وی نوشته زندان‌های فعلی هم جوابگوی جمعیت فعلی نیست و هم داخل بافت شهری قرار دارد که برابر قانون باید به خارج از شهر منتقل شود.

به گزارش این روزنامه غلامحسین اسماعیلی با اشاره به بودجه پیشنهادی برای سال آینده سازمان زندانها گفته برای سال بعد اصل کارمان را بر روی ساخت زندان‌های جدید می‌گذاریم، در کل کشور باید 150 زندان از شهرها خارج شوند که نیازمند ساخت زندان جدید هستند. البته باید ببینیم در نهایت، در مجلس شورای اسلامی چه مبلغی مصوب می‌شود چرا که مبلغ 34 میلیارد تومان پیشنهادی است.

به نوشته تهران امروز رییس سازمان زندانها همچنین گفته در حال حاضر با ظرفیت اسمی 85 هزار نفری زندان‌ها، بیش از 220 هزار زندانی داریم و طی دوره‌ای که بنده ریاست این سازمان را در اختیار دارم، 55 هزار نفر به آمار زندان‌ها اضافه شده در حالی‌که 55 متر هم به فضای موجود اضافه نشده است.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +517شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +377پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +322یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +182حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +178«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد