سنگسار، فقه و حقوق بشر


سنگسار، فقه و حقوق بشر


سنگسار در مورد زنای با شرایط خاص به کار می‌رود. روش آن بدینگونه است که زانی و یا زانیه، با شرایط خاص در ملاء عام سنگباران می‌شوند، تا آنگاه که زیر باران سنگ بمیرد. یکی از غیرانسانی‌ترین صحنه‌های اجرای حدود شرعی، سنگسار است. اصل خبر: دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: ما درباره حقوق بشر حدوداً چهار سند امضا کرده‌ایم که هیچ کدام از اینها مخالف سنگسار نیست.موضوع از چه قرار است؟ پیش از تحلیل، ابتدا به چند نکته باید توجه داشت؛ اولاً محمدجواد لاریجانی که اساساً به تعدد مذاکرات «سیاسی» مطرح است، چگونه اسناد «حقوقی» بشر را تجزیه و تحلیل کرده است که این چنین با قاطعیت از عدم مخالفت سنگسار با این اسناد سخن می‌گوید؟ آیا به همین دلیل نیست که با وجود معدود بودنِ این اسناد، دبیر ستاد حقوق بشر ایران از واژه‌ی «حدوداً» برای شمارش این اسناد امضا شده، استفاده می‌کند؟!ثانیاً، در پاراگراف پنجم از مقدمه‌ی توجیهی ایجاد ستاد حقوق بشر، به وضوح از ضرورت وجود «نهادی ملی» در این زمینه تاکید شده، اما در میان اعضای اصلی ستاد- مطابق ماده‌ی دوم آیین‌نامه‌ی آن- حتی یک مقام غیر دولتی یا یک نماینده از نهادهای مدنی و حقوق بشری ایران دیده نمی‌شود! حتی کمیسیون حقوق بشر اسلامی- که خود از دل همین قوه ایجاد شده و «مدنی» شده است- در میان اعضای این ستاد غیبت دارد! آیا با وجود این غیبت قابل تامل و عضویت مطلق مقامات حکومتی در این ستاد، باز هم می‌توان از «ملی» بودنِ آن سخن راند؟!تحلیل موضوع: و اما عجالتاً دو دلیل و مستند قانونی برای رد ادعای دبیر ستاد حقوق بشر مبنی بر این‌که هیچکدام از اسناد حقوق بشری مخالف سنگسار نیست را ارائه می‌کنیم:ماده‌ی ۵ اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و ماده‌ی ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، به طور کلی هرگونه مجازات برخلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن را مطلقاً ممنوع کرده است. با این توضیح که وقتی ماده‌ی ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، حق حیات را از حقوق ذاتی هر انسان می‌داند، آن را صرفاً شامل زندگی کردن عادی نمی‌داند؛ بلکه رفتارهای ترذیلی و مجازات‌های بدنی موهن را نیز تعرض به کرامت انسانی برمی‌شمارد. این همان موضوعی است که اگرچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به سکوت برگزار شده، لیکن مقررات بین‌المللی با همان صراحتی که اشاره شد، بر ممنوعیت آن تاکید دارد. هرچند، نباید از اصل ۲۲ قانون اساسی غافل شویم که مصونیت حیثیت افراد را در مقام بالایی قرار داده است.تکمله: راستی! حال که دبیر ستاد حقوق بشر، از یک سو اجرای حکم سنگسار را مخالف با تعهدات بین‌المللی ایران و مغایر با حقوق بشر نمی‌داند، و از سوی دیگر، «ایرادگیری غربی‌ها» را نیز بی‌تأثیر می‌شمارد؛ این پرسش مطرح می‌شود که اساساً، فلسفه‌ی صدور بخشنامه‌ی توقف اجرای حکمی به نام سنگسار (که لاریجانی آن را کاملاً مبتنی بر شریعت اسلام می‌داند) توسط رئیس قوه‌ی قضاییه به عنوان رئیس این ستاد، چه بوده است؟!»(سعید دهقان- سایت وکیل‌الرعایا)«اصل خبر: نماینده‌ی مرکز تحقیقات فقهی قوه‌ی قضاییه گفت: در مورد رجم (سنگسار) تحقیقاتی در مرکز صورت گرفته است و مشکلات اجرایی آن مورد بررسی قرار گرفته و با گرفتن استفتا از مراجع، به این سمت رفته‌ایم که رجم از مجازات کیفری ما حذف شود، اما متاسفانه این مسئله مورد قبول واقع نشد.»موضوع از چه قرار است؟ حجت‌الاسلام فتحی در میزگرد علمی بررسی ضرورت یا عدم ضرورت بازنگری در برخی مواد قانون مجازات اسلامی، از نظر معیارهای پیشبرد حقوق انسانی و رعایت موازین دینی اظهار داشت: «احکام ثانویه این قدرت مانور را در فقه ما ایجاد کرده که بتوانیم از پارامترهای مختلف استفاده کنیم و این طور نیست که لزوماً مجازات زنای محصنه، سنگسار باشد؛ بلکه آرای متعددی در این باره از فقهای مختلف وجود دارد که می توان آن را تبدیل به انواع دیگری از مجازات کرد.»تحلیل موضوع: اگرچه یکی از خصیصه‌های مجازات، قدرت ارعاب آن است تا با اجرای آن عبرتی باشد برای همگان و همین عبرت، موجب بازداشتن سایرین از ارتکاب جرم شود، لیکن بحث اینجاست که این قدرت بازدارندگی، در تمام اعصار و در همه‌ی جوامع باید یه یک صورت باشد.آیا بشر امروزی که با دانش فوق‌العاده خلاقش به موشکافی جهان هستی برخاسته، این قدر اراده‌اش ضعیف و متزلزل است که فقط کیفر های بسیار سنگین باید عامل بازدارندگی وی قلمداد شود؟آیا با اعمال چنین مجازاتی، به دنبال چنین تصوری هستیم که منزلت و جایگاه بشر کنونی را به مثابه اعصار گذشته تلقی کرده و از این منظر، از یادگارهای مقنن در آن اعصار به عنوان عامل بازدارنده برای عصر حال استفاده کنیم؟! چرا به این نتیجه نمی‌رسیم که بدون خدشه به اصول و مبانی، فضا برای مانور و ایجاد تغییرات در برخی از کیفرها وجود دارد؟البته در زمینه‌ی جایگزینی مجازات‌ها باید تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد. چرا که اصولاً برای هر جرمی، باید با رعایت تناسب جرم و مجازات، کیفرِ جایگزین تعیین شود. در غیر این صورت رفتن به سمت مجازات بدنی، کوتاه‌ترین راه است، اما نه الزاماً درست‌ترین راه!تکمله: برگزاری میزگردهایی از این دست، بستری برای اندیشیدن مجدد روی تحولات زندگی بشر امروز و تکامل بسیار چشمگیر شعور انسانی ایجاد می‌کند که موجب می‌شود به جای تکرار تجارب گذشتگان، جایگزین‌های مناسبی برای جامعه‌ی امروز- خصوصاً در بحث مجازات‌ها- ایجاد شود.راستی، آیا می‌توان مدعی شد که «مجازات سنگسار» تنها و آخرین حربه برای مقابله با یکی از قدیمی‌ترین جرم‌های بشر یعنی زنا است؟!»(میترا ضرابی- قدیمی‌ترین جرم بشر- سایت وکیل‌الرعایا) «صدور و اجرای حکم سنگسار در غیبت امام معصوم جایز نیست.»این جمله تیتر درشت و عنوان مصاحبه‌ای با آیت‌الله شیخ یوسف صانعی۱ از مجتهدین و فقهای شیعه است که در روزنامه‌ی اعتماد ملی در سال ۱۳۸۷منتشر شده بود.اگر به ذهن گروهی از مردم و به روان و ذهن گروهی از مسلمان مراجعه کنیم، مشروعیت سنگسار و همچنین مشروعیت اعدام یک امر مسلم و قطعی و انکارناپذیر است. یعنی این غالب دیدگاه فقهی است. مجازات سنگساری را که در نقاط مختلف ایران در سال‌های اخیر رخ داده است، کمابیش از آن اطلاع داریم. بر هیچ انسان متشرع و مسلمان پنهان نیست که سنگسار، نابرابری مرد و زن در دیه، ممنوعیت پیش نمازی زن، ممنوعیت قاضی شدن زن، یک امر عادی و شرعی است. لیکن آیا واقعاً کل موضوع همین است؟آیت‌الله صانعی در بخشی از این مصاحبه چنین می‌گوید: «ایجاد تغییرات در قانون مجازات اسلامی ضروری است اما نه به دلیل نسخ، بلکه بر همان مبنایی که میرزای قمی۲ فرموده که حدود تنها اختصاص به زمان حضور امام معصوم (ع) دارد که از چند و چون آگاه است اما در زمان غیبت، تنها راهکار مقابله با جرایم در بخش مجازات‌ها تکیه بر تعزیر است که در آن مجلس می‌تواند با استفاده از کارشناسان، روانشناس، جامعه‌شناسان و رعایت تناسب بین جرم و جزا، مجازات‌هایی را معین کند. شیوه‌ای که در همه‌ی دنیا اعمال می شود و در کاهش جرم هم تأثیرگذار است.»( خضر حیدری، فهیمه، صدور و اجرای حکم سنگسار در غیبت امام معصوم جائز نیست، روزنامه‌ی اعتماد ملی، سال۱۳۸۷، شماره‌ی ۶۲۹، صص۸ و ۸)همان‌طوری که دیدیم آیت‌الله شیخ یوسف صانعی به نقل از میرزای قمی گفته است که «حدود تنها اختصاص به زمان حضور امام معصوم (ع) دارد.» بنابراین اگر هم این نظریه را فتوای آیت‌الله صانعی ندانیم طبق دیدگاه فقهی میرزای قمی در عصر و زمانه ما سنگسار جایز نیست. همچنین آیت‌الله شیخ یوسف صانعی در جواب خبرنگار که می‌پرسد: «پس پرتاب کردن از کوه یا سنگسار که الان انجام می‌شود در زمان غیبت امام معصوم (ع) مجاز نیست؟»(همان)می گوید: «طبق مبنای میرزای قمی مجاز نیست و از طرف دیگر هم طبق آیین دادرسی اثبات اموری که منجر به اجرای چنین مجازات‌هایی شود بسیار مشکل است چرا که اقامه شهادت توسط افراد متدین و معتدلی که از نگاه به صحنه وقوع چنین جرایمی پرهیز می‌کنند قابل تحقق نیست و تنها راه آن چهار مرتبه اقرار خود افراد آن هم اقراری که از روی وجدان دینی و متأثر از ایمان به قیامت و فرار از عذاب آخرتی باشد و چنین افرادی بسیار نادرند هرچند در زمان ائمه گاهی اتفاق می‌افتاده و در روایات مذکور است که در آن صورت هم محکمه می تواند او را عفو کند.»(همان)خبر نگار می‌پرسد: «حتی اگر حکمش سنگسار باشد؟»(همان)آیت‌الله صانعی می‌گوید: «هرچه می‌خواهد باشد. در صورت اثبات به وسیله‌ی چنین اقراری که در آن صورت هم محکمه می‌تواند او را عفو کند.»(همان) علم قاضییکی از معیارهای قضاوت، علم قاضی محکمه است. یعنی اگر قاضی به چیزی علم و یقین پیدا کرد، طبق هدایت علم و قطعیتش حکم می‌کند. این، یک اصل در اصول محاکمات به حساب می‌آید. آیا علم قاضی در همه جا یعنی چه موضوعات جزایی و چه موضات مدنی حجت دارد یا خیر؟ به نظر آیت‌الله صانعی علم قاضی در حدود حجت نیست: «ماعلم قاضی را در این بخش از حدود حجت نمی‌دانیم. چگونه حجت باشد و حال آن‌که به حسب طبع با اقرار دو مرتبه یا سه مرتبه با شرایط ذکر شده موجب علم می‌شود ولی در عین حال باید اقرار مرتبه چهارم هم باشد تا حد جاری شود. پس معلوم می‌شود که علم قاضی و حاکم در حدود حجت نیست و برای اطمینان زیادتر به این معنا باید به روایتی که که در مورد اقرار زنی در نزد امیر مؤمنان در کتب روایی ما وارد شده که شاهد محکمی است بر عدم حجیت علم قاضی در حدود توجه نمود. چراکه در این داستان با آن‌که با یک یا دو مرتبه اقرار برای قاضی علم حاصل می‌شود اما حضرت چهارمرتبه اقرار را لازم دانست و علاوه بر آن‌که بعد از دستور به تحقیق در مورد عقل زن و سلامتی او در هر مرتبه هیچ اقدام تأمینی انجام نداد بلکه بعد از اطلاع از حامله بودن زن۳ به او فرمود برو تا وضع حمل کنی و بعد از وضع حمل که زن دوباره نزد حضرت آمد، به او فرمود: برو تا بچه‌ات بزرگ شود و راه و چاه را یاد بگیرد و بعد از آن‌که از محضر امام خارج شد فردی به دلیل ناآگاهی - که متأسفانه عاملی از عوامل بدبختی‌هاست- ضمانت کرد که از فرزند زن نگهداری می‌کند. زمانی که به محضر حضرت برگشتند با صورت برافروخته و چشمان غضبناک امام رو‌به‌رو شده؛ چرا که حضرت مقصودش از آن کار این بود که فرد از اجرای حد بر خودش آن هم بعد از ثبوت در محکمه منصرف شود و برود و برنگردد.حال با توجه به این روایت که عمل حضرت را نشان می‌دهد آیا می‌توان گفت حضرت با سه بار اقرار علم و یقین پیدا نکرد؟ یا این‌که با توجه به یقین به وقوع جرم می‌فرمودند برو که دلیل بر عدم حجیت علم قاضی در حدود است. با شهادت سه نفر عادل تردیدی در عدالت‌شان نیست اجرای حد جایز نیست با آن‌که بر حسب عادت چنین شهادتی علم‌آور است بلکه در مقابل برای جلوگیری از تضییع آبروی دیگران سه شاهدی که شاهد چهارم‌شان به هر دلیل مانند ترافیک تأخیر کرده و یا نیامده است شلاق را می زنند.»(همان)دیدگاه فقهی آیت الله صانعی مبین چند نکته است:اولا، فهم دقیق از ماوقع عمل دشوار و سخت است. یعنی قاضی محکمه به علم و قطع و یقین نمی‌رسد تا اجرای حدود الهی را بر اساس علمش جاری سازد و حیات فردی که پرونده‌اش را در دست دارد به سوی سلب حیات رهنمون سازد.یادآوری این نکته لازم است که یکی از ده‌ها دلیلی که مخالفین اعدام و سنگسار و یا مدعیان لغو اعدام و سنگسار پافشاری و اصرار بر لغو سنگسار و اعدام دارند، همین امر است. از کجا معلوم می‌شود که واقعاً ماوقع همین است که برای جناب قاضی موجب علم و قطع شده است!؟ حالا آمدیم و به اصطلاح مجرم را سنگسار کردیم و خلاف آن برملا شد. آن وقت چه می توان کرد؟ هماهنگی با معیارهای حقوق بین‌المللموضوع ممنوعیت اعدام وسنگسار و تأمل در «اجرای حدود با علم قاضی» حداقل چند چیز را در متن خود دارد:اولا، این ممنوعیت به یک نحوی هماهنگی با نظم ممنوعیت اعدام و یا لغو اعدام است که با آهنگ جامعه‌ی جهانی همخوان است.دوم، با معیارهای پذیرفته شده نزد برخی از کشورها راجع به لغو اعدام چه به برخوردی می توان داشت؟دانشنامه‌ی آزاد ویکی پدیا می‌گوید:«اعدام می‌تواند حکمی باشد که از سوی دستگاه قضایی کشورها صادر شده‌است و یا اینکه مستقیماً توسط نیروهای مسلح و نظامی کشورها صادر شده و به اجرا درآید. امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته و مترقی حکم اعدام لغو شده‌است و یا در دست بررسی جهت الغاست. هر ساله به طور متوسط سه کشور مجازات اعدام را لغو می‌کنند. از سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۴)، تاکنون چهل کشور مجازات اعدام را از قوانین خود حذف کرده‌اند. از سال ۱۹۸۵ چهار کشور نپال، گینه نو، گامبیا و فیلیپین دوباره مجازات اعدام را به قانون خود بازگردانیده‌اند. نپال این مجازات را دوباره لغو کرده‌است. گامبیا و گینه نو بعد از برگرداندن، اجرا نکرده‌اند. فقط فیلیپین این مجازات را اجرا کرده است، ولی در سال ۱۹۹۹ یک مهلت قانونی برای توقف این قانون تعیین کرده‌است.»این نوشته استدلال و سخن افرادی است که بدون هیچ پیش‌شرطی خواهان لغو یا حذف اعدام و سنگسار از فرهنگ رژیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران هستند و خواستار یک فراخوان بی طرفانه برای طرح این موضوع که سیستم جزایی سنگسار یا به معنای کامل آن اعدام در برابر اقدامات هماهنگ کشورهای مختلف جهان که ملاک عمل شان ابعاد فرهنگ حقوق بشری است قرارگرفته و سالانه باعث سلب حیات گروهی از انسان‌ها می‌شود.حمید حمیدی پی‌نوشت‌ها:1- دیدگاه‌های آیت‌الله صانعی یک نوع بازخوانی و قرائت مجدد دیدگاه‌های مراجع و فقهای ادوار فقه اسلامی نیز است. این، به نحوی شبیه به رنسانس علمی است که متون علمی و فقهی و دیدگاه‌های صاحبان اندیشه و رأی را بازخوانی می‌کند. در رابطه با جدال زن و مرد برای موقعیت‌های برابر، به طور خاص درباره‌ی «حق‌الارث زن از شوهر»، آیت‌الله صانعی به رأی فقیه بسیار بزرگ شیعه استناد کرده و می‌گوید: «فقیهی مانند ابن جنید هزار و صدسال قبل می‌گوید زن از همه‌ی اموال منقول و غیر منقول شوهر ارث می‌برد و یا فقیه عارفی نظیر حاج‌آقا رحیم ارباب برای زن حق‌الارث از همه‌ی اموال شوهر قائل است.»(همان)ابن جنید کیست؟محمد ابن‌جنید عالم و فقیه قرن سوم و چهارم هجری قمری و از علمای دوره‌ی اول ادوار فقه و صاحب کتاب فقهی و کلامی است. از جمله کتاب‌های او «الافهام»، «الاستخراج المرداد من مختلف الخطاب»، «النسخ و القیاس» است. او کتاب فقهی دارد به نام تهذیب الشیعه لاحکام الشریعه. البته قابل یادآوری است این‌که تا زمان ابن جنید فقه، همان روایات بوده است، اما به تقریر مورخین شخصیت‌هایی مانند ابی‌عقیل عمانی و ابن جنید کسانی هستند که فقه شیعه را نوشته‌اند و به طور مسئله طرح کرده‌اند و جواب داده‌اند. به این دو نفر در فقه شیعه قدیمین گویند و برخی این دو عالم را عقل‌گرایان افراطی عنوان داده‌اند. ابن جنید از علمای بزرگ و ارجمندی است که ویژگی‌های قابل طرحی دارد از جمله این‌که وی در حوزه‌ی فقهی شیعه اولین کسی است که فقه مقارن را انجام داده است؛ یعنی فقه شیعه (امامیه) و سنی را به طور تطبیقی کار کرده است. دیگر اینکه معروف است ابن جنید به قیاس عمل می‌کرده است. «قیاس» ازجمله ابزار استنباطی است که در حوزه‌ی علمی اسلام بخصوص حوزه‌ی فقهی سنت و جماعت کاربرد ویژه‌ای دارد. معروف است اولین کسی که برای استنباط حکم شرعی به قیاس متوسل شد ابوحنیفه رئیس محترم مذهب حنفی است. بدین معنا که ابوحنیفه و شاگردان‌شان مانند قاضی ابویوسف و محمدبن حسن شیبانی به قیاس عمل می کردند تا آنجا که ابوحنیفه به رأس القیاسین معروف شده است. ابن جنید در حوزه‌ی اجتهاد و استنباط احکام شرعی جایگاه عقل‌گرایانه‌ای دارد. به حدی که گفته‌اند: برخی از علمای قدیم شیعه وی را به سنی‌گری متهم می‌کرده‌اند. زیرا او کسی است که در حوزه‌ی فقهی شیعه (امامیه) برای استنباط حکم شرعی به قیاس متوسل می‌شده است و همانند فقهای حنفی با ابزار قیاس دست به استنباط احکام شرعی می‌زده است. مرحوم شیخ مفید در رساله‌اش ابن‌جنید را نقد کرده است، اما علامه بحرالعلوم در کتاب «الرجال» به دفاع از ابن‌جنید برخاسته و گفته است که ابن‌جنید به «قیاس منصوص العلت» تمسک می‌جسته است که ورود به این بحث موجب انحراف بحث است.آیت‌الله صانعی با بازخوانی دیدگاه و رأی ابن‌جنید و قرائت مجدد و بیرون کشیدن دیدگاه این عالم عقل‌گرا عنان «حق‌الارث زن از شوهر» را به رویکرد متفاوتی سوق داده است که به نحوی رنگارنگی آرا و دیدگاه‌ها را در عرصه‌ی اجتهاد و استنباط رقم می‌زند.این است که حضرت آیت‌الله صانعی در مورد برابری زن و مرد برای تصاحب موقعیت‌های مساوی در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی در جواب خبرنگار که می‌پرسد: «شما می‌فرمایید زن و مرد در دین اسلام برابرند و جایگاه زن در قرآن جایگاه والایی است ولی در عمل من به عنوان یک زن مدام با تضییع حقوقم در قوانین نوشته شده بر اساس اسلام روبرو می‌شوم.»(همان)می‌گوید: «در بسیاری از مسائل مانند دیه گفته‌ایم. حتی بالاتر از آن ما می‌گوئیم زن می‌تواند امام جمعه و امام جماعت و ولی فقیه بشود.»(همان)2- میرزای قمی کیست؟میرزا قاسم ابن محمد مشهور به میرزای قمی یکی از صاحب نظران مبرز علم اصول فقه و فقه است که به حوزه‌ی علمی و اجتهادی کربلا واقع در کشور عراق در دوره‌ی پنجم ادوار فقه برمی‌گردد و از شاگردان زبده وحید بهبهانی است. کتاب این عالم مشهور که قوانین الاصول نامیده می‌شود، از متون درسی حوزه‌های علوم دینی است. وی در این کتاب دیدگاه‌های نو ارائه داده است که عبارت است از حجیت مطلق ظن، دلیل انسداد باب علم. به نظر وی خطابات قرآن مختص به مشافهان است. این فقیه و عالم دینی چندین قرن پیش می‌زیسته است و به مکتب وحید بهبهانی منتسب است. 3- اوریانا فالاچی، خبرنگار و نویسنده‌ی ایتالیایی در تاریخ دوم مهرماه پنجاه و هشت، مصاحبه‌ای با آیت‌الله خمینی انجام داده است. در بخشی از مصاحبه فالاچی از آیت‌الله خمینی سئوالی در مورد قانون چهارهمسری می‌پرسد. آیت‌الله خمینی که قانون چهار همسری را کاملا مترقی می‌داند پاسخ می‌دهد:«قانون اینکه یک مرد بتواند با چهار زن ازدواج کند قانونی است خیلی مترقی و برای خوبی زن‌ها نوشته شده است. به خاطر اینکه تعداد زن‌ها از مردها خیلی بیشتر است. مونث بیشتر از مذکر متولد می‌شود. در جنگ‌ها، مردان بیشتر از زنان کشته می‌دهند. یک زن احتیاج به یک مرد دارد. پس باید چه کار کرد که در این دنیا زنان بیشتر از مردان هستند؟ آیا شما ترجیح می‌دهید که زنان اضافی بروند و فاحشه شوند؟ و یا اینکه با یک مرد که چند زن دارد ازدواج کنند؟ به نظر من صحیح نیست که زن‌ها تنها فاحشه شوند...»در ادامه فالاچی می‌گوید: «ولی امام، این قوانین و رسوم مربوط به هزاران سال قبل است، به نظر شما فکر نمی‌کنید که دنیا پیشرفت کرده است؟» و البته که دیگر آیت‌الله خمینی توضیح بیشتری در مورد قانون چهار همسری نمی‌دهد.در جای دیگری فالاچی نظر آیت‌الله خمینی را در مورد اعدام یک زن آبستن می‌پرسد: «زن هجده ساله آبستنی که چند هفته قبل به خاطر زنا دربهشهراعدام شد؟»آیت‌الله خمینی پاسخ می‌دهد:«آبستن؟ دروغ است. دروغی است همانند اینکه می‌گویند سینه زنان را می‌برند. در اسلام چنین وقایعی اتفاق نمی‌افتد، زن آبستن را اعدام نمی‌کنند.» خوشبختانه فالاچی مثل لری‌کینک در برخورد با احمدی‌نژاد نادان بازی در نمی‌آورد. او ادامه می‌دهد: «دروغ نیست امام. تمام روزنامه‌های ایران درباره آن نوشتند و همچنین در تلوزیون میزگردی تشکیل شد، برای اینکه به مردی که با او زنا کرده بود فقط صدضربه شلاق زده بودند، و آیت‌الله خمینی که متوجه می‌شود با خبرنگاری آشنا به اوضاع کشور مواجه شده پاسخ می‌دهد: «اگر این طور است شاید حقش بوده،من چه می‌دانم. شاید آن زن کار دیگری کرده بود. از دادگاهی که آن را محکوم کرده سوال کنید. کافی است، از این مسائل صحبت نکنیم، خسته شده‌ام.»
سوئیس علی قمی - سوئیس - زوریخ
مرگ بر اسلام . نابود باید گردد لعنت بر شما ادم کشها که می گویید اسلام می گویید سگ ... بر اسلام وشما اسلامگرایان
پنج‌شنبه 9 دی 1389
ساغر شکر خدایی - ترکیه - آنکارا
وای به حال اینها که از مرز انسانیت گذشته اند اخه این چه مجازتی هست خود پیامبرشونم به نا به گفته هاشون با زنده به گور کردن دختران مخالفت می کرد با این حال اینها زنده زنده میکشند متاسفم که اعمال کثیف اعراب در ایران به اجرا گذاشته میشود این با فرهنگ ایرانی مغایرت دارد اخه به شما چه طرف دوست داره فاحشه باشه خودش میدونه و خداش مگه یقه تو رو خواهند گرفت
پنج‌شنبه 9 دی 1389

nazli_akrami - ایران - تبریز
سلام. من متن رو نخوندم. زیاد بود حوصلم نکشید. ولی کاش یه عکس واقعی میزاشتین. اینکه دیگه عکس نشد که. این که فتوشاپه که. این که تابلو شد. به قول استاد بزرگم قرقی "این که شل شد". :)
پنج‌شنبه 9 دی 1389

amir58 - ایران - مشهد
مقاله جالبی بود.باتشکراز حمیدحمیدی.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

ARAMESH2 - استرالیا - سیدنی
این عکس فتوشاپه. مغنه اش که هیچ سنگی اثابت نکرده تمیز تمیزه.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

ARTEMIS-SW - ....فرانسه - پاریس
ننگ بر این دین پر از ظلمت و جنایت
پنج‌شنبه 9 دی 1389

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
یک نکته: جناب دکتر محمد جواد لاریجانی سی سال با عنوان دکتر در همه رسانه ها ظاهر شد و مصاحبه و سخنرانی کرد، اما تا تق مدرک دکتر کردان درآمد این گربه دزده حساب کار دستش آمد و عنوان دکتر را از اسم خودش برداشت. در این مملکت کسی نیست از این طرف بپرسد تو به چه حسابی سی سال خودت را دکتر جا زدی؟
پنج‌شنبه 9 دی 1389

prhm - ایران - رشت
هنوز صاحبش ظهور نکرده این طوریه وای به حال وقتی که خود حضرتش افتخار بده . ( مثل جماعت نهروان به فرعیات چسبیدین اون عکس یه عکس نمادینه احتمالا مربوط به یه تجمع اعتراضیه )
پنج‌شنبه 9 دی 1389

sepidar11 - کانادا - تورنتو
سلام دوست عزیز سیدابوالقاسم واعظ- من اکثر اوقات کامنتهای شما رو می خوانم و اکثرا هم موافق نظرات شما هستم ولی در این مورد خاص باید بگم اتفاقا این یکی مدرک دکتراش واقعیه و از یک دانشگاه معتبر در امریکا در رشته ریاضیات گرفته. سالها پیش وقتی دانشجو بودم برای سخنرانی در سمینار ریاضی (جبر) به دانشگاه ما دعوت شده بود حالا چرا با این تخصص داره در زمینه سیاسی و حقوق کار میکنه؟ نمی دونم ؟ در جمهوری اسلامی اکثر مسئولین(روسا) یا کلا بیسوادن ویا مثل ایشون در زمینه هائی غیر از تخصصشون کار میکنند- البته مورد دوم تقریبا در همه جای دنیا بین سیاسیون مرسومه. شاد باشید
پنج‌شنبه 9 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - .پاریس
ARAMESH2 - استرالیا - سیدنی . نخیر اقا فتو شاپ نیست یک نمایش سمبولیک هست در یکی از شهرهای اروپا برای جلب توجه خارجی ها
پنج‌شنبه 9 دی 1389

ben 15 munich - المان - مونیخ
. nazli_akrami - ایران - تبریز تو با این پیشنهاد ودرخواستت بهتر از یکسری بروانشناس بزنی.اخه کجای این عکسها زیباست یادیدنیست واقعا که.یادت نره استادهم باخودت ببر.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

babak1960 - لوگزامبورگ - لوگزامبورگ
انچه که مسلم است اینکه این مجازات از زمانهای قدیم بوده و در دین یهود حتی شدیدتر از سنگسار هم بوده و نواوری اسلام نبوده و اما در شرایط 1400 پیش این مجازات در ادامه رسومات قدیمی در اسلام هم مطرح شده ولی اولا انقدر تبصره و جای فرار داره که میتوان عملا بایگانیش کرد و ثانیا با شرایط روز میتوان کلا اینرا از قوانین مجازات حذف کرد من که شخصا حتی با مجازات اعدام بطور کلی مخالفم ولی دلیل نمیشود به اسلام و مسلمانان یکجا توهین کرد محمد و علی مظهر محبت و عدالت بودند همچنانکه مسیح
پنج‌شنبه 9 دی 1389

babak1960 - لوگزامبورگ - لوگزامبورگ
انچه که مسلم است اینکه این مجازات از زمانهای قدیم بوده و در دین یهود حتی شدیدتر از سنگسار هم بوده و نواوری اسلام نبوده و اما در شرایط 1400 پیش این مجازات در ادامه رسومات قدیمی در اسلام هم مطرح شده ولی اولا انقدر تبصره و جای فرار داره که میتوان عملا بایگانیش کرد و ثانیا با شرایط روز میتوان کلا اینرا از قوانین مجازات حذف کرد من که شخصا حتی با مجازات اعدام بطور کلی مخالفم ولی دلیل نمیشود به اسلام و مسلمانان یکجا توهین کرد محمد و علی مظهر محبت و عدالت بودند همچنانکه مسیح
پنج‌شنبه 9 دی 1389

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
تقریباً در مورد مجازات سنگسار متفق‌القول بین فقیهان برای زنا اجماع وجود دارد.و احادیث بسیاری در این زمینه از پیامبر نقل شده و اینکه در نهج‌البلاغه عینا درج شده است.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز
حکم الله در خصوص سنگسار همان حکمی است که در تورات نیز آمده است.این حکم مربوط به اسلام تنها نیست.در تورات حکم زنا کار سنگسار ذکر شده است.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

togyan - انگلیس - لندن
babak1960 - لوگزامبورگ - لوگزامبورگ . در اینکه ادیان الهی کم و بیش کپی هم هستند مخصوصا اسلام و یهودیت هیج جا شکی نیست. ولی سئوال اینجاست که چرا چنین احکام و مجازات خشن در دیگر کشورهای که ادیانی غیر از اسلام دارند اجرا نمیشود و فقط ما در کشورهای اسلامی شاهد این گونه وحشیگری و نابسامانی ( سنگسار و دیگر مجازات اسلامی) هستیم.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

bache shapoor - سوئد - یوسدال
babak1960-لوگزامبورگ-لوکزانبورگ. دوست عزیز هیچوقت محمد را با عیسی برابر نکنید. شما در کامنتتان نوشته اید در همه زمانها و یاد اوری کردید از دین یهود ولی یک راه دیگری هم برای رسیدن به خدا هست که شما به ان راه اشاره نکردید و فقط به افریننده این راه اشاره کردید. و محمد را با او برابر میدانید. چطور میشه یک ادمی که در طول زندگیش همیشه جنگ و خون ریزی بوده با خدایی که بصورت جسم در بین انسانها زندگی کرد و راه محبت و دوستی را نشان داد برابر کرد? بله دوست عزیز خداوند بعد از احکام خودش در زمان دین یهود یک راه ساده تر و زیباتر د چند صد سال بعد برای رسیدن به او نشان داد و اون راه, راه محبت است .محبت قانونی برای زندگی کردن با دارنده عدل و راستی و محبت است. امین
پنج‌شنبه 9 دی 1389

goli jon - اسپانیا - اسپانیا
بابک۱۹۶۰_قصد من توهین نیست ولی‌ جناب شما که نامتان از بابک خرمدین گرفته شد دیگه چرا این حرفو میزنین عزیز من کدوم محبت کدوم رحم شمارو به اون خدا قسم میدم تاریخو مطالعه کنید بابا این هایی که شما و امسال شما میگین ال هستن و بل‌ هستن به خدا در عرضه یک روز ۷۰۰ ایرانیو کشتن به خاطره اینکه می‌گفتم ما مسلمان نیستیم همون علی‌ در یکی‌ از جنگه وقتی‌ که شهر بده از چند روز فتح کرد دستور داد تمام بانوان بچها و مردا هارو آتش زدن تا جأیی که تا ۳روز بوی سوختگی گوشت بدن انسان مشام باقیو میزردهی.
پنج‌شنبه 9 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
. بر روی ما نگاه خدا خنده می زند،. هر چند ره به ساحل لطفش نبرده ایم. زیرا چو زاهدان سیه کار خرقه پوش،. پنهان ز دیدگان خدا می نخورده ایم. پیشانی ار ز داغ گناهی سیه شود،. بهتر ز داغ مهر نماز از سر ریا. نام خدا نبردن از آن به که زیر لب،. بهر فریب خلق بگوئی خدا خدا. ما را چه غم که شیخ شبی در میان جمع،. بر رویمان ببست به شادی در بهشت. او می گشاید … او که به لطف و صفای خویش،. گوئی که خاک طینت ما را ز غم سرشت. توفان طعنه، خنده ی ما را ز لب نشست،. کوهیم و در میانه ی دریا نشسته ایم. چون سینه جای گوهر یکتای راستیست،. زین رو بموج حادثه تنها نشسته ایم. مائیم … ما که طعنه زاهد شنیده ایم،. مائیم … ما که جامه تقوی دریده ایم؛. زیرا درون جامه بجز پیکر فریب،. زین هادیان راه حقیقت، ندیده ایم!. آن آتشی که در دل ما شعله می کشید،. گر در میان دامن شیخ اوفتاده بود؛. دیگر بما که سوخته ایم از شرار عشق،. نام گناهکاره رسوا! نداده بود. بگذار تا به طعنه بگویند مردمان،. در گوش هم حکایت عشق مدام! ما. هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق. ثبت است در جریده عالم دوام ما” . .
پنج‌شنبه 9 دی 1389

bita tehrani - کانادا - ونکوور
شاعر این شعر بانو فروغ فرخزاد میباشد.
جمعه 10 دی 1389

davidmoor - سوئد - گوتبورگ
لازم دونستم بگم که سنگسارشرایط داره.1.زن خودش بیاد پیش قاضی واعتراف کنه انهم از برای توبه که میتونه بخشیده بشه که اینجا هم اومده.2.سنگ باید به اندازه دانه خرماباشد همانند سنگ هایی که حاجی ها به شیطان میزنند .3.کسانی که سنگ میزنند باید خودشان پاک باشند وزنایی نکرده باشند.4سنگ راطوری پرتاب میکنی که انگار تخم مرغی زیربغل داری ونباید بشکند5زدن سنگ فقط نفری 1عدد است نه یشتر6 بعداز سنگسار فرد ازاد است .سنگسار در اسلام به معنی تنبیه است نه کشتند به عمد و این سنگسارساخته ملاها ومجتهدین ضاله است برای حفظ منافع شخصی .درکتابهای دینی بارها امده است که علی ودیگر خلفا زناکاران را عفو کرده اند.
جمعه 10 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
ARTEMIS-SW - ....ننگ بر فرهنگ خشونت آمیز پر از نفرتت
جمعه 10 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
babak1960 - لوگزامبورگ - لوگزامبورگ - مجازات سنگسار فقط در تورات آمده و اصلا در قرآن خبری از سنگسار نیست. متاسفانه بتازگی لینکهای خارجی درج نمیشه وگرنه لینک میگذاشتم تا خودتان مطالعه کنید. مجازات سنگسار در اسلام فقط در احادیث نقل شده. احادیث هم که قابل تحریفند. ولی نکته مهم اینجاست که مجازاتهایی که در صدر اسلام اجرا میشده همگی در قرآن موجودند. ولی هیچ دستوری در مورد سنگسار زناکار محصنه در قرآن نیست. چطور میتوان باور کرد خدا در قرآن قرآن از قصاص چشم در برابر چشم و نفس در برابر نفس - از مجازات صد ضربه شلاق زناکار - از مجازات 80 ضربه شلاق شرابخوار و... سخن گفته باشد ولی مجازات سنگسار را موکول به احادیث متزلزل و قابل تحریف کرده باشد؟؟؟ به خصوص اینکه کسانی مثل کعب الاحبار یهودی به ظاهر مسلمان یکی از راویان حدیث پس از پیامبر بوده و اموی ها نهایت تلاش خود را کردند تا اسلام را آلوده به احادیث تحریف شده کنند. -- موفق باشید.
جمعه 10 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
bache shapoor - سوئد - یوسدال - خدایی که بصورت جسم در بین انسانها زندگی کرد//// دوست عزیز! لطفا کمی فکر کنید. مگه میشه خدا بصورت جسم بین انسانها زندگی کنه؟ حضرت عیسی (درود خدا بر او) مانند همه انسانها و دیگر موجودات زنده برای زیستن نیاز به آب و غذا و اکسیژن داشت. چنین فردی که در صورت نرسیدن غذا میمیره چطور میتونه خدای جاوید و فناناپذیر باشه؟؟؟؟.
جمعه 10 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
. goli jon - اسپانیا - اسپانیا - خانم عزیز! لطفا دست از این داستانهای افسانه ای بردارید که بنام تاریخ معلوم نیست از کدام منبع غیر معتبری به خورد شما دادند. کدام کتاب تاریخی رو میخواید معرفی کنید که اتفاق نظر روی اون بیش از نهج البلاغه باشه و سندیتش بیشتر از نهج البلاغه تایید شده باشه؟ شخصیت حضرت علی (درود خدا بر او) بخوبی از گفته هایش در نهج البلاغه مشخصه. شما در هر کدام از کتابهای معتبر تاریخی که بگردید محاله بتونید اثبات کنید حضرت علی در جنگ اعراب علیه ایران حضور داشته باشه. چه برسه به اینکه 700 نفر رو کشته باشه. اگر به خدا اعتقاد ندارید به خاطر وجدان و شرف خودتان هم که شده در گفته ها و نوشته هایتان دقت کنید و ندانسته و ناخواسته عامل پخش دروغها و تحریفات افراد پلید و مغرض نشوید.
جمعه 10 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
آغـــاز ســـال نـــو میــلادی ۲۰۱۱ بـــه بـــزرگـــواران ارجمنـــد ســــایت ایرانیـــان یـــو کـــی، آزاد زنـــان و آزاد مـــردان ایــــرانی، هـمـمیـــهنان شـــرافتـــمنـــد در ســـراســـر گیـــتـــی خـجــــستـه بـــاد...
جمعه 10 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
bache shapoor - سوئد - یوسدال با درود و برکت و فیض مسیح به همگی، به امید افراشتن درفش و برپایی بستر عدالت بر بام عیلام؛ جلال نام او مبارک...
جمعه 10 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
(۱) «بخشیدن زن زناکار»: ۱ امّا عیسی به کوه زیتون رفت. ۲ سحرگاهان، عیسی باز به صحن معبد آمد. در آنجا مردم همه بر وی گرد آمدند؛ و او نشسته، به تعلیم ایشان پرداخت. ۳ در این هنگام، علمای دین و فَریسیان، زنی را که در حین زنا گرفتار شده بود آوردند، و او را در میان مردم به‌پا داشته، ۴ به عیسی گفتند: «استاد، این زن در حین زنا گرفتار شده است. ۵ موسی در شریعت به ما حکم کرده که اینگونه زنان سنگسار شوند. حال، تو چه می‌گویی؟» ۶ این را گفتند تا او را بیازمایند و موردی برای متهم کردن او بیابند. ادامه...
جمعه 10 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
(۲) بقیه.. امّا عیسی سر به‌زیر افکنده، با انگشت خود بر زمین می‌نوشت. ۷ولی چون آنها همچنان از او سؤال می‌کردند، عیسی سر بلند کرد و بدیشان گفت: «از میان شما، هر آنکس که بی‌گناه است، نخستین سنگ را به او بزند.» ۸ و باز سر به‌زیر افکنده، بر زمین می‌نوشت. ۹ با شنیدن این سخن، آنها یکایک، از بزرگترین شروع کرده، آنجا را ترک گفتند و عیسی تنها به‌جا ماند، با آن زن که در میان ایستاده بود. ادامه...
جمعه 10 دی 1389

پهلوون مفرد - آلمان - کلن
(۳) بقیه.. ۱۰ آنگاه سر بلند کرد و به او گفت: «ای زن، ایشان کجایند؟ هیچ‌کس تو را محکوم نکرد؟»۱۱ پاسخ داد: «هیچ‌کس، ای سرورم.» عیسی به او گفت: «من هم تو را محکوم نمی‌کنم. برو و دیگر گناه مکن.» انجیل - یوحنا ۸: ۱ - ۱۱.
جمعه 10 دی 1389

Atheist-0 - کانادا - ونکوور
گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز حکم الله در خصوص سنگسار همان حکمی است که در تورات نیز آمده است/ اولا احکام اسلام اکثرا از دین یهود کپی شده ومنحصر به این یکی نیست. و ا تفاقا بحث همین جاست که خدای دین یهود یهوه نام دارد که خودش بارها تکرار کرده که من خدای قوم یهود هستم و تمام احکام جنایت کارانه خود را فقط برای قوم خودش صادر کرده. حال محمد که او هم خود را پیامبر قوم عرب میدانست و نام خدایش را از روی بزرگترین بت قوم قریش که الله و اکبر نام داشت الله نهاده حتی انقدر ابتکار نداشت که احکامی مناسب با قوم خویش صادر کند و به کپی کردن احکام یهوه بسنده کرد. و حالا ما ایرانیان که در زمان محمد وارث بزرگترین تمدن جهان بودیم کاسه داغ تر از اش شدیم و امثال شما بزرگترین مدرک اثبات خود را کتاب نهج‌البلاغه میدانید که انهم کتاب یک عرب هزار بار عقب افتاده تر ازایرانیان زمان خودش بود. حداقل به چیزی اتکا کنید که به ایرانیان تعلق داشته باشد و مورد قبول اکثریت ایرانیان باشد. در ضمن اگر منظور شما از اجماع فقیهان امثال خمینی و خامنهئی قاتل و زنا زاده هستند انها فقط بدرد گل دخترانی چون شما میخورند و بس.
جمعه 10 دی 1389

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
bluestar - ایران - تهران . ننگ بر خودت ... که وظیفه ات نشر چرندیات اسلامی و تحمیق بی سوادان است..... معلوم است که چون انسان هستم از سر بریدن .بچه بازی..برده داری.جهاد قطع دست و پای دین ننگینت متنفرم انکه درس ادب می دهدیا... هزار چهره و یا بی سواد است...
جمعه 10 دی 1389

bache shapoor - سوئد - یوسدال
bluestar-ایران-تهران. دوست عزیز بعضیها از بی ایمانی به خدا این حرفها را میزنند. یک سئوال از شما دارم: مگه خدا این قدرت را ندارد که به صورت یک انسان در اید و در بین ما زندگی کند. برای او هیچ چیز غیر ممکن نیست!!! چه به صورت انسان ظاهر شدن و چه درون جسمی رفتن. امین
جمعه 10 دی 1389

surena1611 - آلمان - اشتوتگارت
اینکه آیا احکام اسلامی درست یا غلط هستند بجای خودش ولی در نظام مقدس ولی وقیح فقط و فقط ولی وقیح و اراذل و اوباشش حکم میکنند و اسلام و پیغمبرش، قرآن، امام معصوم و .. مهم نیستند. خمینی هم در یکی از سخنرانی هایش گفته بود که پیامبر اسلام نتونست رسالت خودش رو بپایان برسونه!!! اینگونه بحثها و نظرات هم بدرد جامعه ای میخوره که آزاد باشه و بدنبال حقیقت. توی کشوری که یک گروه مافیایی آدمکش و یا فرقه منفور حکومت میکنه و اسمش رو حکومت اسلامی و نظام مقدس و .. میذاره نمیشه توقع زیادی داشت و بدنبال اصلاح قانون و کشف حقیقت بود. در نظام مقدس اول و آخر حقیقت به جانوری بنام ولی وقیح ختم میشه و بس.
جمعه 10 دی 1389

iranazadiran - ایران - تهران
پهلوون مفرد - آلمان - کلن. همانگونه که دریاچه دریا و اقیانوس داریم. پیامبران الهی که رسالت هدایت نوع بشر را به اندازه توانایی و جامعه خود داشتند اینگونه اند. عیسی مسیح که بنده ای از بندگان پاک خداوند بود به قول مسیحیان تمام رنج و عذاب را متحمل شد تا بار گناه امتش را بر دوش کشد. به همین خاطر مسیحیان با خاطر جمعی خود را به دست او سپرده و بار مسئولیت را از دوش خود بر داشته اند. اما شاید پیروان دیگر ادیان اینهمه بی دل و جرات نباشند و خود بخواهند علاوه بر رسیدن به دم مسیحایی به موحد بودن هم برسند و برسانند. انسانها آزادند در راه خود تا کدام یک را انتخاب کنند. شاید بعضی ها خدای زمینی دوست نداشته باشند و خدایی را . بپرستند که منزه از هر صفت سفل زمینی باشد و قدرتی مافوق تمام کائنات.
جمعه 10 دی 1389

saeed1 - کانادا - تورونتو
Atheist-0 - کانادا - ونکوور . اولا که نام الله با نام ال-لات که یکی از بتهای قریش بود نباید بدلیل تشابه اسمی. اشتباه شود. الله از قبل از محمد هم برای عرب شناخته شده بود. عده ای بودند بنام حنفا که یکتاپرست بودند و به خدای ابراهیم یا همان الله معتقد بودند. اتفاقا. در زبان ارامی نام خداوند اله است که زبان قوم یهود و زبان عیسی هم بوده است!!! اگر در این زمینه مطالعه ندارید من میتوانم چند کتاب تاریخ خارجی معرفی کنم. ثانیا محمد بارها اعلام کرد که دین جدیدی نیاورده و همان دین ابراهیم را زنده کرده است که اعراب با دیدن کعبه و مناسک حج میدانستند که چنین دینی قبلا بوده و فراموش شده است. در مورد ایران ساسانی و علل انحطاط. انها بحث زیاد شده و از بدیهیات است و همینجا من بارها بحث کرده ام میتوانید بروید سرچ کنید.
جمعه 10 دی 1389

jp55 - ژاپن - توکیو
گل دختر دخترم از بسیجی زنازاده تر پیدا میشه کهریزک کوی دانشجویان حمله همسر شهید همت و ضرب وشتم تجاوز به دانشجویان اعم از دختر وپسر من و تو مخالف هم هستیم درست اگر من نوعی با تو یا بستگان تو چنین کنم تو اسم منو چی میذاری سرتو از تو برف بکش بیرون این کار کبک نه 1 جانور خون اشام.
جمعه 10 دی 1389

heyman123 - آمریکا - مکزیک
راستی چرا خانم و منشی حاج آقا گلستانی را سنگسار نکردند، برای این بود که آخوند بود ای خاک تو سر خودتون و اسلامتون ای تف بر هرچی اسلام آخوندی اسلامی که به آقابون هیچ کاری نداره اما زنان را بخاطر ضعیف بودنشان مورد شماطت قرار می دهد پس اگر شما آخوندها داستان پیش از اسلام را از تاریخ ها حذف کرده اید و یک مشت آدم بی سرو پای عرب زاده هر جایی را وارد ایران زمین کرده اید آیا خبر ندارید ای مردم که زمانی که عربها بی سر وپای ملخ خوار وارد به ایران حمله کردند بخاطر سلمان فارسی کثافت خیانتکار گو به قبرش ، که مردم ایران زمین را سالها خار کرد اونها تجاوز نبود که هر امامی برای خودش حرم سرا تشکیل داده بود و 30-35 زن را به قول خودش اختیار کرده بود چه دینی می گه که از زنان مثل حیوان استفاده کنید علی ای با نوشیدن مسکرات و مشروبات الکلی قران را می نوشت یا به اونی که به هیچ زنی حتی یه بچه 7 ساله رحم نکرد
جمعه 10 دی 1389

heyman123 - آمریکا - مکزیک
گل دختر عاشق رهبر - ایران - اهواز ،کدام نهج الباغه اونی که علی مشروب خوار دزد خورده، میدونی که عید غدیر غم برای چی است علی دزدی می کنه بعد محمد بخاطر اینکه علی را بین عربها و مسلمانها عزیز جلوه بده میگه علی دست راست من یار و یاور من است اول خانمی عزیزم دلم نهج البلاغه و قرآن یا هر کتاب دینی دیگری را با توجه به تفسیرش نقد و بررسی کن بعد بگو این رو این کتاب گفته نهج البلاغه یک مشت پند و اندرز علی به مالک اشتر است که بخاطر اینکه خیلی ظالم بوده علی بهش میگه اینکارو نکن اینکارو انجام بده که مردم در سختی نباشند کاشکی اینرو به آخوندهای بچه باز ایرانی به ویژه خمینی بچه باز هندی زاده بی پدر و مادر می گفت، مردم تا کی می خواهند در خواب باشند و یک مشت غیرایرانی براونها حکومت کنه
شنبه 11 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
bache shapoor - سوئد - یوسدال - خدا قدرت همه کاری رو داره. ولی بعضی از امور محال عقلی هستند. مثل اینکه بگوییم ((آیا خداوند میتواند یک کوه را درون یک تخم مرغ جای دهد در حالیکه نه حجم کوه کوچکتر شود و نه حجم تخم مرغ بزرگتر)) ؟!!! تصور محدود کردن خداوند در کالبد مکان و زمان هم از همین جنس است. چه این مکان انسان باشد یا حیوان یا سنگ و چوب و .. خدایی که برای ادامه وجودش مانند مخلوقاتش نیاز به آب و غذا داشته باشه چطور میتونه پروردگار جهان بی پایان باشه؟ /// ((پس مریم پرسید چگونه پسری را میزایم در حالیکه بامردی تماس نداشته ام؟*فرشته جواب داد : ای مریم! خدایی که آدم را از غیر انسان آفرید قادر است بر اینکه در تو انسانی را از غیر انسان بیافریند.)) انجیل برنابا - فصل 1 آیات 6 و 7.
شنبه 11 دی 1389

salarkhan - آلمان - هامبورگ
bluestar - ایران - تهران میخوام یه اعترافی بکنم:علی رغم تجربه طولانی آدمی به بلاهت و سفاهت تو ندیده بودم!!
شنبه 11 دی 1389

bluestar - ایران - تهران
سالارخان گرامی! - بنده را با پدر گرامیتان اشتباه گرفته اید
یکشنبه 12 دی 1389

ahmad111 - ایران - تهران
5 بار رجم یا سنگسار در قرآن اومده اونم فقط گفته که کفار پیامبران را تهدید به سنگسار می کردند. بزرگان دین هم گفتند مجرمی که اعتراف و توبه کنه دیگه حد نداره. اینارو پای دین نذارید لطفا
یکشنبه 12 دی 1389

Shaah - امریکا - لس آنجلس
گل دختر عاشق رهبر ...، پس بالاخره و‌ا دادی که این اسلام نکبتی مقلّد همون یهودیان و مسیحیان هست. این خودش پیروزی بزرگیه!
یکشنبه 12 دی 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.