بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه نوزدهم مرداد ۸۹

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه نوزدهم مرداد 89

تیترهای اول

"پرونده زیر میزی پزشکان روی میز نمایندگان" گزارش اصلی روزنامه خبر است، ابتکار خبر از "جدال بر سر تعیین ساعت کاری در ماه رمضان" داده است و آرمان "هشدار دادستان تهران به زندانیانی که به مرخصی آمده اند" را مهم دیده است.

مردم سالاری "اعلام آمادگی مجدد آمریکا برای مذاکره با ایران" را در صدر اخبار خود آورده، ایران از "افشای جزئیات جنگ نرم دشمن در مدارس" نوشته و خراسان از قول وزیر اطلاعات نوشته "استکبار در فتنه سال گذشته هفده میلیارد دلار در ایران هزینه کرد".

کیهان گفته های رهبر جمهوری اسلامی را در دیدار با رییس دولت گینه بیسائو را چنین نقل کرده "پیشرفت ایران به مدد اسلام و امام خمینی است"، حمایت همین خبر را با تیتر "امت اسلامی باید دست دوستی به هم بدهند" منعکس کرده و روزنامه جمهوری اسلامی در عنوان اول خود نوشته "کمک به توسعه گینه بیسائو منطبق با منافع ملی" است.

"مسوولان از اظهارات دشمن شاد کن بپرهیزند" تیتر اول رسالت است و سیاست روز از "اختلافات کوچک،‌ تاثیرات بزرگ" خبر داده است.

تهران امروز از "انتقال میلیارد‌ها دلار سپرده ارزی به داخل" برای مقابله با تحریم ها نوشته، دنیای اقتصاد "فرصت‌سازی جدید در بازار ارز" را در عنوان اصلی خود آورده و جهان صنعت از قول معاون اول رییس جمهور نوشته "دلار و یورو را نجس می دانیم".

گزیده مقالات

مذاکره با آمریکا

حسن بهشتی پور در سرمقاله آرمان درباره احتمال مذاکرات ایران و آمریکا نوشتهتاکیدی که درباره مذاکره وجود دارد این است که باید در مذاکرات سطوح پایین انجام شود؛ حتی پایین تر از سطح وزیران خارجه و در سطح کارشناسان. نمی‌شود که به صورت ناگهانی مذاکره میان روسای جمهور انجام شود. چنین اتفاقی اگر افتاد باید گفت که چنین مذاکره‌ای جنبه نمادین داشته و برای فرو ریختن دیوار بی‌اعتمادی انجام می‌شود.

به نوشته این کارشناس سیاسی اوباما در آغاز می‌گفت که با ایران در همه زمینه‌ها مذاکره می‌کند ولی الان می‌گوید که گفت‌وگوها باید به موضوع هسته‌ای محدود بوده و نه در چارچوب مذاکرات دو جانبه بلکه در قالب 1+5 دنبال شود.

به نظر سرمقاله آرمان این خطی است که اسرائیل به سیاست‌های اوباما داده است. چون یکی از مخالفان اصلی عادی سازی روابط ایران و آمریکا، ‌اسرائیل است. بنابراین سیاست‌های اوباما نسبت به آنچه که در ابتدا می‌گفت تفاوت کرده است. این مذاکرات می‌توانست به نتیجه برسد ولی نرسید.

مذاکره برای چی؟

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته مشخص نیست محمود احمدی نژاد به فرض برگزاری یک چنین مناظره ای در چه سطحی می خواهد به مناظره بنشیند؟ آیا می خواهد فی المثل به نقد لیبرالیسم بپردازد؟ که در این صورت نه باراک اوباما و نه هیچ رئیس جمهوری در چنین جایگاهی نیست و این بیشتر به حوزه نخبگان سیاسی مربوط می شود. آیا می خواهد به نقد نظام بین الملل بپردازد؟ که این هم در حوزه اختیارات رئیس جمهور آمریکا نیست.

به نوشته این مقاله حتی اگر رییس دولت ایران بخواهد به انتقاد از سیاست خارجی دولت اوباما بپردازد این کار هم البته هر روز در مطبوعات و رسانه های جهان انجام می شود و نکته تازه ای نیست. همچنین آیا محمود احمدی نژاد خود را سخنگوی دنیای اسلام می داند؟ آیا نقد نظام بین الملل جایش در یک مناظره دو نفره است یا تغییرش نیاز به یک اجماع جهانی دارد.

مردم سالاری با توجه به این موارد نوشته به نظر می رسد درخواست مناظره چندان مورد توجه قرار نگیرد.گویا طرح این گونه مسایل بیشتر مصرف داخلی دارد تا تاثیری بین المللی. چرا که هزینه های بسیاری برای دولت داشته؛ هزینه هایی که موجب شد تا تعدادی از اصولگرایان معتدل تر به مخالفت با آن بپردازند.

رسانه ای شدن اختلافات

سیاست روز در گزارش اصلی خود نوشته یکی از اتفاقات نادری که طی چندماه اخیر در عرصه سیاسی کشور به وقوع پیوسته است، رسانه‌ای شدن صریح و بی‌پرده اختلافات دولت و مجلس بوده و به همین دلیل علی لاریجانی با استفاده از اختیارات قانونی طی این مدت اندک 8 قانون را شخصا جهت اجرا در دستگاه‌های ذی‌ربط به جای رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.

به نوشته این گزارش اگرچه وجود اختلاف میان دولت و مجلس در جمهوری اسلامی ایران امر تازه‌ای نیست و اساسا هیچ عقل سلیمی آن را انکار و یا تقبیح نمی‌کند، اما این اختلافات هیچگاه تا این حد رسانه‌ای و عمومی نشده بود و به همین دلیل امروز کمتر ایرانی را می‌توان سراغ یافت که از این اختلاف سلیقه‌ها و نظرات اطلاعی نداشته باشد.

سیاست روز اضافه کرده اگر از اختلافات چندساله روسای جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذریم، طی چند هفته اخیر اتفاق تازه‌ای رخ داده و آن هم ورود قوه قضاییه به علنی کردن اختلاف خود با قوه مجریه است.

چرا از تریبون عمومی؟

کیهان در سرمقاله خود گله کرده که چرا روسای کشور همچنین از دیگر مضرات استفاده از تریبون های عمومی از سوی دو مقام مسئول رواج بازار «شایعه» است. و هر روز بیش تر از قبل به مسایل دامن زده می شود و معلوم نیست موج این شایعات که گاه به تهمت تبدیل می شود و حرف و حدیث های پیرامون آن به کجا ختم شود.

این مقاله اشاره کرده در شرایطی که برخی مسئولان در سطوح مختلف مدیریتی بجای حل مشکل از طریق تریبون های عمومی با هم به گفت وگو نشسته اند! این پرسش به میان کشیده می شود که واقعاً راه حل چیست؟ و چه راهکاری می تواند این معضل را که می رود همچون بختکی در بسیاری از موضوعات پیش رو در آینده جا خوش نماید از میان بردارد؟

به نظر کیهان پاسخ به سؤال فوق سخت نیست؛ چرا که در ساختار نظام جمهوری اسلامی وظیفه هر یک از نهادها و مقامات عالی رتبه مشخص شده بنابراین دو مقام مسئول آنهم در سطح بالای نظام نباید به مانند دو بازیکن فوتبال که در دو تیم رقیب یکدیگر حضور دارند از طریق رسانه ها برای یکدیگر پیام بفرستند. قطعاً و بدون تردید این عمل در شأن هیچ یک از مسئولان کشور نیست و مقامات مسئول در نظام جمهوری اسلامی از این تمثیل مبرا هستند.

متانت در گفتار

تهران امروز در سرمقاله خود نوشته وقار و متانت در رفتار و کردار و ادب در گفتار و کلام، از نشانه‌های وزانت شأن یک سیاست مرد است که موجب اعتماد اذهان و جلب دل‌ها به سوی او می‌شود. تاریخ انقلاب اسلامی طی سه دهه اخیر شخصیت‌ها و چهره‌هایی بزرگ را به یاد دارد که دارای چنین ویژگی های برجسته‌ای بوده‌اند، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، شهید مفتح، شهید دانشمند مطهری و... می‌توان بر این فهرست، نام صدها سیاستمدار یا روحانی را افزود.

به نوشته این مقاله با همان ویژگی‌ها و توسط شخصیت‌هایی همچون اشخاص یاد شده، پیام انقلاب اسلامی نخست تا ژرفای جامعه ایران نفوذ و رسوخ کرد و به پیروزی رسید و سپس در سراسر جهان منتشر شد و پیروان و طرفدارانی بسیار یافت.

تهران امروز بدون نام بردن از رییس دولت نوشته برخی از سیاستمردان و دولتمردان طرز رفتار و شیوه گفتار بزرگان سلف را فراموش کرده‌اند و از گونه‌ای لحن و گفتار استفاده می‌کنند که اگر در گذشته به علت سخافت آن باب نبوده، دست‌کم شاذ و نادر می‌نموده و می‌توان به ضرس قاطع ادعا کرد که بزرگان عرصه سیاست و به‌ویژه روحانیت سیاسی در ایران، هرگز بدان زبان و لحن سخن نگفته‌اند.

ادبیات مسوولان

جهان صنعت در گزارش اصلی خود نوشته این روزها اظهارنظرهای زیادی در رابطه با ادبیات برخی مسوولا‌ن در اظهارنظرها به گوش می‌رسد که جای تامل دارد؛ از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلا‌می گرفته تا برخی از اعضای کابینه. حتی نگرانی از این طرز بیان به جایی رسیده که غلا‌معلی حداد‌عادل در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور در خصوص استفاده از ضرب‌المثل‌ها به رییس‌جمهور هم گوشزد می‌کند.

به نوشته این روزنامه گاهی حتی شاهد عکس‌العمل‌های بی‌سابقه‌ای در این رابطه هستیم که هر روز هم بر دامنه آن اضافه می‌شود به طوری که در دو روز گذشته آیت‌الله آملی‌لا‌ریجانی در جلسه مسوولا‌ن عالی قضایی در اقدامی که کمتر مشاهده شده به نقد دیگر روسای قوا پرداخت و به عنوان یک شهروند عادی از وی خواست از به کار بردن اصطلاحات خاص خودداری کند اما ظاهرا موضوع پرحاشیه ادبیات گفتاری مورد بحث‌ تنها به آقای احمدی‌نژاد ختم نمی‌شود و این شیوه‌ای شده که برخی آن را ادامه می‌دهند.

جهان صنعت در عین حال به تازه ترین گفته های معاون اول رییس جمهور هم اشاره کرده که در اجلا‌س روسای آموزش‌وپرورش مناطق سراسر کشور سازمان ملل را بی‌خاصیت و وابسته توصیف کرد و گفته 27 کشور اروپایی تحریم جدیدی علیه ایران انجام دادند و استرالیایی‌ها که یک مشت گله‌دار هستند نیز به آنها پیوسته‌اند. در مقابله با تحریم باید یک شیوه جدید اقتصادی طراحی کنیم و به ریش آنها بخندیم.

افزایش بیکاری

فرخ قبادی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته آمارهای رسمی ‌نشان می‌دهند که نرخ بیکاری طی یک سال اخیر رو به افزایش داشته است. و سخنان مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس تردیدی باقی نمی‌گذارد که ‌ایجاد اشتغال و مهار نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری متولیان اقتصاد کشور است.

نویسنده این مقاله با اشاره به وضعیت کشورهای وارد کننده کالا به ایران، دستمزد ارزان آن ها و غفلت از مسائل بهداشتی و زیست محیطی نوشته روشن است که ما نباید از دستمزد کارگران بکاهیم (‌که با همین دستمزدها نیز چرخ زندگی‌شان به سهولت نمی‌چرخد‌) و نه در مسائل بهداشتی و زیست محیطی سهل‌انگاری کنیم. اما ‌این نیز غفلتی نابخشودنی است که دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم که صنعت و کشاورزی در برابر سیل بنیان کن واردات و برون مرز سپاری قانونی و غیرقانونی کمر خم کند.

سرمقاله دنیای اقتصاد تنها راه حل مشکل بیکاری کشور را اتخاذ سیاست‌هایی دانسته که تولید داخلی را ارزان تر و برون مرز سپاری را گران‌تر کند. بهبود فضای کسب و کار و کاستن از چالش‌های تولید در داخل کشور‌، افزایش بهره‌وری و کاهش تورم داخلی قطعا در‌این زمینه تاثیر چشمگیری خواهند داشت‌.

یک ایراد قانونی‌ به بانک مرکزی

خاطره وطن‌خواه‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته دولت تصمیم گرفته تا بدهی‌های خود را از محل واگذاری سهام، رد دیون و وصولی‌های حساب ذخیره ارزی بپردازد. در حالی که در بند د سیاست‌های کلی اصل 44 بخش مصارف درآمدهای حاصل از واگذاری وجوه حاصل از واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی را د برای مصارفی چون ایجاد خوداتکایی برای خانواده‌های مستضعف و محروم، اختصاص به تعاونی‌های فراگیر ملی به منظور فقرزدایی، ایجاد زیربناهای اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی در توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته و مانند این مجاز دانسته است.

به نوشته این روزنامه هیچ کدام از موارد یادشده نشانی از واگذاری و پرداخت بدهی دولت و رد دیون ندارد. این درحالی است که در سال‌های گذشته هر آنچه دولت از واگذاری سهام در بورس فروخته، خرج بودجه کرده و عملا‌ هیچ سرمایه‌گذاری از محل فروش سهام انجام نشده است. اگر دولت توان پرداخت بدهی‌های خود را ندارد، قاعدتا نمی‌تواند سیاست‌های کلی قانون را دور بزند.

به نوشته جهان صنعت طی سال‌های گذشته اگر قانون اجرا نشد و دلیل آن مشکلا‌ت قانون اعلا‌م شد اما همگان بر سیاست‌های کلی نظام به‌عنوان راه روشن و مسیر مشخص اعتقاد دارند. وزیر اقتصاد در شرایطی اعلا‌م می‌کند که الگوی اقتصادی دولت سیاست‌های کلی اصل 44 است که همزمان از پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها و صنعت برق از طریق درآمد حاصل از واگذاری‌ها خبر می‌دهد.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.