بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران - یازدهم مرداد ۸۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران - یازدهم مرداد 89

تیترهای اول

"اصلاح طلبان در انتخابات آینده حضور خواهند داشت" به نقل از سخنگوی شورای نگهبان تیتر اول مردم سالاری است، خراسان از زبان همین مقام نوشته "نگاه ما این نیست که اصلاح طلبان نباید در انتخابات آینده حضور داشته باشند"، "شکایت احمدی‌نژاد از علی مطهری" تیتر اول آرمان است، ابتکار از قول احمدی نژاد نوشته "رحیمی حتی یک خط تخلف ندارد" و رسالت از "آینده اصولگرایی و ارزیابی عملکرد اصولگرایان" نوشته است.

"راز موفقیت و آرزوهای شاگرد اول‌های کنکور" عنوان اصلی ایران است، جام جم نوشته "قاچاقچیان شیشه اعدام می شوند"، سیاست روز خبر داده که " آزادراه تهران - شمال این بار روی میز رئیس مجلس" است.

کیهان از زبان دولت ژاپن نوشته "در تحریم ایران پیرو آمریکا نیستیم"، حمایت از "تشدید شکنجه در زندان های آمریکا" خبر داده و روزنامه جمهوری اسلامی از قول بشار اسد نوشته "اجازه تضعیف حزب الله را نمی دهیم".

تهران امروز از "افزایش بیکاری در کشور تهران" خبر داده، دنیای اقتصاد از "تغییر مسیر نرخ بیکاری" و جهان صنعت نوشته "قیمت بنزین منطقه ای می شود".

گزیده مقالات

ایران با غرب و عرب

ابتکار در سرمقاله خود به بررسی روابط ایران و کشورهای عربی پرداخته و نوشته این رابطه تابع نوع نگاه تاریخی ایرانیان به اعراب است و اگر چه انقلاب تلاش کرد در روابط ایران و کشورهای مسلمان عامل وحدت بخش بحساب آید اما وقایعی چون جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، فاجعه مکه، حمایت همه جانبه شورای همکاری خلیج فارس از عراق و ادعاهای امارات در خصوص جزایر سه گانه باعث شد تا فرهنگ سیاسی مردم در خصوص اعراب از قاعده برتری تاریخی و نژادی و فرهنگی نشات گیرد.

به نوشته این مقاله فرهنگ سیاسی ایرانیان به دلیل ترکیبی بودن دارایی رویه‌ای و باطنی متفاوت می‌باشد. همین تفاوت، موجب گمراهی آمریکایی‌ها شده است. ظاهر فرهنگ سیاسی ایرانیان، گویای علاقمندی آنها به زیست مسالمت آمیز با همه کشور‌ها بخصوص غربی‌ها می‌باشد و بخش اعظم سیاست‌های دولتمردان آمریکا معطوف به این ظاهر بوده است. آنان هر گاه خواسته اند سیاست خصمانه در خصوص ایران اتخاذ نمایند تلاش کرده اند سهم مردم و حکومت را جدا نمایند غافل از اینکه باطن فرهنگ سیاسی ایرانیان تابع اصل بدبینی نسبت به نیات غربی هاست و در طول تاریخ هم نشان داده اند که ممکن است نسبت به وضع موجود کشورشان نا راضی باشند اما در مقابل سیاست‌های دیگران که به تحقیر کشورشان می‌انجامد بسیار حساس هستند.

نویسنده سرمقاله ابتکار نتیجه گرفته در منازعات کنونی غرب با ایران مردم شاید به فرآیند تصمیم گیری و مواضع حاکمان انتقاد داشته باشند که دارند اما انرژی هسته‌ای را حق خود می‌دانند. تلاش غرب برای منصرف کردن ایران را ناشی از غرور و انحصار طلبی نژادی می‌خوانند و در تعارض با غرور ایرانی خود قلمداد می‌کنند.

موقع خطیر و اختلافات داخلی

محمد غروی در سرمقاله آرمان نوشته ایران و جهان اسلام در موقعیت خطیری قرار دارند و توطئه‌های غرب نسبت به جهان اسلام و ایران که ام القرای جهان اسلام است، به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد. مسئله تحریم و به دنبال آن تهدیدهای نظامی و برخی فشار‌های بین المللی نوید خوبی ارزیابی نمی‌شود. به نظر می‌رسد در این شرایط آنچه کشور به آن نیاز دارد استقامت و پافشاری بر حقوق حقه ملت است.

به نظر این روحانی عقب‌نشینی حد‌ی ندارد و اگر دشمن به این نتیجه برسد که راهکار خوبی انتخاب کرده، دیگر حقی برای ما قایل نمی‌شود. البته این استقامت و پافشاری باید توام با دیپلماسی فعال در سطح منطقه و جهان و با تدبیر باشد. اظهارنظرها باید کنترل و حساب شده باشد. گاهی اوقات ممکن است اظهارنظرها مصرف داخلی داشته باشند ولی دشمن را در مقاصد شوم اش راهنما و برای کشور و نظام آسیبی در پی داشته باشد.

مسئله دومی که در سرمقاله آرمان آمده این است که اگر دانسته و ندانسته به وحدت و یکپارچگی داخلی آسیبی برسد، در این کارزار بین المللی کشور و نظام آسیب خواهد دید. لذا امروز خودداری از دامن زدن به فضای تهمت و افترا وظیفه همه است و باید اختلافات داخلی را به حداقل ممکن رسانده و نگذاشت به کدورت سیاسی مبدل شود. اختلاف سلیقه لازمه جامعه پویا است. ولی نباید به رودررویی سیاسی انجامیده و سبب رواج بازار شایعه، دروغ و افتراء شود.

انتقاد از دولت و بازار

تهران امروز خبر داده که یک جمعیت هوادار دولت با صدور بیانیه‌ای به تحولات اخیر بازار و نوع واکنش دولت به خواسته مالیاتی اصناف واکنش انتقادی نشان داد و برخی اتحادیه‌های صنفی بازار تهران را به سوء استفاده از موقعیت و نفوذ سیاسی خود متهم ساخت.

به گزارش این روزنامه در بیانیه جمعیت ایثارگران با اشاره به اعتصاب بازارها آمده تحولات تیرماه 89، تلخ ولی بسیار آموزنده بود. از وزارت امور اقتصادی و دارایی انتظار می‌رود در تعیین و دریافت مالیات اصناف، اولا اصناف و افکار عمومی را درباره میزان و نحوه تعیین مالیاتها کاملا توجیه کند و ثانیا برای دریافت مالیات تعیین شده، با اقتدار و قاطعیت تصمیم بگیرد و به هیچ وجه زیر بار فشار تجار زیاده خواه و باندهای قاچاق نرود.

به نوشته گزارشگر تهران امروز این اولین بار نیست که بی‌تدبیری در اطلاع‌رسانی و توجیه مودیان و اجرای بدون تمهیدات لازم یک سیاست مالیاتی، به آبرو و اقتدار دولت ضربه می‌زند. دو سال پیش نیز در جریان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، شاهد تکرار همین اشتباه بودیم و دیدیم قاچاقچیان و رانت‌خواران فعال در بازار با جلب همکاری اصنافی که درباره مالیات بر ارزش افزوده توجیه نشده بودند، چطور توانستند از شفاف کردن درآمدهایشان فرار کنند و دولت را به عقب‌نشینی سریع از اجرای قانون وادار سازند.

ماموریت بزرگ‌بانک های خارجی

مهدی احمری‌ در سرمقاله جهان صنعت نوشته بعد از دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی که پای وام‌های خارجی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به کشور باز شد، زمزمه حضور بانک‌های خارجی مطرح گردید اما موانع قانونی مانع از حضور آن ها بود. اکنون در بحبوحه تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان این قانون شرایط را برای خارجی‌ها تسهیل کرده است. اما در چنین شرایطی کدام بانک خارجی حاضر به حضور در ایران است؟

به نوشته این مقاله پاسخ به این سوال این بار در گرو قانون یا دستور دولت به انجام این کار نیست بلکه اجرای این قانون به هنر دیپلماسی اقتصادی کشورمان بستگی دارد. اگر رایزن‌های اقتصادی بتوانند شرایط اقتصادی ایران را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به حضور در ایران درست ترسیم کنند، شاخص‌های امنیت در سرمایه‌گذاری بدون توجه به آمارهای یکسویه موسسات اقتصادی وابسته به کشورهای تحریم‌کننده را تشریح کنند، تحریم، بهانه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و بانک‌های خارجی در کشور نیست.

به نظر سرمقاله جهان صنعت اقتصاد دنیا به سرمایه‌های اروپا و آمریکای گرفتار بحران اقتصادی خلاصه نمی‌شود. امروزه دیپلماسی موفق به اتحادهای منطقه‌ای گره خورده است. بانک‌های بسیاری در بین هم پیمانان منطقه‌ای کشورمان وجود دارند که فقط کافی است، وزارت خارجه به خوبی از عهده این ماموریت بزرگ برآید.

صندوق ارزی در شکل جدید

آرمان در گزارش اصلی خود نوشته اطلاعات پراکنده‌ای که جسته و گریخته در مورد وضع حساب ذخیره ارزی حاصل از فروش نفت خام ایران منتشر می‌شود حکایت از آن دارد که این حساب ملی که محل ذخیره درآمدهای بین نسلی کشور (حاصل از فروش نفت خام) است، موجودی قابل توجهی ندارد. در حالی که یک نماینده هوادار دولت آن را شش تا هفت میلیارد دلار برآورد کرده است.

این مقاله یادآوری کرده که بر اساس قانون برنامه پنج ساله سوم و برای مقابله با نوسان‌های درآمدهای ارزی و به منظور ایجاد یک جریان ثابت درآمد ارزی، راه ذخیره‌سازی مبالغ ارزی مازاد و خارج از انتظار برنامه‌ریزان حساب ذخیره ارزی کشور تشکیل شد. و مقرر شد که 50‌درصد از موجودی این حساب به منظور سرمایه‌گذاری به صورت وام به بخش خصوصی واگذار شود و در صورت کاهش درآمدهای دولت، کابینه با مجوز مجلس بتواند از این حساب به منظور رفع نیازهای خود استفاده کند.

آرمان سرانجام نوشته برداشت ‌های مکرر دولت از این حساب، بر پایین آمدن موجودی آن تاثیر گذاشت و یکی از دلایل این کاهش، برداشت از این حساب برای واردات چندین میلیارد دلاری بنزین( بدون کسب مجوز) بوده است.

ماجرای یک بزرگراه

پریسا پناه‌خواهی در گزارش اصلی سیاست روز از آزادراه تهران – شمال نوشته که در سی و چند سال اخیر تنها یک سوژه خبری و طرحی روی کاغذ بوده تا پروژه عملیاتی و جدی که بالاخره راه تهران به شمال را چند ساعتی کوتاه‌تر کند. تا حالا بعد از مدت‌ها سکوت پای مجلس هم به این آزادراه ساخته نشده پر سر و صدا کشیده شده و دستور ساخت سریع‌تر آن از سوی رییس مجلس صادر شده است.

به نوشته این گزارشگر مسئولین تنها راه حل مشکل آزادراه تهران-شمال را ورود بخش خصوصی به این پروژه می دانند و بخش خصوصی، ‌قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء است و گویا این قرارگاه به علت توان فنی بالایش برای این پروژه مورد توجه قرار گرفته است. اما مهم‌تر از توان فنی،‌ تامین منابع مالی برای این پروژه مورد توجه است که قرارگاه برای تامین منابع مالی و جذب فاینانس سایر پروژه‌هایی که در دست دارد موفق نبوده و به نظر نمی‌رسد در مورد جذب فاینانس این پروژه هم موفق شود.

گزارش سیاست روز از قول نماینده چالوس و نوشهر نوشته با وضعیت فعلی، به جرأت می‌توان گفت عملیات احداث این آزاد‌راه ظرف 30 سال آینده هم به اتمام نخواهد رسید. مشکلات این پروژه هر چه که باشد از تامین منابع مالی و تملک اراضی گرفته تا مشکلات پیمانکاری و مدیریتی به هر حال این آزادراه هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

کاهش قیمت مواد مخدر

جام جم در گزارش اصلی خود نوشته "شیشه"، جوانان ما را هدف گرفته است. سوداگران مرگ شیشه را ارزان کرده‌اند تا بازار فروش این ماده مخدر خطرناک را قبضه کنند. مجازات بازدارنده برای قاچاقچیان شیشه وجود ندارد. اینها همه خبرهایی است که خواب راحت را از خانواده‌ها ربوده است.

گزارشگر جام جم نوشته اما این خبر حتما برای همه خوشایند است که روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر از پایان اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: با تصویب این قانون مجازات‌های سنگینی از جمله اعدام در انتظار قاچاقچیان شیشه است.

این گزارش از قول ستاد مبارزه با مواد مخدر نوشته قیمت ماده مخدر شیشه در یک سال اخیر از 120 میلیون تومان برای هر کیلو به 25 میلیون برای هر کیلو کاهش یافته است و این مساله نشان می‌دهد که میزان مصرف این ماده مخدر خطرناک بسیار بالا رفته و ما نیز شاهد میزان افت قیمت آن هستیم.

samin.s - ایران - تهران
مهمترین خبر. کاهش قیمت مواد مخدر. همینه!!!!!!!!!!!. فقط این خبر دولت منزجر را شاد میکنه
دوشنبه 11 مرداد 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.