بررسی روزنامه های صبح تهران - چهارشنبه ۲۳ تیر

بررسی روزنامه های صبح تهران - چهارشنبه ۲۳ تیر

تیترهای اول

"اظهارات ضد ایرانی مدودف" تیتر اول مردم سالاری است. "ورود محتاطانه به دریای بسته" عنوان اصلی سیاست روز است و خراسان از "واکنش متکی به ادعای مدودف درباره برنامه هسته ای ایران" خبر داده است.

ایران خبر مربوط به بازگشت شهرام امیری را با تیتر "رسوایی تازه آمریکا در جنگ اطلاعاتی با ایران" منعکس کرده و حمایت "عقب نشینی دولت آمریکا" را عنوان همین گزارش قرار داده است.

"درخت تنومند سپاه توان مقابله با هر توفانی را دارد" به نقل از محمود احمدی نژاد، عنوان اول کیهان است. رسالت همین گزارش را با "سپاه سنگر حفاظت از ارزش های الهی است" منعکس کرده و آرمان نوشته "سپاه در حال تبدیل شدن به یک ارتش کلاسیک" است.

"روز طلائی بورس" عنوان اصلی جام جم است، دنیای اقتصاد همین خبر را با تیتر "رکورد زنی بورس در ارتفاع پانزده هزاری" منعکس کرده و جهان صنعت نوشته "قیمت های مدیریت شده بورس را تکان داد".

"اقامه دعوای وکلای شصت کشور از اسرائیل" خبر اول روزنامه جمهوری اسلامی است. "پایان اعتراض" گزارش ابتکار از حوادث بازار است و تهران امروز گزارش اصلی خود را به "تداوم انتقاد چهره های اصولگرا از رییس جمهور" اختصاص داده است.

گزیده مقالات

آیا فشار بیشتر خواهد شد

بهرام گل زاده در سرمقاله ابتکار نوشته مواضع اخیر روسیه ذهن هر شنونده و تحلیلگر و آگاه سیاسی را به خود مشغول می‌کند. به خصوص آخرین موضع این کشور که از لسان دیمیتری مدودیف جاری شد، بسیار تامل برانگیز است. رئیس جمهوری روسیه برای نخستین بار گفت: جمهوری اسلامی ایران به توانایی تولید تسلیحات اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

این مقاله سئوال کرده آیا توافقی پشت پرده میان مسکو و واشنگتن صورت گرفته تا روسیه در قبال آزادی جاسوسان از سوی آمریکا، موضع سخت و کم نظیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند؟! آیا تجدیدنظر دوباره روسیه برای تحویل سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر و خودداری از تحویل و بهانه جویی دوباره متصور است؟

و سرانجام ابتکار پرسیده آیا مسکو، برای جلب رضایت واشنگتن و کسب امتیاز بیشتر، فشار به جمهوری اسلامی را افزایش خواهد داد؟

خوش بینی و بدبینی در رابطه با مسکو

سیاست روز در گزارشی به بررسی مفصل روابط ایران و روسیه پرداخته و نوشته همراهی روسیه با ایران تا پیش از تصویب قطعنامه 1929 سازمان ملل و سپس همراهی با غرب بلافاصله پس از کسب امتیازهای مورد نیاز از مواردی است که در این راستا می‌توان به آن اشاره کرد. در واقع روسیه در راستای خوش خدمتی به غرب و اسرائیل بر تمام تعهدات خود خط کشیده و منافع خود را در طرف مقابل جمهوری اسلامی جستجو کرده است.

به نظر این گزارش روسیه از ایران به عنوان یک طعمه برای کسب بیشترین منافع استفاده برده است. اگرچه این تناقض گویی‌ها از سوی روسیه موضوع جدیدی و قابل توجهی نیست اما در همین حال نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به فراهم شدن امکان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، تاکید کرد که این مذاکرات می‌تواند جنبه صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را روشن سازند.

سیاست روز در دنباله گزارش خود نظر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را منعکس کرده که گفته مدودوف دچار اشتباهاتی است که بالاخره افراد دیگری هم دچار آن شدند یک نماینده دیگر مجلس به نوشته همین روزنامه گفته پوتین مثل مدودوف فکر نمی ‌کند.

همبرگر آمریکائی زیر دندان تزار

علی ودایع در سرمقاله مردم سالاری نوشته مواضع خصمانه کرملین در پرونده اتمی ایران این روزها به یک خبر عادی تبدیل شده است. در یک سال گذشته رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه با لحن های مختلف ایران را تهدید کردند تا آن که روسیه همراه چین دست هایش را برای تحریم ایران بالا برد. حدود یک ماه پیش مدودف همراه با جنگ روانی سیا از وضع غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرد.امروز همبرگر آمریکایی در دهان آقای تزارمزه کرده است تا با جسارت ایران را توبیخ کند.

به نوشته این روزنامه تخریب منافع ایران از جانب تزارهای نوظهور تنها به موضوع هسته ای ختم نمی شود آنها در تعیین سهم ایران در دریای خزر به بدترین نحو ممکن کارشکنی کردند. از تحویل پدافند اس 300 خودداری کردند، از برق نیروگاه بوشهر هنوز هم خبری نیست و در نهایت مهندسان ایرانی باید نیروگاه بوشهر را به رغم پرداخت هزینه های کلا ن به روسیه راه اندازی کنند.

سرمقاله مردم سالاری با این سئوال که شعار نه غربی، نه شرقی چه جایگاهی در دستگاه دیپلماسی ایران دارد؟ بدان جا رسیده که: آیا تفاوتی میان روسیه و ایالا ت متحده وجود دارد؟ در حالی که روس ها یکی از همپیمانان اصلی اسرائیل به شمار می روند از حکومت یوگسلا وی در قتل عام مسلمانان بوسنی حمایت کردند. در چچن و داغستان مسلمانان را سرکوب می کنند.

همه مسائل حل می شود

محمدحسین مهرزاد در سرمقاله جهان صنعت با اشاره به گفته های وزیر نیرو در مورد موفقیت‌آمیز بودن دو روز تعطیلی برای ایجاد صرفه جوئی در تولید برق ابراز نگرانی کرده که این آدرس غلطی برای آینده باشد.

به نوشته این مقاله نگاهی به افزایش تصادفات جاده‌ای، غرق‌شدگان دریای خزر و کاهش تولید در روزگاری که صنعت کشور چندان حال و روز خوشی ندارد اعلام موفقیت در صرفه‌جویی را با تردیدهای فراوانی روبه‌رو می‌کند. هدیه تعطیلی دو روزه 21 استان کشور به مردم بسته‌ای بود که فقط ظاهر کادوپیچ‌شده آن نشان از هدیه داشت در حالی که محتوای این دو روز، عایدی جز پایین آمدن بهره‌وری در سال همت مضاعف و کار مضاعف نداشت.

سرمقاله جهان صنعت به طعنه نوشته البته اگر مسوولان همچنان معتقدند تعطیلی‌ها به نفع صنعت برق کشور بوده، بهتر است مصوبه‌ای بگذارند و کلا تعطیل کنند یا دست‌کم تابستان را تعطیل اعلام کنند تا ناکامی‌هایشان در تامین برق به چشم نیاید. زمستان هم که گاز کم می‌آید باز هم تعطیل کنند تا در مصرف گاز صرفه‌جویی شود.با این شیوه دیگر مساله‌ای نمی‌ماند که در حل کردن عاجز شوند.

پایان اعتصابی که نبود

ابتکار گزارش داده که گره کور مالیات اصناف باز شد تا اعتصاب بازار تهران نیز پایان یابد. گرچه بر اساس گفته رئیس شورای اصناف کشور اعتصابی در بازار رخ نداده بود.

بر اساس این گزارش، اصناف همه ساله با توافق با سازمان امور مالیاتی کشور مالیات خود را تعیین می‌کنند، اما آن‌ها همیشه از توافقات مالیاتی صورت گرفته ناراضی هستند. در سال گذشته نیز این اتفاق رخ داد تا محمود احمدی‌نژاد خود راسا وارد گود شود و دستور توقف افزایش مالیات اصناف را صادر کند اما صنوف مختلف معتقدند با وجود این‌که رئیس جمهور در آن ماجرا دخالت کرد، باز هم به‌ناچار به افزایش رقم مالیاتی خود تن دادند.

ابتکار نوشته اما تعیین مالیات سال 88 با حاشیه‌های فراوانی همراه شد و تفاوت‌های با اعتراض به مالیات در سال‌های گذشته داشت. حدود یک ماه پیش سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که اصناف باید 70 درصد بیش از سال گذشته مالیات بپردازند. این مسئله برای بازاریان غیر قابل تحمل بود چرا که آن‌ها معتقد بودند مگر چه تغییر اقتصادی بزرگی رخ داده است که این‌گونه مالیات‌ها افزایش یافته است.

رکورد شکنی هدایت شده بورس

در حالی که روزنامه های هوادار دولت در تیترهای اول خود خبر از رکورد زنی بورس داده اند جهان صنعت در مقاله ای نوشته در حالی که کمتر از سه ماه از اولین رکودشکنی تاریخ 43 ساله بورس در سال 89 می‌گذرد، روز گذشته با ثبت رقم 15 هزار واحد بار دیگر فضای معاملات شاهد هیجان فعالان بورسی شد تا به این ترتیب سال سنت‌شکنی بورس با پدیده‌های جدید و کوردشکنی‌های پی در پی موجی از شادی و نگرانی را روانه تالار شیشه‌ای کند.

به نوشته ستاره شهریاری در این مقاله امسال هم شاخص در برابر چشمان متحیر اهالی تالار خلاف روال معمول عمل کرد و به دور از بسیاری از اهرم‌های حمایتی خود تنها بر استقامت در کانال 14 هزار پافشاری می‌کرد به طوری که پیش‌بینی‌ها از رشد بازار گاه با تردید مواجه می‌شد و جو احتیاط بر معاملات سنگین‌تر از پیش سایه می‌افکند.

مقاله جهان صنعت با تاکید بر مدیریت شده بودن تحول بورس نوشته به دنبال برگزاری مجامع پرسود برخی شرکت‌ها در داغ‌ترین فصل بورسی گویی پتانسیل جمع شده بازار در چهارمین ماه سال آزاد شد و در پی بازگشت اعتماد عمومی به فضای معاملات، بازار به ادامه حرکت در مسیر مثبت تمایل نشان داد.

تثبیت نرخ ارز نه

فرخ قبادی در سرمقاله دنیای اقتصاد تاکید کرده سیاست تثبیت نرخ ارز در شرایط تورم دو رقمی و تاثیر مخرب آن در عرصه ‌های مختلف اقتصاد‌، شاید بیش از‌ اندازه مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفته باشد اما به نظر می‌رسد که درباره پیامدهای ‌این سیاست‌، به ویژه تاثیر خسارت بار آن بر تولید داخلی و سطح اشتغال‌، هنوز ابهاماتی وجود دارد.

نویسنده اقتصاددان این مقاله تاکید کرده همه می‌پذیرند که ارزانی نرخ ارز‌، صادرکنندگان غیرنفتی کشور را در مقابل رقبای خود به شدت تضعیف کرده است. اما ‌این واقعیت که ارزانی غیرواقعی نرخ ارز‌، به تولید و اشتغال کشور نیز لطمه جدی زده است و افزایش نرخ ارز شرایط تولیدکنندگان داخلی را هم بهبود می‌بخشد‌، ظاهرا مورد پذیرش همگان نیست. سخنان رییس کل بانک مرکزی در جلسه صبحانه اتاق تهران‌، ‌این نکته را به روشنی منعکس می‌سازد.

سرمقاله دنیای اقتصاد در نهایت با این سئوال که چرا در مورد نرخ ارز نیز همان منطق هدفمند‌سازی یارانه‌ها را مبنای ارزیابی قرار نمی دهیم نوشته آیا منطقی است که ما‌، به نیت اصلاح قیمت‌های نسبی و صرفه‌جویی در مصرف بی‌رویه‌، یارانه‌ای را که به هموطنان خود می‌پردازیم‌، هدفمند کنیم و کاهش دهیم و در همان حال‌، با ارزان نگهداشتن مصنوعی نرخ ارز‌، عملا به تولیدکنندگان خارجی یارانه بپردازیم که با سهولت بیشتری به بازارهای ما رخنه کنند و تولیدکنندگان ما را به حاشیه برانند و بیکاری را گسترش دهند؟

نرخ تورم شک دارد

ابوالقاسم‌ حکیمی‌پور در مقاله ای در آرمان نوشته در حقیقات اقتصادی و بررسی ‌های آماری که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد از روش‌هایی در تعیین نرخ‌ تورم، قیمت کالاها ونرخ بیکاری استفاده می‌شود که ایرادهائی از سوی مجامع دانشگاهی و غیر‌دانشگاهی و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس به آن ها وارد است.

نویسنده این مقاله با اشاره به این که از سوی مجامع بین‌المللی نیز در خصوص قدیمی بودن روشهای مورد استفاده بحث‌هایی مطرح می‌شود نوشته تا زمانی که این ایراد وجود داشته باشد امکان تجزیه و تحلیل دقیق مدیریتی نیز وجود نخواهد داشت.قدیمی بودن روش‌ها و آمار در برخی مراکز سبب شده تا نسبت به آمار اعلامی اعتماد لازم وجود نداشته باشد.

مقاله آرمان با این نتیجه گیری به پایان می رسد که: از جمله عوامل موثر در ایجاد تورم هم، تزریق بیش از ظرفیت نقدینگی از راه فروش ارز به بانک مرکزی و گرفتن ریالی معادل آن است. در این خصوص پیشنهاد می‌شود، رشد نقدینگی در جامعه در حد 10درصد کاهش یابد. انتشار اسکناس‌های درشت 100 هزار ریالی، یکی از عوامل تشدید کننده تورم است. چنان که کسری بودجه دولت و برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور جبران آن هم از جمله عوامل ایجاد کننده تورم است.

Black Chador - امریکا - ولدن
اخی تازه فهمیدید که روسیه فاکدیو?
چهار‌شنبه 23 تیر 1389

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.