بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت

تیترهای اول

"تعطیلی شوراها واپس گرایی است" نقل قولی از محمد رضا باهنر تیتر اول تهران امروز است، "آقازاده ها در لیست بدهکاران دانه درشت بانکی" عنوان نخست ابتکار است و مردمسالاری از تصویب "یک فوریت افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم" در جلسه علنی دیروز مجلس خبرداده است.

"آماده مقابله با تهدید نرم هستیم" به نقل از فرمانده کل سپاه پاسداران تیتر اول رسالت است، متن و حاشیه دیدار رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب" عنوان برجسته کیهان است و ایران به نقل از محمود احمدی نژاد نوشته "دولت دستان دراز شده به بیت المال را قطع می کند".

خراسان در تیتر اول خود از قول سخنگوی وزارت خارجه نوشته" به افغانستان درباره اهانت به سفارت و اتباع ایرانی هشدار جدی داده ایم"، "255 نماینده مجلس از سنت حسنه وقف دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کرده اند" عنوان اول ابرار است، پول با اشاره به رسیدن قیمت دلار به 1035 تومان درتیتر نخست اش نوشته" دلار در نردبان صعود" و جام جم خبرداده که "وزارت جهاد کشاورزی اولین داوطلب خروج از تهران" است.

"گزارش کاملی از حادثه کوی دانشگاه تهیه شده است" از قول نایب رییس مجلس تیتر اول آرمان است، "پرداخت یارانه شیر از جیب مردم و تولید کنندگان" یکی از عناوین همشهری است. جمهوری اسلامی از "رژه دریایی و نمایش اقتدار ارتش در پایان رزمایش بزرگ ولایت" خبرداده و دنیای اقتصاد هم در تیتر نخست اش از مصوبه دیروز مجلس درباره افزایش نرخ کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم با عنوان "استفساریه برای حقوق کارمندان" یاد کرده است.

گزیده مقالات

صنعت نفت و گاز ، نیازمند سرمایه گذاری های جدید

مردمسالاری در سرمقاله اش بحران سرمایه گزاری در بخش های مختلف اقتصادی بویژه ؛ صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و کم شدن حضور سرمایه گزاران داخلی و خارجی در این صنایع را مورد توجه قرار داده و نوشته کشورهای اطراف ما، با شتابی بیش از گذشته در حال فاصله گرفتن از ما هستند و با توسعه سرمایه گذاری در بخش انرژی، میزان تولید نفت و گاز خود را به سرعت افزایش می دهند. از قطر بگذریم که سال هاست در میدان گازی مشترک پارس جنوبی، ایران را پشت سر گذاشته، عراق هم که سالها به خاطر وضعیت سیاسی و جنگ با کویت و به تبع آن تحریم اقتصادی و حمله نیروهای آمریکایی به این کشور میدان نفت را برای رقبا خالی گذاشته بود اکنون با گذر از شرایط جنگی و بهبود نسبی اوضاع امنیتی، با قدرت بار دیگر وارد معادلات نفتی شده است."

مجید سلیمی بروجنی در ادامه این مقاله با بررسی افزایش سرمایه گزاری ها و تولید صنعت نفت و گاز عراق و کشورهای حاشیه خیلج فارس به مقایسه آن با موقعیت ایران پرداخته و نوشته وقتی به رشد پرشتاب صنایع نفت و گاز در کشورهای همسایه می نگریم و وضعیت سرمایه گذاری در حوزه انرژی در کشورمان را با آن مقایسه می کنیم در می یابیم که نه تنها جایگاه فعلی ما از نظر تولید نفت در معرض خطر قرار گرفته بلکه با تداوم وضعیت فعلی، تا چند سال دیگر توانی برای رقابت در عرصه صادرات نفت را هم نخواهیم داشت.کشور ما هم اکنون با بحران سرمایه گذاری مواجه شده که نتیجه طبیعی آن عدم افزایش تولید و میزان تولید خواهد بود.

نویسنده این مقاله با اشاره به این که در این راه از سوی مقامات مسئول هنوزگام جدی و تاثیرگذاری برای رفع این دغدغه برداشته نشده در پایان نوشته در شرایطی که تحریم های اقتصادی، فشار زیادی بر صنعت نفت ایران وارد می سازد و امکان بهره گیری از توان شرکت های اروپایی و آمریکایی در کشور وجود ندارد بهترین راهکار تقویت پیمانکاران ایران و رفع مشکلات و معضلات مالی آنهاست.ایجاد بانک صنعت نفت و برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور سرمایه گذاری در بخش های مولدی همچون نفت و گاز که اثر تورم زا هم نخواهد داشت، از جمله راهکارهایی است که می تواند در جهت رفع این مشکل تاثیرگذار باشد.

تخریب مساجد ادامه پیدا کند

جمهوری اسلامی واکنش آیت الله مکارم شیرازی به تخریب برخی مساجد شیعیان در جمهوری آذربایجان را برجسته کرده و از قول وی نوشته به صراحت می‏گوییم که اگر تخریب مساجد در آذربایجان ادامه پیدا کند حکم مقاومت می‏دهیم و اعلام می‏کنیم که هر کسی در این راه کشته شود شهید خواهد بود.

به گزارش این روزنامه این مرجع تقلید روز گذشته در جمع طلاب در مسجد اعظم قم گفته اخیرا از آذربایجان خبر می‏رسد که حکومت تعدادی از مساجد شیعیان را تخریب کرده است و قصد تخریب ما بقی را دارد. ما پیام خود به حکومت آذربایجان را به صورت رسمی اعلام کرده‏ایم و امیدواریم دست از این کار بردارند.

به نوشته جمهوری اسلامی آیت الله مکارم شیرازی همچنین گفته ما به روابط دیپلماتیک دولت‏ها اهمیتی نمی‏دهیم. حکومت آذربایجان باید بداند که شیعیان گوش به فرمان مراجع هستند و هر حکمی آنها بدهند را عملی خواهند کرد. این تعداد کثیری که در در 8 سال جنگ به جبهه ‏ها رفتند همه به فرمان امام به عنوان یک مرجع تقلید این کار را انجام دادند.

بنابر نوشته این روزنامه این مرجع تقلید تاکید کرده که ما فعلا حکمی نداده‏ایم اما اگر تغییری دیده نشود این کار را خواهیم کرد.

آقازاده کیست و آقازادگی چیست؟

ابتکار با توجه به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات درباره آقازاده ها و این که آنها در لیست بدهکاران دانه درشت بانکی هستند در یادداشتی این پرسش را مطرح کرده که آقازاده کیست و آقازادگی چیست؟ و در پاسخ نوشته کسی اطلاع دقیقی ندارد. این را می‌دانیم که ایرانی‌ها از باب تعارفات مرسومشان اگر بخواهند از فرزند فرد مذکری که مخاطبشان است یاد کنند برای او تعبیر «آقازاده» را به کار می‌برند. تعبیر آقازادگی معمولاً بار مثبتی نداشته است. هرچند فرزند محمود احمدی‌نژاد زمانی در عنوان وبلاگ خود از "آقازاده" استفاده می‌کرد و فرزند یکی از علما و سیاستمداران پیشین هم چنین عنوانی برای وبلاگ خود برگزیده است.

ابتکار در ادامه این یادداشت حضور "آقازاده ها" در گفته های وزیر اطلاعات را بررسی کرده و نوشته حیدر مصلحی در طول دوران کمتر از یک سال وزارت خود حداقل چهار بار از این تعبیر استفاده کرده است.وی در نشست "تحلیل و بررسی وضعیت امنیتی کشور" در قم اظهار داشته بود: «در جنگ نرم لطمه از طرف آقازاده‌ها می‌باشد. زبیر را چه کسی منحرف کرد؟" و در ادامه از کشف جزوه براندازی در دفتر یکی از آقازاده‌ها سخن گفته بود. وی یک هفته بعدتر در جمع دادستانان اظهار نظر مشابهی نموده بود: "جریان فتنه از پتانسیل آقازاده‌ها برای ضربه زدن بهره برده بود." چندی بعد نیز در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی جوان، به این روزنامه گفته بود: "سندی از یک آقازاده به دست آمده که آن هم راهبردها، سیاست‌ها و تاکتیک‌های براندازی است."

این روزنامه در پایان این مقاله با اشاره به این که تعریف دقیقی برای آقازاده نمی توان پیدا کرد نوشته شاید پدر باید "آقا" باشد تا فرزند را بتوان «آقازاده» نامید. اما آقا بودن پدر به چه معناست؟ احتمالاً کسی که دارای جایگاه اجتماعی ممتاز و رفیعی است، کسی که بر دیگران آقایی می‌کند و دیگران برایش بندگی، چنین فردی آقا می‌شود و فرزندانش آقازاده. آقازادگی به گونه‌ای یادآور مناسبات استبدادی حاکم بر ایران پیش از انقلاب اسلامی است.

اساتید تعطیلی را جبران کنند

آرمان در گزارشی گفته های وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری درباره تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزشی تهران را مورد توجه قرار داده و به نقل از وی نوشته از اساتید خواهش می‌کنم کلاسهایی را که در این روزها از دست می‌دهند سریعا‌جبران کنند تا مشکلی پیش نیاید.

به گزارش این روزنامه کامران دانشجو در توضیحاتی که درباره تعطیلی چند روزه مراکز آموزشی تهران ارایه کرده است گفته واقعیت این است که دولت تصمیم گرفت با توجه به اجلاس سران گروه 15 در تهران و اینکه رفت و آمد سران کشورهای پانزده گانه و هیات‌های همراه در تهران ترافیک زیادی ایجاد می‌کند در راستای رفاه حال شهروندان عزیز تهرانی و کاهش بار ترافیک مدارس کلیه مقاطع در شهر تهران را تعطیل اعلام کند که این موضوع از طریق آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی شد.

وی در ادامه تعطیل شدن دانشگاه های تهران را حاصل اشتباه رسانه ها اعلام کرده و گفته در این مقطع اصلا بحث تعطیلی دانشگاهها مطرح نبود متأسفانه برخی از سایتها و نیز منابع غیرمرتبط عجله کردند و قبل از اطلاع‌رسانی دولت خبری را بدون هماهنگی با دفتر دولت اشتباها ‌اطلاع‌رسانی کردند مبنی بر اینکه دانشگاهها نیز در این دو روز تعطیل هستند بر این اساس دانشگاهیان برنامه ریزیهای خود را انجام دادند. این خبر نادرست بعدا ‌توسط دفتر دولت اصلاح شد اما به هر حال اطلاع رسانی اشتباه اولیه توسط برخی سایتها و منابع غیرمرتبط باعث بلاتکلیفی دانشگاهیان شد.

به نوشته آرمان وزیر علوم با این توضیحات اعلام کرده است که کلیه دانشگاهها،‌مراکز آموزش عالی در تهران روزهای شنبه و یکشنبه 25 و 26 اردیبهشت ماه تعطیل و این تصمیم نهایی است.

گزارش شورای عالی امنیت ملی درباره کوی دانشگاه

روزنامه جام جم و خراسان در گزارش های مشابهی گفته های نایب رییس اول مجلس درباره تهیه گزارشی از سوی شورای امنیت ملی در ارتباط با حوادث کوی دانشگاه را برجسته کرده و از قول او نوشته اند شورای عالی امنیت ملی، گزارش جامعی از حوادث کوی دانشگاه در سال گذشته تهیه کرده است که دستگاه‌های قضایی و مسوول در کشور براساس این گزارش، اقدامات جدی انجام دادند.

به گزارش جام جم محمدحسن ابوترابی فرد گفته این کمیته برای بررسی علت بروز این مسائل گفتگوهای طولانی با دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی، مسوولان دانشگاه و مسوولان انتظامی، امنیتی و قضایی داشت و حتی با شورای عالی امنیت ملی نیز گفتگو کرد. پیگیری‌های لازم در جهت احقاق حقوق دانشجویان و تحقق دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات رهبر معظم انقلاب نیز برای انجام یک حرکت اصولی انجام شده است و پیگیری این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

بنا بر نوشته خراسان نایب رییس مجلس درباره زمان قرائت این گزارش درصحن مجلس نیز گفته این مساله باید به زمانی موکول شود که تصمیمات اتخاذ شده در این گزارش عملی شود و شاهد پیشرفت بهتر کار باشیم. البته جزئیات گزارش مجلس به اطلاع کسانی که از نزدیک با آن درگیر بودند، رسیده است.

خطر تسهیلات بیشتر

پول در مقاله ای افزایش تسهیلات از سوی دولت را خطری برای اقتصاد ایران قلمداد کرده و نوشته در شرایطی که دولت نرخ بهره سپرده‌ها را به 6‌درصد می‌رساند، سپرده‌ها نیز کاهش می‌یابد و مردم ترجیح می‌دهند سرمایه‌هایشان را از کشور خارج کنند، در نتیجه آمار سپرده‌ها تقلیل می‌یابد.در حال حاضر بانک‌ها با مطالبات معوق بسیار زیادی روبه‌رو هستند؛ تسهیلاتی که ارایه داده شده اما بازگشتی صورت نگرفته است. هرچه قدر تسهیلات بیشتری ارایه شود، این مطالبات نیز بیشتر می‌شود. در حال حاضر تورم موجود، تورم طرف عرضه است و نه تقاضا.

نویسنده این مقاله در ادامه نوشته در اقتصاد ایران تولید و صنعت دچار مشکل است و توان رساندن کالا به مصرف‌کننده را ندارد. این بدان معناست که تقاضا هست اما نمی‌تواند عرضه کند در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود. اقتصاد ایران نیازمند ارایه سیاست‌هایی است که بتواند عرضه را اصلاح کند و این تنها مؤلفه‌ای است که می‌تواند منجر به بهبود اوضاع شود. در این صورت مردم نیز تشویق به سرمایه‌گذاری و شرکت در چرخه تولید می‌شوند.

مهدی تقوی در این مقاله نوشته کمیته بال یکسری معیار برای سلامت وام تعیین کرده و اینکه نسبت سپرده به تسهیلات کاهش پیدا می‌کند به هیچ وجه امر موجهی نیست و خطر ورشکستگی را افزایش می‌دهد.بحران بزرگی هم که در سال 1929 میلادی رخ داد به خاطر ورشکستگی یک بانک اتریشی بود، به همین دلیل است که می‌گوییم ارایه تسهیلات در شرایط اقتصادی کنونی اقدامی بسیار غلط است. الزام بانک‌ها به ارایه تسهیلات بیشتر به دولت با وجودی که پس‌اندازها کم شده و سپرده نزد بانک‌ها کاهش یافته است، تنها عاملی است که بانک‌ها را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.