بررسی روزنامه های شنبه صبح تهران؛ یازدهم اردیبهشت

بررسی روزنامه های شنبه صبح تهران؛ یازدهم اردیبهشت

تیترهای اول

"خوک‌ها و خِنگ‌ها در معرض بحران جدید" تیتر اول پول است، "فهرست مشتریان نفت ایران تغییر کرد" گزارش اصلی جهان صنعت وآرمان از "هشدار درباره سوءاستفاده از سیاست‌های اصل44" خبر داده است.

"سفر احمدی نژاد به آمریکا" عنوان اصلی فرهیختگان است، "اجماع ایرانی بر سر خلیج فارس" تیتر یک ابتکار. ابرار از زبان رییس دولت نوشته "باید با قدرت و نفوذ مانند شخص آفتابه دزد برخورد شود"، خراسان از قول همین مقام نوشته "تمدن ساز بودن منطقه خلیج فارس باعث هراس دشمنان شده است" و رسالت همین گزارش را با تیتر "اگر امروز ایستادگی نکنیم فردا آرامش نخواهیم داشت" منعکس کرده است.

ایران خبر داده "نظارت فعالانه دولت بر دارایی مقام‌ها و مدیران"، دنیای اقتصاد گزارش داده "ماموریت برای حل مشکلات تولید" و مردم سالاری از قول آیت الله موسوی اردبیلی نوشته "کارگران باید در رفاه باشند".

"میانجی‌گری چین و ترکیه منتفی است" از زبان علی اکبر ولایتی تیتر اول تهران امروز است، جام جم از "خروج سرمایه‌گذاران ایرانی از دبی" خبر داده، "هشدار مالکی نسبت به تلاش برای کودتا در عراق" عنوان اصلی روزنامه جمهوری اسلامی است و کیهان از زبان سید حسن نصرالله نوشته "با شروع جنگ جدید نابودی اسرائیل حتمی است".

گزیده مقالات

سیاست بدون اخلاق روسیه

ابتکار در سرمقاله خود با این تاکید که در نظام بین الملل قانون نانوشته‌ای وجود دارد و آن اینکه در سیاست اخلاق محلی از اعراب ندارد نوشته اگر بخواهیم از کشوری به عنوان مصداق بارز برای این نوع دیپلماسی نام ببریم، بی شک همه انگشت‌ها بطرف کشور روسیه نشانه می‌روند. سیاست این کشور در طول دهه‌های اخیر بخصوص در تعامل با ایران،شاهد خوبی بر این دوگانگی است.

به نوشته محمد علی وکیلی در این مقاله: روسیه با تظاهر به مستقل بودن و با پیش گرفتن سیاست اعلانی تقابل با آمریکا و دوستی با ایران، تلاش کرده است که هم ایران را در کنار خود داشته باشد و غرب و آمریکا را. و در دقیقه 90 با تصمیمات غرب علیه کشورمان همراه شده است.

به نظر ابتکار این حق روسیه و هر کشوری است که متناسب با منافع ملی کشورشان نوع و چگونگی دیپلماسی خود را تنظیم نمایند و به این دلیل ما نمی‌توانیم برآنها خرده بگیریم و به صورت اخلاقی داوری نمائیم اما برای مردم ایران ماهیت سیاست‌های روسیه روشن است و مردم حق دارند که به این کشور نگاه بدبینانه داشته باشند، آنچه مهم است اینکه ما تکلیف خود را بدانیم.

دادگاه اسلامگرایان

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود از محاکمه اسلامگرایان در مصر انتقاد کرده و نوشته صدور احکام محاکمه نمایشی 26 نفر توسط بیدادگاههای مصر به اتهام ارتباط با حزب‏الله لبنان، یکبار دیگر نظرها را به سمت رژیم کمپ دیویدی قاهره متوجه کرده است.

به نوشته این روزنامه رییس جمهور مصر امیدوار است از بیدادگاه ها در جهت ایجاد رعب و وحشت به منظور به حاشیه راندن فعالان اسلامی بهره‏گیری کند و همزمان خواستار استمرار مناسبات با حزب‏الله لبنان شده است.

جمهوری اسلامی در نهایت نوشته حرکت رژیم قاهره نشانگر آنست که از یک طرف با فرصت‏طلبی درصدد نزدیک جلوه دادن خود نسبت به حزب الله لبنان است که از این ابزار در جهت کسب محبوبیت در میان ملت بزرگ مصر، سوءاستفاده کند و از طرف دیگر با صدور احکام زندان طویل‏المدت، از مقاومت اسلامی لبنان به نیابت از اسرائیل انتقام بگیرد.

تاریخ بهتر زیستن

به نوشته مردم سالاری رییس دفتر رییس جمهور در همایش روز ملی خلیج فارس در کیش گفته روز ملی خلیج فارس همچون روز 22 بهمن، روز های پیروزی پایداری، روز مجاهدت و عدالت است و ما در این روز وجه باشکوه ملتی را ارج می نهیم که در تاریخ بهتر زیستن را تجربه کرده است.

رحیم مشایی به نوشته این روزنامه با بیان اینکه "اگر به رشته ناگسستنی حیات ایران پیوند بخوریم ماندگار خواهیم ماند" تصریح کرده حیات ملیت ایران پایانی ندارد و با بازگشت به ارزش های اصیل می توانیم به راه خود با قدرت ادامه دهیم، زیرا راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سمت نور است.

چالش ها در خلیج فارس

محمود صدری در سرمقاله دنیای اقتصاد با اشاره به اسناد تارخی که همه جا نام خلیج فارس ذکر شده نوشته با وجود این قطعیت درباره نام و مالکیت خلیج فارس و ملحقات آن، تحرک سیاسی، دیپلماتیک و تبلیغاتی ایران در این موضوع ضرورت دارد.

به نوشته این روزنامه سیاست خارجی ایران در خلیج‌فارس و خاورمیانه با چالش‌های متعددی مواجه است و رقیبان منطقه‌ای و بین‌المللی ایران گاهی برای سنجش میزان حساسیت ایران در برابر این چالش‌ها، ممکن است از عناوین مجعول برای خلیج‌فارس یا ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی استفاده کنند. به همین علت، حتی در مواقعی که استفاده از این عناوین مجعول بر اثر ناآگاهی یا تصادفی است، نیز واکنش فوری و قاطع ایران ضرورت دارد.

تشکل‌ها و بی‌مهری دولت‌

جهان صنعت در سرمقاله خود نوشته امروز روز جهانی کارگر است؛ کارگرانی که تنها انتظارشان از دولت امنیت شغلی و تامین اجتماعی قدرتمند است اما درست مقابل این خواسته از دولت عایدشان می‌شود. دولت و تامین اجتماعی روزبه‌روز ثروتمند و قدرتمندتر می‌شوند. دولت با پول نفت نیازی به تولید ندارد و از امنیت شغلی کارگران عملا دفاعی نمی‌کند.

به نوشته این مقاله سایه سنگین قراردادهای موقت زندگی کارگران را- چه کارگران واحدهای بزرگ صنعتی و چه واحدهای کوچک- با نگرانی به آینده پیوند زده است. اگر کارگران تشکل‌های کارگری را مهم‌ترین دستاویز خود برای طلب مطالباتشان از حاکمیت می‌دانند، عملکرد تشکل‌ها و بی‌مهری دولت به آنها سبب شده خواسته‌های کارگران حتی به راهروهای مجلس هم نرسد.

جهان صنعت در نهایت نوشته تشکل‌های کارگری حتی قدرت چانه‌زنی برای تعیین حداقل نرخ مزد را ندارند، چه رسد به اینکه در تعیین یا اجرای قوانین نقش‌آفرینی کنند. شاید این جملات تنها گوشه‌ای از مخاطراتی باشد که کارگران امروز با آنها مواجه هستند. با یادآوری آنها، روز جهانی کارگر مبارک!

بیکاران در روز کارگر

به نوشته مرجان حاج حسنی در گزارشی در خراسان: این روزها نام کارگر را زیاد می شنود، آخر می گویند روز اوست، روز کارگر! اما حال و روزشان اصلا خوش نیست. دل و دماغ فکر کردن را ندارند.

خراسان نوشته دولتی ها معتقدند که نرخ بیکاری در حدود 11 درصد است و منتقدان اقتصادی دولت نظری غیر از این دارند و معتقدند که رقم واقعی نرخ بیکاری از عدد ادعایی دولت بیشتر است. فعالا ن کارگری در تشکیلا ت خانه کارگر از موضع منتقدانه به ماجرا نگاه می کنند و با استفاده از آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری یادآور می شوند که کارگران کارخانه های بسیاری به دلیل وخامت وضع اقتصادی رها شده اند.

به نوشته این روزنامه در علم اقتصاد، نرخ بیکاری شاخصی برای ارزیابی میزان توسعه یافتگی کشورهاست و به همین دلیل تمامی دولت ها برای درخشان نشان دادن کارنامه خود، سعی می کنند تا با ایجاد فرصت های پایدار شغلی صنعتی،کشاورزی و خدماتی نرخ بیکاری را هرچه بیشتر پایین بیاورند و اقتصاد خود را پویا نشان دهند.

اتاق بی دولت

پول در گزارشی خبر داده که اتاق بازرگانی تهران طرحی تهیه کرده است که پارلمان بخش خصوصی تنها با نمایندگان واقعی بخش خصوصی تشکیل شود و کرسی های دولتی در این اتاق حذف شود.

این روزنامه در سرمقاله خود با این امر مخالفت کرده و نوشته در نگاه اول این تغییر، مثبت به نظر می‌رسد چرا که همه کرسی‌‌های پارلمان بخش‌خصوصی باید از آن همین بخش باشد اما ما با واقعیت‌ها زندگی می‌کنیم و واقعیت این است که حضور نمایندگان دولت در اتاق بازرگانی جای بخش‌خصوصی را تنگ نکرده است و حذف یکباره نمایندگان دولت -اگر هم ممکن باشد- در وضعیت کنونی مفید و به مصلحت نیست.

مهرداد خدیر در ادامه مقاله خود به عنوان دلیل نوشته حضور ضابطه‌مند و نه تحمیلی نمایندگان دولت در یک نهاد مدنی، صنفی و غیر دولتی از نگرانی‌های دولت و قدرت می‌کاهد و مادام که شائبه وابستگی و دولتی‌بودن را پدید نیاورده قابل تحمل به نظر می‌رسد. درغیر این صورت تصور تقابل و حتی توطئه پیش می‌آید و شاید کل تشکیلات را متوقف و موقوف کنند. وقتی دولت با سازمان مدیریت که دولتی هم بود این رفتار را داشت معلوم است که دیگران را چگونه تاب می‌آورد.

به نظر سرمقاله پول درسفرهای اخیر رییس‌جمهور به چند کشور شاهد حضور نمایندگانی از بخش خصوصی بودیم. پیش از این در سفرهای مقامات خارجی مثل رییس‌جمهوری یا نخست‌وزیر ترکیه به تهران تنها رشک بخش‌خصوصی ما را برمی‌انگیخت، این تعامل، یکی از برکات و ثمرات هم‌نشینی نمایندگان دولت با بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی ایران است.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.