بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۲۲ شهریور

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۲۲ شهریور

تیترهای اول

"متن بسته پیشنهادی ایران به پنج به اضافه یک" تیتر اول ‌ آفتاب یزد است، ایران روزنامه دولت خبر از "مذاکره فوری با ایران در دستور پنج به اضافه یک" داده است و اعتماد در صدر گزارش های خبری خود نوشته "توافق ایران و آمریکا برای مذاکره."

"مدارک کروبی تماما ساختگی است" عنوان اصلی جام جم است، خراسان خبر داده که " هیئت ۳ نفره: هیچ گونه مدرکی مبنی بر صحت ادعای کروبی وجود ندارد"، رسالت تیتر اولش این است "ادعاهای کروبی دروغ و اسنادش جعلی است"، کیهان در خبر اصلی خود نوشته "ادعاهای کروبی دروغ از کار در آمد"، دنیای اقتصاد از قول هیات سه نفره نوشته "هیچ گونه مدرکی مبنی بر صحت ادعای کروبی وجود ندارد" و حیات نو در تیتر اول خود خبر داده "نه نفر از آسیب دیدگان کهریزک شکایت کردند".

"تحریم و تهدید نظامی ایران خطرناک و غیر قابل پذیرش است" عنوان اصلی روزنامه جمهوری اسلامی است و سرمایه از قول هاشمی رفسنجانی نوشته " از اقامه نماز جمعه روز قدس منصرف نشده ام . "

" بازیهای کشورهای اسلامی بدون نام خلیج فارس برگزار نشود " تیتر اصلی مردم سالاری است و خبر "برای مهار تورم پول ملی کوچک می شود" را در صدر اخبار خود آورده است.

گزیده مقالات

ایران و آمریکا

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اخباری که درباره آمادگی آمریکا برای گفتگو با ایران منتشر شده نوشته ایران از قدیم شرایطی داشته که عبارتند از اینکه آمریکا از ملت ایران به خاطر دخالت های 25 سال قبل از پیروزی انقلاب و حمایت هائی که از رژیم مستبد شاه کرده عذرخواهی کند . اینکه تعهد کتبی بدهد از این پس در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد . اینکه کلیه دارائی های بلوکه شده ایران را پس بدهد . و اینکه ملتزم شود در امور مربوط به فعالیت های هسته ای ایران دخالت نکند و بر سر راه این فعالیت ها و روابط قانونی ایران با آژانس اتمی انرژی هسته ای سنگ اندازی نکند .

به نظر این روزنامه دولتمردان آمریکا و شخص اوباما حتی برای لحظه ای هم تردید نکنند که ملت و مسئولان ایران از شرط های چهارگانه خود ذره ای کوتاه نخواهند آمد و آمریکا فقط درصورتی می تواند به عادی سازی رابطه با ایران امیدوار باشد که قبل از آن به این شرط ها عمل کرده باشد .

نابودی اسرائیل

مدیر روزنامه کیهان در یادداشت روز خود درباره روز قدس نوشته دشمنان بیرونی به وضوح می دانند که از معدودی فریب خورده و یا مزدور در مقایسه با توده های عظیم و میلیونی مردمی که روز قدس به خیابان ها می ریزند کاری ساخته نیست، بنابراین کمترین امیدی به ایجاد اخلال جدی در مراسم روز قدس ندارند، بلکه به حضور هرچند اندک فریب خوردگان و مزدوران دل بسته اند با این امید که از طریق ترفندهای رسانه ای خود «کاه» را «کوه» جلوه دهند .

به نوشته حسین شریعتمداری تمامی کسانی که روز قدس با شعار و نشانه های تفرقه انگیز در صحنه حاضر می شوند، چه بدانند و چه ندانند و چه بخواهند و چه نخواهند، مزدور اسرائیل هستند و در این میان، آنها که دانسته آمده اند، در جنایات وحشیانه اسرائیل سهیم می باشند و آنان که به فریب آمده اند، اگرچه، جرم کمتری دارند ولی مقابله با آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر است. هرچند که دستگاه قضایی او را به این علت که دیوانه است، مجرم نشناسد .

کفن پوشان کجا هستند؟

مسعود رفیعی طالقانی در مقاله ای در اعتماد نوشته این دولت گشت های ارشاد را به راه انداخت - گرچه بعدها مسوولیت آن را نپذیرفت - روزی معاون رییس جمهور دوستی با آنچه ملت اسرائیل می خواند را مجاز دانست و روز دیگر خود آن را به هزار بیان توجیه کرد. اما هیچ گاه اما کفن پوشان به خیابان نیامدند و اعتراضی به این اتفاقات رخ نداد. بازار کفن پوشان این بار شاید کساد بود و کفن پوشی دیگر منفعتی نداشت، آنگاه معلوم شد که کفن پوشی زمانی دارد و مکانی، مسلکی و عقیدتی و حالا دیگر تمام بود آنچه کفن پوشی اش می خواندند.

نویسنده مقاله اعتماد به عنوان کفن پوشی مدرن نوشته یک سایت اصولگرا عکس های محمدمهدی زاهدی وزیر پیشین آموزش عالی را در نشست با همتای اسرائیلی اش منتشر کرد، ولی درست در زمانی که رئیس دولت در فکر بود تا او را به کشوری اعزام کند و لباس سفارت بر تن اش بپوشاند، درست در عصری که بیش از سال های پیش دولت ایران مواضع تند و تیزی نسبت به رژیم صهیونیستی گرفته است.

در ادامه مقاله آمده این افشاگری اما به رسم مصلحت اندیشی درست در زمانی رخ داد که زاهدی از وزارت علوم رفته بود و اصولگرایان افشاگر تمایلی نداشتند در زمان دولت نهم باری بر دوش دولت بیفکنند و دوباره آن را با موج انتقادات همراه سازند پس صبر پیشه کردند تا دولت نهم به کار خود پایان دهد و آقای زاهدی به سرنوشت اسفندیار رحیم مشایی گرفتار نشود، از این همه می توان نتیجه گرفت که عصر کفن پوشی به عصر مصلحت اندیشی بدل شده و کفن پوشی نوین آغازیدن گرفته است.

اخلاق و انساندوستی با خارجی ها

آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشته رییس دولت در زمانی ادعا می کند که قصد دارد اصول حاکمیت انسانی و اخلاقی را به جهانیان نشان دهد که بـسـیاری از تریبون‌های داخلی، به ترویج بـی‌اخلاقی و زیر پا گذاشتن اصول خداپسندانه مشغول هستند. این روند که بخشی از آن، در مناظره‌های تلویزیونی و با ا تهام افکنی‌های بی سابقه یک مقام عالیرتبه ایرانی علیه رقبای خود آغـاز شد پس از انتخابات، روند صعودی گرفت.

به نوشته سردبیر آفتاب یزد پرده‌دری‌های چند روزنامه که در غیاب حمایت‌های بیت‌المال، قادر به ادامه حیات نیستند امروز توسط برخی تریبون‌های لیالی قدر تقویت می‌شود و عده‌ای در این تریبون‌ها مشغول فحاشی‌های عقده‌گشایانه و برخی اظهارات شرم آور – و در عین حال تحقیر کننده برای نهادهای رسمی کشور – هستند تا مشخص گردد < به نظر عده‌ای، هر کس با آنها نیست، حق حیات و اظهارنظر ندارد.

در ادامه این مقاله با اشاره به اخباری که از گفته های یک نوحه خوان منتشر شده آ»ده ادعای ایجاد استخر مشروب و مخلوط کردن مشتی دختر و پسر عیاش در آن برای بهره‌گیری بعدی در حوادث انتخابات، ممکن است موجب آرامش لحظه‌ای بعضی افراد شود که حتی احساس پیروزی جناح ایشان در انتخابات، نتوانسته آنها را آرام کند، اما ظاهراً هیچ کس به این موضوع نمی‌اندیشد که طرح چنین ادعایی در خصوص پایتخت کشور اسلامی، چه تصویری از وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران به نمایش خواهد گذاشت؟

بی اعتمادی به هاشمی

ایران روزنامه دولت با عنوان هاشمی می‌خواهد اعتماد مردم به خانواده‌اش برگردد نه به نظام گزارشی فراهم آورده که دو تن از نمایندگان هوادار دولت در مجلس رییس مجلس خبرگان را متهم کرده که از بی اعتمادی مردم به نظام سخن می گوید در حالی که مردم به او بی اعتمادند.

یکی از افراد طرف مصاحبه روزنامه ایران که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است گفت: محمود احمدی بی‌غش افزود: ‌هاشمی خیال می‌کند که دارای تبحر و سیاستمداری خاصی است ولی این طور نیست.او تلاشش این است که اعتماد جامعه به خانواده و خودش بازگردد نه به نظام.

اختلاف خانوادگی ؟

احمد پورنجاتی در مقاله ای در اعتماد نوشته تا پیش از قضایای انتخابات اخیر و به ویژه حوادث و برخوردها و دستگیری های گسترده و برخی اقدامات غیرقانونی خسارت آور و به ویژه محاکمات و اعتراف پراکنی های آنچنانی، همواره باورم این بود که نظام جمهوری اسلامی به اتکال خداوند و برخورداری از پشتوانه اعتماد عمومی توانسته است در هر برهه یی متناسب با «نوع حادثه»- هرچند به بزرگی «جنگ تحمیلی» و از آن دست- تدبیری شایسته و متناسب با «اصل موجودیت مراسم عروسی» برگزیند و اجازه ندهد «هژمونی عزا» بر تمامیت خانواده سایه افکن شود . به نوشته رییس سابق کمیسیون فرهنگی آنچه این روزها پیش روی ماست حکایت دیگری را ساز می کند. انگار برخی «طبیب نمایان تازه به دوران رسیده» برای علاج هر دردی، تنها و تنها یک قلم داروی شفابخش در چنته دارند و آن استعمال «جوشانده گل ختمی» است خواه بیمار مبتلا به خشکی مزاج باشد یا برعکس، یا حتی کسالت روحی داشته باشد، مگر به صراحت اعلام نشد که؛ این یک «اختلاف خانوادگی» است؟

معاون سابق صدا و سیما در انتهای مقاله اعتماد پرسیده مگر بر پیشینه درخشان و برجسته هاشمی و موسوی و کروبی که جملگی در بالاترین رده های مسوولیت و خدمت در این نظام عمری سپری کرده اند، مهر تایید زده نشد؟ مگر بسیاری از آنان که نزدیک یا حتی بیشتر از دو ماه است در شرایط مبهم و شبهه ناک زندان گرفتار شده اند تا همین چندوقت پیش در زمره کارگزاران نظام نبوده اند؟ مگر محمد قوچانی و احمد زیدآبادی و دیگران چه خطای پنهانی مرتکب شده اند.

عمق دردهای جامعه

حیات نو مقاله ای از مصطفی ایزدی را چاپ کرده که در آن آمده هر چه از 22 خردادماه که روز برگزارى دهمین انتخابات ریاست‌جمهورى بود، فاصله مى‌گیریم، اهمیت مباحثى‌که اصلاح‌طلبان درباره انتخابات داشتند، بیشتر مى‌شود. یادداشت‌ها، مقالات، سخنرانى‌ها، اطلاعیه‌ها، طومارها و نظرات فراوانى که در انتقاد از نحوه برگزارى انتخابات و علیه تندروهاى جناح محافظه‌کار منتشر مى‌شود، عمق دردهاى اجتماعى را بیشتر نشان مى‌دهد.

به نوشته این نویسنده اصلاح طلب تندروهایى که خود را پیروز میدان انتخابات قلمداد مى‌کنند، بدون اینکه تدبیرى بیندیشد و از رفتار ناصواب خود نگران باشند، با فرهیختگان و سردمداران فکرى جامعه، چنان برخوردى مى‌کنند که هیچ دولتى با منتقدان و مخالفان خود نمى‌کند. نگاه کنید به رفتارى که افراطیون حاشیه قدرت با چهره‌هاى خوشنام و پرآوازه‌اى از دانشگاهیان، هنرمندان، ورزشکاران و روزنامه‌نگاران مورد توجه قاطبه جوانان دارند.

در ادامه مقاله حیات نو آمده بزرگان فرهنگ ایران، اعم از عالمان دینی، اندیشمندان، هنرمندان و ورزشکاران و قهرمانان آزاده، در نزدیک شدن به قدرت و قدرتمندان، پاى استوار ندارند و سعى مى‌کنند جانب مردم را داشته باشند تا در ارائه آثار ارزشمند فرهنگى و هنرى موفق باشند. در این میان اما کسانى هستند که ساکت و آرام نمى‌نشینند و علاقه‌مندند به هر شیوه‌اى که براى ایشان ممکن است انتقادهاى خود را و فاصله خود را با دولتمردان به افکار عمومى برسانند تا از سوء‌استفاده سوداگران قدرت، جلوگیرى نمایند.

کاستن سه صفر

مهدی نوروزیان : در مقاله ای در روزنامه خبر نوشته ظاهراً بانک‌مرکزی از میان سناریوهای موجود برای نظام ارزش‌گذاری پول ملی حذف سه صفر را برگزید تا با بزرگ‌کردن واحد پول ملی آرزوی مهار تورم را از این طرق عملی کند . پیشنهادی که در مجمع عمومی بانک مرکزی در سال 86 غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی به محمود احمدی‌نژاد ارائه کرد.

به گزارش این روزنامه رییس بانک مرکزی در حالی از قطعی بودن این سیاست سخن گفته که برخی کارشناسان پولی معتقدند: سناریوهایی که از سوی برخی مسئولان بانک مرکزی درباره‌ارزش‌گذاری پول ملی مطرح می‌شود حاکی از یک رویکرد اداری است و نشان‌دهنده حاکم بودن دیدگاه اداری به جای رویکرد اقتصادی در حوزه پولی است. برای اداره اقتصاد لازم است دید اقتصادی حاکم باشد نه دید اداری، دستوری و سیاسی.

تورم و گرانی

"به بازار فشار نیاورید" عنوان سرمقاله دنیای اقتصاد است که در آن آمده قیمت‌ها همچنان، گهی تند و گهی آهسته، اما به‌هر حال پیوسته، بالا می‌روند.

حمید زمان زاده نویسنده این مقاله پرسیده آیا گرانی به‌این دلیل است که تجار و بازاریان، مراعات حال مردم را نمی‌کنند؟ ‌آیا گرانی به‌این دلیل است که مردم به خاطر‌اینکه حقوقشان زیاد شده و درآمدهایشان بالا رفته است، به بازار فشار می‌آورند؟‌آیا با توصیه کسبه به مراعات نمودن حال مردم و توصیه مردم به‌اینکه به بازار فشار نیاورند، و با فرض‌اینکه هم کسبه و هم مردم به‌این توصیه دلسوزانه جامه عمل بپوشند، گرانی متوقف می‌شود؟

در ادامه مقاله دنیای اقتصاد آمده حتی اگر کسبه مراعات حال مردم را بنمایند و در طرف مقابل، مردم هم به بازار فشار وارد نیاورند، باز هم گرانی تداوم خواهد یافت. به‌این دلیل ساده که عامل اصلی گرانی پابرجاست. عامل اصلی گرانی چیست؟ پول و فقط پول! البته نه خود پول، بلکه خلق و تزریق مداوم و پیوسته پول به اقتصاد‌ایران توسط دولت، عامل اصلی تورم است. اگرچه با کاهش رشد حجم پول در چند ماه گذشته، از شتاب گرانی کاسته شده است، اما برای مهار گرانی در حد قابل قبول هنوز باید صبر کرد و البته از سیاست مهار پولی نیز عدول نکرد و‌این چیزی است که البته در ماه‌های آینده بعید می‌نماید.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.