چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶ آوریل ۲۰۰۸
ماهاتیر محمد : اگر مدیریت جاذبه هاى توریستى استان اصفهان در اختیار مالزى قرار گیرد، سالانه برابر با ارز آورى نفت براى ایران سودآور خواهد بود
ماهاتیر محمد یکبار پس از آنکه مهمان شهر اصفهان بود گفت: «اگر مدیریت جاذبه هاى توریستى استان اصفهان در اختیار مالزى قرار گیرد، سالانه برابر با ارز آورى نفت براى ایران سودآور خواهد بود.» ماهاتیر محمد در ایران به دانشگاه ها رفت، در سالن هاى کنفرانس بسیارى بر صدر نشست، به صدا و سیما رفت و به پاى بحثهاى فرهنگى و تاریخ مسلمانان و.// نشست با این حال این مرد اقتصاد و سیاستهاى توسعه به یکى از جاهایى که نتوانست برود، بخش خصوصى و از جمله اتاق بازرگانى بود.
در حقیقت اگرچه نشان زرین براى معمار اقتصاد مدرن مالزى براى ما نیز افتخار آمیز است اما یادآورى این گلایه بخش خصوصى بد نیست که اى کاش این فرصت هم دست مى داد که رمزوراز رشد سریع اقتصادى کشورش را توضیح بدهد و از این سفر و چه بسا امثال آن به عنوان یک تور آموزشى استفاده کنیم.
مالزیایى ها لقب Bapa Pemodenan پدر مدرنیزه (مالزى) را به ماهاتیر محمد داده اند.اگرچه دوران نخست وزیرى او یکى از طولانى ترین دوره هاى تصدى سیاسى بوده است اما هنگامى که او پس از ۲۲ سال دفتر کارى خود را ترک مى کرد فقر درمالزى از ۵۰ در صد به ۷ در صد رسیده بود. مالزى به جرگه ببرهاى آسیا پیوست. اشتغال در مالزى در حدى بهبود یافت که خود میزبان نیروى کار آسیاى شرقى و جنوبى شد.
با این حال اینکه ما چه لقبى به مهمان خود داده باشیم، چه توشه اى از این رهگذر چیده باشیم و تا چه حد به او به دیده غنیمتى براى روشن کردن راهمان نگریسته باشیم، آن چیزى است که سفر معمار توسعه مالزى را براى ما ارزشمند مى سازد.
اینک مهمان ما رفته است و جشن ها، تحسین ها، گردهمایى ها و مهمانى ها تمام شده است. به حتم داستان توسعه فراتر از افراد است با این حال آنچه بیش از هر چیز در تمرکز بر شخصیت هاى پیروز بدان نیازمندیم نگاهى عملگرا و راهبردى به رهاورد آنان براى راهیابى در نسخه بومى توسعه کشورمان است.اینکه او کیست شاید چندان مهم نباشد، اگر بدانیم او چه کرده است.
ماهاتیر محمد یکى از ۹ فرزند یک مهاجردو رگه هندى به مالزى و یک مادر مالایایى بود او بعدها پزشک شد و به مدت ۵ سال در زادگاه خود به مداواى بیماران پرداخت. همسرش همکلاسى دانشگاه پزشکى بود.۳پسر او در تجارت و سیاست در مالزى فعالیت دارند و یکى از دو دخترش مارینا نویسنده و فعال در زمینه بیمارى ایدز است.
سیاست اقتصادى ماهاتیر یکى از قابل بحث ترین جنبه هاى زندگى سیاسى او به شمار مى رود.دورانى که حاصل آن تمرکز بر تکنولوژى هاى برتر، صنایع، تجارت و تکنولوژى ارتباطات بوده است.بناى اصلى این برنامه ها بر همکارى ملى گذاشته شد.
یکى از پروژه هاى مورد علاقه او «پروژا استیل» بود که در حقیقت تلاش او براى الگو گرفتن از ژاپن و کره شمالى است.حاصل آن کارخانه ماشین سازى پروتون و خدمات تلویزیون ماهواره اى «آسترو» بود.رشد اقتصادى مالزى در بین سالهاى ۱۹۸۸ و ۱۹۹۷ بیشتر از ۱۰ در صد بود. آن زمان استانداردهاى زندگى تا ۲۰ برابر رشد کرد و درصد فقر، بیسوادى، مرگ و میر نوزادان و دیگر شاخص هاى اجتماعى در حد کشورهاى پیشرفته رشد کرد.
پروژه هاى ملى که او در این سالها انجام داد «تندراه شمال- جنوب»، «کریدور ابر رسانه اى»، فرودگاه بین المللى کوالالامپور و شمار بسیارى از پروژه هاى بزرگ صنعتى و عمرانى است. سیستم آموزشى یکى دیگر از نقاط بنیادى در برنامه حرکت مالزى به جلو بود. با این حال ماهاتیر هم چون بسیارى دیگر از مدیران اقتصادى و سیاسى از انتقادات چه اقتصادى و چه سیاسى در جامعه مالزى دور نبوده است. اما آنچه در وراى طیف نقاط مثبت یا ضعف در فعالیت او مهم است جهش اقتصادى مالزى از یک کشور فقیر و درمانده تازه از زیر یوغ استعمار درآمده با درصد بالاى بیکارى، است.
در یک بیان ارمغان ماهاتیر به مردم مالزى رفاه و آسایش بود.مالزى هم اینک به یکى از قطبهاى مهم گردشگرى و همچنین تحصیل دانشجویان خارجى درآمده است.
ماهاتیر محمد در یک سخنرانى گفته است: «ما به جاى استراتژى جایگزینى واردات، استراتژى توسعه صادرات را پى گرفتیم و اجازه دادیم خارجى ها با تکنولوژى خود، کشور ما را صنعتى کنند. در حالى که اگر خودمان مى خواستیم هر یک از این تکنولوژى ها را بسازیم، ۳۰ تا ۴۰ سال طول مى کشید.»
اگرچه نباید از یاد برد کارى که ماهاتیر انجام داد، کار بزرگى بود، اما نه آن قدر بزرگ که از پس معمولى ترین آدم ها برنیاید. تنها کارى که وى انجام داد، این بود که در یک کلام به علم اقتصاد، اعتماد کرد.«ماهاتیر» مسلمانى معتقد و یک ملى گراى تمام عیار است و به صراحت در سیاست خارجى با غرب شهرت دارد.
ماهاتیر در مورد جهانى شدن با نگاهى به گذشته بر این باور است که باید از تجربه هایى که در این مورد وجود دارد استفاده کرد: «درس هایى که باید از تاریخ مردم مسلمان و امپراتورى اسلا مى آموخته شوند، بسیارند. در حقیقت اولین درس، اهتمام به امر برادرى اسلا مى است که مورد سفارش اسلا م بوده و بدون آن موفقیت و بقا امکان پذیر نیست. به راستى ما مسلمانان بیش از هر چیز نیازمند مطالعه و دانش پژوهى هستیم و این اولین کلا مى است که به حضرت رسول(ص) ابلا غ شد. همان طور که مى دانیم دانش پژوهان مسلمان در آن زمان نوشته هاى یونانیان و سایر دانش پژوهان عصر قدیم را مطالعه مى کردند، ولى از آنجا که از دستورات اسلا م پیروى مى نمودند از دانش و مهارت خود در هدایت جنگ و صلح بهره مى گرفتند و در انتشار آموزه ها و تعالیم اسلا م و گسترش قلمروى آن موفق بودند.
روشن است که عده اى از مسلمانان به منظور تحصیل دانش مجبور به مهاجرت مى شوند، که این امر موجب مى شود تا دیگران از استعدادها و توانایى هاى مردم ما بهره مند شده و پیشرفت کنند. به همین دلیل قادر به توسعه کشورهاى خود نیستیم. ما توانایى صنعتى شدن را نداریم. حتى نمى توانیم با کشورهاى تازه توسعه یافته رقابت کنیم و حتى در استخراج منابع طبیعى مان وابسته به دیگرانیم.
هر روز ما براى کسب حسنه و ثواب در دو دنیا نیایش مى کنیم. ما فقط براى کسب حسنه در جهان آخرت عبادت نمى کنیم. خداوند این دنیا را تنها براى کافران نیافریده است. این دنیا آفریده نشده که مؤمنان دچار پسامدگى شده، خوار گردیده و مورد ظلم و ستم قرار بگیرند. این دنیا متعلق به ما نیز هست، ثواب و حسنه براى ما در این دنیا نباید کمتر از آن دنیا باشد. گرچه جهان آخرت جاودان است، اما ما باید براى این دنیا تلا ش کنیم. ما در آغاز عصر اطلا عات هستیم. ما در ابتداى جهانى شدن هستیم. زمان طولا نى را از این دو پشت سر نگذاشته ایم. اگر بخواهیم مى توانیم آن را به دست آوریم اما اگر تعلل کنیم، دوباره بسیار عقب خواهیم افتاد.
همه ما مسلمانان خوبى هستیم ولى این انتظار زیادى است که به یکباره متحد شویم و یا یکدیگر را به عنوان برادر بنگریم، (گرچه تمامى آموزه هاى دینى ما تأکید زیادى بر امر برادرى در اسلام دارند.) اما حداقل همه مى توانیم از خطر بزرگى که در یک دنیاى بدون مرز با آن مواجه خواهیم شد، بترسیم و شکاف هاى بین خود و میان کشورهاى اسلا مى را کم کنیم.»
این درست است که ماهاتیر بیش از هر چیز مرد ایده هاى کاربردى و سازنده بود.قدرتى که مى توان با آن کارهاى بزرگ انجام داد. او مى گوید: «اگر قدرت اقتصادى داشته باشید، دولت شما قدرت دارد از کشور دفاع کند چرا که ازتجارت و کارآفرینى قدرت حاصل مى شود و مى تواند جهت دفاع هم بکار گرفته شود. ما نتوانستیم کشور صنعتى شویم چون مستعمره بودیم. بعدها «در کنار هم» در رقابت شرکت کردیم.ما کشورى فقیر با درآمد سرانه ۳۰۰ دلار بودیم که با حفظ«ثبات سیاسى»، تولید ناخالص خود را از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۳۰ میلیارد دلار رساندیم. ما مى توانیم در مالزى فقط به فکر شکست همسایه ابرقدرتى مثل چین و همواره درحال جنگ باشیم، اما ما به خود مى گوییم: بهتر است از یک کیک که درحال ترقى و رشد است، لقمه اى اندازه خود برداریم نه کل کیک را که در خوردنش بمانیم.»ماهاتیر محمد همچنان در بنیاد صلح خویش به نام perdana بر ضرورت تجهیز مسلمانان به سلاح علم پاى مى فشارد.
ماهاتیر محمد بارها به ایران آمده است و با بسیارى از اندیشمندان و مردان سیاسى ایران آشنایى دارد. او باز هم به ایران آمد و بسیار از او گفتند و شنیدیم.
هنگامى که در یک میزگرد سه نفره در شبکه چهارحضور داشت در میان تمام بحثهاى انتزاعى مهمانان برنامه سکوت کرد یا به لبخندى کفایت کرد اما هنگامى که سخن از کشورش مالزى به میان آمد به سراغ نکات کلیدى توسعه رفت واز آنچه گفت که در آموزش و پرورش ودر مورد اصل زبان ارتباطى جهانى در سر داشته و همان را در سیستم آموزشى مالزى پیاده کرده است.
منبع : سایت ایران مالزی
iran zamen - نروژ - روگنان |
خر چه داند قیمت نقل و نبات.وقتی اقتضاد کشور ثروتمندی مانند ایران در دست یک مشت اخوند بیسواد خرافاتی امام زمانی هست بهتر از این نخواهد بود. |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
babaktoronto - کانادا - تورنتو |
اقا روضه خون که بهتر از این بلد نیست مملکتو اداره کنه اخه. |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
sarab22 - المان - دوسلدورف |
اگر این حکومت نبود الان ایران بهشت بود ولی حیف |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
roshaanak_alman - آلمان - برلین |
مملکتی که داره دست یک عده بی سواد و حوزه رفته اداره میشه معلومه که 100 سال دیگه هم رشد نمی کنه. من یک بار مالزی رفته ام. خیلی برای توریست خرج کرده اند. از هروجب جنگل هم استفاده شده تا کشورشون زیباتر باشه. زنها هم با هر حجابی که می خوان آزادانه رفت و آمد می کنند. بیچاره توریستهایی که به ایران میان باید حجاب داشته باشند و حتی یک دستشویی تمیز هم در جاده ها نمی تونند پیدا کنند و ... |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
omidezendegy - ایران - مشهد |
اصفهان نصف جهان |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
kamyar_p2007 - ایران - اصفهان |
دوستان عزیز هیچ کس زیبایی اصفهان را کاملا ندیده است به جز خود ما اصفهانی ها هنگام شب ساعت 2 شب هیچ ماشینی در شهر نیست و ان مقع هنگام قدم زند بر روی پلهای اصفهان است زمانی که نور چراغهای خانه ها خموش است و نور پردازی زیر پلها خود نمای میکند شایان توجه است که اصفهان به عنوان یکی از 10 شهر اول زیبای جهان شناخته شد و این با وجودی است که اگر کسی غیر از این اخونهای کثیف بر ما حکومت میکرد حتی جزو 5 شهر هم میشد نکته قابل توجه این شهر تمیزی خیابانهای اصفهان است که هیچ اشغالی را در شهر من نخواهید جست
|
شنبه 23 آذر 1387 |
|
فرزند آریا - سوئد - سوئد |
«ماهاتیر» مسلمانى معتقد و یک ملى گراى تمام عیار است
درست برعکس سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران که نه مسلمانند و نه ملی گرا. مسلمان نیستند چون که شیعه هستند و شیعه از نگاه 90 درصد مسلمانان جهان رافضی و برگشته از دین نامیده می شود. هم مردم ایران و سیاستمدارانش غرق در شرک و خرافه هستند. وقتی اعتقاد انسان این باشد که دست روی دست بگذار که آقا امام زمان میاد خودش درست می کند و دائما علاف مرده پرستی و عزاداری باشی کجا فرصت سازندگی و پیشرفت پیدا می شود. ملی گرا هم نیستیم نه ساستمداران و نه خود مردم. سیاستمداران یا پول ملت را صرف شیعه کردن مسلمانان دیگر می کنند یا صرف تجیهیز یه عده مزدور مثل حزب الله لبنان. مردم عادی هم ملی گرا نیستند چون ملی گرا مال ملت را غارت نمی کند. ملی گرا در خارج از ایران ایرانی بودن خودش را پنهان نمی کند. ما از ملی گرایی فقط اشتلم و زرزدنش را به ارث بردیم آن هم وقتی که تنها هستیم.
دوست داشتم یکی از او سوال می کرد که آیا ریشه مشکلات شما فقط بیرونی بوده مثلا اعراب در نگاه به اصطلاح ملی گرایان ایرانی و استکبار جهانی به قول مذهبی ها!!! |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
**somayeh** - ایران - تهران |
حالا همین مونده که پای فرنگی را باز کنیم بیان دوباره دسته گل به اب بدن |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
DERAK - انگلستان - لندن |
این همش سرمایه مملکت به جای اینکه صرف جاهای تاریخی ودیدنی وتبلیغات جذب توریست کنند صرف خرافات میکنن ....بنیاد بازسازی مرقد امام حسین ...وبنیاد گسترش مرقد علی وموسی کاظم ...هرچی تو عراق خراب کنن اینا می رن با تکنولوژی 2008 بازسازی میکنن |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
آنتی اسلام - ایران - اهواز |
somayeh** - ایران - تهران
اون فرنگی که شما میگین یک نوع توالته . مجید دلبندم. این آقا خودش بچه مسلمونه. اگر هم منظور از فرنگی اجنبی است. این آخوند ها که از همه اجنبی تر، غارتگر تر ، غاصب تر، چپاولگر تر و ..... هستند.
این بابا هم حرف بدی نزده، میگه جمهوری اسلامی بی عرضه است اگر اصفهان دست من بود کلی پول برای مملکت ایران در می آوردم .
شما و قوزفیش هم فقط بلدین مثل دایی جان ناپلون همش بگین: کار کار انگلیس هاست |
شنبه 23 آذر 1387 |
|
bluestar - ایران - تهران |
مثلا منظورت چی بود که اومدی و به 200 میلیون شیعه توهین کردی؟؟؟ معلوم هست خودت چه دینی داری؟ گاو پرستی؟ خر پرستی؟ هر چی هستی مسلمان نیستی. همه مسلمانها شیعه را یکی از مذاهب اسلام میدانند و فقط وهابیها نظر تو را دارند. |
یکشنبه 24 آذر 1387 |
|
khanande - اﻴﺮاﻦ - اﻴﺮاﻦ |
درست گفتی اگه..! |
یکشنبه 24 آذر 1387 |
|
alireza.ch - سوییس - نوشاتل |
فرزند آریا - سوئد - سوئد
درست گفتی. خدا را شکر هیچ کدام از مسلمان های افریقایی و خلیج فارسی و هیچ کدام از مسلمان های خاور دور، شیعیان را در شما مسلمانان نمی دانند و آنها را رافضی می خوانند. من این موضوع را بسیار اینجا از زبان دوستان الجزایری و لیبیایی و مراکشی و حتی آلبانیایی ها و مقدونیه ای ها... شنیده ام. که البته مایه افتحار است. :-) |
یکشنبه 24 آذر 1387 |
|
agrin - استرالیا - سیدنی |
فرزند آریا - سوئد - سوئد
باهات موافق هستم دوست گرامی!پاینده باشی |
یکشنبه 24 آذر 1387 |
|
Huria - دانمارک - کپنهاگ |
موفقیت اقای ماهاتیر فقط و فقط به وطنپرستی واگاهی ایشان به نقاط قوت میهنشان است و ربطی به دین یا مذهب ایشان ندارد. امروز شنیدم که قرار است لیگولند دیگری در مالزی افتتاح شود که اهل اسیا برای دیدن این شهر دیدنی مجبور نباشند به دانمارک سفر کنند. اینهم یک پوئن مثبت دیگر.
مساله رافضی بودن شیعه از جانب سنیها هم درست مشابه رد دگراندیشی از جانب مسلمانان افراطیست.خرافه پرستی و مرده پرستی لیاقت مردود شدن را دارند ولی این امرعدم صلاحیت شیعه برای ورود به ان بهشت کذایی رااز جانب سنیها توجیه نمی کند و عکس مطلب هم صحت دارد.کلا اعتقادات افراطیون این دو مذهب در مورد یکدیگر و فتواهای مضحکی که در تخریب هم صادر می کنند٫ از ذهن کودکانه انان منشا می گیرد٫ که قطعادر کشور پیشرفته ای چون مالزی این افکار خاله زنکی در اخرین رده مشغولات انان قرار می گیرد.متاسفانه همین جهل ناشی از خود و مذهب پرستی پدیده مخربی چون تروریسم را می پروراند. |
یکشنبه 24 آذر 1387 |
|
saeed6465 - انگلستان - بریستول |
نه توجه نکردید دیگه.
اگه اینا بخوان فکر ایران باشن پس کی به فلسطینی و لبنانی و عراقی کمک کنه. من وقتی که سرباز بودم اسیر هم از لبنان و هم از فلسطین در پادگان ما بود. این رژیم ک..ف داره از کسایی حمایت میکنه که نیم میلیون جوون ایران رو کشتن.یک نسل از ایران کشته شد که یک وجب از خاک ایران به تاراج نره .انوفت تو تلوزیون میبینم که یک سری احمق اخوند پرست در حمایت از تروریستهای غزه عین ..... میریزن تو خیابون در حماییت از همین سوس..ر خورها که در مقابل ایران جنگیدن و مملکتمو به خاکو خون کشیدن.دارن شعار میدن... این سیستمی دیگه نوبره والا .اخه همین اسراییل که رفتین هر چی لایق عربو اخوند بود بارش کردین که زمان جنگ ایران و عراق به ایران اسلحه میداد که...
خلایق هر چه لایق. |
دوشنبه 25 آذر 1387 |
|
مسلمان ایرانی - استرالیا - شیراز |
فرزند آریا - سوئد - سوئد
اینکه میگی شیعه ها مسلمون نیستند رو باید با دلیل منطقی عنوان کرد. همین که حرفی رو میشنوی و میگی نشان از چیز دیگه ای داره که من نمیخوام بگم.
اما اینکه غیر شیعه ها ( به قول خودت ) ما رو مسلمون نمیدونن ، باید بیان و منطقی و عقلانی بحث کنیم. ولی متاسفانه غیر شیعه ها نه منطقی صحبت میکنن ، چون فقط به گفته های عمر و عثمان و... که 1400 سال پیش بودن استناد میکنن. و هم غیر عقلی صحبت میکنن. شاید اینو بدونید که غیر شیعه ها در برخی موارد به نظر عقل و عقل اعتقاد ندارن. پ
س همین جوری حرفی رو شنیدی در موردش فکر کن... |
سهشنبه 26 آذر 1387 |
|
DERAK - انگلستان - لندن |
مسلمان ایرانی - استرالیا - شیراز
چیزی بعنوان شیعه اصلا وجود نداشته در همه کتب تاریخی هیچ سندی مبنی بر اینکه پیامبر علی را به جا نشینی خودبر گزیده باشد وجود ندارد عزیزم اسلام بعداز قران متکی به گفته های پیامبر است مگر می شود مطلب به این مهمی که در بین10ها هزار نفر به علی گفته باشد نزدیکان پیامبر فراموش کنند (((گفته محمد در غدیر خم این بود ای پیروان من به علی اسیبی نرسانید هرکس او را بیارارد از پیروان من نیست))))این گفته پیامبر به خاطر این بود که علی مسئول پخش غنائم جنگی به عده ا ی بنا به دلایلی غنائم نداده یا نرسیده بود واین کارباعث خشم اعراب شده بود وانها میخواستند با علی درگیر شوند واورا ازربین ببرند....پیامبر هیچگاه از ان بعد هم در باره جانشینی علی صحبت نکرد چون مخالف حکومت موروسی وخانوادگی بود و بعدم علی در سطح بزرگان ان زمان نبود ....شیعه گری 700سال بعداز ظهوراسلام رواج پیدا کرد همه د رکتابهای تاریخ طبری وشیعه گری اماده است میتوانید قدری مطالعه صحیح وواقعی داشته باشید نه دنبال اثبات برای عقاید خرافی باشید ..........ننگ بر خرافات پایدار ایرانیان وطنپرست |
سهشنبه 26 آذر 1387 |
|