ساز و دهل و رقص، سیزده به‌در ایرانیان کُلن

ساز و دهل و رقص، سیزده به‌در ایرانیان کُلن

ایرانیان مقیم کلن در آلمان نیز همانند دیگر هم وطنان خود در سراسر جهان روز سیزده نوروز را به رسم دیرین و همیشگی خود به در کردند. با ای نکه این‌روز در آلمان روز غیر تعطیل و در عین حال هوا همراه باد و باران بود، ولی صدها ایرانی در محل همیشگی «هاووس ام زه» جمع شده بودند و سیزده به‌در را جشن گرفتند.

ایرانیان در اوایل مهاجرت خود به کلن، به شکل پراکنده در نقاط مختلف شهر مراسم سیزده نوروز را اجرا می‌کردند؛ ولی در چند سال گذشته این محل برای ایرانیان کلن به محل اصلی سیزده به در تبدیل شده و هر سال صدها و گاهی هزارها ایرانی در این محل آخرین روز عید نوروز را جشن می گیرند.

سال‌هایی که سیزده به‌در با آخر هفته یعنی شنبه یا یکشنبه تطابق پیدا می‌کند، پارک وسیع «هاووس ام زه» پاسخگوی جمعیت ایرانیان کلن نیست و مشکل پارکینگ و رفت و آمد در این محل بسیار چشمگیر می‌شود؛ به‌طوری که ترافیک در این منطقه سنگین و بیشتر مواقع تا کمک پلیس و شهرداری کلن صورت نگیرد، مشکل حل نمی‌شود.

به یاد دارم سیزده به‌در سه سال پیش که آخر هفته بود، جمعیت ایرانی بیش از چهار هزار نفر تخمین زده شد؛ به طوری‌که در روزنامه صبح شهر انعکاس داشت. ترافیک آن‌چنان سخت بود که آمبولانس نمی‌توانست خود را به موقع و سریع به شخصی که سکته کرده بود، برساند.

امسال با اینکه صبح سیزده نوروز با تابش آفتاب نوید سیزده به‌در خیلی خوبی را به ایرانیان می‌داد؛ ولی حوالی ظهر، باران و باد و ابرهای خاکستری نشان از روزی مثل روزهای بارانی و سرد می‌داد.

گرچه همه این عوامل نتوانست مردم را پراکنده کند و آن‌ها همچنان به درست کردن منقل آتش و کباب ادامه می‌دادند. هر کس به شکلی سعی می‌کرد که تا بر باد و باران غلبه کند و نحسی سیزده را در طبیعت به‌در کند. عده‌ای با رقص و عده‌ای با ساز و آواز و عده‌ای هم با بازی با توپ و بچه‌ها و ...

جالب این‌جاست که در این‌جا هم عده زیادی از هم‌وطنان همانند ایران از صبح زود برای گرفتن محل مناسبی به پارک می‌آیند و یک روز کامل را در پارک سر می‌کنند.

هر سال گروه‌های موزیک داوطلب در این محل موسیقی اجرا می‌کنند و مردم را شاد می کنند. اسکندر آبادی، فریدون چگینی، رضا سامانی و هنرمندان دیگر هر سال با موزیک شاد خود، صدای سرنا، طبل و دهل همه را به رقص و پایکوبی وا می‌دارند.

این یکی از شانس‌های ایرانیان کلن است که تعداد زیادی از هنرمندان موسیقی‌شان در این شهر زندگی می‌کنند و در چنین روزهای ملی با هنرنمایی و نواختن موسیقی ایرانی، حس دوری از میهن را برای هم‌میهنان‌شان کاهش می‌دهند.




khasteh - فرانسه - استراسبورگ
چه غم انگیز معلوم نیست این همه ایرانیا چه جرمی مرتکب شدن که همه باید دور از سرزمین مادریشون هر گروهی یک گوشه ای از این دنیا سیزده بدرو.جشن بگیرن .
شنبه 17 فروردین 1387

naslesookhteh - ایران - تهران
خدا کنه ایرانی ها هرجا که هستن هیچوقت سنت های ایرانیشون رو فراموش نکنند.
شنبه 17 فروردین 1387

Eteraaz - ایران - تهران
تا اونجایی که ما میدونیم ، 13 بدر میرن به طبیعت ، چادر میزنن ، خانواده ها دور هم جمع میشن میگن میخندن و ناهار رو هم همونجا درست میکنن و میخورن و کلا یک روز رو بیرون از خونه سر میکنن . نشنیده بودیم 13 بدر ساز و دهل و خواننده میارن میزنن میرقصن ! بر اطلاعاتمون افزوده شد !
شنبه 17 فروردین 1387

mehr-uk - انگلیس - انگلیس
Eteraaz - ایران - تهران محض اطلاع شما. در جمهوری شما 13بدر سوت کوره .
شنبه 17 فروردین 1387

haman - آمریکا - نیوجرسی
اعتراض شما اطلاعات خودت رو بیشتر کن . فقط یه خورده .
یکشنبه 18 فروردین 1387

parand2008 - فرانسه - نانسی
Eteraaz - ایران - تهران احتمالا از نوع اخوندیش بوده اونی که شما میفرماین!!!!!
یکشنبه 18 فروردین 1387

mehran-irani - ایران - ایران
mehr-uk - انگلیس - انگلیس دوست عزیز کاملا با شما موافقم.شرکت ما هم که اول یه اطلاعیه زد که 13 بدر تعطیله اولی از اونجایی که این نظام پاچه خواری رو بسیار عالی رواج داده یه پاچه خوار با صاحب شرکت تماس گرفته که ای بابا فردا رو تعطیل نکنیم.. کلی ضرر مکنیم...و با این حرف ها رفتیم سر کار.. امید وارم همه ایرانی ها در هر جای دنیا سال خوبی پیش رو داشته باشن.
یکشنبه 18 فروردین 1387

shekamo - نورو/ - اوسلو
اعتراض وقتی میگن تو ایران از هیچی خبر ندارین واسه همینه دیگه شما تو ایران از بس عذا داری میکنید ساز و دوهل نمیدونیدچیه
دوشنبه 19 فروردین 1387

iroony - ایران - تهران
Eteraaz - ایران - تهران ...اینجام اگر مردم آزاد بودند همین کارهارو میکردند...
سه‌شنبه 20 فروردین 1387

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.