ترویج ازدواج موقت و موانع شرعی و عرفی
ترویج ازدواج موقت و موانع شرعی و عرفی
|
طرح "ترویج ازدواج موقت" با مخالفت هایی در ایران رو به رو شده است |
ازدواج موقت در مذهب شیعه پذیرفته شده است و در ایران نیز رخ می دهد اما در این کشور آمار دقیقی در مورد تعداد ازدواجهای موقت وجود ندارد.
ازدواج موقت عقدی است به نام "صیغه" که بر اساس آن زن و مرد می توانند برای مدت زمانی مشخص، حتی کمتر از یک روز، با هم ازدواج کنند.
به گفته آقای پورمحمدی، جوانان به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی نمی توانند ازدواج (دائمی) کنند، برای همین ترویج ازدواج موقت راه حل مناسبی است.
موافقان ازدواج موقت، ضمن استقبال از گسترش این طرح، می گویند اینگونه ازدواج ها باید قانونمند باشد زیرا بدون در نظر گرفن تبعات آن، می تواند دردسر آفرین باشد، اما مخالفان معتقدند که این کار به گسترش فساد منجر خواهد شد.
ترویج ازدواج موقت، یک دهه پیش نیز از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود ولی به دلیل برخی مخالفت ها، مسکوت ماند اما اکنون با طرح دوباره آن از سوی آقای پورمحمدی، بحث درباره مزایا و معایب ازدواج موقت بالا گرفته است.
آقای پورمحمدی گفته است: "ما نباید از ترویج ازدواج موقت جوانان در جامعه که حکم خدا می باشد، پروا داشته باشیم و این مسئله باید با جسارت در کشور ترویج شود."
ازدواج موقت عقدی است به نام "صیغه" که بر اساس آن زن و مرد می توانند برای مدت زمانی مشخص، حتی کمتر از یک روز، با هم ازدواج کنند
|
وزیر کشور ایران همچنین گفته است: "امکان ندارد که اسلام نسبت به جوان ۱۵ ساله ای که خداوند شهوت را در وجود او قرار داده، بی تفاوت باشد."
برخی ازدواج موقت را راهی مناسب برای جوانانی دانسته اند که امکان ازدواج ندارند و در مقابل، برخی نیز آن را به نوعی"ترویج فحشا" ارزیابی کرده اند.
مشکلاتی نظیر بیکاری، کمبود مسکن و بالا بودن هزینه های زندگی، باعث بالا رفتن سن ازدواج در ایران شده و اکنون سن متوسط ازدواج برای دختران به ۲۳ سال و برای پسران به ۲۶ سال رسیده است.
به گفته وزیر کشور، در شرایط فعلی امکان ازدواج به دلایل مختلف اجتماعی (برای همه جوانان) وجود ندارد و ما نمی توانیم نسبت به قشر جوان جامعه بی تفاوت باشیم.
آقای پورمحمدی هشدار داده که اگر نتوانیم راه حلی برای رفع نیازهای جنسی ارائه کنیم، باید منتظر "تخلفات و تبعات فراگیر این مشکل" باشیم.
موافقان و مخالفان
شهریار مشیری نماینده بندرعباس، به خبرگزاری کار ایران گفته است ازدواج موقت در کشوری مثل ایران که چند میلیون خانم در شرایط ازدواج هستند، راهی قابل توجه است.
آقای مشیری در ادامه، به موضوع تعدد زوجات که ِیکی دیگر از مسایل مناقشه برانگیز است پرداخته و گفته ترویج تعدد زوجات و چند همسری بهتر از روابط نامشروع در جامعه است.
نماینده بندر عباس اضافه کرده: "اگر ازدواج دوم در ایران جا بیفتد بهتر از این است که رابطه نامشروع جا بیفتد."
در مقابل، برخی نسبت به پیامدهای گسترش ازدواج موقت ابراز نگرانی کرده و از مسئولان خواسته اند بجای طرح چنین موضوعاتی، مشکل تورم، بیکاری، مسکن و هزینه های زندگی را برطرف کنند تا جوانان به ازدواج دائم تشویق شوند.
به عقیده این گروه، ترویج ازدواج موقت یک راه حل مقطعی و کوتاه مدت است و نمی تواند مشکل ازدواج جوانان را در دراز مدت حل کند.
مسائل حقوقی
سوای بحث های شرعی و اجتماعی، برخی از نظر حقوقی با ازدواج موقت مخالفند و می گویند که در ازدواج موقت حقوق زنان ضایع می شود چون در ازدواج موقت، زنان از مردان ارث نمی برند و مرد ملزم به پرداخت نفقه نیست.
|
|
وزیر کشور: "ما نباید از ترویج ازدواج موقت جوانان در جامعه که حکم خدا می باشد، پروا داشته باشیم و این مسئله باید با جسارت در کشور ترویج شود" |
علاوه بر این، مردان هر زمان که بخواهند می توانند مدت توافق شده در ازدواج موقت را نادیده بگیرند و به میل خود زمان توافق شده را کم کنند.
فاطمه آجرلو، نماینده مجلس با ازدواج موقت موافق است اما در توضیح آن به خبرگزاری فارس گفته است: "اگر ازدواج موقت بدون تدبیر گسترش یابد، پس از مدتی جامعه دچار مشکلات فراوان می شود."
به گفته خانم آجر لو، در ازدواج موقت، آقایان هیچ تضمینی را در مقابل خانم ها بر عهده نمی گیرند و بر همین اساس خانم هایی که ازدواج موقت می کنند، دچار معضلات و مشکلات فراوانی می شوند.
مهمترین نگرانی مخالفان این است که این کار علاوه بر اینکه به گسترش بی بندوباری در جامعه منجر می شود پایه های خانواده را سست می کند.
این تفاوت دیدگاه در میان مردم عادی نیز وجود دارد. برخی از مردان، ازدواج موقت را راهی برای حل مشکلات جنسی می دانند، اما حاضر نیستند شاهد چنین ازدواجی در بین اعضای خانواده خود، به خصوص دخترها باشند.
ازدواج موقت، یک مساله جنجال برانگیز است و از ۱۴۰۰ سال پیش درباره آن حساسیت وجود داشته است. مسلمانان شیعه معتقند که پیامبر اسلام صیغه را مجاز دانسته اما از نظر مسلمان سنی، ازدواج موقت در شرع اسلام ممنوع است.
با وجود شرعی بودن ازدواج موقت در مذهب شیعه، مراجع دینی با احتیاط و در نظر گرفتن شرایطی ازدواج موقت را توصیه می کنند.
|