پیامبران مدفون در ایران
پیامبران مدفون در ایران
کتابى به نام کوروش کبیر (ذوالقرنین) نوشته ابو الکلام آزاد موجود است که در این کتاب قراین بسیارى آورده شده که قرآن کوروش را همان ذوالقرنین معرفى مى کند. نظریاتى که در این کتاب آورده شده نظر بسیارى از علماى اسلام نظیر علامه طباطبایى را به خود معطوف کرده است. آرامگاه کوروش کبیر در استان فارس، راه اصلى اصفهان به شیراز در منطقه اى بنام پاسارگاد قرار دارد. دیگر پیامبران دفن شده در ایران که اطلاع دقیقى از آنها نیست عبارتند از: حضرت قادر در دهکده بابا ولى- حضرت روبیل، نزدیک رودخانه دزفول- حضرت یعقوب، در گرگان- حضرت ابراهیم خلیل در سوسنگرد- حضرت ایوب در دهکده بن بن لکناى تنکابن- حضرت باحزقیل در دزفول- حضرت جرجیس در جنوب غربى شوشتر- حضرت اشموئیل در ساوه- حضرت اسحاق واسماعیل در جاده دزفول به هفت تپه- حضرت صالح پیامبر در شوشتر- وحضرات سلام، سلوم، سهولى، القیا در قزوین.
ایران زمین از دیرباز مدفن پیامبرانی بوده که آنجا را برای زندگی انتخاب کرده اند. به گزارش پایگاه خبری تقریب، عصر روز چهارشنبه همایشی با نام " همایش پیامبران مدفون در ایران " از طرف خانه فرآوران ایران بر گزار شد.
این همایش که در مجموعه فرهنگی سعدآباد (موزه ملت) برگزار شد، زندگی پیامبرانی را که زمانی بر اثر مهاجرت و یا تولد در خاک ایران ، در این کشور زیسته و همانجا به خاک سپرده شده اند را مورد بررسی قرار داد.
یکی از اهداف اصلی این همایش، پرداختن به جاذبه های توریستی و گردشگری آرامکاه و مقبره این پیامبران بود.
"یزدانى" دبیر همایش در ابتدای این همایش گفت: تاریخ زندگى وفوت پیامبران، همانند محل زندگى ومدفن شان کاملاً مشخص نیست. با این همه از جستجو در کتابهاى تاریخى ومقدس مى توان به هنر اقوى تاریخ زندگى پیامبران نقب زد و با کنار هم قرار دادن اطلاعات درست، از اسرارى آگاه شد.
سرزمین بین النهرین وفلسطین به عنوان سرزمین هایى شناخته شده اند که پیامبران بسیارى در آن دفن هستند هم چنین ایران نیز کشورى است که در طول تاریخ هم محل ظهور وهم محل حضور پیامبران بوده است.
وی افزود :ایران در طول تاریخ، گاهى چنان کشور امنى به حساب مى آمده که مهاجران بسیارى را به خود پذیرفته است. گروهى از این مهاجران پیامبرانى بوده اند که ایران را براى زندگى در نظر گرفته اند.
پس از وی، "نور آقائى" مسؤول کمیته علمى انجمن فرآوران در مورد پیامبرانى که در ایران مدفون بوده یا احتمال مى رود که مقبره آنها در ایران باشد سخنرانی کرد.
مسؤول کمیته علمى انجمن فرآوران با این بیان که -دو نفر از فرزندان نوح به نام هاى سام نبی ولام نبی در محلى در نزدیکى سمنان دفن شده اند- دیگر پیامبرانی را که در این تعریف قرار می گیرند اینگونه معرفی کرد:
حضرت خالد بن سنان عبسىایشان شریعت حضرت عیسى را تبلیغ مى کردند. نسبت وى به حضرت اسماعلیل فرزند ابراهیم (ع) مى رسد ویکى از پیامبرانى است که به بعثت حضرت محمد (ص) بشارت داده ودر دوران فترت مى زیسته است.
دوره فترت به فاصله بین بعثت حضرت عیسى تا بعثت حضرت محمد بن عبد الله اطلاق مى شود. در طایفه عرب به غیر از حضرت رسول (ص) وحضرت خالد بن سنان هیچ پیامبرى نیست ومى توان گفت که از بین اعراب فقط این دو نفر به پیامبرى برگزیده شده اند وبقیه پیامبران از قوم بنی اسرایل هستند.قبر خالد نبی: مفسر بزرگ حنفى مذهب، شیخ اسماعیل حقى درباره محل قبر حضرت خالد نبی اشاره مى کند که قبر خالد نبی در منطقه چرجان وبر بلندى کوهى به نام کوه خدا قرار دارد.
حضرت یوشعحضرت یوشع در گورستان تاریخى تخت فولاد اصفهان مدفون است. محوطه اى که یوشع نبی در آن دفن است به لسان الأرض معروف است.
لسان الأرض مکانى است که مى گویند هنگام عبور امام حسن مجتبى (ع) زمین با امام سخن گفت وآمدن دشمن را به حضرت اطلاع داد.
حضرت شعیاى نبییکى از پیامبران بنی اسرائیل است که نسبتش به حضرت یعقوب مى رسد، محل سکونت ایشان در بیت المقدس بوده وقبل از حضرت زکریا به رسالت مبعوث شدند.آرامگاه شعیاى نبی، جنب امامزاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف اصفهانى قرار دارد.
حضرت حیقوقهم با تلفظ حیقوق وهم با تلفظ حبقوق وجود دارد.حیقوق به معنى "در بغل کشیده شده" است. حیقوق این نام را بدان جهت یافت که در طفولیت به علت مریضى از دنیا رفت وحضرت الیاس (ع) او را در بغل گرفت ودعا کرد واز خداوند حیات وزندگى وى را طلب نمود واو زنده شد.حیقوق نبی یکى از پیامبران بنی اسرائیل ونگهبان عبد سلیمان در اورشلیم بوده ونامش در عهد عتیق آمده است. حیقوق نبی پس از شعیا نبی به رسالت مبعوث شد.بقعه حیقوق بنی در جنوب غربى شهر تولیسرکان واقع شده است.
حضرت حجیوى در دوران سلطنت داریوش کبیر مى زیسته است. در تورات نام آن "حکى" آمده وبه معنى "مسرور" است . مقبره این پیامبر در همدان در نزدیکى میدان امام خمینى، داخل بازار در راسته پیغمبر وداخل مسجد پیغمبر قرار دارد.
حضرت مردخاىمردخاى یکى از بزرگان ویا به قولى یکى از انبیاى بنى اسرائیل است ونسبتش به حضرت یعقوب مى رسد. مردخاى نقش زیادى در جلوگیرى از قتل عام یهودیان در زمان خشایارشا ایفا نمود وبه همین دلیل نزد یهودیان از جایگاه ویژه اى برخوردار است.آرامگاه مردخاى وبرادر زاده اش در همدان در نزدیکى میدان امام خمینى ودر خیابان شریعتى واقع است.
حضرت قیدارحضرت قیدار جد سى ام حضرت محمد (ص) است.حضرت قیدار فرزند بزرگ اسماعیل بود که پس از وفات حضرت اسماعیل، قیدار نبى مردم را به توحید دعوت مى کند.
حضرت دانیال نبىاز انبیاى بزرگ الهى است. وى از نسل حضرت داوود وبعثت پیامبر اسلام را پیشگویى کرده است.لفظ دانیال درزبان عبرى به معنى "خدا حاکم من است" مى باشد.دانیال نبی همزمان با کوروش کبیر وداریوش اول بوده است.
کوروش کبیرآرامگاهى که در دشت مرغاب (پارساگاد) مدت هاى مدیدى به نام مقبره ما در سلیمان شناخته شد. اکنون به عنوان آرامگاه کوروش کبیر مورد قبول عامه مردم وبسیارى از کارشناسان است.
کتابى به نام کوروش کبیر (ذوالقرنین) نوشته ابو الکلام آزاد موجود است که در این کتاب قراین بسیارى آورده شده که قرآن کوروش را همان ذوالقرنین معرفى مى کند. نظریاتى که در این کتاب آورده شده نظر بسیارى از علماى اسلام نظیر علامه طباطبایى را به خود معطوف کرده است.
آرامگاه کوروش کبیر در استان فارس، راه اصلى اصفهان به شیراز در منطقه اى بنام پاسارگاد قرار دارد.
دیگر پیامبران دفن شده در ایران که اطلاع دقیقى از آنها نیست عبارتند از:حضرت قادر در دهکده بابا ولى- حضرت روبیل، نزدیک رودخانه دزفول- حضرت یعقوب، در گرگان- حضرت ابراهیم خلیل در سوسنگرد- حضرت ایوب در دهکده بن بن لکناى تنکابن- حضرت باحزقیل در دزفول- حضرت جرجیس در جنوب غربى شوشتر- حضرت اشموئیل در ساوه- حضرت اسحاق واسماعیل در جاده دزفول به هفت تپه- حضرت صالح پیامبر در شوشتر- وحضرات سلام، سلوم، سهولى، القیا در قزوین.
لازم به ذکر است که اختتامیه همایش، همراه با بازدید از مجموعه فرهنگی موزه سعد آباد انجام گرفت.