حال پنج شهروند بازداشتی ایرانی در عراق 'خوب' است

حال پنج شهروند بازداشتی ایرانی در عراق 'خوب' است

نماینده کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ جهانی که با پنج شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق بازدید کرده، طی سفر به تهران با خانواده این افراد دیدار کرده و وضعیت بازداشت شدگان را از لحاظ روحی و جسمی، خوب توصیف کرده است.
دفتر نمایندگی ایران در اربیل در ساعات سحرگاه مورد حمله نظامیان آمریکایی قرار گرفت

این پنج شهروند ایرانی که دولت ایران آنان را دیپلمات و دولت آمریکا، افسران نیروی قدس سپاه پاسداران می داند، یازدهم ژانویه (21 دی) گذشته طی حمله نظامیان آمریکایی به دفتر نمایندگی ایران در شهر اربیل در شمال عراق، بازداشت شدند و هنوز در عراق در بازداشت به سر می برند.

هیئتی از صلیب سرخ جهانی هفته گذشته با این افراد دیدار کرده و یکی از اعضای این هیئت به نام آندریاس شوایتزر با سفر به تهران خبر داده که هیئت صلیب سرخ دو بار به صورت خصوصی با پنج شهروند بازداشتی ایرانی دیدار کرده و صلیب سرخ آماده است نامه ‌های خانواده ‌های آنان را به دستشان برساند.

خانواده یکی از بازداشت شدگان از آقای شوایتزر خواسته که تصویر بازداشت شدگان، همچون پانزده نظامی بریتانیایی که اخیراً دوازده روز در ایران بازداشت شده بودند، از تلویزیون پخش شود اما وی پاسخ داده است: "ما امکان فیلمبرداری نداریم و فقط در بخش فعالیتهای بشردوستانه کمیته صلیب سرخ جهانی یعنی دیدار و گفتگو با بازداشت‌ شدگان و ارتباط نامه‌ ای خانواده‌ هایشان می ‌توانیم فعالیت داشته باشیم.

وی همچون امکان تماس حضوری یا تلفنی خانواده بازداشت شدگان با آنان را رد کرده و در محدوده وظایف صلیب سرخ ندانسته است.

آقای شوایتزر گفته که محل نگهداری بازداشت شدگان خوب است و با استانداردهای صلیب سرخ همخوانی دارد.

آمریکا پنج شهروند بازداشت شده ایرانی را متهم کرده که در قاچاق اسلحه به عراق برای کمک به گروههای مسلح و ایجاد بی ثباتی در عراق نقش داشته اند اما این اتهام از جانب ایران بشدت رد شده است.

دولت عراق نیز خواهان آزادی بازداشت شدگان شده و وزیر خارجه این کشور گفته که در تلاش برای آزادی آنان در تماس دائم با مقامات آمریکایی است.

هشدار متکی

اما منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران تلاش دولت عراق برای آزادی پنج شهروند بازداشت شده ایرانی را بی ثمر خوانده و طی میزگردی تلویزیونی که از شبکه ماهواره ای جام جم ایران پخش شد گفته است: "روز جمعه پیامی به وزیرخارجه و مقامهای عراق ارسال و تأکید کردم که اگر این وضع ادامه پیدا کند ما در برداشتن گامهای دیگری در جهت کمک به عراق دچار مشکل می ‌شویم".

اظهارات آقای متکی در حالی پخش می شود که ایران به هواپیمای حامل نخست وزیر عراق اجازه نداده است برای سفر به کره جنوبی و ژاپن از آسمان ایران بگذرد.

هرچند دولت ایران، دلیل این اقدام را مسائل فنی عنوان کرده، اما برخی تحلیلگران معتقدند که عدم صدور اجازه به نخست وزیر عراق برای عبور از آسمان ایران نشانه نارضایتی ایران از دولت عراق محسوب می شود.

رد بده و بستان

دیدار نمایندگان صلیب سرخ از پنج شهروند ایرانی بازداشت شده در اربیل و همچنین آزادی یک دیپلمات ایرانی که به مدت 57 روز در عراق ربوده شده بود پس از آن رخ داد که ایران پانزده نظامی بریتانیایی را که در آبهای خلیج فارس دستگیر کرده بود آزاد کردند.

با این حال مقامات ایرانی و آمریکایی هرگونه ارتباط میان این رویدادها و همچنین دادوستد پشت پرده ای که ممکن است در این زمینه صورت گرفته باشد را رد می کنند.

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.