جمشید مشایخی:من انتخابگرنیستم،انتخاب میشوم
برنامهی «یک روز با داریوش مهرجویی» بدون حضور این کارگردان عصر روز ـ 20 اسفند ماه ـ در تالار شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبا برگزار شد.
طبق اعلام قبلی قرار بود، در این برنامه داریوش مهرجویی، جمشید مشایخی، خسرو شکیبایی و علی مصفا حضور داشته باشند اما تنها جمشید مشایخی به همراه شادمهر راستین منتقد جلسه، در این برنامه حاضر شدند. در این نشست که بعد از نمایش سه فیلم «بانو»، «درخت گلابی»، «هامون» و دقایقی از فیلم «گاو» برگزار شد، جمشید مشایخی گفت: برای ساخت فیلم «گاو» آقای مهرجویی همانند تئاتر یک ماه با ما تمرین کرد؛ نه به این دلیل که بازیگران این فیلم، تئاتری بودند بلکه به خاطر میزانسنهای فیلم با ما تمرین کرد. مشایخی با اشاره به حضور محمود دولتآبادی، جعفر والی و پرویز فنی زاده در فیلم «گاو» معتقد است: با وجود تمام بازیگران، تنها به دو نقش این فیلم توجه شد. در صورتی که اگر بازیگرانی دیگری نبودند این فیلم ساخته نمیشد. با این حال نقشهای کوتاهتر این فیلم چندان مورد توجه قرار نگرفت. مشایخی دربارهی تجربیات گوناگونش در سینما گفت: داریوش مهرجویی کارگردان بسیار برجستهای است و فیلمهای بسیار خوبی در کارنامهی خود دارد، اما بیش از همه کارگردانها با مرحوم علی حاتمی و بهمن فرمانآرا احساس راحتی و نزدیکی داشته و دارم. وی ادامه داد: بعضی از کارگردانها بازیگر را آزاد نمیگذارند تا خود به خلق شخصیت بپردازد در صورتیکه اگر کارگردانی بازیگری را میشناسد باید او را آزاد بگذارد تا خود، نقش خود را بیآفریند، نه اینکه به او دیکته کند که چگونه بازی کند. مشایخی دربارهی حضور کمرنگش در نقشهای منفی گفت: من انتخابگر نیستم بلکه انتخاب میشوم و با اینکه نقش منفی هم دوست دارم اما مردم از من نقش مثبت میخواهند. در ادامهی این نشست، شادمهر راستین گفت: تم مشترک سینمای مهرجویی برخورد سنت و مدرنیته است و ضمن اینکه فیلمهای او شخصیت محور هستند. وی دربارهی اقتباس مهرجویی از آثار ادبی گفت: برخورد او با فیلمنامه کاملا حرفهای است و ایدهی اصلی نویسنده اثر ادبی را از آن خود میکند. وی در پایان با اشاره به تفاوتهای تکنیکی و محتوایی در آثار مهرجویی گفت: عدهای معتقدند بودند، بعد از فیلم «دختر دایی گمشده» که بازیگران خاصی با هدایت محمدرضا شریفینیا وارد سینمای مهرجویی شدند، سینمای او تغییراتی کرد که نتیجهی آن را در «سنتوری» میبینیم. جلسه با بررسی آثار مهرجویی ادامه پیدا کرد.