حمله یوسفی اشکوری به همایش مونیخ؛ عریان شدن ذات دو نهاد سلطنت و نهاد روحانیت
رأی دهید
هرچند ذاتگرا به معنای ارسطویی آن نیستم، ولی در اینجا به تناسب جملهای که نقل میکنم، از این کلمه استفاده میشود.
زندهیاد محمد مختاری زمانی سخنی به این مضمون گفته که: «انقلاب ذات ما را عریان کرد».
به منظور روشن شدن موضوع، اشاره کنم که از دیرباز، دو نهاد در کنار هم مهمترین رکن نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی در ایران بوده و در کنار هم نقش آفریدهاند: نهاد سلطنت و نهاد روحانیت؛ اولی نهاد سیاست و حکمرانی بوده و دومی نهاد دین و مذهب.
نهاد اولی اقتدار سیاسی را در اختیار داشته و نهاد دومی اقتدار ذهنی، فرهنگی و حتی اقتصادی را. البته هر یک زیرمجموعههای متنوعی را هم در اختیار داشتهاند.
هرچند در دوران پس از اسلام، هر دو نهاد با ویژگی خاص ایرانی تا حدودی ضعیف شدند، اما با برآمدن صفویان و استقلال سیاسی کامل ایرانزمین و عملاً تجدید حیات ساسانی در قالب نهاد نوین سلطنت شیعی ایرانی، بار دیگر هر دو نهاد سلطنت و علمای دینی شیعی سر برآوردند.
از این رو، نهاد «امراء» و نهاد «علما» مطرح شد و ضرورت همدستی این دو در عرصههای متنوع احیا شد. در اهمیت چنین دوگانهای ادعا شد هر زمان این دو اصلاح شدند، جامعه (امت) نیز اصلاح خواهد شد.
اما در بستر تاریخ ایران، این یعنی بازتولید همان دو نهاد سنتی ساسانی «شاهنشاه» و «موبد موبدان». این دو نهاد، هرچند در باطن و غالباً اعلامنشده در رقابت هم بودند، ولی در علن با هم همدست و همداستان بودند. چراکه هر یک برای اخذ مشروعیت سیاسی و اجتماعی به وجود نیرومند دیگری نیاز داشت.
حال میتوان به موضوع اصلی برگشت. به اقتفای سخن مختاری میتوان گفت انقلاب ۵۷ ایران ذات و در واقع مقتضای درونی و خصلتی دو نهاد دیرین علما و امرا را عریان کرد. این دو نهاد دارای خصلتهای متنوع و پیچیدهای بوده و هستند که از جمله میتوان به این خصلتها اشاره کرد: باور جدی به برتری نژادی یا صنفی یا طبقاتی، باور تام به حق ویژه در عرصه جامعه و سیاست و فرهنگ و اقتصاد، انحصارطلبی در تمامی امور، استبداد رأی در همه امور، حامیپروری و در نهایت مریدپروری.
اصولاً «انقلاب» در یک تعبیر و تفسیر با دگرگونیهای بنیادی و رادیکال ملازمه دارد که صدالبته این دگرگونیها میتواند یا مثبت و سازنده و به سود مردم باشد یا منفی و ویرانگر و در نهایت به زیان مردم. متأسفانه انقلابهای دویست سال اخیر در جهان از اهداف غالباً مثبت و انسانی آغاز شدند ولی در سیر و صیرورت خود به ویرانگری کشیده شدند. انقلاب ایران در آغاز قرار بود بر تمامی این خصلتهای اشرافی و ضد مردمی پایان دهد که صدالبته بهزودی در بسیاری از امور سرانجامی متفاوت و حتی متضاد پیدا کرد.
با این همه، انقلاب بزرگ و مردمی بهمن ۵۷ ایران، دو پیامد مثبت هم در پی داشته است:
اول اینکه خصلتهای منفی درونی نهاد علمای مذهبی شیعی ایرانی را عریان کرد و دوم اینکه مقتضای نهادینهشده سلطنت نوع ایرانی را عیان کرد و بر آفتاب افکند.
روحانیونی دست بر قضا به قدرت و ثروت دست یافتند و با استفاده از منزلت و اعتبار تاریخی خود پایگاه و جایگاه ویژهای برای خود تدارک دیدند و در این روند تمامی ویژگیهای یادشده را در حد اتم و اعلا به خود اختصاص دادند. بخش حاکم علمای دینی ایرانی، در این مدت انحصارطلبی، ویژهخواری، استبداد رأی و اعمال خشونت را در حد توان به اوج رساندند.
در مقابل، همتای دیگرش یعنی نهاد سلطنت نیز همین روند را ادامه داد. گرچه در این ۴۶ سال دیگر نظام پادشاهی عملاً زوال یافته و در عرصه داخلی نمود و نشانی نداشت، اما در خارج از کشور در قالب خانواده محمدرضا شاه پهلوی همان خصوصیات منفی ششگانه البته در حد ممکن ادامه یافت.
در این بیش از چهار دهه، خانواده سلطنتی از یک سو از پولهای غارتی خارج کرده از ایران (به گفته رضا پهلوی ۴۶ میلیون دلار با ارزش سال ۵۷ / ۱۹۷۹) به زندگی پر زرق و برق و شاهانه خود ادامه دادند و از سوی دیگر از ویژهخواری نهادینهشده نظام پادشاهی سنتی و دیرپای ایرانی نیز با قدرت استفاده کردند.
برخی رخدادهای به اصطلاح همایش مونیخ و شعارهای دادهشده در جمعه و شنبه اخیر (سوم و چهارم مرداد) به روشنی نشان داد که تفکر پادشاهی، همان است که بود و آن جز به اطاعت محض و التزام به حق ویژه خاندانی رضایت نخواهد داد. شگفت اینکه نماد این نوع سلطنت یعنی رضا پهلوی از آزادی مردم ایران و دموکراسی و حق برابر شهروندان ایران نیز یاد میکند و در واقع وعدهفروشی میکند.
اما حامیانش در همان همایش شعار میدهند: «مرگ بر سه فاسدین، ملا، چپی، مجاهدین». از همه رسواتر، جوانی در همان به اصطلاح همایش و در برابر چشم تماشاگران جهانی، در سخنرانیاش اعلام میکند: «به هیچ دینی و مذهبی باور ندارد اما کعبه او رضا پهلوی است» و بعد از محل سخنرانی پایین میآید و در برابر این کعبه مقدس! و نماد دین جدید، سجده میکند و «منتظرالسلطنه» نیز کمترین مخالفتی نمیکند.
از بیگانهپرستی و ابزار شدن رضا پهلوی و حامیان در دستان نتانیاهوی جانی و متجاوز به خاک ایران نیز سخن نمیگوییم. تصویر بیگانهپرستی و نیز تصویر سجدهکردن تماشایی مورد اشاره را در زیر ملاحظه کنید. همین دو تصویر برای اثبات ضدایرانی بودن رضا پهلوی و حامیانش کفایت میکند. شگفت اینکه برخی با دعوی ملیگرایی و ایراندوستی، از چنین فردی و جریانی دفاع میکنند. گویا نفرت از جمهوری اسلامی، توان اندیشه و انصاف را از چنین افرادی ستانده است.
در هر حال، انقلاب ۵۷ حداقل این فایده را داشته (ولو ناخواسته) که ذات دو نهاد دیرپای ایرانی را، که قرنها به نوعی جامه تقدس پوشیده و در جامعه ایرانی اثرگذار بودهاند، تا حدود زیادی عیان کرد.
از نتایج چنین رخداد تاریخی بزرگی میتواند خودآگاهی انسانی و ملی ایرانیان باشد. محصول چنین تجربه پرارجی میتواند این باشد که عموم ایرانیان بدانند راه رهاییشان از هر نوع اندیشه و نظام ویژهخواری و قیمومیت، تکیه بر اندیشه و اراده آزاد و توان انتخابگری خودشان است. مردم ایران باید از گذشتههای دور و نزدیک عبرت بگیرند و در نهایت خودارادی و آگاهانه انتخاب کنند و البته مسئولیت انتخاب خود را نیز بر عهده بگیرند. در این صورت میتوان به تحقق دموکراسی و آزادی و عدالت نسبی امیدوار بود.
ویژهخواری و حق موروثی با دموکراسی سازگار نیست. در یک جمله تا زمانی که «آقازادگی» و نیز «شاهزادگی» اعتبار داشته باشد، امیدی به آزادی و عدالت نمیتوان داشت.
دیدگاه خوانندگان
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
هیچ یک از مخالفان نظام به غیر از سلطنت طلبان که شاید از چند تا اقوام مختلف بودند، البته نه همه اقوام، آنجا نبودند.نماینده حزب های مخالف سر سخت رژیم مثل بلوچها، . عربها، کردها و دیگران که شاهنشاهی نیستند آنجا نبودند. پس همایش نبود نمایش بود.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۵
۶۳
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
خدایا اگر امثال این سامانتا فاکس اشک یه وری، بشن روشنفکران سرزمین من ایران بزرگ، بهتر است همه بیسواد عامی یا کم سواد بمانیم. این سیفون بنیاد هم پالکی معلم الخدا که مواد دفع شده از یک حیوان را با گوشت کوبیده تشخیص نمیده، از سجایای عنقلاب یا همون فتنه پنجاه و هفت میگه.در کشتن اینا حتی نباید دشنه را نجس کرد، خیلی راحت باید حفره هایی ایجاد و اینها را با اهک زنده بگور کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۷
۲۵
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
نقلاب ۵۷ حداقل این فایده را داشته (ولو ناخواسته) که ذات دو نهاد دیرپای ایرانی را، که قرنها به نوعی جامه تقدس پوشیده و در جامعه ایرانی اثرگذار بودهاند، تا حدود زیادی عیان کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
قول بده گریه نکنی ولی از اقوام مختلف و گروههای مختلف هم بود.چرا اینقدر ماتم و عزا گرفتی. خوب میدانی اکثر مردم این شخص و پدر و پدربزرگش را دوست دارند در ضمن اقلیتهای مذهبی مثل بلوچها و کردها به کدام گروه اپوزسیون تمایل دارند؟ رهبری غبر از رضا پهلوی داریم؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
این یوسفی اشکوری وقتی مقاله ای مینویسه یا خواهان بستن کامنتها میشه یا خودش میبنده. ایشون عربپرستی به اصطلاح مدرن و خواهان بازکشت حکومت عدل علی میباشد و وقتی هم بهش بگی علی در خطبه هشتاد نهج البلاغه میگه زن ناقص العقله و با او مشورت نکنید هیچ جوابی ندارد
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
تو بگو مردم ایران ایا دنبال تغییر رژیم هستند یا نه؟ چطور میتوانند نظام را ساقط کنند؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶
۸۲
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
این ها زایده های فتنه ی ۵۷ و بعلت مخ های جامد و عقب مانده غیر قابل تغییر هستند. علی جنایتکاری است که علاوه بر قتل بیش از ۲۰۰۰۰ ادم بیگناه زن خودش فاطمه را هم کشت
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۷
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر وجدان شما اجازه میدهد که در شرایط فعلی به تخریب رضا پهلوی ادامه بدهید، در صداقت شما باید شک کرد. آیا شما حاضرید که هر نوع ایرادی به اتحاد شکل گرفته با تلاش او بگیرید تا حکومت فعلی ادامه پیدا کند و کشور متحمل خسارات بیشتری شود؟ اگر شرف و وجدان دارید لحظه ای به مصیبت بی آبی کشور بیندیشید. چرا نگران این هستید که اگر آخوند شکست بخورد در آینده ای که پهلوی ما را به آن رهنمود میکند شما شانسی برای عضویت در حزب دلخواهتان نخواهید داشت؟ کدام صحبت یا رفتار شاهزاده باعث ترس شما از همراهی با اوست؟ قبلاً اسامی ناشناسی را شمردید که شایسته رهبری میشناسید، اما آیا واقعاً معتقدید که شانسی برای پیشبرد اهداف ایراندوستانه شما دارند؟ اگر همایش های مشابهی با آنچه در شنبه گذشته رخ داد میشناسید، ما را هم مطلع کنید. ولی اگر فقط در توهم خود خیالپردازی میکنید و فقط از روی کینه و دشمنی با نام پهلوی کامنت مینویسید، بدانید که دست شما هم به خون جوانان ایران آغشته است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۳
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
کسیکه رژیم مخوف ملا را که دشمن مردم ایران است و در پی نسل کشی ایرانی ها و جایگزین کردن اعراب به جای ایرانی ها است با سیستم شاهنشاهی ایرانی دوست مقایسه می کنی احمق به تمام معنی هستی و نوکر پا لیس رژیم آخوندی که حقوق ماهانه دزدیده از جیب مردم ایران برایت ارسال می شود که زر بزنی در هر صورت مردم شاهزاده را دوست دارند و تو مزدور هیچ گوهی نمی توانی بخوری
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بله ولی اونها شاه پرست و نماینده قلابی شاه بودند نه اقوام و یا گروهای مخالف ایران! اینا همه اش تبلیغات است. بیشتر مردم هنوز با عرض معذرت احمق هستن. وقتی یه بی سواد ایرانی میاد به ایشان سجده میکند و ان انسان چیزی نمیگه پس واضح است که هر دو طرف . هنوز احمق و بیسواد هستند و میخواهند مردم را مثل سال ۵۷ گول بزنند. نمیدانم مردم چرا اینقدر ساده اندیش هستن و هنوز دنبال سجده و پادشاهی هستند.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۱۳
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز من گاهی فکر میکنم تو ما را فیلم کردی. فاطمه الزهرا را یادت هست با لهجه غلط افغانی و ادبیات حزباللهی ها احمق مطلب مینوشت.در واقع. همه را فیلم کرده بود و. خیلی ها که نوشتاری ضعیف بودند برایش فحشهای جنسیتی میفرستادند. او نه زن بود و نه طرفدار خامنه ای و هیچگاه هم به هیچ کاربری فحش و توهینی نکرد فقط به مزاح عاشق ملانی. و یاسمین بود🤣. او در کارکتر یک. آدم مذهبی نادان میخواست همه را با فحش درمانی شاد کند در آخرین مطلب با نگارشی بسیار شیوا نوشت و گفت افکارش مبتنی بر شادی دیگران است. حالا تو هم فکر کنم طرفداری ات از این کودک 65 ساله و خانواده فاسد پهلوی برای شناخت بهتر این اسکل های یابو علفی است. چون من درک و شعور و تحلیل را در بیانت میبینم ولی نوشته هایت گویا منظور. دیگری دارد. موفق باشی
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۷
۵۵
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوگانه سوز: ۵۷ تی سوز و چپول سوز فقط همین.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز من خودم طرفدار سلطنت نیستم هر چند پادشاهی در دوران دو پادشاه پهلوی را تحسین میکنم هر چند بی عیب هم نبودندولی هیچ وقت نگفتم شاهزاده و همیشه گفتم و میگم رضا پهلوی اما باید پذیرفت که ایشون طرفداران زیادی داره و عامل اصلی ان هم از نظر من خدمات پهلوی قبل از انقلاب نیست به نظر من عامل اصلی گندی است که ج اسلامی زده و میزنه و مردم از رژیم فعلی بدجور متنفرند و تنها رهبر اپوزسیون هم رضا پهلوی است و از طرفی هم در شبکه های اجتماعی مردم از رضا شاه و محمد رضا شاه چیزهای خوبی میبینند و میشنوند. در مورد اقلیت ها هم باید بپذیریم که انها بیشتر از رژیم متنفرند و مثل بقیه مردم تنها راه نجات ایران را ایشون میبینند چون مردم سقوط برایشان مهمه و غیر از ایشون اپشن دیگری نیست. من. رفقای بلوچ زیادی دارم که برای پهلوی کلی تبلیغ میکنند و جالبه یکی از انها عکس صدام و رضا شاه را در خانه اش گذاشته
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز نمیدونم منظورت چه کسی بود ولی در مورد فاطمه الزهرا کاملا موافقم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۲
۳۰
گشتاسپ - عمان، عمان
کسی که در حوزه دروس فقهی خونده ،کله اس پوکه،بابا دعوای این چ اندیشان دینی و اصااحاتی مثل اسشوری،شعله یعدی،افشاریان،مسبح و..با خامنه ای و سپاهش،فقط اختلاف نظر هست ،این کثافات هرزه همه در روی کار آمدن خمینی مفعول ،نقش مثبت داشتن،امثال کدیور،مهاحرانی ............،و غیره.همچین ک اینها میسوزد که نگو
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز بعضی افراد مثل خود در دورهایی به اصلاح طلبان رای دادم و هر چند از اول طالب سقوط رژیم بودم ولی بین و بد و بدتر را همیشه بد را ترجیح میدادم و بعدا بد را هم کنار گذاشتم و بعضی مثل شعله سعدی همیشه با رژیم مشکل داشتند ایشون از همون روزی که خامنه رهبر شد مخالف خامنه ای بود و چندین بار زندان رفت کلا خواهان سقوط رژیمه و مسیح هم همینطور و هر دوی اینها اگر قلبا از پهلوی خوششان نیاید ولی من ندیدم جایی علیه پهلوی حرفی بزنند البته علی افشاری عقده ای بحثش جداست. اگر خواهان سقوطیم باید تا حدی تحمل عقاید متفاوت را داشته باشیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز منظورم خودت بودی. من شایستگی های تورا خیلی بیشتر از این یقلوی میبینیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
عزیزم من از اول در مورد ایشون با همین شیوه و هدف مطلب نوشتم و همانطور که نسبت به بقیه مخالفان رژیم که مخالف ایشون هستند هم هم معمولا سکوت می کردم و الان هم سکوت میکنم چون سقوط رژیم برام مهمه نه رضا پهلوی البته گاهی .تغییراتی هم دارم در ذهنم دارم مثلا در مورد خودت غیر از مخالفتت با داش رضا در بقیه موارد قبولت دارم در نتیجه باهات دیگر وارد بحث نمیشم قبلا گاهی شک میکردم که حتی سن سالت ۲۵ باشد ولی وقتی گفتی در انتخابات ۸۸ نمیتونستی به موسوی بخاطر سن رای بدی آن بدبینی ام برطرف شد و متوجه شدم قضاوت اشتباه کردم. ولی واقعا کسی که هم مخالف پهلوی هم مخالف حمله به رژیم سرکوبگر و هم عاشق آرمانهای فلسطین، چنین شخصی واقعا برای من با بسیجی های عاشق نظام فرقی ندارند هر چند از رژیم انتقاد رادیکال هم داشته باشد. دوست عزیز به نظرت چرا جمهوری خواهان یا چپ ها رهبری را معرفی نمیکنند و همایش برگزار نمیکنند. صادقانه میگم من حمایت میکنم در شبکه های اجتماعی اگر رهبری حرف دل مردم را بزند و مخالف رژیم باشد و خواهان سقوط و نه مثل چپهای عاشق فلسطین که قطعا مردم استقبال نمی کنند
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
یا چپهایی که تمایل به حفظ نظام دارند با اصلاحات. واقعا چپ لائیک مخالف رژیم و مخالف فلسطین و متعادل در برابر غرب نداریم؟ من قبلا با زن زندگی بحث میکردم چندین بار از خدماتی که چپها برای ایران انجام دادند خصوصا حقوق کارگر و روشنفکری آگاه کردن مردم نسبت به دین برابری حقوق زن و مرد و غیره صحبت کردم چون من در بحث حقیقت برام از برنده شدن مهمتره و دوست دارم حتی بحث را ببازم ولی مطلب جدیدی یاد بگیرم و هیچ وقت از یادگیری دست نمیکشم و هر روز در حال مطالعه هستم
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
پدرم دوستانی دارد که یکی از انها بخاطر عقاید کمونیستی از کار اخراج شد و دو تای دیگر سعی کردند عقایدشان را تا زمانی که بازنشست نشده بودن، رو نکنند و جالبه هر سه انها تحصیل کردگان زمان شاه هستن و یکی از انها استاد دانشگاه بود و دو نفر دیگه دبیر دبیرستان و باسواد و خوب یادمه در جمع های خصوصی همیشه علیه اسلام و رژیم با شوخی و متلک صحبت میکردند و من در ان زمان چیزی از دین و سیاست نمیدانستم ولی واقعا حس خوبی داشتم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۸
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بیشتر مردم ایران چه طبقه بالا و چه باسواد و چه بی سواد خاورمیانه ای فکر میکنند و اقوام همدیگر را قبول ندارن که شاید بخاطر تفاوت زبانی یا دینی و نژادی باشه. حالا حاج رضا عده معدودی طرفدار از دیگر اقوام داره ولی این ملاک بر این نیست که کل آنها او را قبول دارند. حاج رضا مشکلش اینه که با احزاب مخالف ایران کنار نمیاد که این به احتمال زیاد میراث پدر و پادشاهان قبلی است. با این وضع و تفکر جهان سومی، باور کن ما بجایی نخواهیم رسید مگر اینکه احزاب مخالف واقعا متحد شوند. ایشون میخواد فقط خودش رهبر باشه و دیگران از هر قومی طرفدار ایشان باشد و اقوام دیگر زیر دست اون. این تفکر جهان سومی و غیر دموکراتیک است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
موافقم که متحد شویم ولی چطور؟ با حرف که نمیشه؟ چطور رژیم را ساقط کنیم؟ چرا حاج رضا رقیبی نداره؟ چرا بقیه گروههای اپوزسیون تشکیلات ندارند همایش ندارند رهبر ندارند؟
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
موافقم که متحد شویم ولی چطور؟ با حرف که نمیشه؟ چطور رژیم را ساقط کنیم؟ چرا حاج رضا رقیبی نداره؟ چرا بقیه گروههای اپوزسیون تشکیلات ندارند همایش ندارند رهبر ندارند؟
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بیشتر مردم ایران چه طبقه بالا و چه باسواد و چه بی سواد خاورمیانه ای فکر میکنند و اقوام همدیگر را قبول ندارن که شاید بخاطر تفاوت زبانی یا دینی و نژادی باشه. حالا حاج رضا عده معدودی طرفدار از دیگر اقوام داره ولی این ملاک بر این نیست که کل آنها او را قبول دارند. حاج رضا مشکلش اینه که با احزاب مخالف ایران کنار نمیاد که این به احتمال زیاد میراث پدر و پادشاهان قبلی است. با این وضع و تفکر جهان سومی، باور کن ما بجایی نخواهیم رسید مگر اینکه احزاب مخالف واقعا متحد شوند. ایشون میخواد فقط خودش رهبر باشه و دیگران از هر قومی طرفدار ایشان باشد و اقوام دیگر زیر دست اون. این تفکر جهان سومی و غیر دموکراتیک است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
پدرم دوستانی دارد که یکی از انها بخاطر عقاید کمونیستی از کار اخراج شد و دو تای دیگر سعی کردند عقایدشان را تا زمانی که بازنشست نشده بودن، رو نکنند و جالبه هر سه انها تحصیل کردگان زمان شاه هستن و یکی از انها استاد دانشگاه بود و دو نفر دیگه دبیر دبیرستان و باسواد و خوب یادمه در جمع های خصوصی همیشه علیه اسلام و رژیم با شوخی و متلک صحبت میکردند و من در ان زمان چیزی از دین و سیاست نمیدانستم ولی واقعا حس خوبی داشتم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۸
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
یا چپهایی که تمایل به حفظ نظام دارند با اصلاحات. واقعا چپ لائیک مخالف رژیم و مخالف فلسطین و متعادل در برابر غرب نداریم؟ من قبلا با زن زندگی بحث میکردم چندین بار از خدماتی که چپها برای ایران انجام دادند خصوصا حقوق کارگر و روشنفکری آگاه کردن مردم نسبت به دین برابری حقوق زن و مرد و غیره صحبت کردم چون من در بحث حقیقت برام از برنده شدن مهمتره و دوست دارم حتی بحث را ببازم ولی مطلب جدیدی یاد بگیرم و هیچ وقت از یادگیری دست نمیکشم و هر روز در حال مطالعه هستم
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
عزیزم من از اول در مورد ایشون با همین شیوه و هدف مطلب نوشتم و همانطور که نسبت به بقیه مخالفان رژیم که مخالف ایشون هستند هم هم معمولا سکوت می کردم و الان هم سکوت میکنم چون سقوط رژیم برام مهمه نه رضا پهلوی البته گاهی .تغییراتی هم دارم در ذهنم دارم مثلا در مورد خودت غیر از مخالفتت با داش رضا در بقیه موارد قبولت دارم در نتیجه باهات دیگر وارد بحث نمیشم قبلا گاهی شک میکردم که حتی سن سالت ۲۵ باشد ولی وقتی گفتی در انتخابات ۸۸ نمیتونستی به موسوی بخاطر سن رای بدی آن بدبینی ام برطرف شد و متوجه شدم قضاوت اشتباه کردم. ولی واقعا کسی که هم مخالف پهلوی هم مخالف حمله به رژیم سرکوبگر و هم عاشق آرمانهای فلسطین، چنین شخصی واقعا برای من با بسیجی های عاشق نظام فرقی ندارند هر چند از رژیم انتقاد رادیکال هم داشته باشد. دوست عزیز به نظرت چرا جمهوری خواهان یا چپ ها رهبری را معرفی نمیکنند و همایش برگزار نمیکنند. صادقانه میگم من حمایت میکنم در شبکه های اجتماعی اگر رهبری حرف دل مردم را بزند و مخالف رژیم باشد و خواهان سقوط و نه مثل چپهای عاشق فلسطین که قطعا مردم استقبال نمی کنند
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۱
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز منظورم خودت بودی. من شایستگی های تورا خیلی بیشتر از این یقلوی میبینیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز بعضی افراد مثل خود در دورهایی به اصلاح طلبان رای دادم و هر چند از اول طالب سقوط رژیم بودم ولی بین و بد و بدتر را همیشه بد را ترجیح میدادم و بعدا بد را هم کنار گذاشتم و بعضی مثل شعله سعدی همیشه با رژیم مشکل داشتند ایشون از همون روزی که خامنه رهبر شد مخالف خامنه ای بود و چندین بار زندان رفت کلا خواهان سقوط رژیمه و مسیح هم همینطور و هر دوی اینها اگر قلبا از پهلوی خوششان نیاید ولی من ندیدم جایی علیه پهلوی حرفی بزنند البته علی افشاری عقده ای بحثش جداست. اگر خواهان سقوطیم باید تا حدی تحمل عقاید متفاوت را داشته باشیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
۳۰
گشتاسپ - عمان، عمان
کسی که در حوزه دروس فقهی خونده ،کله اس پوکه،بابا دعوای این چ اندیشان دینی و اصااحاتی مثل اسشوری،شعله یعدی،افشاریان،مسبح و..با خامنه ای و سپاهش،فقط اختلاف نظر هست ،این کثافات هرزه همه در روی کار آمدن خمینی مفعول ،نقش مثبت داشتن،امثال کدیور،مهاحرانی ............،و غیره.همچین ک اینها میسوزد که نگو
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز نمیدونم منظورت چه کسی بود ولی در مورد فاطمه الزهرا کاملا موافقم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز من خودم طرفدار سلطنت نیستم هر چند پادشاهی در دوران دو پادشاه پهلوی را تحسین میکنم هر چند بی عیب هم نبودندولی هیچ وقت نگفتم شاهزاده و همیشه گفتم و میگم رضا پهلوی اما باید پذیرفت که ایشون طرفداران زیادی داره و عامل اصلی ان هم از نظر من خدمات پهلوی قبل از انقلاب نیست به نظر من عامل اصلی گندی است که ج اسلامی زده و میزنه و مردم از رژیم فعلی بدجور متنفرند و تنها رهبر اپوزسیون هم رضا پهلوی است و از طرفی هم در شبکه های اجتماعی مردم از رضا شاه و محمد رضا شاه چیزهای خوبی میبینند و میشنوند. در مورد اقلیت ها هم باید بپذیریم که انها بیشتر از رژیم متنفرند و مثل بقیه مردم تنها راه نجات ایران را ایشون میبینند چون مردم سقوط برایشان مهمه و غیر از ایشون اپشن دیگری نیست. من. رفقای بلوچ زیادی دارم که برای پهلوی کلی تبلیغ میکنند و جالبه یکی از انها عکس صدام و رضا شاه را در خانه اش گذاشته
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۷
۵۵
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوگانه سوز: ۵۷ تی سوز و چپول سوز فقط همین.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۵
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز من گاهی فکر میکنم تو ما را فیلم کردی. فاطمه الزهرا را یادت هست با لهجه غلط افغانی و ادبیات حزباللهی ها احمق مطلب مینوشت.در واقع. همه را فیلم کرده بود و. خیلی ها که نوشتاری ضعیف بودند برایش فحشهای جنسیتی میفرستادند. او نه زن بود و نه طرفدار خامنه ای و هیچگاه هم به هیچ کاربری فحش و توهینی نکرد فقط به مزاح عاشق ملانی. و یاسمین بود🤣. او در کارکتر یک. آدم مذهبی نادان میخواست همه را با فحش درمانی شاد کند در آخرین مطلب با نگارشی بسیار شیوا نوشت و گفت افکارش مبتنی بر شادی دیگران است. حالا تو هم فکر کنم طرفداری ات از این کودک 65 ساله و خانواده فاسد پهلوی برای شناخت بهتر این اسکل های یابو علفی است. چون من درک و شعور و تحلیل را در بیانت میبینم ولی نوشته هایت گویا منظور. دیگری دارد. موفق باشی
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۷
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بله ولی اونها شاه پرست و نماینده قلابی شاه بودند نه اقوام و یا گروهای مخالف ایران! اینا همه اش تبلیغات است. بیشتر مردم هنوز با عرض معذرت احمق هستن. وقتی یه بی سواد ایرانی میاد به ایشان سجده میکند و ان انسان چیزی نمیگه پس واضح است که هر دو طرف . هنوز احمق و بیسواد هستند و میخواهند مردم را مثل سال ۵۷ گول بزنند. نمیدانم مردم چرا اینقدر ساده اندیش هستن و هنوز دنبال سجده و پادشاهی هستند.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۱۳
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
کسیکه رژیم مخوف ملا را که دشمن مردم ایران است و در پی نسل کشی ایرانی ها و جایگزین کردن اعراب به جای ایرانی ها است با سیستم شاهنشاهی ایرانی دوست مقایسه می کنی احمق به تمام معنی هستی و نوکر پا لیس رژیم آخوندی که حقوق ماهانه دزدیده از جیب مردم ایران برایت ارسال می شود که زر بزنی در هر صورت مردم شاهزاده را دوست دارند و تو مزدور هیچ گوهی نمی توانی بخوری
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر وجدان شما اجازه میدهد که در شرایط فعلی به تخریب رضا پهلوی ادامه بدهید، در صداقت شما باید شک کرد. آیا شما حاضرید که هر نوع ایرادی به اتحاد شکل گرفته با تلاش او بگیرید تا حکومت فعلی ادامه پیدا کند و کشور متحمل خسارات بیشتری شود؟ اگر شرف و وجدان دارید لحظه ای به مصیبت بی آبی کشور بیندیشید. چرا نگران این هستید که اگر آخوند شکست بخورد در آینده ای که پهلوی ما را به آن رهنمود میکند شما شانسی برای عضویت در حزب دلخواهتان نخواهید داشت؟ کدام صحبت یا رفتار شاهزاده باعث ترس شما از همراهی با اوست؟ قبلاً اسامی ناشناسی را شمردید که شایسته رهبری میشناسید، اما آیا واقعاً معتقدید که شانسی برای پیشبرد اهداف ایراندوستانه شما دارند؟ اگر همایش های مشابهی با آنچه در شنبه گذشته رخ داد میشناسید، ما را هم مطلع کنید. ولی اگر فقط در توهم خود خیالپردازی میکنید و فقط از روی کینه و دشمنی با نام پهلوی کامنت مینویسید، بدانید که دست شما هم به خون جوانان ایران آغشته است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۳
۸۲
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
این ها زایده های فتنه ی ۵۷ و بعلت مخ های جامد و عقب مانده غیر قابل تغییر هستند. علی جنایتکاری است که علاوه بر قتل بیش از ۲۰۰۰۰ ادم بیگناه زن خودش فاطمه را هم کشت
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
تو بگو مردم ایران ایا دنبال تغییر رژیم هستند یا نه؟ چطور میتوانند نظام را ساقط کنند؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
این یوسفی اشکوری وقتی مقاله ای مینویسه یا خواهان بستن کامنتها میشه یا خودش میبنده. ایشون عربپرستی به اصطلاح مدرن و خواهان بازکشت حکومت عدل علی میباشد و وقتی هم بهش بگی علی در خطبه هشتاد نهج البلاغه میگه زن ناقص العقله و با او مشورت نکنید هیچ جوابی ندارد
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
قول بده گریه نکنی ولی از اقوام مختلف و گروههای مختلف هم بود.چرا اینقدر ماتم و عزا گرفتی. خوب میدانی اکثر مردم این شخص و پدر و پدربزرگش را دوست دارند در ضمن اقلیتهای مذهبی مثل بلوچها و کردها به کدام گروه اپوزسیون تمایل دارند؟ رهبری غبر از رضا پهلوی داریم؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۱
۲۵
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
نقلاب ۵۷ حداقل این فایده را داشته (ولو ناخواسته) که ذات دو نهاد دیرپای ایرانی را، که قرنها به نوعی جامه تقدس پوشیده و در جامعه ایرانی اثرگذار بودهاند، تا حدود زیادی عیان کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵
۶۳
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
خدایا اگر امثال این سامانتا فاکس اشک یه وری، بشن روشنفکران سرزمین من ایران بزرگ، بهتر است همه بیسواد عامی یا کم سواد بمانیم. این سیفون بنیاد هم پالکی معلم الخدا که مواد دفع شده از یک حیوان را با گوشت کوبیده تشخیص نمیده، از سجایای عنقلاب یا همون فتنه پنجاه و هفت میگه.در کشتن اینا حتی نباید دشنه را نجس کرد، خیلی راحت باید حفره هایی ایجاد و اینها را با اهک زنده بگور کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۷
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
هیچ یک از مخالفان نظام به غیر از سلطنت طلبان که شاید از چند تا اقوام مختلف بودند، البته نه همه اقوام، آنجا نبودند.نماینده حزب های مخالف سر سخت رژیم مثل بلوچها، . عربها، کردها و دیگران که شاهنشاهی نیستند آنجا نبودند. پس همایش نبود نمایش بود.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۵
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
هیچ یک از مخالفان نظام به غیر از سلطنت طلبان که شاید از چند تا اقوام مختلف بودند، البته نه همه اقوام، آنجا نبودند.نماینده حزب های مخالف سر سخت رژیم مثل بلوچها، . عربها، کردها و دیگران که شاهنشاهی نیستند آنجا نبودند. پس همایش نبود نمایش بود.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۵
۶۳
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
خدایا اگر امثال این سامانتا فاکس اشک یه وری، بشن روشنفکران سرزمین من ایران بزرگ، بهتر است همه بیسواد عامی یا کم سواد بمانیم. این سیفون بنیاد هم پالکی معلم الخدا که مواد دفع شده از یک حیوان را با گوشت کوبیده تشخیص نمیده، از سجایای عنقلاب یا همون فتنه پنجاه و هفت میگه.در کشتن اینا حتی نباید دشنه را نجس کرد، خیلی راحت باید حفره هایی ایجاد و اینها را با اهک زنده بگور کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۷
۲۵
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
نقلاب ۵۷ حداقل این فایده را داشته (ولو ناخواسته) که ذات دو نهاد دیرپای ایرانی را، که قرنها به نوعی جامه تقدس پوشیده و در جامعه ایرانی اثرگذار بودهاند، تا حدود زیادی عیان کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
قول بده گریه نکنی ولی از اقوام مختلف و گروههای مختلف هم بود.چرا اینقدر ماتم و عزا گرفتی. خوب میدانی اکثر مردم این شخص و پدر و پدربزرگش را دوست دارند در ضمن اقلیتهای مذهبی مثل بلوچها و کردها به کدام گروه اپوزسیون تمایل دارند؟ رهبری غبر از رضا پهلوی داریم؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
این یوسفی اشکوری وقتی مقاله ای مینویسه یا خواهان بستن کامنتها میشه یا خودش میبنده. ایشون عربپرستی به اصطلاح مدرن و خواهان بازکشت حکومت عدل علی میباشد و وقتی هم بهش بگی علی در خطبه هشتاد نهج البلاغه میگه زن ناقص العقله و با او مشورت نکنید هیچ جوابی ندارد
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
تو بگو مردم ایران ایا دنبال تغییر رژیم هستند یا نه؟ چطور میتوانند نظام را ساقط کنند؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶
۸۲
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
این ها زایده های فتنه ی ۵۷ و بعلت مخ های جامد و عقب مانده غیر قابل تغییر هستند. علی جنایتکاری است که علاوه بر قتل بیش از ۲۰۰۰۰ ادم بیگناه زن خودش فاطمه را هم کشت
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۷
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر وجدان شما اجازه میدهد که در شرایط فعلی به تخریب رضا پهلوی ادامه بدهید، در صداقت شما باید شک کرد. آیا شما حاضرید که هر نوع ایرادی به اتحاد شکل گرفته با تلاش او بگیرید تا حکومت فعلی ادامه پیدا کند و کشور متحمل خسارات بیشتری شود؟ اگر شرف و وجدان دارید لحظه ای به مصیبت بی آبی کشور بیندیشید. چرا نگران این هستید که اگر آخوند شکست بخورد در آینده ای که پهلوی ما را به آن رهنمود میکند شما شانسی برای عضویت در حزب دلخواهتان نخواهید داشت؟ کدام صحبت یا رفتار شاهزاده باعث ترس شما از همراهی با اوست؟ قبلاً اسامی ناشناسی را شمردید که شایسته رهبری میشناسید، اما آیا واقعاً معتقدید که شانسی برای پیشبرد اهداف ایراندوستانه شما دارند؟ اگر همایش های مشابهی با آنچه در شنبه گذشته رخ داد میشناسید، ما را هم مطلع کنید. ولی اگر فقط در توهم خود خیالپردازی میکنید و فقط از روی کینه و دشمنی با نام پهلوی کامنت مینویسید، بدانید که دست شما هم به خون جوانان ایران آغشته است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۳
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
کسیکه رژیم مخوف ملا را که دشمن مردم ایران است و در پی نسل کشی ایرانی ها و جایگزین کردن اعراب به جای ایرانی ها است با سیستم شاهنشاهی ایرانی دوست مقایسه می کنی احمق به تمام معنی هستی و نوکر پا لیس رژیم آخوندی که حقوق ماهانه دزدیده از جیب مردم ایران برایت ارسال می شود که زر بزنی در هر صورت مردم شاهزاده را دوست دارند و تو مزدور هیچ گوهی نمی توانی بخوری
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بله ولی اونها شاه پرست و نماینده قلابی شاه بودند نه اقوام و یا گروهای مخالف ایران! اینا همه اش تبلیغات است. بیشتر مردم هنوز با عرض معذرت احمق هستن. وقتی یه بی سواد ایرانی میاد به ایشان سجده میکند و ان انسان چیزی نمیگه پس واضح است که هر دو طرف . هنوز احمق و بیسواد هستند و میخواهند مردم را مثل سال ۵۷ گول بزنند. نمیدانم مردم چرا اینقدر ساده اندیش هستن و هنوز دنبال سجده و پادشاهی هستند.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۱۳
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز من گاهی فکر میکنم تو ما را فیلم کردی. فاطمه الزهرا را یادت هست با لهجه غلط افغانی و ادبیات حزباللهی ها احمق مطلب مینوشت.در واقع. همه را فیلم کرده بود و. خیلی ها که نوشتاری ضعیف بودند برایش فحشهای جنسیتی میفرستادند. او نه زن بود و نه طرفدار خامنه ای و هیچگاه هم به هیچ کاربری فحش و توهینی نکرد فقط به مزاح عاشق ملانی. و یاسمین بود🤣. او در کارکتر یک. آدم مذهبی نادان میخواست همه را با فحش درمانی شاد کند در آخرین مطلب با نگارشی بسیار شیوا نوشت و گفت افکارش مبتنی بر شادی دیگران است. حالا تو هم فکر کنم طرفداری ات از این کودک 65 ساله و خانواده فاسد پهلوی برای شناخت بهتر این اسکل های یابو علفی است. چون من درک و شعور و تحلیل را در بیانت میبینم ولی نوشته هایت گویا منظور. دیگری دارد. موفق باشی
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۷
۵۵
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوگانه سوز: ۵۷ تی سوز و چپول سوز فقط همین.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز من خودم طرفدار سلطنت نیستم هر چند پادشاهی در دوران دو پادشاه پهلوی را تحسین میکنم هر چند بی عیب هم نبودندولی هیچ وقت نگفتم شاهزاده و همیشه گفتم و میگم رضا پهلوی اما باید پذیرفت که ایشون طرفداران زیادی داره و عامل اصلی ان هم از نظر من خدمات پهلوی قبل از انقلاب نیست به نظر من عامل اصلی گندی است که ج اسلامی زده و میزنه و مردم از رژیم فعلی بدجور متنفرند و تنها رهبر اپوزسیون هم رضا پهلوی است و از طرفی هم در شبکه های اجتماعی مردم از رضا شاه و محمد رضا شاه چیزهای خوبی میبینند و میشنوند. در مورد اقلیت ها هم باید بپذیریم که انها بیشتر از رژیم متنفرند و مثل بقیه مردم تنها راه نجات ایران را ایشون میبینند چون مردم سقوط برایشان مهمه و غیر از ایشون اپشن دیگری نیست. من. رفقای بلوچ زیادی دارم که برای پهلوی کلی تبلیغ میکنند و جالبه یکی از انها عکس صدام و رضا شاه را در خانه اش گذاشته
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز نمیدونم منظورت چه کسی بود ولی در مورد فاطمه الزهرا کاملا موافقم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۲
۳۰
گشتاسپ - عمان، عمان
کسی که در حوزه دروس فقهی خونده ،کله اس پوکه،بابا دعوای این چ اندیشان دینی و اصااحاتی مثل اسشوری،شعله یعدی،افشاریان،مسبح و..با خامنه ای و سپاهش،فقط اختلاف نظر هست ،این کثافات هرزه همه در روی کار آمدن خمینی مفعول ،نقش مثبت داشتن،امثال کدیور،مهاحرانی ............،و غیره.همچین ک اینها میسوزد که نگو
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز بعضی افراد مثل خود در دورهایی به اصلاح طلبان رای دادم و هر چند از اول طالب سقوط رژیم بودم ولی بین و بد و بدتر را همیشه بد را ترجیح میدادم و بعدا بد را هم کنار گذاشتم و بعضی مثل شعله سعدی همیشه با رژیم مشکل داشتند ایشون از همون روزی که خامنه رهبر شد مخالف خامنه ای بود و چندین بار زندان رفت کلا خواهان سقوط رژیمه و مسیح هم همینطور و هر دوی اینها اگر قلبا از پهلوی خوششان نیاید ولی من ندیدم جایی علیه پهلوی حرفی بزنند البته علی افشاری عقده ای بحثش جداست. اگر خواهان سقوطیم باید تا حدی تحمل عقاید متفاوت را داشته باشیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز منظورم خودت بودی. من شایستگی های تورا خیلی بیشتر از این یقلوی میبینیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
عزیزم من از اول در مورد ایشون با همین شیوه و هدف مطلب نوشتم و همانطور که نسبت به بقیه مخالفان رژیم که مخالف ایشون هستند هم هم معمولا سکوت می کردم و الان هم سکوت میکنم چون سقوط رژیم برام مهمه نه رضا پهلوی البته گاهی .تغییراتی هم دارم در ذهنم دارم مثلا در مورد خودت غیر از مخالفتت با داش رضا در بقیه موارد قبولت دارم در نتیجه باهات دیگر وارد بحث نمیشم قبلا گاهی شک میکردم که حتی سن سالت ۲۵ باشد ولی وقتی گفتی در انتخابات ۸۸ نمیتونستی به موسوی بخاطر سن رای بدی آن بدبینی ام برطرف شد و متوجه شدم قضاوت اشتباه کردم. ولی واقعا کسی که هم مخالف پهلوی هم مخالف حمله به رژیم سرکوبگر و هم عاشق آرمانهای فلسطین، چنین شخصی واقعا برای من با بسیجی های عاشق نظام فرقی ندارند هر چند از رژیم انتقاد رادیکال هم داشته باشد. دوست عزیز به نظرت چرا جمهوری خواهان یا چپ ها رهبری را معرفی نمیکنند و همایش برگزار نمیکنند. صادقانه میگم من حمایت میکنم در شبکه های اجتماعی اگر رهبری حرف دل مردم را بزند و مخالف رژیم باشد و خواهان سقوط و نه مثل چپهای عاشق فلسطین که قطعا مردم استقبال نمی کنند
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
یا چپهایی که تمایل به حفظ نظام دارند با اصلاحات. واقعا چپ لائیک مخالف رژیم و مخالف فلسطین و متعادل در برابر غرب نداریم؟ من قبلا با زن زندگی بحث میکردم چندین بار از خدماتی که چپها برای ایران انجام دادند خصوصا حقوق کارگر و روشنفکری آگاه کردن مردم نسبت به دین برابری حقوق زن و مرد و غیره صحبت کردم چون من در بحث حقیقت برام از برنده شدن مهمتره و دوست دارم حتی بحث را ببازم ولی مطلب جدیدی یاد بگیرم و هیچ وقت از یادگیری دست نمیکشم و هر روز در حال مطالعه هستم
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
پدرم دوستانی دارد که یکی از انها بخاطر عقاید کمونیستی از کار اخراج شد و دو تای دیگر سعی کردند عقایدشان را تا زمانی که بازنشست نشده بودن، رو نکنند و جالبه هر سه انها تحصیل کردگان زمان شاه هستن و یکی از انها استاد دانشگاه بود و دو نفر دیگه دبیر دبیرستان و باسواد و خوب یادمه در جمع های خصوصی همیشه علیه اسلام و رژیم با شوخی و متلک صحبت میکردند و من در ان زمان چیزی از دین و سیاست نمیدانستم ولی واقعا حس خوبی داشتم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۸
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بیشتر مردم ایران چه طبقه بالا و چه باسواد و چه بی سواد خاورمیانه ای فکر میکنند و اقوام همدیگر را قبول ندارن که شاید بخاطر تفاوت زبانی یا دینی و نژادی باشه. حالا حاج رضا عده معدودی طرفدار از دیگر اقوام داره ولی این ملاک بر این نیست که کل آنها او را قبول دارند. حاج رضا مشکلش اینه که با احزاب مخالف ایران کنار نمیاد که این به احتمال زیاد میراث پدر و پادشاهان قبلی است. با این وضع و تفکر جهان سومی، باور کن ما بجایی نخواهیم رسید مگر اینکه احزاب مخالف واقعا متحد شوند. ایشون میخواد فقط خودش رهبر باشه و دیگران از هر قومی طرفدار ایشان باشد و اقوام دیگر زیر دست اون. این تفکر جهان سومی و غیر دموکراتیک است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
موافقم که متحد شویم ولی چطور؟ با حرف که نمیشه؟ چطور رژیم را ساقط کنیم؟ چرا حاج رضا رقیبی نداره؟ چرا بقیه گروههای اپوزسیون تشکیلات ندارند همایش ندارند رهبر ندارند؟
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴
۶۳
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
خدایا اگر امثال این سامانتا فاکس اشک یه وری، بشن روشنفکران سرزمین من ایران بزرگ، بهتر است همه بیسواد عامی یا کم سواد بمانیم. این سیفون بنیاد هم پالکی معلم الخدا که مواد دفع شده از یک حیوان را با گوشت کوبیده تشخیص نمیده، از سجایای عنقلاب یا همون فتنه پنجاه و هفت میگه.در کشتن اینا حتی نباید دشنه را نجس کرد، خیلی راحت باید حفره هایی ایجاد و اینها را با اهک زنده بگور کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
این یوسفی اشکوری وقتی مقاله ای مینویسه یا خواهان بستن کامنتها میشه یا خودش میبنده. ایشون عربپرستی به اصطلاح مدرن و خواهان بازکشت حکومت عدل علی میباشد و وقتی هم بهش بگی علی در خطبه هشتاد نهج البلاغه میگه زن ناقص العقله و با او مشورت نکنید هیچ جوابی ندارد
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۵
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
تو بگو مردم ایران ایا دنبال تغییر رژیم هستند یا نه؟ چطور میتوانند نظام را ساقط کنند؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
قول بده گریه نکنی ولی از اقوام مختلف و گروههای مختلف هم بود.چرا اینقدر ماتم و عزا گرفتی. خوب میدانی اکثر مردم این شخص و پدر و پدربزرگش را دوست دارند در ضمن اقلیتهای مذهبی مثل بلوچها و کردها به کدام گروه اپوزسیون تمایل دارند؟ رهبری غبر از رضا پهلوی داریم؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۱
۸۲
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
این ها زایده های فتنه ی ۵۷ و بعلت مخ های جامد و عقب مانده غیر قابل تغییر هستند. علی جنایتکاری است که علاوه بر قتل بیش از ۲۰۰۰۰ ادم بیگناه زن خودش فاطمه را هم کشت
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۷
۵۵
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوگانه سوز: ۵۷ تی سوز و چپول سوز فقط همین.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۵
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر وجدان شما اجازه میدهد که در شرایط فعلی به تخریب رضا پهلوی ادامه بدهید، در صداقت شما باید شک کرد. آیا شما حاضرید که هر نوع ایرادی به اتحاد شکل گرفته با تلاش او بگیرید تا حکومت فعلی ادامه پیدا کند و کشور متحمل خسارات بیشتری شود؟ اگر شرف و وجدان دارید لحظه ای به مصیبت بی آبی کشور بیندیشید. چرا نگران این هستید که اگر آخوند شکست بخورد در آینده ای که پهلوی ما را به آن رهنمود میکند شما شانسی برای عضویت در حزب دلخواهتان نخواهید داشت؟ کدام صحبت یا رفتار شاهزاده باعث ترس شما از همراهی با اوست؟ قبلاً اسامی ناشناسی را شمردید که شایسته رهبری میشناسید، اما آیا واقعاً معتقدید که شانسی برای پیشبرد اهداف ایراندوستانه شما دارند؟ اگر همایش های مشابهی با آنچه در شنبه گذشته رخ داد میشناسید، ما را هم مطلع کنید. ولی اگر فقط در توهم خود خیالپردازی میکنید و فقط از روی کینه و دشمنی با نام پهلوی کامنت مینویسید، بدانید که دست شما هم به خون جوانان ایران آغشته است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۳
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
کسیکه رژیم مخوف ملا را که دشمن مردم ایران است و در پی نسل کشی ایرانی ها و جایگزین کردن اعراب به جای ایرانی ها است با سیستم شاهنشاهی ایرانی دوست مقایسه می کنی احمق به تمام معنی هستی و نوکر پا لیس رژیم آخوندی که حقوق ماهانه دزدیده از جیب مردم ایران برایت ارسال می شود که زر بزنی در هر صورت مردم شاهزاده را دوست دارند و تو مزدور هیچ گوهی نمی توانی بخوری
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز من خودم طرفدار سلطنت نیستم هر چند پادشاهی در دوران دو پادشاه پهلوی را تحسین میکنم هر چند بی عیب هم نبودندولی هیچ وقت نگفتم شاهزاده و همیشه گفتم و میگم رضا پهلوی اما باید پذیرفت که ایشون طرفداران زیادی داره و عامل اصلی ان هم از نظر من خدمات پهلوی قبل از انقلاب نیست به نظر من عامل اصلی گندی است که ج اسلامی زده و میزنه و مردم از رژیم فعلی بدجور متنفرند و تنها رهبر اپوزسیون هم رضا پهلوی است و از طرفی هم در شبکه های اجتماعی مردم از رضا شاه و محمد رضا شاه چیزهای خوبی میبینند و میشنوند. در مورد اقلیت ها هم باید بپذیریم که انها بیشتر از رژیم متنفرند و مثل بقیه مردم تنها راه نجات ایران را ایشون میبینند چون مردم سقوط برایشان مهمه و غیر از ایشون اپشن دیگری نیست. من. رفقای بلوچ زیادی دارم که برای پهلوی کلی تبلیغ میکنند و جالبه یکی از انها عکس صدام و رضا شاه را در خانه اش گذاشته
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز نمیدونم منظورت چه کسی بود ولی در مورد فاطمه الزهرا کاملا موافقم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۲
۳۰
گشتاسپ - عمان، عمان
کسی که در حوزه دروس فقهی خونده ،کله اس پوکه،بابا دعوای این چ اندیشان دینی و اصااحاتی مثل اسشوری،شعله یعدی،افشاریان،مسبح و..با خامنه ای و سپاهش،فقط اختلاف نظر هست ،این کثافات هرزه همه در روی کار آمدن خمینی مفعول ،نقش مثبت داشتن،امثال کدیور،مهاحرانی ............،و غیره.همچین ک اینها میسوزد که نگو
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز بعضی افراد مثل خود در دورهایی به اصلاح طلبان رای دادم و هر چند از اول طالب سقوط رژیم بودم ولی بین و بد و بدتر را همیشه بد را ترجیح میدادم و بعدا بد را هم کنار گذاشتم و بعضی مثل شعله سعدی همیشه با رژیم مشکل داشتند ایشون از همون روزی که خامنه رهبر شد مخالف خامنه ای بود و چندین بار زندان رفت کلا خواهان سقوط رژیمه و مسیح هم همینطور و هر دوی اینها اگر قلبا از پهلوی خوششان نیاید ولی من ندیدم جایی علیه پهلوی حرفی بزنند البته علی افشاری عقده ای بحثش جداست. اگر خواهان سقوطیم باید تا حدی تحمل عقاید متفاوت را داشته باشیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
یا چپهایی که تمایل به حفظ نظام دارند با اصلاحات. واقعا چپ لائیک مخالف رژیم و مخالف فلسطین و متعادل در برابر غرب نداریم؟ من قبلا با زن زندگی بحث میکردم چندین بار از خدماتی که چپها برای ایران انجام دادند خصوصا حقوق کارگر و روشنفکری آگاه کردن مردم نسبت به دین برابری حقوق زن و مرد و غیره صحبت کردم چون من در بحث حقیقت برام از برنده شدن مهمتره و دوست دارم حتی بحث را ببازم ولی مطلب جدیدی یاد بگیرم و هیچ وقت از یادگیری دست نمیکشم و هر روز در حال مطالعه هستم
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
پدرم دوستانی دارد که یکی از انها بخاطر عقاید کمونیستی از کار اخراج شد و دو تای دیگر سعی کردند عقایدشان را تا زمانی که بازنشست نشده بودن، رو نکنند و جالبه هر سه انها تحصیل کردگان زمان شاه هستن و یکی از انها استاد دانشگاه بود و دو نفر دیگه دبیر دبیرستان و باسواد و خوب یادمه در جمع های خصوصی همیشه علیه اسلام و رژیم با شوخی و متلک صحبت میکردند و من در ان زمان چیزی از دین و سیاست نمیدانستم ولی واقعا حس خوبی داشتم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۸
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
عزیزم من از اول در مورد ایشون با همین شیوه و هدف مطلب نوشتم و همانطور که نسبت به بقیه مخالفان رژیم که مخالف ایشون هستند هم هم معمولا سکوت می کردم و الان هم سکوت میکنم چون سقوط رژیم برام مهمه نه رضا پهلوی البته گاهی .تغییراتی هم دارم در ذهنم دارم مثلا در مورد خودت غیر از مخالفتت با داش رضا در بقیه موارد قبولت دارم در نتیجه باهات دیگر وارد بحث نمیشم قبلا گاهی شک میکردم که حتی سن سالت ۲۵ باشد ولی وقتی گفتی در انتخابات ۸۸ نمیتونستی به موسوی بخاطر سن رای بدی آن بدبینی ام برطرف شد و متوجه شدم قضاوت اشتباه کردم. ولی واقعا کسی که هم مخالف پهلوی هم مخالف حمله به رژیم سرکوبگر و هم عاشق آرمانهای فلسطین، چنین شخصی واقعا برای من با بسیجی های عاشق نظام فرقی ندارند هر چند از رژیم انتقاد رادیکال هم داشته باشد. دوست عزیز به نظرت چرا جمهوری خواهان یا چپ ها رهبری را معرفی نمیکنند و همایش برگزار نمیکنند. صادقانه میگم من حمایت میکنم در شبکه های اجتماعی اگر رهبری حرف دل مردم را بزند و مخالف رژیم باشد و خواهان سقوط و نه مثل چپهای عاشق فلسطین که قطعا مردم استقبال نمی کنند
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
موافقم که متحد شویم ولی چطور؟ با حرف که نمیشه؟ چطور رژیم را ساقط کنیم؟ چرا حاج رضا رقیبی نداره؟ چرا بقیه گروههای اپوزسیون تشکیلات ندارند همایش ندارند رهبر ندارند؟
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز منظورم خودت بودی. من شایستگی های تورا خیلی بیشتر از این یقلوی میبینیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بیشتر مردم ایران چه طبقه بالا و چه باسواد و چه بی سواد خاورمیانه ای فکر میکنند و اقوام همدیگر را قبول ندارن که شاید بخاطر تفاوت زبانی یا دینی و نژادی باشه. حالا حاج رضا عده معدودی طرفدار از دیگر اقوام داره ولی این ملاک بر این نیست که کل آنها او را قبول دارند. حاج رضا مشکلش اینه که با احزاب مخالف ایران کنار نمیاد که این به احتمال زیاد میراث پدر و پادشاهان قبلی است. با این وضع و تفکر جهان سومی، باور کن ما بجایی نخواهیم رسید مگر اینکه احزاب مخالف واقعا متحد شوند. ایشون میخواد فقط خودش رهبر باشه و دیگران از هر قومی طرفدار ایشان باشد و اقوام دیگر زیر دست اون. این تفکر جهان سومی و غیر دموکراتیک است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۷
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بله ولی اونها شاه پرست و نماینده قلابی شاه بودند نه اقوام و یا گروهای مخالف ایران! اینا همه اش تبلیغات است. بیشتر مردم هنوز با عرض معذرت احمق هستن. وقتی یه بی سواد ایرانی میاد به ایشان سجده میکند و ان انسان چیزی نمیگه پس واضح است که هر دو طرف . هنوز احمق و بیسواد هستند و میخواهند مردم را مثل سال ۵۷ گول بزنند. نمیدانم مردم چرا اینقدر ساده اندیش هستن و هنوز دنبال سجده و پادشاهی هستند.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۱۳
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز من گاهی فکر میکنم تو ما را فیلم کردی. فاطمه الزهرا را یادت هست با لهجه غلط افغانی و ادبیات حزباللهی ها احمق مطلب مینوشت.در واقع. همه را فیلم کرده بود و. خیلی ها که نوشتاری ضعیف بودند برایش فحشهای جنسیتی میفرستادند. او نه زن بود و نه طرفدار خامنه ای و هیچگاه هم به هیچ کاربری فحش و توهینی نکرد فقط به مزاح عاشق ملانی. و یاسمین بود🤣. او در کارکتر یک. آدم مذهبی نادان میخواست همه را با فحش درمانی شاد کند در آخرین مطلب با نگارشی بسیار شیوا نوشت و گفت افکارش مبتنی بر شادی دیگران است. حالا تو هم فکر کنم طرفداری ات از این کودک 65 ساله و خانواده فاسد پهلوی برای شناخت بهتر این اسکل های یابو علفی است. چون من درک و شعور و تحلیل را در بیانت میبینم ولی نوشته هایت گویا منظور. دیگری دارد. موفق باشی
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۷
۲۵
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
نقلاب ۵۷ حداقل این فایده را داشته (ولو ناخواسته) که ذات دو نهاد دیرپای ایرانی را، که قرنها به نوعی جامه تقدس پوشیده و در جامعه ایرانی اثرگذار بودهاند، تا حدود زیادی عیان کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
هیچ یک از مخالفان نظام به غیر از سلطنت طلبان که شاید از چند تا اقوام مختلف بودند، البته نه همه اقوام، آنجا نبودند.نماینده حزب های مخالف سر سخت رژیم مثل بلوچها، . عربها، کردها و دیگران که شاهنشاهی نیستند آنجا نبودند. پس همایش نبود نمایش بود.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۵
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
هیچ یک از مخالفان نظام به غیر از سلطنت طلبان که شاید از چند تا اقوام مختلف بودند، البته نه همه اقوام، آنجا نبودند.نماینده حزب های مخالف سر سخت رژیم مثل بلوچها، . عربها، کردها و دیگران که شاهنشاهی نیستند آنجا نبودند. پس همایش نبود نمایش بود.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۴۵
۲۵
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
نقلاب ۵۷ حداقل این فایده را داشته (ولو ناخواسته) که ذات دو نهاد دیرپای ایرانی را، که قرنها به نوعی جامه تقدس پوشیده و در جامعه ایرانی اثرگذار بودهاند، تا حدود زیادی عیان کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۵
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز من گاهی فکر میکنم تو ما را فیلم کردی. فاطمه الزهرا را یادت هست با لهجه غلط افغانی و ادبیات حزباللهی ها احمق مطلب مینوشت.در واقع. همه را فیلم کرده بود و. خیلی ها که نوشتاری ضعیف بودند برایش فحشهای جنسیتی میفرستادند. او نه زن بود و نه طرفدار خامنه ای و هیچگاه هم به هیچ کاربری فحش و توهینی نکرد فقط به مزاح عاشق ملانی. و یاسمین بود🤣. او در کارکتر یک. آدم مذهبی نادان میخواست همه را با فحش درمانی شاد کند در آخرین مطلب با نگارشی بسیار شیوا نوشت و گفت افکارش مبتنی بر شادی دیگران است. حالا تو هم فکر کنم طرفداری ات از این کودک 65 ساله و خانواده فاسد پهلوی برای شناخت بهتر این اسکل های یابو علفی است. چون من درک و شعور و تحلیل را در بیانت میبینم ولی نوشته هایت گویا منظور. دیگری دارد. موفق باشی
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۷
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بله ولی اونها شاه پرست و نماینده قلابی شاه بودند نه اقوام و یا گروهای مخالف ایران! اینا همه اش تبلیغات است. بیشتر مردم هنوز با عرض معذرت احمق هستن. وقتی یه بی سواد ایرانی میاد به ایشان سجده میکند و ان انسان چیزی نمیگه پس واضح است که هر دو طرف . هنوز احمق و بیسواد هستند و میخواهند مردم را مثل سال ۵۷ گول بزنند. نمیدانم مردم چرا اینقدر ساده اندیش هستن و هنوز دنبال سجده و پادشاهی هستند.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۱۳
۴۳
universe123 - لندن، انگلستان
بیشتر مردم ایران چه طبقه بالا و چه باسواد و چه بی سواد خاورمیانه ای فکر میکنند و اقوام همدیگر را قبول ندارن که شاید بخاطر تفاوت زبانی یا دینی و نژادی باشه. حالا حاج رضا عده معدودی طرفدار از دیگر اقوام داره ولی این ملاک بر این نیست که کل آنها او را قبول دارند. حاج رضا مشکلش اینه که با احزاب مخالف ایران کنار نمیاد که این به احتمال زیاد میراث پدر و پادشاهان قبلی است. با این وضع و تفکر جهان سومی، باور کن ما بجایی نخواهیم رسید مگر اینکه احزاب مخالف واقعا متحد شوند. ایشون میخواد فقط خودش رهبر باشه و دیگران از هر قومی طرفدار ایشان باشد و اقوام دیگر زیر دست اون. این تفکر جهان سومی و غیر دموکراتیک است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۷
۲۵
راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش
دوست عزیز منظورم خودت بودی. من شایستگی های تورا خیلی بیشتر از این یقلوی میبینیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
موافقم که متحد شویم ولی چطور؟ با حرف که نمیشه؟ چطور رژیم را ساقط کنیم؟ چرا حاج رضا رقیبی نداره؟ چرا بقیه گروههای اپوزسیون تشکیلات ندارند همایش ندارند رهبر ندارند؟
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
عزیزم من از اول در مورد ایشون با همین شیوه و هدف مطلب نوشتم و همانطور که نسبت به بقیه مخالفان رژیم که مخالف ایشون هستند هم هم معمولا سکوت می کردم و الان هم سکوت میکنم چون سقوط رژیم برام مهمه نه رضا پهلوی البته گاهی .تغییراتی هم دارم در ذهنم دارم مثلا در مورد خودت غیر از مخالفتت با داش رضا در بقیه موارد قبولت دارم در نتیجه باهات دیگر وارد بحث نمیشم قبلا گاهی شک میکردم که حتی سن سالت ۲۵ باشد ولی وقتی گفتی در انتخابات ۸۸ نمیتونستی به موسوی بخاطر سن رای بدی آن بدبینی ام برطرف شد و متوجه شدم قضاوت اشتباه کردم. ولی واقعا کسی که هم مخالف پهلوی هم مخالف حمله به رژیم سرکوبگر و هم عاشق آرمانهای فلسطین، چنین شخصی واقعا برای من با بسیجی های عاشق نظام فرقی ندارند هر چند از رژیم انتقاد رادیکال هم داشته باشد. دوست عزیز به نظرت چرا جمهوری خواهان یا چپ ها رهبری را معرفی نمیکنند و همایش برگزار نمیکنند. صادقانه میگم من حمایت میکنم در شبکه های اجتماعی اگر رهبری حرف دل مردم را بزند و مخالف رژیم باشد و خواهان سقوط و نه مثل چپهای عاشق فلسطین که قطعا مردم استقبال نمی کنند
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
پدرم دوستانی دارد که یکی از انها بخاطر عقاید کمونیستی از کار اخراج شد و دو تای دیگر سعی کردند عقایدشان را تا زمانی که بازنشست نشده بودن، رو نکنند و جالبه هر سه انها تحصیل کردگان زمان شاه هستن و یکی از انها استاد دانشگاه بود و دو نفر دیگه دبیر دبیرستان و باسواد و خوب یادمه در جمع های خصوصی همیشه علیه اسلام و رژیم با شوخی و متلک صحبت میکردند و من در ان زمان چیزی از دین و سیاست نمیدانستم ولی واقعا حس خوبی داشتم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۸
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
یا چپهایی که تمایل به حفظ نظام دارند با اصلاحات. واقعا چپ لائیک مخالف رژیم و مخالف فلسطین و متعادل در برابر غرب نداریم؟ من قبلا با زن زندگی بحث میکردم چندین بار از خدماتی که چپها برای ایران انجام دادند خصوصا حقوق کارگر و روشنفکری آگاه کردن مردم نسبت به دین برابری حقوق زن و مرد و غیره صحبت کردم چون من در بحث حقیقت برام از برنده شدن مهمتره و دوست دارم حتی بحث را ببازم ولی مطلب جدیدی یاد بگیرم و هیچ وقت از یادگیری دست نمیکشم و هر روز در حال مطالعه هستم
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز بعضی افراد مثل خود در دورهایی به اصلاح طلبان رای دادم و هر چند از اول طالب سقوط رژیم بودم ولی بین و بد و بدتر را همیشه بد را ترجیح میدادم و بعدا بد را هم کنار گذاشتم و بعضی مثل شعله سعدی همیشه با رژیم مشکل داشتند ایشون از همون روزی که خامنه رهبر شد مخالف خامنه ای بود و چندین بار زندان رفت کلا خواهان سقوط رژیمه و مسیح هم همینطور و هر دوی اینها اگر قلبا از پهلوی خوششان نیاید ولی من ندیدم جایی علیه پهلوی حرفی بزنند البته علی افشاری عقده ای بحثش جداست. اگر خواهان سقوطیم باید تا حدی تحمل عقاید متفاوت را داشته باشیم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷
۳۰
گشتاسپ - عمان، عمان
کسی که در حوزه دروس فقهی خونده ،کله اس پوکه،بابا دعوای این چ اندیشان دینی و اصااحاتی مثل اسشوری،شعله یعدی،افشاریان،مسبح و..با خامنه ای و سپاهش،فقط اختلاف نظر هست ،این کثافات هرزه همه در روی کار آمدن خمینی مفعول ،نقش مثبت داشتن،امثال کدیور،مهاحرانی ............،و غیره.همچین ک اینها میسوزد که نگو
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز نمیدونم منظورت چه کسی بود ولی در مورد فاطمه الزهرا کاملا موافقم.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
دوست عزیز من خودم طرفدار سلطنت نیستم هر چند پادشاهی در دوران دو پادشاه پهلوی را تحسین میکنم هر چند بی عیب هم نبودندولی هیچ وقت نگفتم شاهزاده و همیشه گفتم و میگم رضا پهلوی اما باید پذیرفت که ایشون طرفداران زیادی داره و عامل اصلی ان هم از نظر من خدمات پهلوی قبل از انقلاب نیست به نظر من عامل اصلی گندی است که ج اسلامی زده و میزنه و مردم از رژیم فعلی بدجور متنفرند و تنها رهبر اپوزسیون هم رضا پهلوی است و از طرفی هم در شبکه های اجتماعی مردم از رضا شاه و محمد رضا شاه چیزهای خوبی میبینند و میشنوند. در مورد اقلیت ها هم باید بپذیریم که انها بیشتر از رژیم متنفرند و مثل بقیه مردم تنها راه نجات ایران را ایشون میبینند چون مردم سقوط برایشان مهمه و غیر از ایشون اپشن دیگری نیست. من. رفقای بلوچ زیادی دارم که برای پهلوی کلی تبلیغ میکنند و جالبه یکی از انها عکس صدام و رضا شاه را در خانه اش گذاشته
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۷
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
کسیکه رژیم مخوف ملا را که دشمن مردم ایران است و در پی نسل کشی ایرانی ها و جایگزین کردن اعراب به جای ایرانی ها است با سیستم شاهنشاهی ایرانی دوست مقایسه می کنی احمق به تمام معنی هستی و نوکر پا لیس رژیم آخوندی که حقوق ماهانه دزدیده از جیب مردم ایران برایت ارسال می شود که زر بزنی در هر صورت مردم شاهزاده را دوست دارند و تو مزدور هیچ گوهی نمی توانی بخوری
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۰
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
اگر وجدان شما اجازه میدهد که در شرایط فعلی به تخریب رضا پهلوی ادامه بدهید، در صداقت شما باید شک کرد. آیا شما حاضرید که هر نوع ایرادی به اتحاد شکل گرفته با تلاش او بگیرید تا حکومت فعلی ادامه پیدا کند و کشور متحمل خسارات بیشتری شود؟ اگر شرف و وجدان دارید لحظه ای به مصیبت بی آبی کشور بیندیشید. چرا نگران این هستید که اگر آخوند شکست بخورد در آینده ای که پهلوی ما را به آن رهنمود میکند شما شانسی برای عضویت در حزب دلخواهتان نخواهید داشت؟ کدام صحبت یا رفتار شاهزاده باعث ترس شما از همراهی با اوست؟ قبلاً اسامی ناشناسی را شمردید که شایسته رهبری میشناسید، اما آیا واقعاً معتقدید که شانسی برای پیشبرد اهداف ایراندوستانه شما دارند؟ اگر همایش های مشابهی با آنچه در شنبه گذشته رخ داد میشناسید، ما را هم مطلع کنید. ولی اگر فقط در توهم خود خیالپردازی میکنید و فقط از روی کینه و دشمنی با نام پهلوی کامنت مینویسید، بدانید که دست شما هم به خون جوانان ایران آغشته است.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۳
۵۵
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
دوگانه سوز: ۵۷ تی سوز و چپول سوز فقط همین.
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۵
۸۲
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
این ها زایده های فتنه ی ۵۷ و بعلت مخ های جامد و عقب مانده غیر قابل تغییر هستند. علی جنایتکاری است که علاوه بر قتل بیش از ۲۰۰۰۰ ادم بیگناه زن خودش فاطمه را هم کشت
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۵۷
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
قول بده گریه نکنی ولی از اقوام مختلف و گروههای مختلف هم بود.چرا اینقدر ماتم و عزا گرفتی. خوب میدانی اکثر مردم این شخص و پدر و پدربزرگش را دوست دارند در ضمن اقلیتهای مذهبی مثل بلوچها و کردها به کدام گروه اپوزسیون تمایل دارند؟ رهبری غبر از رضا پهلوی داریم؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
تو بگو مردم ایران ایا دنبال تغییر رژیم هستند یا نه؟ چطور میتوانند نظام را ساقط کنند؟
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۲۶
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
این یوسفی اشکوری وقتی مقاله ای مینویسه یا خواهان بستن کامنتها میشه یا خودش میبنده. ایشون عربپرستی به اصطلاح مدرن و خواهان بازکشت حکومت عدل علی میباشد و وقتی هم بهش بگی علی در خطبه هشتاد نهج البلاغه میگه زن ناقص العقله و با او مشورت نکنید هیچ جوابی ندارد
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۰۵
۶۳
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
خدایا اگر امثال این سامانتا فاکس اشک یه وری، بشن روشنفکران سرزمین من ایران بزرگ، بهتر است همه بیسواد عامی یا کم سواد بمانیم. این سیفون بنیاد هم پالکی معلم الخدا که مواد دفع شده از یک حیوان را با گوشت کوبیده تشخیص نمیده، از سجایای عنقلاب یا همون فتنه پنجاه و هفت میگه.در کشتن اینا حتی نباید دشنه را نجس کرد، خیلی راحت باید حفره هایی ایجاد و اینها را با اهک زنده بگور کرد.
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۷
