نقدی بر صلاحیت رضا پهلوی برای آینده ایران

نویسنده ناشناس: در سال‌های اخیر، با بالا گرفتن اعتراضات و نارضایتی‌های گسترده مردم ایران از وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود، بحث درباره آینده رهبری کشور و نیروهای جایگزین جمهوری اسلامی بیش از همیشه مطرح شده است. در این میان، نام رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، به عنوان یکی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون خارج از کشور مورد توجه برخی از رسانه‌ها و بخشی از افکار عمومی قرار گرفته است. هواداران او، رضا پهلوی را نماد وحدت، گذار مسالمت‌آمیز و اراده برای تحقق نظامی مردمسالار معرفی می‌کنند و تلاش دارند با برجسته کردن برخی ویژگی‌ها و سوابق خانوادگی‌اش، او را به عنوان پاسخ مناسب به بحران رهبری امروز ایران جا بزنند.

با این وجود، نگاهی موشکافانه و بی‌طرفانه به کارنامه، دیدگاه‌ها، جایگاه اجتماعی و تجربه رضا پهلوی، نکات مهم و بحران‌آفرینی را نمایان می‌کند؛ نکاتی که نشان می‌دهد تأکید بر نقش محوری یا رهبری او نه تنها پاسخگوی نیازهای پیچیده و چندلایه جامعه ایرانِ امروز نیست، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز بازتولید بسیاری از ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌های تاریخی شود. پرسش‌های بنیادین درباره پیوند واقعی او با جامعه ایران، میزان شناختش از مشکلات میدانی مردم، برنامه‌های عملی‌اش برای آینده و نحوه مواجهه‌ با نقدها و میراث گذشته، همه و همه ایجاب می‌کند تا پیش از اعتماد یا سپردن مسئولیت رهبری به چنین شخصیتی، با نگاهی نقادانه و بی‌تعارف عملکرد، دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های او را مورد بررسی جدی قرار دهیم.


در ادامه، دلایل و استدلال‌هایی ارائه می‌شود که بر مبنای تجربه تاریخی، تحلیل اجتماعی و چارچوب‌های مدیریتی، نشان می‌دهد چرا رضا پهلوی گزینه‌ای مناسب برای رهبری ملت ایران در مسیر گذار به آینده‌ای بهتر و دموکراتیک نیست. بررسی این نکات نه تنها برای مخالفان سلطنت، بلکه برای تمام ایرانیانی که دغدغه عبور واقعی و پایدار به سوی آزادی، عدالت و پیشرفت را دارند، ضروری است تا بتوانند مسیر درست را از مسیرهای ناراست تشخیص دهند.

۱. دوری طولانی‌مدت رضا پهلوی از ایران و فقدان تجربه‌ی زیست واقعی در جامعه ایرانی، یکی از بارزترین عواملی است که او را به عنوان رهبری مناسب برای ایرانیان زیر سوال می‌برد. از زمان کودکی، او به واسطه وقایع انقلاب ۱۳۵۷ به همراه خانواده خود به خارج از کشور مهاجرت کرد و زندگی‌اش را در محیطی کاملاً متفاوت با بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران، عمدتاً در آمریکا و سپس بخش‌هایی از اروپا، سپری نموده است. این تجربه به او فرصت بهره‌مندی از امکانات تحصیلی، رفاه اقتصادی و فضای باز سیاسی داده و سبب شده که شناخت او نسبت به دشواری‌های واقعی ملت ایران، از جمله فشار تحریم‌ها، بحران معیشت، نقض حقوق اقوام و زنان، و سرکوب‌های سیاسی و اجتماعی، عمدتاً از طریق واسطه‌ها و رسانه‌ها باشد؛ نه از مسیر زیست ملموس و روزمره. در کشوری که رهبری به شناخت عمیق منطقه‌ای، زبانی و فرهنگی و نیز درک درد و امید مردم وابسته است، فردی که دهه‌ها خارج از بستر اجتماعی ایران زیسته، به احتمال زیاد قادر نخواهد بود نیازهای واقعی جامعه را به درستی درک و نمایندگی کند و تصمیم‌گیری‌های او مبتنی بر اولویت‌ها و حساسیت‌های سطحی یا حتی نادرست خواهد بود.

۲. خاطره‌ی تاریخی جامعه ایران نسبت به نظام پادشاهی و به‌ویژه دو دوره حکومت پهلوی ارتباط مستقیمی با رویکرد جامعه به رضا پهلوی دارد. مردم ایران به ویژه خانواده‌های دگراندیشان و گروه‌های سیاسی، هنوز آثار سرکوب‌های گسترده توسط نهادهایی مانند ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) را که در دوره پهلوی دوم فعالیت می‌کرد، به یاد دارند. سانسور سخت‌گیرانه، جلوگیری از شکل‌گیری احزاب مستقل و قتل و زندان مخالفان نه فقط به قصه‌های تاریخ، بلکه به حافظه خانوادگی و جمعی بسیاری بازمی‌گردد. حضور طولانی مدت رضا پهلوی در خارج از کشور و رویکرد او مبنی بر حمایت از مشروطه یا سلطنت پارلمانی، بدون نقد صریح گذشته و پذیرش مسئولیت آنچه پدر یا پدربزرگش انجام داده‌اند، باعث می‌شود بخش بزرگی از جامعه تصور کند که بازگشت او به معنی بازگشت آن سازوکارهای سرکوب و ناکامی در تحقق آرمان‌های دموکراسی است. این بدبینی حاصل تجربه زیسته و مستند ایرانیان با حکومت پادشاهی است، تجربه‌ای که هنوز التیام نیافته و مانعی جدی بر سر راه پذیرش مجدد هرگونه چهره وابسته به آن تاریخ از جمله رضا پهلوی است.

۳. یکی از انتقادات اساسی به رضا پهلوی نبود هیچ گونه سابقه اجرایی و مدیریتی قابل استناد در زندگی اوست. در طول بیش از چهار دهه، که فرصت‌های متعددی برای ایفای نقش‌های سیاسی، اجتماعی یا مدیریتی چه در قالب سازماندهی اپوزیسیون و چه در حوزه فعالیت‌های مدنی و بشردوستانه در خارج کشور وجود داشت، او به جز شرکت در جلسات و مصاحبه‌های نمادین، نقشی فعال و موثر ایفا نکرده است. رهبر شایسته در جهانی با تحولات سریع، باید تجربه مقابله با بحران‌ها، مدیریت نیروهای انسانی، رهبری تعاملات میان‌فرهنگی و تصمیم‌گیری‌های مهم را در عمل کسب کرده باشد. نبود چنین تجربه‌هایی باعث شده است که حتی در بین هم‌فکران یا مخالفان جمهوری اسلامی هم تردیدهایی واقعی درباره امکان اتکای به رهبری او شکل بگیرد. به ویژه با نگاه به کارنامه موفق رهبران موثر منطقه‌ای یا جهانی، نبود سابقه‌ی عملی و تجربیات اجرایی نقطه‌ضعفی جدی است که نمی‌تواند صرفاً با عنوان شاهزاده یا نام خانوادگی جبران شود.

۴. اتکای بیش از اندازه رضا پهلوی به حمایت قدرت‌های خارجی، به ویژه کشورهای غربی به‌عنوان پشتوانه تحقق اهدافش، یکی از عمیق‌ترین نگرانی‌ها نزد افکار عمومی ایران است. در جهان امروز، سابقه بی‌اعتمادی به دخالت خارجی، چه در کودتای ۲۸ مرداد و چه در دیگر برهه‌های حساس تاریخ معاصر ایران، تأثیرات مخربی بر امنیت، ثبات و هویت ملی گذاشته است. بسیاری از کنشگران و روشنفکران ایرانی معتقدند رهبری که برای تحقق تغییرات یا بازگشت به قدرت عمدتاً بر پشتیبانی دیپلماتیک یا مالی قدرت‌های بیرونی تکیه کند، هرگز نمی‌تواند نماینده واقعی خواست و منافع مردم باشد و همیشه ابزار فشار خارجی‌ها خواهد ماند. این عدم استقلال سیاسی بنیان مشروعیت و اعتماد عمومی را نابود می‌کند و تجربه تلخ وابستگی به غرب در دوران پیش از انقلاب، هنوز در حافظه ملی ایرانیان زنده است. چنین رهبرانی عمدتاً با بحران مشروعیت مواجه‌اند و هرگز نمی‌توانند امید یا وحدت ملی ایجاد کنند.

۵. ناتوانی رضا پهلوی در ایجاد وفاق و اتحاد واقعی میان نیروهای اپوزیسیون و گروه‌های مختلف مخالف جمهوری اسلامی، یکی دیگر از دلایل ضعف اوست. چشم‌انداز سیاسی ایران متکثر و دارای سلایق و گفتمان‌های بسیار متضادی است، از نیروهای چپ و ملی‌گرا تا جمهوری‌خواهان، فدرالیست‌ها و گروه‌های مدنی. طی سال‌های اخیر بارها شاهد اختلاف، جدایی و حتی تخریب متقابل در میان اعضای اپوزیسیون بوده‌ایم و در این میان رضا پهلوی، با اینکه به خاطر نام خانوادگی، رسانه‌ها و سرمایه نمادین بیشتری داشت، هیچگاه نتوانست به شکلی موثر جریان‌ها را گرد یک محور مشترک جمع کند. بسیاری حتی او را عامل تفرقه یا رقیب اتحاد معرفی می‌کنند و معتقدند تلاش‌هایش بیشتر به دنبال سهم‌خواهی شخصی و تثبیت اعتبار خانوادگی بوده است تا ایجاد پایه‌ای برای یک جنبش دموکراتیک و فراگیر. این ناکارآمدی در اجماع‌سازی بدین معنی است که حتی اگر او نقشی در آینده ایران بیابد، توان هدایت طیف گسترده‌ای از نیروهای اجتماعی و سیاسی را نخواهد داشت.

۶. از منظر گفتمان سیاسی، رضا پهلوی نتوانسته است فراتر از شعارهای کلی و مبهم، برنامه یا روایت منسجم، عملی و قابل اتکا ارائه دهد. او اغلب به مفاهیمی چون «اتحاد»، «دموکراسی»، «قانون‌مداری» و «آزادی» اشاره کرده اما نحوه تحقق عملی این ارزش‌ها، چگونگی انتقال قدرت، مدیریت اختلافات قومی و مذهبی، ساختار آینده حکومت، اقتصاد و چالش‌های اجتماعی هرگز به طور شفاف از سوی او تعریف نشده است. دوران معاصر و تجربه کشورهای گذار از اقتدارگرایی نشان داده رهبر موثر باید تحلیل عمیق از مسائل، نقشه راه، اهداف اجرایی و باور به پاسخگویی واقعی در برابر مردم ایران داشته باشد. این ابهام و عدم برنامه، اعتماد شهروندان، نخبگان و جامعه مدنی را به توان واقعی او برای حل مشکلات پیچیده ایران تضعیف می‌کند. چنین کمبودی سبب می‌شود که بسیاری او را بیشتر یک چهره سمبلیک یا رسانه‌ای بدانند تا رهبر سیاسی لایق تحول واقعی.

۷. بررسی نظرسنجی‌های معتبر بین‌المللی و تحلیل‌های اجتماعی نشان می‌دهد که میزان محبوبیت رضا پهلوی در داخل ایران بسیار پایین‌تر و شکننده‌تر از تصویری است که رسانه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای یا هوادارانش ارائه می‌دهند. در واقع، طیفی از ایرانیان به ویژه نسل جوان، اقلیت‌های دینی و قومی و فعالان مدنی، نه تنها علاقه‌ای به بازگشت سلطنت- حتی به شکل سمبلیک و نمادین یا سلطنت پارلمانی- نشان نمی‌دهند، بلکه در فضای اجتماعی و فرهنگی امروز ایران، سلطنت را نماد استبداد، تبعیض و اقلیتی می‌دانند که با واقعیت‌های ایران مدرن و چندصدایی در تعارض است.

 حمایت از رضا پهلوی عمدتاً در میان گروه‌های خاصی از تبعیدیان یا برخی قدیمی‌ها فعال‌تر است و این جایگاه محدود، نمی‌تواند پشتوانه لازم برای اعمال تغییرات بنیادین در گستره سراسر کشور باشد. رهبر تغییر اجتماعی باید از محبوبیت، مشروعیت و مقبولیت گسترده میان توده‌های مردم برخوردار باشد؛ اما رضا پهلوی با اتکا به حلقه‌ای محدود از حامیان سنتی، عمدتاً خارج‌نشین و بخشی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، قادر به ایجاد این نفوذ و ارتباط گسترده نیست. واقعیت این است که در ایران امروز، فضای گفتمانی و مطالبات عمومی دیگر بر مدار آرمان‌گرایی گذشته یا نگاه نوستالژیک به سلطنت نمی‌گردد.

 حتی در جنبش‌های اعتراضی اخیر و حرکت‌های اجتماعی درون کشور، چهره یا شعار شاخصی از سلطنت‌طلبی به چشم نمی‌خورد و میل به بازگشت نظام سلطنت در میان اکثریت جامعه، غایب یا حتی بعضاً محل انتقاد و مقاومت است. این عدم استقبال نه فقط به دلیل خاطرات تلخ گذشته، بلکه به سبب تحولات فکری و رشد اندیشه‌های مدرن، گرایش به مشارکت‌جویی، و آرمان دموکراسی واقعی در بین نسل‌های جدید است که سلطنت- حتی به اشکال نمادین آن- را با مفهوم مشارکت و عدالت در تعارض می‌بیند.

 شواهد میدانی، تحلیل فعالان جنبش‌های اجتماعی و داده‌های پژوهشی همگی گواه آن است که مشروعیت و محبوبیت اجتماعی عنصری حیاتی است که رضا پهلوی فاقد آن است؛ عاملی که موجب می‌شود هر گونه ادعای رهبری یا مدیریت گذار سیاسی در ایران، بیش از آن که بر خواست و پشتیبانی مردم تکیه داشته باشد، متکی به روایت‌سازی رسانه‌ای و تلاش برای بازنمایی مصنوعی جایگاه سلطنت باشد. فقدان این پایه اجتماعی، نه تنها برنامه‌های او را شکننده و رؤیاپردازانه می‌کند، بلکه در عمل هرگونه اصلاح یا تحول جدی را از پیش، محکوم به شکست و بی‌ریشگی در متن جامعه ایران می‌سازد.

در نهایت، مجموعه‌ی شواهد تاریخی، تحلیل‌های جامعه‌شناختی و واقعیت‌های سیاست امروز ایران به روشنی نشان می‌دهد که رضا پهلوی نه از نظر پیشینه و کارنامه عملی، نه از نظر مشروعیت و محبوبیت مردمی و نه از منظر گفتمان و برنامه سیاسی، واجد شرایط رهبری آینده ایران نیست. او بیش از چهار دهه است که از زیست اجتماعی و واقعی مردم ایران جدا بوده و عمدتا با تکیه بر سرمایه نمادین خانوادگی و حمایت محدود حلقه‌ای خاص از مهاجران سیاسی، تلاش دارد چهره‌ای از خود به عنوان رهبر جایگزین نظام فعلی ارائه دهد. اما جامعه ایران امروز، جامعه‌ای است جوان، چندصدایی، عدالت‌خواه و خواهان مشارکت و شایسته‌سالاری؛ جامعه‌ای که در تجربه‌های تاریخی خود از استبداد سلطنتی و ناکامی‌های دوران پهلوی عبور کرده، و دیگر حاضر نیست رهبری را تنها به واسطه نسب و پیشینه سلطنتی بپذیرد.

تحولات عمیق فکری و فرهنگی جامعه، رشد جنبش‌های مستقل مدنی، تاکید بر گذشته‌پژوهی و مطالبه پاسخگویی، همه و همه نشان‌دهنده این است که نسل جدید ایرانیان به دنبال الگویی نوین، مسئول، شفاف و پاسخگو برای رهبری است؛ نه چهره‌ای که فاصله آشکاری با زندگی، درد و امید مردم دارد و حتی از نقد صریح گذشته و پذیرش مسئولیت‌های تاریخی خود نیز ابا دارد. با نبود محبوبیت گسترده، نبود برنامه و تجربه، و عدم توانایی ساخت وفاق ملی، اصرار بر معرفی رضا پهلوی به عنوان رهبر مناسب نه تنها کمکی به دگرگونی مثبت در ایران نمی‌کند، بلکه می‌تواند به بن‌بست‌های جدید، تضادهای اجتماعی و بازتولید چرخه ناکامی‌های تاریخی دامن بزند.

بنابراین گذار موفق و پایداری که آینده بهتر و دموکراتیک را نوید دهد، محتاج رهبرانی است که از بطن جامعه برخاسته باشند، با مردم نفس کشیده و رنج‌ و شادی‌شان را با پوست و استخوان لمس کرده‌اند، و بیش و پیش از هر چیز، مشروعیت خود را از مردم و صندوق رأی می‌گیرند، نه از نام و نسب خانوادگی یا حمایت بیرونی. ایران امروز بیش از هر چیز به چنین رهبرانی نیاز دارد؛ رهبرانی که صدای واقعی جامعه، ایران امروز و آینده باشند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۵
فاطی کماندو - قرچک، ایران
باز دو باره از این مقاله های ابدوغ خیاریه صد من یک غاز. اصلا از همون اول که میخونی کاملا معلومه این مثلا نویسنده ناشناس داره چپ میزنه یا شاید هم تا حلا چپ کرده. فرزند اخرین پادشاه ایران. اخه ابله بی شعور چرا زورت میاد بگی شاهزاده رضا پهلوی فرزند محمد رضا شاه پهلوی بی قصد و قرض. این جور اراجیفها کاملا معلومه برخواسته از بخار معده یا چپولهاست یا تخم لواطکاران ارزشی یا مزاحمین خلق. جای این اراجیف در این سایت نیست فقط باید بندازیش تو ...... هم برزی روش بره.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران

سایبری های چپولنما و عصبی زودتر بیایید حمله کنید و البته مثل همیشه هم مورد لطف قرار بگیرد با منفی باران. من یک بار یک کامنتی منفی باران شدم، خدایی خجالت کشیدم ولی ادمای بی بته و بی اصالت وقیحن و البته بر خلاف منافع مردم حرف زدن خودش اوج وقاحته
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۱
۴۳
Chokam - ری، ایران

با تغییر رهبر چیزی عوض نمیشه چون ما از ۱۳۳۲ تا حالا ۳ بار رهبر عوض کردیم مصدق، محمدرضاشاه، خمینی . رکوردار تغییر رهبر توی جهان شدیم . کدام کشور جهان رو سراغ دارین در عرض۷۰ سال ۳ بار تغییر رژیم بده، جز ایران و افغانستان . اگه قرار بود با تغییر رژیم حل بشه باید تاحالا با اینهمه تغییر رژیم حل میشد. پس چرا حل نشد؟ چون فکر می کنیم که مشکل ایران با تغییر رهبر حل میشد بهمین سادگی. در حالیکه مشکل ایران خیلی پیچیده بوده ، از همون اول، و الان بسیار پیچیده تر شده .
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۹
۶۳
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا

هروقت که مردم نگون بخت ایران به یک ریسمان قوی و مطمئن متوسل میشن، یک سری دگوریانیان شروع میکنن به بازی با افکار مردم ساده اندیش و کم سواد که با سفسطه و بازی با کلمات می‌خوان باعث ایجاد شک و شبه در افکار عمومی بشن. دو کلمه حرف حساب. ببینید، زمانیکه یک خانه در آتش میسوزه شما قبل از هر چیز باید آتش رو خاموش کنید بعداً به دکوراسیون و گل و گیاه داخل خونه فکر کنید. چهل و چند سال ننگین هست که رژیم اشغالگر ایران به خونه تک تک ما آتش انداخته، الان اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران یک صدا میگن شاهرضا پهلوی، یک نمونه سیاست مدار جنگ گریز و عاشق کشور و میهنش، خانواده اش هم امتحان شون رو طی بیش از نیم قرن پس دادن، خوب یعنی میخواید هنوز نیومده کشور رو مثل دسته گل تحویل بده به شما که بعد از یک نسل دوباره یادتون بره و بیاندازیدش بیرون؟ خدا بهتون عقل مفتی داده بابا استفاده کنید، نمی‌خواد پول بدید که. اما اگر چپول نون به نرخ روز بخور هستین و چشم دیدن ایران پر افتخار رو ندارین بهتره که من دسته رو بکشم روتون خ و ر برید پایین. لدفن.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۴
۵۳
ali51reza - وستروس، سوئد

#جاوید_رضا_شاه_دوم_پهلوی_سوم_شهریار_ایران_زمین_تنها_الترناتیو_ ملت_ایران
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۸
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

یکبار همین مردم مشابه همین دروغ ها را پیش از سال ۵۷ از همین ناشناس ها شنیدند و تبر به ساقه درخت زندگی آرام خود زدند. بگذار بنویسند، هرچه بیشتر از این نقدهای مسخره مینویسند به محبوبیت شاهزاده افزوده میشود.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳
۴۶
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

همین که نوشته نویسنده ناشناس گویای کل قضیه هست. این مقاله رو میتونه یک چپگرا یا طرفدار مزاحمین خلق نوشته باشه در آخر هم ننوشته حالا پیشنهاد اش هم کلی گویی هست که یک نفر از بطن جامعه. حالا برید اون شخصی که از بطن جامعه هست رو خودتون پیدا کنید
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۴
۴۵
دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران

ای بر پدر و مادرتون لعنت که هر کاری میکنید تا ررژیم آخوندی حفظ کنید. بترسید از انتقام ملت ایران . روزی تمام توطئه‌های شما که این رژیم شما برپا کردید اشکار میشود و اکنون با چنگ و دندان به هر بهانه ای از آن حمایت میکنید. هر روز یک بهانه بر انتخاب آقای پهلوی از کیسه بیرون میآورید. کسی دیگری ما در حال حاضر نداریم اگر دنبال شخص دیگری باشیم ده سال دیگر طول خواهد کشید که حتی نصف شایستگی آقای پهلوی را هم نخواهد داشت. ای انگلیس دشمنی با ملت ایران بس هست.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱
۴۳
mitra55 - تهران ، ایران

همین که این مزدور از آشکار شدن اسمش وحشت و ترس و واهمه داره خودش نشانه واقعیت هاست رضا شاه دوم است. نویسنده ناشناس 😂
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۰
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

1:همان که با نام نویسنده ناشناس شروع می‌‌کنید،خودش نشان ریشه در کجا دارد؟ دست اخر باید در زیر عبا مولا این نویسنده را پیدا کرد . یا در فرقه آلبانی یا یا حوصله زیبا کلام دوباره سر رفته به جای مگس پرانی."نه دیده، نه زیسته، پس نمی‌فهمد!". استدلال ننه‌قمرپسند: اگر کسی که خارج از کشور بزرگ شده و در ایران نزیسته، صلاحیت رهبری ندارد، پس بفرمایید چه کسی صلاحیت دارد؟ لابد آن‌هایی که در ایران مانده‌اند و با جیب پر از رانت، از بوروکراسی جمهوری اسلامی بالا رفته‌اند؟ یا همان‌هایی که سال‌ها در رادیو تلویزیون حکومتی یا دستگاه‌های امنیتی، نان به نرخ روز خورده‌اند و حالا ناگهان دموکراسی‌خواه شده‌اند؟. کم نداریم میان اصلاح طلبان. اگر زندگی در ایران معیار است، خمینی که پانزده سال در نجف و پاریس زندگی کرد چطور؟ او که اساساً در سال‌های پایانی عمرش حتی اجازه نمی‌داد مردم مستقیم با او حرف بزنند، بلکه تنها با چند واسطه صحبت می‌کردند. تازه در همان غربت پاریس بود که وعده آب و برق مجانی داد و گفت روحانیت در سیاست دخالت نمی‌کند. ببینید به کجا رسیدیم. "نلسون ماندلا" ده‌ها سال در زندان بود، دور از جامعه،
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۱
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

2:"نلسون ماندلا" ده‌ها سال در زندان بود، دور از جامعه، اما وقتی آزاد شد، کشور را از قهقرای نژادپرستی به آشتی ملی رساند. کسی از او نپرسید که تو سال‌ها در سلول بودی، پس از درد مردم چه می‌فهمی؟. " خامنه‌ای" چهل سال است روی تخت قدرت نشسته، نایب‌الامام است، با مردم هم در ایران زندگی می‌کند، ولی آیا دردشان را حس می‌کند؟ آیا حضور فیزیکی برابر است با همدلی و درک؟ لابد چون در ایران است، پس درد مردم را بهتر از هر کسی می‌فهمد؟ معیار باید شناخت و تعهد باشد، نه صرفاً محل زندگی. اینکه رضا پهلوی خارج از ایران بزرگ شده، اتفاقاً او را از بسیاری تعصبات ایدئولوژیک پاک کرده. نه در حزب توده بوده، نه عضو سپاه، نه رفیق «مجاهدین خلق». و این، در جهان سیاست امروز، مزیت است نه کمبود. "پسر شاه است، پس مسئول کارهای پدر!". استدلال چس‌مثقالی : ا رضا پهلوی باید پاسخگوی رفتار پدر و پدربزرگش باشد، ولی هیچ‌کدام از انقلابیون ۵۷ نباید پاسخگوی کاری باشند که با ایران کردند. پس لطفاً روشنفکرانی که خمینی را به «مردی چون گاندی» تشبیه کردند، نسل چپ که پشت شعارهای خلقی و ضدامپریالیستی، انقلاب را به جمهوری اسلامی تحویل دادند،
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۳
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

3:نسل چپ که پشت شعارهای خلقی و ضدامپریالیستی، انقلاب را به جمهوری اسلامی تحویل دادند، همه‌شان هم باید بروند به دادگاه تاریخ :همان چپ‌هایی که آزادی‌خواهی را فدای ستایش از کوبا، چین و کره شمالی کردند.همان ملی‌گرایانی که گفتند «مرگ بر دیکتاتور» و دیکتاتوری مذهبی را جایگزین کردند. همان جماعتی که گفتند «شاه دزد است» و حالا برای دریافت کوپن مرغ هم باید تو صف بایستند.یعنی اگر کسی نام پهلوی دارد، ولو آن‌که بارها گفته «من به دنبال قدرت نیستم» و از مشروطه و پارلمان حرف می‌زند، باید محروم شود، ولی کسی که مرید استالین، کاسترو یا کیم‌جونگ‌ایل بوده، هنوز حق دارد از "عدالت خلقی" حرف بزند؟انقلاب ۵۷ از بس موفق بود، ایران را از استبداد شاهانه به ولایت مطلقه فقیه رساند، و حالا همان نسلی که خمینی را به قدرت رساند، آمده‌اند می‌گویند رضا پهلوی چون شاهزاده است، صلاحیت ندارد؟ کشورهایی مانند اسپانیا، با پادشاهی نمادین خوان کارلوس، از دیکتاتوری فرانکو به دموکراسی رسیدند. ولی ما هنوز بین «ولی فقیه» و «شاهزاده» گیر کرده‌ایم،
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

4: ولی ما هنوز بین «ولی فقیه» و «شاهزاده» گیر کرده‌ایم، چون روشنفکران‌مان یا هنوز در کوبا و کره شمالی هستند، یا در خاطرات چپ‌گرایانه دهه ۴۰ شمسی. پس لطفاً قبل از آنکه از خارج‌نشینی رضا پهلوی انتقاد کنیم، از کسانی که کشور را به اینجا رساندند پاسخ بخواهیم. و شاید وقت آن رسیده باشد که به‌جای تمرکز روی اسم‌خانوادگی افراد، روی برنامه، کارآمدی، صداقت و اراده ملی تمرکز کنیم."رضا پهلوی هیچ سابقه اجرایی ندارد. منطق پاچه‌ورمالیده; راست می‌گویید. نه رئیس سپاه بوده، نه فرمانده گشت ارشاد، نه حتی مسئول سانسور کتاب در وزارت ارشاد. این خود یک نقطه ضعف است، نه؟!او هیچ‌وقت دستور سرکوب نداده، هیچ حکمی برای اعدام امضا نکرده، حتی وزیر اطلاعات هم نبوده که بداند تلفن چطور شنود می‌شود. آیا تمام آن‌هایی که «سابقه اجرایی» داشتند، ایران را گل و بلبل کردند؟ مثلاً آن وزیران باسابقه، سرداران جنگ، چهره‌های کارکشته امنیتی، نتیجه‌شان چه شد؟ اقتصاد فروپاشیده، محیط‌زیست ویران، اعتماد عمومی از بین رفته، و میلیون‌ها مهاجر فراری از ایران. این «تجربه» را می‌خواستید دقیقاً برای چه؟
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

5:در تاریخ، خیلی‌ها بدون "پیشینه رسمی" رهبر شدند: هاول، نمایشنامه‌نویسی بود که هیچ پست اجرایی نداشت، ولی چکسلواکی را از کمونیسم به دموکراسی آورد.لوکاشنکو در بلاروس پست اجرایی داشت، شد دیکتاتور بی‌انتها.پس، اگر کسی پست نگرفته، شاید چون نخواسته در بازی‌های کثیف قدرت شرکت کند. شاید چون اعتبارش را به قیمت معامله با نظام خرج نکرده.این اتهام، بیشتر از آنکه ضعف باشد، نشانه سلامت است؛ اینکه اهل «ورود به قدرت به هر قیمت» نبوده. و این، در تاریخ ما که پر است از پست‌فروشان، فضیلتی کمیاب است."رضا پهلوی به غرب تکیه دارد!".منطق از دماغ فیل افتاده. چه تهمت سنگینی! لابد باید مثل شما به کرملین تکیه کند؟ یا مثل بعضی چپ‌ها، هنوز عاشق فیدل کاسترو و هوگو چاوز باشد؟راستی، آن شعار معروف یادتان هست؟"نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی!"نتیجه‌اش شد: اقتصاد شرقی، سرکوب شرقی، و دشمنی با تمام جهان.البته منظور شما از «غرب» احتمالاً همان دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان است، نه دخالت نظامی. ولی چطور است که هر منتقدی را سریع متهم می‌کنید به وابستگی خارجی، اما چهل‌وپنج سال وابستگی به چین و روسیه
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۲
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

6:اما چهل‌وپنج سال وابستگی به چین و روسیه را «مقاومت» می‌نامید؟اگر رضا پهلوی به جای گفتگو با پارلمان اروپا و سازمان‌های حقوق بشر، با شورای نگهبان و بسیج دانشجویی دیدار می‌کرد، آیا محبوب‌تر بود؟ در جهان امروز، همه اپوزیسیون‌ها ناگزیر با جامعه بین‌الملل تعامل دارند. مگر ارتش اوکراین با حمایت غرب نمی‌جنگد؟ آیا زلنسکی چون کمک نظامی می‌گیرد، عامل بیگانه است؟ یا چون از دل مردمش برخاسته، مشروعیت دارد؟ اتکای به غرب زمانی خطرناک است که ملت پشتیبان تو نباشد. ولی اگر رضا پهلوی بتواند همدلی داخلی کسب کند، تعامل خارجی مثل هر رهبر عاقل دیگری یک ابزار است، نه خیانت.:"او اپوزیسیون را متحد نکرده!".منطق شل‌کله‌ای.آ چون تمام اپوزیسیون ایران هنوز مثل گربه‌های دعوایی بر سر اینکه شاه خوب بود یا لنین یا آیت‌الله خمینی اختلاف دارند، تقصیر رضا پهلوی است؟. شما جماعت چپ که یک عمر، با همه چیز مخالفت کردید، با هم‌فکر خودتان هم اختلاف داشتید؛ از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ تا امروز، همیشه اختلاف ایدئولوژیک داشتید، حالا انتظار دارید رضا پهلوی همه‌تان را یک‌جا جمع کند؟
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۵
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

7:حالا انتظار دارید رضا پهلوی همه‌تان را یک‌جا جمع کند؟ مگر او حضرت موسی است که عصا بزند و دریای ایدئولوژی‌های چپ، راست، جمهوری‌خواه، فدرالیست و پادشاهی‌خواه را بشکافد؟اینکه اپوزیسیون ایران بی‌اتحاد است، بیشتر محصول غرور تاریخی، خودشیفتگی سیاسی و مشغله «برچسب‌زنی» است، نه ضعف شخص خاصی. در هیچ‌جای دنیا، مخالفان یک رژیم اقتدارگرا به راحتی متحد نمی‌شوند. مگر اپوزیسیون سوریه، لیبی یا عراق متحد بودند؟ نه. چون اتحاد سیاسی در تبعید، سخت‌تر از جنگیدن در میدان است."اگر قرار باشد کسی صرفاً به خاطر نام خانوادگی‌اش رد شود، آن‌وقت بسیاری هم فقط به خاطر سبقه چپ یا ریش انقلابی‌شان نباید پذیرفته شوند.". جامعه امروز ایران دیگر دنبال شعارهای توخالی نیست. دنبال کارنامه است، برنامه، صداقت. نه این‌که چه کسی در کجا زندگی کرده یا پدرش کی بوده."رضا پهلوی برنامه ندارد؛ فقط شعار می‌دهد!"
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۷
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

8:راست می‌گویید؛ او زیاد از «اتحاد»، «دموکراسی» و «قانون‌مداری» حرف می‌زند. ولی ببخشید، دقیقاً شما کِی و کجا برنامه‌ای بهتر از این شنیدید؟ منظورم از شما، همان نسل معترض به شاه است که ۱۳۵۷ بدون هیچ نقشه‌ای برای بعد از سقوط، یک نظام ۲۵۰۰ ساله را برچید و تحویل امام داد.شاه رفت، جمهوری اسلامی آمد، بدون رفراندوم واقعی، بدون برنامه، با یک "رهبر مذهبی" که حتا قانون اساسی را هم نخوانده بود. آیا آن انقلاب خیلی برنامه داشت؟ فقط یک سری شعار روی دیوارها، از جنس «زنده باد خلق» و «مرگ بر امپریالیسم» که هیچ‌وقت معلوم نشد خلق دقیقاً کیست و امپریالیسم کجاست.حالا که رضا پهلوی شعارهای مدرن‌تری می‌دهد، به او می‌گویید سطحی است؟اگر او بگوید حکومت آینده باید حاصل اراده مردم باشد،نه خانواده‌اش، چرا این حرف را مسخره می‌کنید ولی سال‌ها پای فقه حکومتی ایستادید که با زور خدا حکومت می‌کرد؟در بسیاری از کشورهای در حال گذار، برنامه‌های دقیق در فرایند دموکراتیک و با مشارکت جمعی تدوین می‌شود، نه توسط یک نفر در تبعید با اینترنت پرقطع. آلمان پس از هیتلر، آفریقای جنوبی پس از آپارتاید،
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۸
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

9:شیلی پس از پینوشه-در همه آن‌ها انتقال قدرت برنامه‌محور بود، اما نه از سوی یک شخص، بلکه از طریق نهادسازی.اگر رضا پهلوی از حکومت آینده نمی‌گوید «پادشاه خواهم شد» بلکه می‌گوید «مردم تصمیم بگیرند»، این نشانه نبود برنامه نیست، نشانه احترام به دموکراسی است. ولی لابد برای شما که رهبر باید به آسمان وصل باشد و نسخه آماده بدهد، این فروتنی یک جور ضعف تلقی می‌شود."رضا پهلوی در ایران محبوب نیست؛ فقط رسانه‌های لس‌آنجلسی حمایتش می‌کنند.استدلال تهِ دیگی: اولا، مگر بقیه رهبران اپوزیسیون - از مجاهدین تا شورای همبستگی تا چپ‌های دوآتشه - در ایران صف کشیده‌اند که استقبال مردم از رضا پهلوی به نظر کم می‌آید؟ اگر قرار است ملاک «محبوبیت درون ایران» باشد، پس اول برویم ببینیم چند نفر واقعاً دنبال بازگشت توده‌ای‌ها یا جمهوری‌خواهان خارج‌نشین هستند؟تا آنجا که ما دیدیم، در اعتراضات خیابانی، کسی شعار «زنده باد رفیق کاسترو» نداد!در همین اعتراضات۱ (زن، زندگی، آزادی)، درست است که اکثراً شعارهای ضدکل نظام داده می‌شد، اما اینکه دقیقاً هیچ گروه یا فردی موفق نشد خود را رهبر آن حرکت معرفی کند،
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۹
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

10:بیشتر نشان‌دهنده عدم سازماندهی اپوزیسیون است، نه نبود مشروعیت تک‌تک چهره‌ها. اگر رسانه‌ها محبوبیت مصنوعی می‌سازند، پس آن حجم از تبلیغاتی که برای بعضی چهره‌های چپ، یا ملی-مذهبی‌ها در رسانه‌های دیگر (از بی‌بی‌سی تا ایران‌اینترنشنال) انجام می‌شود، مشروع است؟ یا فقط وقتی مشکل‌ساز می‌شود که کسی اسمش «پهلوی» باشد؟ مگر اسپانیا بعد از فرانکو، از دل خیابان‌ها پادشاه را انتخاب کرد؟ خوان کارلوس که نماد گذار به دموکراسی در آن کشور شد، هم از دل خانواده سلطنتی آمده بود، هم حمایت رسانه‌ها را داشت. مردم وقتی او را در عمل دیدند که چگونه از استبداد به مشروطه عبور کرد، محبوبش کردند. محبوبیت اجتماعی، محصول عملکرد، صداقت، و گذر زمان است. اگر رضا پهلوی بتواند در بزنگاه حساس، رفتاری خردمندانه، مسئولانه و بی‌ادعا داشته باشد، مردم او را خواهند پذیرفت. حتی اگر اسمش شاهزاده باشد. در ضمن، در کشوری که آمار واقعی نظرسنجی جرم محسوب می‌شود، هرگونه ادعای قاطع درباره "محبوبیت" یا "نفرت" باید با احتیاط بررسی شود. در نهایت، مشکل بسیاری از منتقدان رضا پهلوی این نیست که او «شاهزاده» است؛
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰
۶۵
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

11:در نهایت، مشکل بسیاری از منتقدان رضا پهلوی این نیست که او «شاهزاده» است؛ مشکل‌شان این است که او چپ نیست، ملا نیست، حزبی نیست، و آلوده به ایدئولوژی آن‌ها نیست.نه وابسته به حزب توده، نه بازوی خارجی، نه قربانی گذشته. یک شخصیت که به جای وعده دیکتاتوری روشنفکرانه یا حکومت خلقی، از رأی مردم حرف می‌زند. معلوم است که برای عده‌ای این حرف‌ها خطرناک است.«من راه‌حل نیستم، فقط می‌خواهم راه را باز کنم تا مردم راه‌حل خودشان را انتخاب کنند.»اگر چنین جمله‌ای از دهان شاهزاده رضا پهلوی بیرون بیاید، برای نسل خسته از ایدئولوژی، شاید امید باشد.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
۶۴
چلیپا - جزایر سلیمان، جزایر سلیمان

تو خجالتم میدونی چیه?لنگ برکمر.زیر پتو.4 تا یا 5 تا یوزرنیم.دم و دقیقه کامنت.چرا حالا کمرنگ شدی?رنگت پریده ورپریده.0
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
۶۴
چلیپا - جزایر سلیمان، جزایر سلیمان

ن بیاد برا تو که چیزی بارت نیست.اسم کامل بذارن.مقاله است دیگع.شما وقتی بنفعهتون باشه.هزاررر مقاله تا حالا دیدیم.ی بار ما اهتراض کردیم تا هالا?یا گفتیم چرا اسم نداره مقالیه?اون امیره طاهری و ی نفر به اسم محمدی.اسم کوچیک یادم نیست. از کیهان لندن.24 ساعت بنفعتون مینویسن.برو همونجا سابسکرایب کن.صب تا شب حض کن.فقت یادت نره پالان هم ازسایتشون بخری.0
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
۲۵
فاطی کماندو - قرچک، ایران
تخم لواطکار ارزشی حمله. خاک برسر کثافتتون کنن که انقدر غلام بچگی اخوند واستون لذت بخشه که دیگه حاضر نیستید به یک زندگی سالم رو بیارید فقط لواط انم بوسیله اخوند لواطکار که با یک ساندیس تن و عقلتونو خریده.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۳
۴۳
mitra55 - تهران ، ایران
تا الان فکر میکردم فقط پهن گاو بارته الان به گفته خودت پشگل گوسفند هم بارته. ببین خودت اعتراف کردی که چیزی بارته ها من نگفتم. 😂😁😂 .
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۱
۵۰
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
واقعا این مایه شرمندگی ک نشانه کامل فااکن طرف است که بعد از آنهمه جنایاتی که دستگاه های اطلاعاتی رژیم که هیچ آنچه عوامل اطلاعاتی کشورهای که اسم حقوق بشر مثل آدمیس ۲۴ ساعت دو دهنشون است ولی حداقل آنچه که بعد از سال ۹۱ از زندان های مخفی اروپای شرقی تا بگرام و ابو غریب و گوانتانامو شنید یا دید هنوز بگه ساواک شکنجه کرد یا کشت؟. ساواکی از زمان پیدایش تا سال ۵۷ به اندازه یک بعد ظهر رژیم در ایران یا بشر دوستان در فرنگ نکشت و شکنجه نکرد. ولی بعضی بی‌هویت حقیر برای نشون دادن حقارت و عقده حماقتشون هنوز میگن ساواک
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۳
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

باشه، پس بنظر تو باید با آخوندها کنار بیاییم تا اول اون مشکلاتی که مد نظر تو هست حل بشن!
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۰
۴۶
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

بذار یک کم با هم دیکته فارسی تمرین کنیم تا دفعه دیگه بهتر بنویسی. دیگع، دیگه. بنفعهتون، به نفع تون. اهتراض، اعتراض. تا هالا، تا حالا. مقالیه، مقاله. صب، صبح. حض، حظ. فقت، فقط. 🤣🤣🤣
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۷
۴۳
Chokam - ری، ایران
عزیزم ربطی به آخوند و شاه نداره. این ملت مرده ، تحصیل هم نتونسته زنده اش کنه تمام مدرک گرایی هست دانشگاه ها توی این قطعی برق حتی بدرد یه پروژه نمی خورند که این چراغ راهنمایی های سرچهار راه رو خورشیدی کنن برق رفت ماشینها با هم تصادف نکنن. چه اون زمان شاه چه الان.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۶
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

محترم باید کامنتتون رو به “ چعلیپاح “ مینوشتید که ببینه و بخونه!
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۷
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
زمان شاه و انرژی خورشیدی؟!
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۷
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
عزیز دل ضد بشر , میتونی بفرمایی این اعلیحضرت همایونی که به رهبری قبول کردی ,با چه برنامه ای میخواد حکومت اخوندها را سرنگون بکنه ؟چه برنامه ای برای بعد از سرنگونی داره ؟میتونی بفرمایی این بشر کلا چه کاره است ؟دولت مرد سیاسیه ؟ اقتصاد دانه ؟حقوقدانه ؟ ژنرال باتجربه ای تشریف دارند ؟ سیاست مداره ؟ استاد علوم سیاسیه ؟ مبارزه ؟ رهبر سیاسی تشریف دارند ؟ اگر فراخوان بده دو نفر تو ایران جایی جمع میشوند ؟ اصلا این محترم ایران واقعی را تو عمرش دیده ؟ تو عمرش چند سال تو کاخ بوده وتجربه ای که داره اینه که وزرا و ژنرال های دستمال بدست میبایست تا کمر خم بشوند و دست مبارکشان را ببوسند . تجربه دیگری غیر از این داره ؟ با مردم کشور تماسی داشته ؟ یک کار با ارزش تو کارنامه سیاسییش داره ؟اگر جلو یک نانوایی تو تهران پیاده اش کنند میتونه بره دو تا سنگگ خشخاشی از نونوایی بگیره ؟ با شعار و رهبر خود خوانده بودن که نمیشه حکومت عوض کرد حبیبی .
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۲
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
باید همیشه همین کار را کنید و‌ من را کمرنگ کنید ،😂😂معلومه کامنت من خیلی عصبیتون کرده. راستی رهبر مفعول کجاست؟ ولی خوشم اومد که در مورد مفعول بودن رهبر صداقت به خرج دادی عمو چلیپا و البته در مورد خودت هم غیر مستقیم گفتی یه کارایی کردی. ولی خدایی بعد از این همه تحقیر توسط بی بی و ترامپ با چه رویی کامنت میزاری؟
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۱
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
چلیپا چرا همه کامنتها را منفی باران نکردین؟ فقط همون دو سه تا اولی؟ سخته؟ درکت میکنم.‌ راستی چرا رژیمتون نیرو هوایی اش(البته نیرو هوایی باقی مانده از محمدرضا شاه ایرانساز) کاری نکرد علیه اسراییل بی رحم؟ ایا زدن پایگاه خالی امریکا در قطر شد انتقام از نابودی سایتهای هسته ای توسط ترامپ؟ زدن پایگاه خالی عین الاسد شد انتقام خون کتلت شدن قاسم عزیزمان؟ هر دو حمله هم با اطلاع آمریکا بود و ترامپ هم تشکر کرد از اطلاع قبل حمله. ایا ترامپ هم قبل زدن قاسم و سایتهای هسته ای اطلاع داد؟ عجب تحقیر شدید
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۹
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
کامنت اولی من را بخون ببین چرا چلیپاهای عصبی من را منفی باران کردند😂
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۱
۴۳
Chokam - ری، ایران
عزیزم نگفتم که خانگی، بله اگه پنل خورشیدی توی خانه ها منظورتون یه چیز لوکس وجدیده، اما توی کاربردهای غیرخانگی مثل چراغهای راهنمایی خیلی قدیمیه
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۰
۴۳
paksan - ایران، ایران

عملکرد این شاهزاده را از سال 88 بررسی کنید تا بفهمیم واقعا لیدری او برای اکثریت مردم چه مفهومی داره.سال 88 اکثریت مردم به میرحسین رای دادند و معترض شدند به نتیجه انتخابات! شاهزاده انتخابات را تحریم کرده بود ولی یهو پرید بیرون سخنرانی و مصاحبه و این شبکه اون شبکه که من من منو صدا بزنید و من راه حل هستم!حالا مردم دارندشخصیتی که انتخاب کردند را صدا میزنند و ایشون تو توهم خودش. در قضیه هواپیمای اکراینی مردم معترض شدند و خواستار محاکمه عاملان باز شاهزاده می پره بیرون اعتلاف و اتحاد و من من را صدا بزنید من راه حلم! مردم حاج و واج ماندن این چی میگه؟ قضیه مهسا امنیی مردم ریختن بیرون اعتراض به حجاب اجباری و خواستار محاکمه عاملان و برداشتن گشت ارشاد، باز این میپره بیرون من من اتحاد با من اعتلاف دولت گذار و میره اسرائیل میره انگلیس سخنرانی من را صدا بزنید و تو تجمعات با بادیگارد میاد حالا مردم تو ایران ماندن این چی میگه!مردم در خارج حاج و واج این چی میگه؟. در قضیه افزایش قیمت بنزین مردم معترض شدند باز این آدم بیرون دوباره تکرار! نتانیاهو حمله کرد باز این پرید بیرون من من!؟ موج سوار اعظم
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۶
۴۵
آرش گرانه - برگن ، نروژ
اگر نقش شاهزاده هیچ است , پس چرا شما ها زور میزنید و مقاله میزنید. پس چیزه دیگه هست که این نویسنده های "پنجاه و هفتی" را بدرد آورده است.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۱
۲۵
zan,zendgi,azadi - کلن، آلمان
عالی بود !
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۴
۴۸
Vafadar - دویسبورگ، آلمان
تقریبا همه مقاله درست بود.صلاحیت ایشان از کجا آمده است؟مگر نه اینکه ایشان از اسپرم پادشاهی هستند؟اصولا صلاحیت آدم ها وابسته به تحصیلات و تجربه کاری آنهاست.سابقه کاری ایشان چه بوده؟هیچ.تحصیلات ایشان چه بوده؟تقریبا هیچ.سه یا چهار زبان دانستن جزو تحصیلات نیست.در سلسله مراتب سیاست ایشان در نقطه صفر قرار دارند.از همین الان مرگ سیاسی او رقم خورده است،چه برسد به اینکه با کمک قدرتهای خارجی درآینده برسرکار بیایند.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۲۸
۴۸
Vafadar - دویسبورگ، آلمان
چون ایشان فقط یاد گرفته اند که فقط به جریانات واکنش نشان دهند و درعمل کنش خاصی ندارند.دیدار او با افراد دور ازسیاست روز در انگلیس گرچه یک کنش بود،اما بازهم نشان داد بخاطر دور بودن طولانی مدت از ایران از بسیاری واقعیات بی خبر بوده و بالطبع در وادی سیاست راهی را می رود که قبلا کسانی پیموده و به بیراهه رفته اند و چون از بطن جامعه واز میان جامعه -بویژه افرادبا درآمد کم - نبوده است،برایش بسیاری چیزها-منجمله کمبودها- ملموس نیست.از برج عاج و با تبختر به سایرین-حتی همراهانش-نگاه میکندوتحمل این نوع نگاه حتی برای کسی که با او موافق است،هم آزارنده است.شما از ویدیوی ایشان می تونید زبان بدن را تجزیه تحلیل کنید و متوجه این تبختر بشوید.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۲
۴۶
سیمرغ ایران - برلین، آلمان
باید ببخشید گرامی حق با شماست اما این چلی خلی در پاسخ به شما نوشته بود اما اینقدر اشتباه داشت که من همونجا پاسخش رو نوشتم
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۴
۶۴
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
از اواخر ‌دهه هشتاد میلادی مورد استفاده چراغ های راهنمایی و تلفن های کنار جاده ها قرار گرفته اند. در دوران پهلوی چنین ابزاری هنوز امورد استفاده نبودند.
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۸
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
خمینی و خامنه ای و کلا اخوندا و سپاهیان که ایران را در کنترل دارند در چه سلسه مراتبی قرار داشتند که مناصب مهم حکومتی را بهشون سپردند؟ پدر ایشون محمدرضا شاه ایرانساز زمانی که شاه شدند قبلش چه پست سیاسی داشتند؟ ولی دیدیم چه خدماتی داشتند. طرفدار رژیم یا چپ(طرفدار غیر مستقیم رژیم) نظراتشان برای خودشان خوبه نه مردم ایران
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۶
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
درود بر شما
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۳
۴۳
Chokam - ری، ایران
نه عزیزم، از زمان ماهواره ها چون اون بالا با پنل یا آرایه‌ سلولهای فوتوولتانیک از خورشیدبرق میگرفتند دهه۶۰ و ۷۰ . این از سایت انرژی palmetto: در آمریکا چندین ساختمان دولتی به طور جزئی یا کامل توسط منابع تجدیدپذیر اداره می‌شوند. به عنوان مثال، رئیس جمهور جیمی کارتر در سال ۱۹۷۹ یک آرایه خورشیدی در کاخ سفید نصب کرد
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۴
۴۸
garadagh - استکلهم، سوئد
سطول‌ها هی میان می‌گن بریزید بیرون، شاه اومده بروکسل؛ از اون طرفم با دشمن خیالیشون یعنی چپول‌ها درگیرن-در حالی که اگه چپولی وجود داشت، تا حالا انقلاب شده بود! چون انقلاب مال چپول ها بود- چقدر تناقض در این قشر سطحی سطلی وجود دارد!
‌سه شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +246پرچم شیر و خورشید ایران بر فراز سکوی نخست المپیاد جهانی به اهتزاز درآمد!
  • +179رضا امیرخانی، نویسنده مورد علاقه علی خامنه‌ای در سقوط پاراگلایدار دچار ضربه مغزی شد
  • +131برنامه جنجالی مهران غفوریان و سیامک انصاری به دلیل «توهین به نمادهای کهن و تاریخی ایران»، توقیف شد!
  • +124ترامپ مهاجران سومالیایی را «زباله» خواند و گفت «برگردند مملکت خودشان را درست کنند»
  • +120ضربه آیت‌الله سیستانی به ساختار دینی-امنیتی حکومت خامنه‌ای با یک فتوای یک جمله‌ای
  • +119مهدی پرپنچی : خامنه‌ای درست می‌گوید که اسرائیل و آمریکا دست‌خالی برگشتند
  • +113درگیری شدید بین مردم و پلیس در پیست موتورسواری شیراز - ماموران عقب نشستند
  • +104انتشار دومین سری از ویدیوهای حمله اسرائیل به اتاق های فرماندهی سپاه در جنگ ۱۲ روزه
  • +88همسر سقاب اصفهانی، معاون جدید رئیس‌جمهور در سانحه رانندگی درگذشت+ ویدیو
  • +87دو فلسطینی «در حال تسلیم» به ضرب گلوله سربازان اسرائیل کشته شدند + ویدیو