پنج چهره مذهبی در ایران: لغو اعدام با اسلام منافاتی ندارد
رأی دهید
دویچه وله: پنج چهره مذهبی با استناد به قرآن، خواستار لغو مجازات اعدام در ایران و برگزاری محاکمههای عادلانه شدند. این افراد با انتقاد از روند دادرسیهای غیرشفاف، صدور احکام اعدام در دادگاههای ایران را "جنایت" خواندند.
در حالی که اعدام همچنان به عنوان یکی از مجازاتهای رایج در سیستم قضایی جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار میگیرد، موج جدیدی از مخالفتها از سوی جامعه مدنی، حقوقدانان و حتی روحانیون برجسته در کشور شکل گرفته است.
در همین زمینه چهار تن از روحانیون برجسته و یک استاد فقه و دینپژوه با انتشار بیانیهای خواستار لغو این مجازات شدند.
در بیانیهای که به امضای محمد تقی اکبر نژاد، شهابالدین حائری شیرازی، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، احمد عابدینی و صدیقه وسمقی رسیده، تأکید شده است که مجازات اعدام نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه لغو آن با اصول اسلامی نیز در تضاد نیست.
امضاکنندگان این بیانیه ضمن اشاره به اینکه "لغو مجازات اعدام با رویکرد اسلام هیچگونه منافاتی ندارد." با استناد به آیات قرآن از جمله آیات سورههای مائده، نحل و شوری، به تأکید بر عفو و گذشت در اسلام اشاره کرده و خواستار رعایت عدالت و تناسب مجازات با جرم شدند. همچنین در ادامه بیانیه بر لزوم برگزاری محاکمههای شفاف و عادلانه با حضور قضات مستقل و خوشنام تأکید شده است.
خواست برچیده شدن چوبههای دار
این پنج چهره مذهبی همچنین با اشاره به دادرسیهای غیرشفاف و بهدلایل سیاسی که منجر به صدور احکام اعدام میشود، اینگونه مجازاتها را "جنایت" خوانده و از مسئولان قضایی خواستهاند که به عدالت و رعایت حداکثر احتیاط در مسائل مربوط به جان انسانها پایبند باشند.
در پایان، این روحانیون از مسئولان قضایی خواستهاند که "چوبههای دار از این آب و خاک برچیده شود" تا دیگر مردم ایران نگرانی از تهدید جان فرزندان خود توسط دستگاه قضایی نداشته باشند.
این بیانیه در شرایطی منتشر میشود که در ماههای اخیر، نگرانیها در خصوص افزایش احکام اعدام در ایران به ویژه در ارتباط با دادرسیهای سیاسی و اجتماعی شدت گرفته است.
گزارش رسانههای حقوق بشری نشان میدهد که در سالهای گذشته، میزان اعدامها در ایران افزایش یافته و بسیاری از این احکام در دادگاههایی صادر شده که از شفافیت کافی برخوردار نیستند.
بسیاری از شهروندان، فعالان حقوق بشر و حتی برخی مسئولان سابق قوه قضاییه بارها بر این نکته تأکید کردهاند که محاکمات غیرعادلانه، اعترافات اجباری و عدم دسترسی به وکیل مستقل، اجرای این مجازات را به روندی ظالمانه و غیرقابل قبول تبدیل کرده است. این در حالی است که حکومت همچنان بر اجرای احکام اعدام، بهویژه برای مخالفان سیاسی، معترضان و اقلیتها، اصرار دارد.
در حالی که اعدام همچنان به عنوان یکی از مجازاتهای رایج در سیستم قضایی جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار میگیرد، موج جدیدی از مخالفتها از سوی جامعه مدنی، حقوقدانان و حتی روحانیون برجسته در کشور شکل گرفته است.
در همین زمینه چهار تن از روحانیون برجسته و یک استاد فقه و دینپژوه با انتشار بیانیهای خواستار لغو این مجازات شدند.
در بیانیهای که به امضای محمد تقی اکبر نژاد، شهابالدین حائری شیرازی، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، احمد عابدینی و صدیقه وسمقی رسیده، تأکید شده است که مجازات اعدام نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه لغو آن با اصول اسلامی نیز در تضاد نیست.
امضاکنندگان این بیانیه ضمن اشاره به اینکه "لغو مجازات اعدام با رویکرد اسلام هیچگونه منافاتی ندارد." با استناد به آیات قرآن از جمله آیات سورههای مائده، نحل و شوری، به تأکید بر عفو و گذشت در اسلام اشاره کرده و خواستار رعایت عدالت و تناسب مجازات با جرم شدند. همچنین در ادامه بیانیه بر لزوم برگزاری محاکمههای شفاف و عادلانه با حضور قضات مستقل و خوشنام تأکید شده است.
خواست برچیده شدن چوبههای دار
این پنج چهره مذهبی همچنین با اشاره به دادرسیهای غیرشفاف و بهدلایل سیاسی که منجر به صدور احکام اعدام میشود، اینگونه مجازاتها را "جنایت" خوانده و از مسئولان قضایی خواستهاند که به عدالت و رعایت حداکثر احتیاط در مسائل مربوط به جان انسانها پایبند باشند.
در پایان، این روحانیون از مسئولان قضایی خواستهاند که "چوبههای دار از این آب و خاک برچیده شود" تا دیگر مردم ایران نگرانی از تهدید جان فرزندان خود توسط دستگاه قضایی نداشته باشند.
این بیانیه در شرایطی منتشر میشود که در ماههای اخیر، نگرانیها در خصوص افزایش احکام اعدام در ایران به ویژه در ارتباط با دادرسیهای سیاسی و اجتماعی شدت گرفته است.
گزارش رسانههای حقوق بشری نشان میدهد که در سالهای گذشته، میزان اعدامها در ایران افزایش یافته و بسیاری از این احکام در دادگاههایی صادر شده که از شفافیت کافی برخوردار نیستند.
بسیاری از شهروندان، فعالان حقوق بشر و حتی برخی مسئولان سابق قوه قضاییه بارها بر این نکته تأکید کردهاند که محاکمات غیرعادلانه، اعترافات اجباری و عدم دسترسی به وکیل مستقل، اجرای این مجازات را به روندی ظالمانه و غیرقابل قبول تبدیل کرده است. این در حالی است که حکومت همچنان بر اجرای احکام اعدام، بهویژه برای مخالفان سیاسی، معترضان و اقلیتها، اصرار دارد.
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Munchen - مونیخ، آلمان
منافاتش در اینه هم اعدامش تو اسلامه ، هم دست قطع کردن هم شلاق هم سنگسار هم چشم درآوردن و وحشیگریهای ضد انسانی دیگه.
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
شما ادم کش ها برای خودتان فتوا صادر کنید حـ... های جاسوس در حوزه های اسلامی لواطی
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
الان یک فرد متاهل اگر سکس کند که قطعا عمل زشتی است اسلام چه قانونی برایش دارد؟ جالبه بهش میگن حد الهی که اینجا مجازاتش رجم یا همان سنگسار فرد است و جدیدا از ترس حقوق بشر در ایران اعدام میکنند و یا ناچارن پرونده را جوری پیش ببرن که این اتفاق نیفتاده ولی اگر خود فرد اقرار کند دگه هیچ راهی جز اعدام آنها نمیماند. یا اوج تبعیض در قتل غیر مسلمان توسط مسلمان که اینجا قاتل به علت کشتن کافر، اعدام نمیشود چون غیر مسلمان خونش هدر است. یا اعدام بخاطر اراحیفی مثل افساد فی الارض یا محاربه که در قرآن هم این موارد آمدند البته یک مورد دیگر هم دارند به نام بغی که در این مورد هم اعدام داریم. دین صلح است اسلام واقعا
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
عزیز جان , گوش و بینی بریدن و چشم از حلقه در اوردن و اعدام کردن از زمان هخامنشیان تو این دیار مرسوم بوده . داریوش هخامنشی با افتخار از ان تو کتیبه بیستون یاد کرده .در قسمتی از کتیبه میفرماید :بند ۱۳ - داریوش شاه گوید: پس از آن، فرورتیش با سواران کم گریخت. سرزمینی ری نام در ماد از آن سو روانه شد. پس از آن من سپاهی دنبال [او] فرستادم. فرورتیش گرفته شده به سوی من آورده شد. من هم بینی هم دو گوش هم زبان [او] را بریدم؛ و یک چشم [او] را کندم. بسته بر دروازه [کاخ] من نگاشته شد. همه او را دیدند. پس از آن او را در همدان دار زدم و مردانی که یاران برجسته [او] بودند آنها را در همدان در درون دژ آویزان کردم. » باید در نظر بگیرید ایشان را به طریق مصلوب کردن (یعنی فروکردن نیزه به ماتحت شخص که زنده است ) دار زدند .نه با طناب و غیره
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
عزیز جان , گوش و بینی بریدن و چشم از حلقه در اوردن و اعدام کردن از زمان هخامنشیان تو این دیار مرسوم بوده . داریوش هخامنشی با افتخار از ان تو کتیبه بیستون یاد کرده .در قسمتی از کتیبه میفرماید :بند ۱۳ - داریوش شاه گوید: پس از آن، فرورتیش با سواران کم گریخت. سرزمینی ری نام در ماد از آن سو روانه شد. پس از آن من سپاهی دنبال [او] فرستادم. فرورتیش گرفته شده به سوی من آورده شد. من هم بینی هم دو گوش هم زبان [او] را بریدم؛ و یک چشم [او] را کندم. بسته بر دروازه [کاخ] من نگاشته شد. همه او را دیدند. پس از آن او را در همدان دار زدم و مردانی که یاران برجسته [او] بودند آنها را در همدان در درون دژ آویزان کردم. » باید در نظر بگیرید ایشان را به طریق مصلوب کردن (یعنی فروکردن نیزه به ماتحت شخص که زنده است ) دار زدند .نه با طناب و غیره
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
الان یک فرد متاهل اگر سکس کند که قطعا عمل زشتی است اسلام چه قانونی برایش دارد؟ جالبه بهش میگن حد الهی که اینجا مجازاتش رجم یا همان سنگسار فرد است و جدیدا از ترس حقوق بشر در ایران اعدام میکنند و یا ناچارن پرونده را جوری پیش ببرن که این اتفاق نیفتاده ولی اگر خود فرد اقرار کند دگه هیچ راهی جز اعدام آنها نمیماند. یا اوج تبعیض در قتل غیر مسلمان توسط مسلمان که اینجا قاتل به علت کشتن کافر، اعدام نمیشود چون غیر مسلمان خونش هدر است. یا اعدام بخاطر اراحیفی مثل افساد فی الارض یا محاربه که در قرآن هم این موارد آمدند البته یک مورد دیگر هم دارند به نام بغی که در این مورد هم اعدام داریم. دین صلح است اسلام واقعا
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
شما ادم کش ها برای خودتان فتوا صادر کنید حـ... های جاسوس در حوزه های اسلامی لواطی
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
۳۷
Munchen - مونیخ، آلمان
منافاتش در اینه هم اعدامش تو اسلامه ، هم دست قطع کردن هم شلاق هم سنگسار هم چشم درآوردن و وحشیگریهای ضد انسانی دیگه.
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
۳۷
Munchen - مونیخ، آلمان
منافاتش در اینه هم اعدامش تو اسلامه ، هم دست قطع کردن هم شلاق هم سنگسار هم چشم درآوردن و وحشیگریهای ضد انسانی دیگه.
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
شما ادم کش ها برای خودتان فتوا صادر کنید حـ... های جاسوس در حوزه های اسلامی لواطی
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
الان یک فرد متاهل اگر سکس کند که قطعا عمل زشتی است اسلام چه قانونی برایش دارد؟ جالبه بهش میگن حد الهی که اینجا مجازاتش رجم یا همان سنگسار فرد است و جدیدا از ترس حقوق بشر در ایران اعدام میکنند و یا ناچارن پرونده را جوری پیش ببرن که این اتفاق نیفتاده ولی اگر خود فرد اقرار کند دگه هیچ راهی جز اعدام آنها نمیماند. یا اوج تبعیض در قتل غیر مسلمان توسط مسلمان که اینجا قاتل به علت کشتن کافر، اعدام نمیشود چون غیر مسلمان خونش هدر است. یا اعدام بخاطر اراحیفی مثل افساد فی الارض یا محاربه که در قرآن هم این موارد آمدند البته یک مورد دیگر هم دارند به نام بغی که در این مورد هم اعدام داریم. دین صلح است اسلام واقعا
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
عزیز جان , گوش و بینی بریدن و چشم از حلقه در اوردن و اعدام کردن از زمان هخامنشیان تو این دیار مرسوم بوده . داریوش هخامنشی با افتخار از ان تو کتیبه بیستون یاد کرده .در قسمتی از کتیبه میفرماید :بند ۱۳ - داریوش شاه گوید: پس از آن، فرورتیش با سواران کم گریخت. سرزمینی ری نام در ماد از آن سو روانه شد. پس از آن من سپاهی دنبال [او] فرستادم. فرورتیش گرفته شده به سوی من آورده شد. من هم بینی هم دو گوش هم زبان [او] را بریدم؛ و یک چشم [او] را کندم. بسته بر دروازه [کاخ] من نگاشته شد. همه او را دیدند. پس از آن او را در همدان دار زدم و مردانی که یاران برجسته [او] بودند آنها را در همدان در درون دژ آویزان کردم. » باید در نظر بگیرید ایشان را به طریق مصلوب کردن (یعنی فروکردن نیزه به ماتحت شخص که زنده است ) دار زدند .نه با طناب و غیره
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
۳۷
Munchen - مونیخ، آلمان
منافاتش در اینه هم اعدامش تو اسلامه ، هم دست قطع کردن هم شلاق هم سنگسار هم چشم درآوردن و وحشیگریهای ضد انسانی دیگه.
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
شما ادم کش ها برای خودتان فتوا صادر کنید حـ... های جاسوس در حوزه های اسلامی لواطی
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
الان یک فرد متاهل اگر سکس کند که قطعا عمل زشتی است اسلام چه قانونی برایش دارد؟ جالبه بهش میگن حد الهی که اینجا مجازاتش رجم یا همان سنگسار فرد است و جدیدا از ترس حقوق بشر در ایران اعدام میکنند و یا ناچارن پرونده را جوری پیش ببرن که این اتفاق نیفتاده ولی اگر خود فرد اقرار کند دگه هیچ راهی جز اعدام آنها نمیماند. یا اوج تبعیض در قتل غیر مسلمان توسط مسلمان که اینجا قاتل به علت کشتن کافر، اعدام نمیشود چون غیر مسلمان خونش هدر است. یا اعدام بخاطر اراحیفی مثل افساد فی الارض یا محاربه که در قرآن هم این موارد آمدند البته یک مورد دیگر هم دارند به نام بغی که در این مورد هم اعدام داریم. دین صلح است اسلام واقعا
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
عزیز جان , گوش و بینی بریدن و چشم از حلقه در اوردن و اعدام کردن از زمان هخامنشیان تو این دیار مرسوم بوده . داریوش هخامنشی با افتخار از ان تو کتیبه بیستون یاد کرده .در قسمتی از کتیبه میفرماید :بند ۱۳ - داریوش شاه گوید: پس از آن، فرورتیش با سواران کم گریخت. سرزمینی ری نام در ماد از آن سو روانه شد. پس از آن من سپاهی دنبال [او] فرستادم. فرورتیش گرفته شده به سوی من آورده شد. من هم بینی هم دو گوش هم زبان [او] را بریدم؛ و یک چشم [او] را کندم. بسته بر دروازه [کاخ] من نگاشته شد. همه او را دیدند. پس از آن او را در همدان دار زدم و مردانی که یاران برجسته [او] بودند آنها را در همدان در درون دژ آویزان کردم. » باید در نظر بگیرید ایشان را به طریق مصلوب کردن (یعنی فروکردن نیزه به ماتحت شخص که زنده است ) دار زدند .نه با طناب و غیره
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
۶۰
ضدبشر - گراتس، اتریش
عزیز جان , گوش و بینی بریدن و چشم از حلقه در اوردن و اعدام کردن از زمان هخامنشیان تو این دیار مرسوم بوده . داریوش هخامنشی با افتخار از ان تو کتیبه بیستون یاد کرده .در قسمتی از کتیبه میفرماید :بند ۱۳ - داریوش شاه گوید: پس از آن، فرورتیش با سواران کم گریخت. سرزمینی ری نام در ماد از آن سو روانه شد. پس از آن من سپاهی دنبال [او] فرستادم. فرورتیش گرفته شده به سوی من آورده شد. من هم بینی هم دو گوش هم زبان [او] را بریدم؛ و یک چشم [او] را کندم. بسته بر دروازه [کاخ] من نگاشته شد. همه او را دیدند. پس از آن او را در همدان دار زدم و مردانی که یاران برجسته [او] بودند آنها را در همدان در درون دژ آویزان کردم. » باید در نظر بگیرید ایشان را به طریق مصلوب کردن (یعنی فروکردن نیزه به ماتحت شخص که زنده است ) دار زدند .نه با طناب و غیره
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
۳۶
Hamam.Mansoori - قزوین ، ایران
الان یک فرد متاهل اگر سکس کند که قطعا عمل زشتی است اسلام چه قانونی برایش دارد؟ جالبه بهش میگن حد الهی که اینجا مجازاتش رجم یا همان سنگسار فرد است و جدیدا از ترس حقوق بشر در ایران اعدام میکنند و یا ناچارن پرونده را جوری پیش ببرن که این اتفاق نیفتاده ولی اگر خود فرد اقرار کند دگه هیچ راهی جز اعدام آنها نمیماند. یا اوج تبعیض در قتل غیر مسلمان توسط مسلمان که اینجا قاتل به علت کشتن کافر، اعدام نمیشود چون غیر مسلمان خونش هدر است. یا اعدام بخاطر اراحیفی مثل افساد فی الارض یا محاربه که در قرآن هم این موارد آمدند البته یک مورد دیگر هم دارند به نام بغی که در این مورد هم اعدام داریم. دین صلح است اسلام واقعا
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
شما ادم کش ها برای خودتان فتوا صادر کنید حـ... های جاسوس در حوزه های اسلامی لواطی
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
۳۷
Munchen - مونیخ، آلمان
منافاتش در اینه هم اعدامش تو اسلامه ، هم دست قطع کردن هم شلاق هم سنگسار هم چشم درآوردن و وحشیگریهای ضد انسانی دیگه.
چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸