«متأسفانه در مراکز ناباروری از شیوه‌های غیرمشروع مثل استمناء برای گرفتن اسپرم استفاده می‌شود»

برگزاری کرسی ترویجی «ملاحظات شرعی تأسیس و کاربری بانک‌های اسپرم در ایران» در دانشگاه تبریزایسنا/آذربایجان شرقی: کرسی ترویجی «ملاحظات شرعی تأسیس و کاربری بانک‌های اسپرم در ایران» در دانشگاه تبریز برگزار شد و در این کرسی صاحب‌نظران موضوعات مربوط به کاربری بانک‌های اسپرم را بررسی کردند.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تبریز در ابتدای این کرسی ترویجی، با اشاره به موضوع تأسیس و کاربری بانک‌های اسپرم در ایران و ابعاد شرعی و فقهی آن، اظهار کرد: ما با نگاهی به جامعه آماری ناباروی در ایران و سایر کشورها، می‌توانیم بر اهمیت این موضوع از منظر درمانی و تحقیقاتی پی ببریم.


احمد مرتاضی ادامه داد: ۶۰ درصد از موارد ناباروری شامل مردان است و استفاده از بانک‌های اسپرم به‌عنوان یکی از شیوه‌های درمانی در کشورهای مختلف جهان شناخته شده است.
مرتاضی در ارتباط با تاریخچه تأسیس بانک‌های اسپرم در جهان گفت: اولین بانک اسپرم در ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۵۰ میلادی راه‌اندازی شده و در ایران نیز از سال ۱۳۸۲ اولین نمونه‌های ذخیره‌سازی اسپرم در مراکز ناباروری آغاز شد. با این‌حال، به‌دلیل ابهامات فقهی، کاربری این بانک‌ها در ایران بسیار محدود بوده و دریافت اسپرم صرفا از همسر قانونی و استفاده در روند تلقیح مصنوعی مجاز است.

وی با اشاره به روش‌های ذخیره‌سازی اسپرم، از جمله انجماد شیشه‌ای و ذخیره در نیتروژن مایع، افزود: این تکنولوژی از قرن نوزدهم و در کشورهای غربی آغاز و کاربرد آن در حوزه‌های درمان ناباروری و تحقیقات علمی گسترده شده است.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تبریز در خصوص بحث نجاست منی و تأثیر آن بر معاملات اسپرم و نظرات فقها در این خصوص نیز، گفت: برخی فقها معتقدند به‌دلیل نجس بودن منی، امکان معامله آن وجود ندارد. اما از سوی دیگر، برخی نیز بر این باورند که نجاست مانع از قابلیت معامله نیست، چرا که معیار اصلی در این زمینه، قابلیت انتفاع عرفی و عقلایی است.

مرتاضی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیوه‌های نمونه‌گیری اسپرم خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از مراکز ناباروری برای گرفتن نمونه از شیوه‌های غیرمشروع از جمله استمناء استفاده می‌شود و این روش مخالف با موازین شرعی است و توصیه می‌شود نمونه‌گیری از طریق رابطه مشروع زناشویی یا ازدواج موقت انجام شود.

وی همچنین نظرات خود را در خصوص حرام بودن استفاده از اسپرم که منجر به اختلاط نسب شود، مطرح کرد.
ضرورت تبیین احکام شفاف برای مراکز درمان ناباروریحجت‌الاسلام و المسلمین سیدباقر سیدی به‌عنوان نخستین منتقد مطالب مطرح‌شده از سوی مرتاضی، ضمن بررسی ابعاد فقهی این موضوع، بر ضرورت تبیین احکام شفاف برای مراکز درمان ناباروری تاکید و اظهار کرد: فقه شیعه از ظرفیت بالایی برای پاسخگویی به مسائل نوظهور برخوردار است و باید با استفاده از منابع چهارگانه فقهی (قرآن، سنت، اجماع و عقل)، راه‌حل‌هایی متناسب با پیشرفت‌های علمی ارائه شود.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در خصوص حدیث اشاره شده از امام صادق (ع) مبنی بر«حرام بودن رحم گذاشته شده در رحم زن غریبه» گفت: بحث اصلی این حدیث مربوط به موضوع زنا است و به رابطه نامشروع و نوع حرام انتقال نطفه اشاره دارد. در حالی‌که یک فرد اسپرم خود را در بانک‌های اسپرم ذخیره می‌‎کند و به شخصی که شناختی از آن ندارد، انتقال داده می‌شود، لذا این روایت دلالت بر این قضیه ندارد و به نظر من هیچ اشکال شرعی برای تأسیس و کاربری بانک‌های اسپرم وجود ندارد.
در هیچ بخشی از فقه، نجاست یک شیء دلیل حرمت بیع آن نیست
محمد امین‌فرد، به‌عنوان دومین منتقد در این کرسی ترویجی، اظهار کرد: تشکیل بانک اسپرم یک اصل است و شیوه ذخیره، نوع انتقال و ... جزء فرعیات به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نوع استحصال منی موضوع مهمی است ولی با توجه به این‌که به مرور زمان روش‌های نوین به وجود می‌آید، می‌توان از بین آن‌ها شیوه‌های درست و حلالی را استخراج کرد.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تبریز در ارتباط با معامله نجاست نیز، گفت: در هیچ بخشی از فقه، نجاست یک شیء دلیل حرمت بیع آن نیست و البته از نظر من نباید به سادگی  بگوییم که انتقال نطفه از مرد غریبه به زن غریبه درست است و بایستی در آن احتیاط کنیم.

به گزارش ایسنا، کرسی ترویجی «ملاحظات شرعی تأسیس و کاربری بانک‌های اسپرم در ایران» با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و کارشناسان حوزه فقه و حقوق در دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد و حاضرین در این کرسی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مطالب مطرح شده پرداختند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۳
sama128 - شیراز، ایران
وقتی یک آخوند لواط کار توی جلسه ناباروری که تخصصی نداره نشسته ، خب مشخصه که اسپرم گیری به روش سنتی استمناء یا ج..... که در حوزه علمیه مرسوم و جزء دروس پایه و خ .... محسوب میشه با صابون عروس عملیاتی میشه ، 😂😂😂😂 یکی نیست بگه آخوند اُزگل تو که غیر ج.. کار دیگه ای بلد نیستی تو جلسه چه میکنی ،
دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۷
۸۲
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
یک مشت درپیتی و قشری و عقب افتاده نشسته اند و از روی اسلام سراسر بلاهت در باره ی یک مطلب علمی بحث میکنند ضمن اینکه از این کنفرنس ها سفر و پول میسازند و کامشان شیرین میشود. کسی که عمامه به سر دارد خودش دارد جار میزند که عقب افتاده است و معتقد به خزعبلات مربوط به قرن ها پیش است
دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸
۴۵
Ginger - چگو، اسپانیا
مردم نان ندارند بخورند این قبیله جنایتکار اسلامی فکر داخل شورت مردم هستند مغز معیوب حوزویان چطور است مردان به جای استمنا بروند پیش آخوندهای لواطی تا شرعی شود
دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۷
۴۳
sama128 - شیراز، ایران
دوستان عکس ها را دقت کنید ، 😂😂😂😂😂 برای بحث ناباروری ، سه ج.... ی یکی در راس ، استاد ج... یه ج.... توی ردیف سمت راست یه ج......‌ توی ردیف سمت چپ ، ماشاء الله اینقدر اینها زیاد هستند در جلسات سه تا سه تا میرن ، البته این جلسه ، جلسه تخصصی یشان هست ، صبح ظهر شب استمناء می‌کنند و به در دیوار می پاشند.
دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +247زنی که در فرودگاه مهرآباد حجاب بر سر ندارد عمامه آخوند را برداشته به عنوان شال روی سرش می‌گذارد
  • +187نایب قهرمان ۱۶ ساله پاراتکواندو با پول پاداشش برای پدرش یک تریلی خرید
  • +171مصاحبه با پیرمرد ترکیه‌ای: نماز صبح چند رکعته؟ پیرمرد: نون ۱۵ لیره پنیر ۵۰۰ لیره . ایمان چیه؟
  • +161شاهزاده رضا پهلوی از سالروز فرمان منع حجاب رضاشاه: زنان ایران از پیشگامان انقلاب ملی هستند
  • +160ترامپ بار دیگر تاکید کرد: اگر تا زمان رسیدنم به قدرت گروگان‌ها آزاد نشوند، جهنم به پا خواهد شد
  • +125هشدار پناهجوی ایرانی مقیم کانادا نسبت به آینده کانادا
  • +125شاهزاده رضا پهلوی: شلیک به هواپیما نمود تمام‌عیار «وحشت بزرگ» بود
  • +113اعتراض یک کارگر ساختمانی: ما به صاحبخونه بدهکاریم، مسئولین از حفظ امنیت و حجاب میگن! ولمون کنید!
  • +104واکنش مهدی نصیری در مورد ماجرای فرودگاه مهرآباد: روحانیت طوفان درو خواهد کرد
  • +93درددل شنیدنی یک کارگر کشتی: مردم نکنید لااقل به خودمون رحم کنیم