کارگردان «بازی مرکب»: «۹ دندانم را حین فیلمبرداری این سریال از دست دادم»

فصل اول سریال بازی مرکب، پربیننده‌ترین برنامه نتفلیکس تا به امروز بوده استبی بی سی: هنگامی که از سازنده سریال محبوب کره‌ای «بازی مرکب» (اسکوئید گیم) درباره گزارش‌هایی می‌پرسم که می‌گویند او در حین فیلمبرداری فصل اول به دلیل فشار روانی زیاد ۶ دندانش را از دست داده، فوراً حرفم را اصلاح می‌کند و با خنده می‌گوید: «در واقع ۸ یا ۹ دندان بود.»

هوانگ دونگ-هیوک در حین فیلمبرداری فصل دوم سریال مهیج و آخرالزمانی خود برای نتفلیکس با من گفتگو می‌کند. در این سریال، صدها شرکت‌کننده بدهکار با انجام مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه مرگ و زندگی، برای کسب جایزه نقدی هنگفتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.


البته ساخت فصل دیگری از آغاز در برنامه‌های او نبود. حتی زمانی قسم خورده بود که هرگز فصل دیگری نخواهد ساخت.

از او می‌پرسم با توجه به فشار روانی که این پروژه برایش به همراه داشته، چه عاملی باعث تغییر نظرش شده است.

بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ می‌دهد: «پول.»

او به من می‌گوید: «با وجود موفقیت جهانی چشمگیر فصل اول، راستش را بخواهید درآمد چندانی نصیب من نشد. بنابراین ساخت فصل دوم به نوعی جبران موفقیت فصل اول برای من خواهد بود.»

او می‌افزاید: «علاوه بر این، داستان را هم کاملاً تمام نکرده بودم.»

فصل اول سریال بازی مرکب، پربیننده‌ترین برنامه نتفلیکس تا به امروز بوده که باعث شد کره جنوبی و سریال‌های تلویزیونی ساخت این کشور در مرکز توجه قرار گیرند. نگاه تلخ این سریال به نابرابری ثروت، احساسات مخاطبان در سراسر جهان را برانگیخت.

از آنجا که تقریباً تمام شخصیت‌ها در فصل اول کشته شده‌اند، هوانگ مجبور شده همه چیز را از نو بسازد؛ با بازیگران جدید و مجموعه‌ تازه‌ای از بازی‌ها و انتظارات مخاطبان این بار به شدت بالا رفته است.

او می‌گوید: «فشاری که اکنون تجربه می‌کنم به مراتب بیشتر از قبل است.»

سه سال پس از پخش فصل اول، هوانگ نسبت به وضعیت جهان حتی بدبین‌تر شده است.

او به جنگ‌های جاری، تغییرات اقلیمی و افزایش شکاف ثروت در سطح جهانی اشاره می‌کند. به گفته او، درگیری‌ها دیگر تنها بین فقیر و غنی نیست، بلکه به شکلی شدید میان نسل‌های مختلف، جنسیت‌ها و گروه‌های سیاسی گوناگون در جریان است.

او می‌افزاید: «مرزبندی‌ها جدیدی در حال شکل‌گیری است. ما در دوره‌ای از تقابل 'ما' و 'آنها' به سر می‌بریم. چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند؟»
سازندگان سریال می‌گویند که فصل دوم شاهد جناح بندی و دعوای بیشتری در بین شرکت کنندگان خواهد بودهنگام بازدید از صحنه پرجنب و جوش سریال، با راه پله رنگارنگ منحصر به فردش، به سرنخ‌هایی دست یافتم که نشان می‌داد ناامیدی کارگردان این بار چگونه در سریال منعکس خواهد شد.

در این فصل، گی-هون، برنده فصل قبل، با هدف نابودی بازی و نجات شرکت‌کنندگان دور جدید، دوباره وارد بازی می‌شود.

به گفته لی جونگ-جائه، بازیگر نقش اصلی، او «ناامیدتر و مصمم‌تر» از قبل است.

کف خوابگاهی که شرکت‌کنندگان شب‌ها در آن می‌خوابند، به دو بخش تقسیم شده است.

یک نیمه با یک نماد بزرگ X نئونی قرمز و نیمه دیگر با یک دایره آبی علامت‌گذاری شده است.

اکنون پس از هر بازی، شرکت‌کنندگان باید یکی از دو طرف را انتخاب کنند؛ یا خاتمه زودهنگام مسابقه و نجات جان‌شان، یا ادامه بازی با علم به اینکه همه به جز یک نفر خواهند مرد. تصمیم اکثریت تعیین‌کننده خواهد بود.

به من گفتند که این موضوع باعث ایجاد چنددستگی و درگیری‌های بیشتری میان شرکت‌کنندگان خواهد شد.

این بخشی از طرح کارگردان هوانگ برای نمایش خطرات زندگی در دنیایی است که روز به روز قبیله‌ای‌تر می‌شود. او بر این باور است که وادار کردن افراد به انتخاب یک طرف، به تشدید درگیری‌ها دامن می‌زند.

در حالی که بسیاری از مخاطبان شیفته داستان‌پردازی تکان‌دهنده «بازی مرکب» شدند، عده‌ای دیگر آن را بیش از حد خشن و تماشای آن را دشوار یافته‌اند.

اما از گفتگو با هوانگ می‌توان دریافت که خشونت موجود در سریال کاملاً حساب شده است. او فردی است که عمیقاً به مسائل جهان می‌اندیشد و نگرانی فزاینده‌اش نسبت به شرایط دنیا، انگیزه او برای ساخت این سریال است.

او می‌گوید: «در طول ساخت این سریال، مدام از خودم می‌پرسیدم 'آیا ما انسان‌ها واقعاً توانایی لازم برای تغییر مسیر نزولی جهان را داریم؟' صادقانه بگویم، نمی‌دانم.»

اگرچه بینندگان فصل دوم ممکن است پاسخ این پرسش‌های بزرگ زندگی را نیابند، اما دست‌کم می‌توانند مطمئن باشند که برخی از ابهامات داستان روشن خواهد شد - مانند دلیل وجود این بازی و انگیزه مرد نقاب‌دار اصلی که آن را اداره می‌کند.

لی بیونگ-هون، بازیگر نقش مرموز مرد نقاب‌دار، می‌گوید: «در این فصل، بینندگان بیشتر با گذشته، داستان زندگی و احساسات مرد نقاب‌دار آشنا خواهند شد.»

او ادامه می‌دهد: «فکر نمی‌کنم این موضوع باعث شود بینندگان به او علاقه‌مند شوند، اما شاید به آن‌ها کمک کند تا تصمیمات و انتخاب‌هایش را بهتر درک کنند.»

لی، که یکی از مشهورترین بازیگران کره جنوبی است، اعتراف می‌کند که پوشاندن صورت و چشم‌هایش و تغییر صدایش در تمام طول فصل اول «تا حدودی ناخوشایند» بوده است.

در این فصل، او از فرصت بازی در صحنه‌هایی بدون نقاب که در آن‌ها می‌تواند خود را کاملاً ابراز کند، بهره برده است - فرصتی که چیزی نمانده بود از دست بدهد.
نتفلیکس پیش‌پرداخت نسبتاً کمی به هوانگ پرداخت کرد که باعث شد نتواند از سود هنگفتی که این شبکه از سریال کسب کرده، بهره‌مند شودهوانگ به مدت ۱۰ سال تلاش کرد تا «بازی مرکب» را بسازد و برای تأمین مخارج خانواده‌اش وام‌های سنگینی گرفت، تا اینکه سرانجام نتفلیکس پا پیش گذاشت.

آن‌ها پیش‌پرداخت نسبتاً کمی به او دادند که باعث شد نتواند از سود هنگفت ۶۵۰ میلیون پوندی که تخمین زده می‌شود این شبکه از سریال کسب کرده، بهره‌مند شود.

این مسئله دلیل رابطه دوگانه عشق و نفرتی است که در حال حاضر بین سازندگان فیلم و تلویزیون کره جنوبی و پلتفرم‌های پخش بین‌المللی وجود دارد.

در چند سال اخیر، نتفلیکس با سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری، بازار کره را تسخیر کرده و باعث شهرت و محبوبیت جهانی این صنعت شده است. اما در این میان سازندگان احساس می‌کنند که حقشان ضایع شده است.

آن‌ها این پلتفرم را متهم می‌کنند که در زمان امضای قرارداد، سازندگان را مجبور به واگذاری حق مؤلف می‌کند - که این امر باعث از دست رفتن حق آن‌ها برای سهیم شدن در سود می‌شود.

این مشکلی جهانی است.

در گذشته، سازندگان می‌توانستند از فروش گیشه یا پخش مجدد تلویزیونی سهمی دریافت کنند، اما غول‌های پخش آنلاین این مدل را نپذیرفتند.

به گفته سازندگان، این مشکل در کره جنوبی به دلیل قانون کپی‌رایت قدیمی که از آن‌ها حمایت نمی‌کند، پیچیده‌تر شده است.

این تابستان، بازیگران، نویسندگان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان با تشکیل یک گروه مشترک، برای مبارزه با این سیستم متحد شدند.

اوه کی-هوان، نایب رئیس انجمن کارگردانان فیلم کره، در یک رویداد در سئول به حاضران می‌گوید: «در کره، کارگردان فیلم بودن صرفاً یک عنوان شغلی است و نه راهی برای کسب درآمد.»

او می‌افزاید که برخی از دوستان کارگردانش به صورت پاره‌وقت کارگر انبار یا راننده تاکسی هستند.

پارک هائه-یونگ، یکی از نویسندگان حاضر در این رویداد است. زمانی که نتفلیکس سریال او به نام «یادداشت‌های رهایی من» را خرید، این اثر موفقیت جهانی پیدا کرد.

او به من می‌گوید: «من تمام عمرم را صرف نوشتن کرده‌ام. بنابراین، دستیابی به شهرت جهانی در رقابت با سازندگان از سراسر دنیا، برایم تجربه‌ای شادی‌بخش بوده است.»

اما پارک می‌گوید مدل فعلی پخش آنلاین باعث شده او تمایل چندانی به «صرف تمام انرژی خود» برای سریال بعدی‌اش نداشته باشد.

او می‌افزاید: «معمولاً من چهار یا پنج سال را صرف ساخت یک سریال می‌کنم با این امید که اگر موفق شود، تا حدودی آینده‌ام را تضمین کند و سهم عادلانه‌ای از درآمد آن نصیبم شود. بدون آن، چه دلیلی برای این همه تلاش وجود دارد؟»

او و سایر سازندگان در تلاشند تا دولت کره جنوبی را وادار به تغییر قانون کپی‌رایت کنند تا شرکت‌های تهیه‌کننده مجبور به تقسیم سود خود شوند.

در بیانیه‌ای، دولت کره جنوبی به بی‌بی‌سی اعلام کرد که اگرچه نیاز به تغییر در سیستم پرداخت را به رسمیت می‌شناسد، اما حل این مسئله بر عهده خود صنعت است. نتفلیکس درخواست ما برای اظهارنظر را رد کرد.

هوانگ، خالق «بازی مرکب»، امیدوار است که صراحت او درباره مشکلات مالی‌اش، زمینه‌ساز این تغییر شود.

او بدون شک جرقه بحث درباره دستمزد عادلانه را زده است و فصل دوم این سریال مطمئناً تکان دیگری به این صنعت خواهد داد.

اما وقتی پس از پایان فیلمبرداری با او گفتگو می‌کنم، به من می‌گوید که دندان‌هایش دوباره درد گرفته‌اند.

«هنوز پیش دندانپزشکم نرفته‌ام، اما احتمالاً به زودی باید چند دندان دیگر را هم بکشم.»

فصل دوم سریال «بازی مرکب» در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴ در نتفلیکس منتشر خواهد شد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.