«روز کوروش» و درهای بسته پاسارگاد؛ تداوم محدودیت‌ها برای چندمین سال متوالی

 از سال ۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامی‌داشت روز کوروش در پاسارگاد، نیروی انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به آرامگاه او را مسدود می‌کندرادیو فردا: رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند برای چندمین سال پیاپی درهای پاسارگاد و تخت‌ جمشید در «روز کوروش» بر روی علاقه‌مندان و گردشگران داخلی بسته شده است.

رسانه «صدای میراث» که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت دارد یک‌شنبه شش آبان اعلام کرد نیروهای انتظامی و امنیتی از چهارم آبان در آرامگاه کوروش، شاهنشاه هخامنشی، مستقر شده و در جاده‌های منتهی به آن بلوک نصب کرده‌اند.


این رسانه همچنین نوشت: «عملیات خاکریزی در جاده منتهی به تخت جمشید نیز آغاز شده و فردا به‌رغم آن‌که تخت جمشید و پاسارگاد تعطیل نیستند، اما جاده‌های منتهی به هر دو اثر تاریخی و هدف گردشگری ایران مسدود است.»

صدای میراث اعلام کرده بر اساس پیگیری‌های این رسانه با وجود محدودیت برای شهروندان ایرانی تا ۹ آبان «تورهای خارجی ورودی به ایران امکان بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید را دارند».

روزنامه «پیام ما» نیز یک‌شنبه اعلام کرد در روز هفت آبان «کارکنان محوطه جهانی پاسارگاد می‌توانند به مرخصی بروند، چرا که کسی حق ورود به این مجموعه را ندارد».

این روزنامه گزارش داد: «از چند روز قبل بوم‌گرد‌ی‌ها باید کاروکاسبی خود را تعطیل کنند. پاسارگاد به اغما می‌رود و گردشگری‌اش تعطیل می‌شود.»

از سال ۹۵ به بعد و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامی‌داشت روز کوروش در پاسارگاد، نیروی انتظامی هر ساله جاده‌های منتهی به آرامگاه او را مسدود می‌کند.

در آن سال گروهی از تجمع‌کنندگان، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» «شاهزاده، تولدت مبارک» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

به دنبال این رویداد، دادستان شیراز از دستگیری برگزارکنندگان تجمع و تشکیل «پرونده قضایی» برای این افراد خبر داده بود.

در گل‌نبشته‌ای بابلی که از آن به عنوان سالنامه «نبونعید» نام برده می‌شود، آمده که کوروش، شاهنشاه ایرانی، روز هفتم آبان وارد بابل شد و با فتح این سرزمین یهودیان را که به بردگی گرفته شده بودند، آزاد کرد.

نماد این رخداد استوانه کوروش است که به فرمان او ساخته شد و از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان
خوب ایران دوستان سایبری حالا کجا هستید ؟ پیرزن ایرانی کجا هستی؟ تا اسم رضا پهلوی یا بی‌ بی‌ می‌‌یاد. خون ناسیونالیست ایرانی داغ می‌‌کند. "نه آقا بی‌ بی‌ ایران را می‌‌زند. آخوند که نمی‌‌زند " ایران ما است ربطی به آخوند ندارد. خوب حالا چی‌ ؟ روز روشن اجازه دیدار یک مزار را به شما ایران دوستان را نمی‌‌دهند. پس اینقدر ایران ایران نکنید. اسم هم نمی‌‌یارم. کدام سایبری در این سایت. ولی‌ سایبری‌ها عزیز. آن چه گفتم مثل کفش سیندرلا می‌‌باشد. اگر فکر می‌‌کنید کفش به پای شما می‌‌خورد.هیچ کس مانع پوشیدن این کفش توسط شما نمی‌‌شود. امتحان کنید.ولی کفش هم نیست. چیز دیگری است
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
یک مدرک واضح از اینکه این کشور و مردمش اشغال شده هستند.دیگه از این واضحتر و علنی تر نمیشه .شب حمله اسرائیل هم در مناطقی از تهران پلیس اسب سوار ضد شورش آورده بودند.خوب فکر کنید،کشوری خارجی (البته به حق) حمله کرده ولی حاکمان کشوربیشتر نگران شورش و همراهی مردم با حمله کشور خارجی هستند.و یا جلوی تجمع مردم در ملی ترین و ایرانی ترین سمبل های تاریخی کشور را میگیرند،در عوض دنبال اهداف و عقاید کاملا بیگانه عربی و غیر ایرانی هستند و برای آن کشور را به جنگ میکشند.چطور ممکنه کسی که در همان جبهه شر نیست به هر نوع از این اشغالگران حمایتی کنه؟
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.