چگونه میتوانیم به جزایر سه‌گانه ایران سفر کنیم؟

بی بی سی: فرن تقی‌زاده
چطور به جزایر سه‌گانه ایران سفر کنیم؟

این سوال جذابی است. چرا که این روزها نام جزایر سه‌گانه ایران ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بر سر زبان‌هاست.


دلیلش هم بیانیه اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس در روز چهارشنبه شانزدهم اکتبر/ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ بود. آنها گفته‌اند که «از ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی حمایت می‌کنند.»

در بیانیه پایانی نخستین نشست مشترک سران این دو بلوک مهم سیاسی که در بروکسل برگزار شد، دقیقا چنین نوشته شده است: «از ایران می‌خواهیم به اشغال سه جزیره تنب‌ بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی متعلق به امارات متحده عربی که نقض حاکمیت این کشور و منشور ملل متحد است، پایان دهد.»

به دلیل شرایط ویژه‌ای که بر این سه جزیره حاکم است، تا همین چند سال پیش امکان سفر حتی برای شهروندان ایران هم به این مناطق وجود نداشت.

جزایر سه‌گانه و برخی دیگر از جزایر ایرانی در خلیج فارس، یا به علت اهمیت سوق‌الجیشی آنها مانند ابوموسی یا به علت وجود تاسیسات و مخازن ذخیره نفت مثل جزیره خارگ، برای سفر با محدودیت‌هایی مواجهه هستند.

اهمیت این جزایر و حفظ امنیت آنها، باعث شده که سفر به آنها با رعایت برخی پروتکل‌های خاص، لحاظ کردن تدابیر امنیتی و اخذ مجوز امکان‌پذیر باشد.

بیش از چهار دهه درهای جزیره ابوموسی روی شهروندان و گردشگران بسته بود. اما در چند سال اخیر این محدودیت تا حدی برداشته شده و این جزیره کوچک به تازگی به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده است.

از سال ۱۴۰۲، برای سفر به جزیره ابوموسی، گردشگران باید ابتدا در وب‌سایت «ایران‌وند» ثبت نام کنند، سپس منتظر بمانند تا پس از نزدیک به یک هفته نوبت سفر به آنها اعلام شود. در این مدت بررسی‌های لازم برای صدور مجوز سفر انجام خواهد شد.

در آن زمان عبدالرسول دریایی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور توسعه جزایر استانداری هرمزگان در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود با تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وقت، با هماهنگی بین ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط، امکان سفر به جزیره ابوموسی فراهم شده است. به گفته آقای دریایی تنها راه سفر به جزیره ابوموسی در حال حاضر مراجعه به وب‌سایت «ایران‌وند» است.

ما سعی کردیم به وب‌سایت «ایران‌وند» سر بزنیم و درباره نحوه سفر و ثبت‌نام اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم، اما این وب‌‎سایت از دسترس خارج است، با این حال یافته‌های ما نشان می‌دهد که برای ورود به جزیره ابوموسی نیاز به صدور مجوز سفر است که از طریق همین وب‌سایت صادر می‌شود.

پیش از راه‌اندازی سامانه «ایران‌وند»، مسافران می‌بایست با شماره‌ای مخصوص در فرمانداری ابوموسی تماس می‌گرفتند و اعلام می‌کردند که قصد سفر به جزیره ابوموسی را دارند تا بعد از بررسی توسط فرمانداری، درباره صدور مجوز سفر تصمیم‌گیری می‌شد.

از آنجایی که تا قبل این، امکان سفر به جزیره ابوموسی وجود نداشت، این جزیره هتل ندارد و به تازگی یک هتل سه ستاره در حال ساخت است.

جزایر تنب بزرگ و کوچک با وجود دارا بودن زیرساخت‌هایی مانند آب و برق، همچنان ماهیتی نظامی دارند و اقامت در آنها آسان نیست. با این وجود امکان سفر به این دو جزیره وجود دارد و برای رفتن به این دو جزیره نیز نیاز به اخذ مجوز با شرایطی مشابه به جزیره ابوموسی است.

جزایر خارگ و سیری، از دیگر جزایر خلیج فارس هستند که برای سفر نیاز به اخذ مجوز دارند.
«مدیریت بد» جمهوری اسلامی، «جرات دوباره» امارات
پس از بیانیه مطرح شده، موجی از ایران‌دوستی در شبکه‌های مجازی بین بسیاری از ایرانی‌های داخل و خارج از ایران به‌راه افتاد. مالکیت ایران بر این جزایر چیزی نبود که کاربران با هر نظر و دیدگاه سیاسی در موردش اختلافی داشته باشند. اما در زمینه نحوه مدیریت جمهوری اسلامی و کم نشان دادن توان ایران برای مالکیت این جزایر بین طرفداران نظام پادشاهی در شبکه ایکس انتقادات تندی مطرح شده بود.

این گروه از کاربران عقیده دارند که هر چقدر محمدرضا شاه پهلوی در گسترش توان نظامی و ارج نهادن بر ملت ایران کوشید، جمهوری‌ اسلامی همه آنها را در چهل سال بر باد داد تا جایی که «امارات دوباره به خودش جرات داده» تا ادعای اینچنینی مطرح کند. آنها حالا از شاهزاده رضا پهلوی خواستار کمک شدند.
واکنش یکی از کاربران ایکس درباره جزایر سه گانهدر آن طرف ماجرا، طرفداران حکومت ایران، چه آنهایی که طرفدار دولت هستند و چه نیستند تلاش می‌کنند تا با ادامه دادن موضوع، خون را در رگ‌های غیرت دیگر کاربران ایرانی‌ها به جوش بیاورند و با نشان دادن قدرت سایبری یا ایجاد هشتگ‌های غیر فارسی توجه بین‌المللی مشخصا کشورهای حوزه خلیج‌فارس را به خودشان جلب کنند.
حرف‌ مخالفان و موافقان چیست؟
طرفداران سلطنت ویدیو‌های قدیمی از امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر دوران پهلوی -در مورد حضور نیروهای نظامی ایرانی در این جزایر در مجلس ایران را به اشتراک گذاشتند.

ویدیو‌های قدیمی محمدرضا شاه پهلوی هم که در مورد قدرت ایران و ارج نهادن بر ایرانی بودن است بسیار مورد توجه کاربران است.
مطالب روزنامه‌های زمان شاه درباره مستقر شدن نیروهای مسلح ایران در جزایر سه گانهطرفداران حکومت و دولت در ایران که می‌توان آنها را در دو گروه قرار داد، در این مورد یکسان عمل می‌کنند.

طرفداران حکومت ایران لزوما حامی دولت‌های نزدیک به اصلاحات نیستند و طرفداران دولت‌های اصلاحات هم رویکرد‌های تندرویانه حامیان حکومت را نمی‌پسندند. از این جهت می‌توان این دو گروه را از نظر رفتار در شبکه‌های اجتماعی به دو گروه تقسیم کرد.
دیوارنگاره میدان ولی‌‎عصر درباره جزایر سه گانهدیوارنگاره میدان ولیعصر که از آن برای تبلیغات حکومت استفاده می‌شود، این‌بار پوستری جدید با نام دیوارنگاره «تو میراث اجداد پاک منی» با تصاویری از جزایر سه‌گانه ایران منتشر کرده است.

رضا رشیدپور، فعال رسانه‌ای نزدیک به دولت ایران، چند روزی‌ است که کمپین‌هایی برای سفر به این جزایر ایرانی در ایکس به راه انداخته. او حتی در مورد همایش‌های خیابانی مثلا در میدان آزادی سخن می‌گوید و می‌نویسد به کمک مسئولان نیاز دارد.
توییت رضا رشیدپور، مجری سابق صداوسیما درباره جزایر سه گانهبه نظر می‌رسد تلاش‌های آقای رشیدپور در راستای نشان دادن مردمی بودن این خواسته‌ها باشد. اما فعالیت‌ها و سوابق او نشان‌می‌دهد که فعال رسانه‌ای نزدیک به دولت پزشکیان است و بعید به نظر می‌رسد که پیش از شروع کمپین، با بخشی از دولت هماهنگ نشده باشد.

تا جایی که فاطمه مهاجرانی عکسی از خودش که دستش را به صورت عدد سه گرفته است همراه با هشتگ پیشنهادی رشید‌پور منتشر کرده است.
توییت‌های رضا رشیدپور و فاطمه مهاجرانی درباره جزایر سه گانهآگاهی از جغرافیای این جزایر چقدر است؟
نسل قدیمی‌تر توییتر تلاش دارند تا با راستی‌آزمایی و انتشار تصاویر درست از جزایر سه‌گانه، کاربرانی را که با این موج همراه می‌شوند، آگاه کنند. یکی از نکاتی که به آن اشاره شده است انتشار تصاویر درست از شکل این جزیره‌ها است. به نظر می‌رسد آگاهی از شکل جغرافیایی این جزایر به صورت عمومی روشن نیست.

ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایران در خلیج فارس است که با بندرعباس، مرکز استان هرمزگان حدود ۲۲۰ کیلومتر و با بندر لنگه حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد. فاصله جزیره ابوموسی از تنگه هرمز ۱۶۰ کیلومتر است. جمعیت ابوموسی حدودا ۲۱۰۰ نفر است. تنب بزرگ جمعیتی ۶۹۰ نفره دارد و تنب کوچک هم مسکونی نیست.
کاربری که در ایکس به انتشار اشتباه تصاویر ماهواره‌ای جزایر سه گانه واکنش نشان داده استنکات تاریخی از دیگر مواردی است که به آن اشاره می‌شود. حتی در این مورد کانال‌های تلگرامی داخل ایران ویدیو‌های مربوط به مصاحبه‌های محمدرضا شاه پهلوی را باز نشر کرده‌اند که در آن در مورد حق و مالکیت ایران سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که این موضوع حتی جای بحث با کسی را هم ندارد.

اما ناآگاهی از پیشینه و نکات بین‌المللی موجود موضوعی است که برخی از سیاستمداران برای سوار شدن بر موج ملی‌گرایی از آن به نفع خودشان گاها استفاده می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد نمونه‌ای از آنهاست. او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش همراه با اسفندیار رحیم مشایی بر موضوع ایرانی بودن و نشان‌دادن نماد‌های ایرانی مانور ملی ‌دادند. حالا در این مورد نیز از او در توییتر یاد شده‌ است. عبدالرضا داوری او را تنها رئیس‌جمهوری دانسته که در ۴۵ سال گذشته به جزیره ابوموسی رفت و جلسه هیأت دولت را در آن جزیره برگزار کرد.
توییت عبدالرضا داوری درباره سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
باز طویله اسلامی برای فرار از مخمصه ای که در آن گرفتار شده و برای رهایی از این باطلاق به عرق ملی و غرور ایرانیان روی آورده و با مطرح کردن دوباره جزایر ایرانی میخواهد ذهنها را مشغول کند البته قدرت آریامهری لازم است تا هر صدای نکره ای که در مورد خلیج فارس بیرون میاد را در نطفه خفه کند آخوندهایی که دمشون به پیامبر شارلاتان اسلامی وصل است بخاری برنمیاد و در نهایت نه تنها این سه جزیره ایرانی را از دست میدهند بلکه میدان گازی آرش و حتی اهواز را هم از دست خواهند داد
یکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.