بایدن: اسرائیل تنها به اهداف نظامی در ایران حمله کرد

العربیه: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شنبه 5 آبان گفت حمله اسرائیل به ایران تنها علیه اهداف نظامی صورت گرفت.

بایدن با اشاره به تشدید تنش‌های متقابل میان اسرائیل و ایران در ماه‌های اخیر، ابراز امیدواری کرد که این حمله اخیر و محدود به تنش‌ها پایان دهد.


با این حال، پس از حملات شبانه اسرائیل به تأسیسات نظامی ایران، عباس عراقچی، وزیر خارجه این کشور شنبه اعلام کرد که اراده کشورش برای دفاع از خود «بدون محدودیت» است.

عراقچی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت وابسته به رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «به عقیده من، ما ثابت کرده‌ایم که اراده‌مان برای دفاع از خود هیچ حد و مرزی ندارد.»

این در حالی است که سه «منبع آگاه» به وب‌سایت «آکسیوس» گفتند که تل‌آویو پیش از حمله، ایران را مطلع کرده بود. این منابع گفتند که اسرائیل روز جمعه از طریق میانجی‌ها پیامی به تهران ارسال کرده و در آن به ماهیت حمله اشاره کرده و به مقامات ایران درباره هرگونه پاسخ تلافی‌جویانه هشدار داده است.

یکی از این منابع افزود: «اسرائیلی‌ها پیش‌تر برای ایرانی‌ها روشن کرده بودند که به کدام اهداف حمله خواهند کرد و به کدام اهداف حمله نخواهند کرد.»

این منابع همچنین بیان کردند که پیام اسرائیل از طریق سه میانجی مخابره شده و هدف آن محدود کردن تبادل حملات و جلوگیری از تشدید تنش‌ها بین دو کشور بوده است.
سه موج از حمله اسرائیل به ایران
انتشار این اطلاعات پس از آن صورت گرفت که مقامات آمریکایی و اسرائیلی از وقوع سه موج حمله هوایی در بامداد شنبه پنج آبان خبر دادند.

طبق این گزارش، موج اول بر سامانه‌های پدافند هوایی ایران متمرکز بوده و موج دوم و سوم پایگاه‌های موشکی و پهپادی و تأسیسات تولید سلاح را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر، تهران اعلام کرد که این حملات را خنثی کرده و تنها خسارات محدودی به برخی نقاط وارد شده است. رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که این حملات استان‌های تهران، ایلام و خوزستان را هدف قرار داده‌اند.

در همین حال، کاخ سفید از ایران خواسته است که به‌منظور جلوگیری از افزایش تنش و توقف چرخه خشونت، از هرگونه پاسخ خودداری کند.

ارتش اسرائیل، بامداد شنبه اعلام کرد در واکنش به حملات موشکی مستقیم ایران و همچنین حملات ایران در یک سال اخیر با استفاده از گروه‌های مسلح مورد حمایت خود به اسرائیل، عملیات «روزهای توبه» را برای درهم‌کوبیدن 20 مرکز نظامی ایران که شامل پدافند هوایی، صنایع و مراکز موشکی و پایگاه‌های نظامی بوده است را با موفقیت به پایان برده و هشدار داد هر پاسخ ایران با حمله شدیدتری به سایر اهداف تعیین شده روبرو خواهد شد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.