چرا اسرائیل عملیات خود علیه ایران را «روزهای توبه» نامید؟

یورونیوز: حملات هدفمند اسرائیل علیه مواضع نظامی در ایران در قالب عملیاتی موسوم به «روزهای توبه» صورت گرفت. رسانه‌های اسرائیلی در مورد وجه تسمیه این عملیات نوشتند که این نام تداعی کننده مضامین دینی و تاریخی است.

اصطلاح «روزهای توبه» به یک بازه زمانی ۱۰ روزه بین «روش هشانا» به معنی ابتدای سال نو و «یوم کیپور» در یهودیت اشاره دارد که امسال بین دوم تا دوازدهم اکتبر (۱۱ تا ۲۱ مهر) بود و به «دهه توبه» نیز معروف است.


در یهودیت در این ۱۰ روز به دین‌داران پیشنهاد می‌شود تا در مورد اعمال گذشته خود تأمل کنند، طلب آمرزش کنند، و قول دهند که به مسیر درستکاری و خودسازی بازمی‌گردند. این طلب مغفزت در یوم کیپور یا همان روز کفاره به اوج خود می‌رسد.

در سنت یهود، این روزها به عنوان فرصتی در نظر گرفته می شود که در آن «دروازه های بهشت» باز می‌شود و به افراد اجازه می‌دهد طلب بخشش کنند و خود را با ارزش‌های بالاتر هماهنگ کنند.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در این خصوص نوشت که ارتش اسرائیل با وام گرفتن نام این عملیات از نام این روزهای مذهبی، «بر اهمیت پاسخگویی و تعهد به حفاظت ملی» تاکید می‌کند.

به گفته جروزالم پست،‌ زمان و نام «عملیات روزهای توبه» معانی نمادین متعددی دارد.

روزهای توبه، روز هفتم اکتبر را نیز در دل خود جای دارد. نیروهای حماس در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) در عملیات موسوم به طوفان الاقصی وارد خاک اسرائیل شدند و عده‌ای را کشتند و برخی دیگر را به اسارت بردند.

این زمان‌بندی و نامگذاری، فضای این بستر تاریخی تیره‌ را به کارزار اسرائیل علیه ایران می‌افزاید و به عبارتی پیامدهای تجاوزات کنترل نشده را هم برای اسرائیل و هم برای همسایگانش یادآور می‌شود.

با وجود اینکه تعطیلات روزهای توبه در اسرائیل به پایان رسیده است، اما جروزالم پست نوشت که این حملات به عنوان یک پیام به ایران پس از تعطیلات رسمی روزهای توبه در اسرائیل عمل کرد. این روزنامه می‌نویسد:‌«انتخاب اسرائیل برای پرهیز از حمله به سایت‌های هسته‌ای و میادین نفتی، و تمرکز ویژه آن بر حمله به اهداف نظامی، نشان دهنده خویشتنداری است و در عین حال بر توانایی آن برای پاسخ قاطع تاکید می‌کند.»

یک رسانه اسرائیلی گزارش داد که حمله ۲۶ اکتبر به ایران طی روزهای گذشته چند بار به دلیل شرایط نامساعد جوی به تعویق افتاد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.