رادیو ارتش اسرائیل گزارش «تایمز» درباره تعویق حمله احتمالی به ایران را رد کرد

رادیو فردا: رادیو ارتش اسرائیل، به نقل از «یک منبع ارشد امنیتی» اسرائیلی، گزارش روزنامه بریتانیایی «تایمز» در خصوص به تعویق افتادن پاسخ نظامی احتمالی اسرائیل به حمله موشکی ماه گذشته ایران را رد کرد.

تایمز روز پنج‌شنبه نوشته بود که اسرائیل پاسخ نظامی برنامه‌ریزی شده خود به حمله موشکی ایران در روز دهم مهر را که برای آن تمرین کرده بود، مستلزم بازنگری دانسته زیرا ارزیابی می‌کند که افشای دو سند اخیر پنتاگون در خصوص این آمادگی‌ها، به جمهوری اسلامی ایران در مورد نحوه عملیات و اهداف، اطلاعات داده و موضوع غافلگیری در حمله را کاهش داده و اسرائیل در اهداف مورد نظر خود برای حمله باید تغییراتی بدهد.


هم اسرائیل و هم آمریکا درستی دو سند درز کرده اخیر پنتاگون را رد نکرده و پلیس فدرال آمریکا تحقیقات در مورد نحوه افشای این دو سند اطلاعاتی را آغاز کرده است.

«منبع ارشد امنیتی» اسرائیلی شامگاه سوم آبان به رادیو ارتش اسرائیل گفت ارتباطی میان افشای اسناد پنتاگون با زمان مناسب برای پاسخ نظامی ما به ایران وجود ندارد.

این منبع افزود: «در هفته‌های گذشته چند مورد پنجره‌های فرصت مناسب برای عملی کردن پاسخ گشوده شده بود اما شرایط کامل مورد نظر برای نهایی کردن حمله فراهم نبود».

او گفت: «ما زمان مناسب را با توجه به فرصت‌های عملیاتی تعیین خواهیم کرد». نام این «منبع ارشد امنیتی» برده نشد اما رادیو ارتش اسرائیل به مقامات ارشد نظامی و امنیتی این کشور دسترسی زیادی دارد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز در نشست خبری پنج‌شنبه‌شب خود در پایان سلسله اعیاد پاییزه یهودیان که در آن رویدادهای نظامی روزهای گذشته را برای مردم کشورش تشریح کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص احتمال تعویق در پاسخ نظامی اسرائیل به ایران، گفت: ارتش طرح‌های خود را به دولت ارائه کرد، کادر سیاسی آن را تصویب کرد و اجرای طرح اکنون تنها منوط به فرمان رهبری سیاسی است.

دریابان هگاری این را نیز گفت که کشورش زمان مناسب را بر اساس نیازهای عملیاتی تشخیص می‌دهد و ارتش در مورد درز اطلاعاتش از سوی پنتاگون اظهارنظر نمی‌کند.
نیویورک تایمز: ایران در حال آماده کردن طرح نظامی برای پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل است
روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید با توجه به حمله تلافی‌جویانه مورد انتظار اسرائیل به ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال طراحی تعدادی طرح نظامی برای پاسخ به این حمله احتمالی هستند.

نیویورک تایمز روز جمعه به نقل از «چهار مقام ایرانی» ناشناس از جمله «دو تن از اعضای سپاه پاسداران» گزارش داد شدت پاسخ ایران به این بستگی دارد که اسرائیل چه نوع حمله‌ای انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، اگر اسرائیل حمله بزرگی مانند هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و هسته‌ای را علیه ایران انجام دهد، جمهوری اسلامی واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

به نوشته این روزنامه، در صورت تحقق چنین سناریویی ایران تا شلیک هزار موشک بالستیک به خاک اسرائیل، تشدید حملات گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی در منطقه و اختلال در کشتیرانی در تنگه هرمز و خلیج فارس را در نظر خواهد گرفت.

نیویورک تایمز نوشت با این حال اگر حملات اسرائیل به چند انبار و چند پایگاه نظامی محدود انجام شود، این امکان وجود دارد که ایران حتی پاسخ این حملات را ندهد، چون این کشور خواهان جنگ نیست.

احتمال پاسخ گسترده به حمله احتمالی اسرائیل از سوی ایران در حالی مطرح شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گفت امیدوار است ایران پیام روشنی دریافت کرده باشد که با هرگونه حمله بیشتر به اسرائیل منافع خود را به شکل اساسی به خطر می‌اندازد.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از «منبعی آشنا با موضوع»، مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به ایالات متحده اطمینان داده‌اند که حمله تلافی‌جویانه به ایران محدود به اهداف نظامی خواهد بود و شامل تأسیسات نفتی یا هسته‌ای نخواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه دهم مهر در دومین حمله مستقیم از آسمان و خاک ایران علیه اسرائیل، با ۱۸۱ فروند موشک بالستیک زمین به زمین این کشور را هدف قرار داد.

حمله موشکی ایران تلفاتی به بار نیاورد اما به دو پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل و شماری خانه در مرکز این کشور آسیب وارد کرد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.