آسوشیتدپرس: آمریکا درباره «درز اسناد فوق محرمانه» از تدارک اسرائیل برای حمله به ایران تحقیق می‌کند

بی بی سی: خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از سه مقام آمریکایی که نامشان را ذکر نکرده می‌گوید آمریکا در حال بررسی این موضوع است که چگونه دو سند محرمانه مربوط به ارزیابی واشنگتن از برنامه اسرائیل برای حمله به ایران، به بیرون درز کرده است. به گزارش اسوشیتدپرس یک مقام آمریکایی دیگر هم گفته است این اسناد واقعی به نظر می‌رسند.

این اسناد که مهر فوق محرمانه دارند و تاریخ آنها ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۴ و ۲۵ مهر) است، را ابتدا روز جمعه یک کانال تلگرامی به نام «میدل ایست اسپکتیتور» منتشر کرد. این کانال می‌گوید فردی که هویتش را فاش نکرده این اسناد را در اختیارش قرار داده است. به گزارش آسوشیتدپرس این کانال می‌گوید مقرش در تهران است و اخبار «محور مقاومت» را پوشش می‌دهد.


این دو سند که ظاهرا فقط با اتکا به تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده‌اند، حاکی است که اسرائیل همچنان در حال جابجا کردن تجهیزات نظامی خود برای تدارک حمله به ایران است و یک تمرین بزرگ نظامی با مشارکت جنگنده‌هایش هم انجام داده است.

این اسناد که به گزارش آسوشیتدپرس، به آژانس اطلاعات زمین-فضایی آمریکا و آژانس امنیت ملی آمریکا مرتبط هستند، «قابل همر‌سانی کردن» با «پنج چشم» هستند، ائتلاف اطلاعاتی پنج کشور آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند.

پس از انتشار این اسناد در کانال تلگرامی که می‌گوید یک منبع ناشناس در اختیارش گذاشته، سی‌ان‌ان و وبسایت اکسیوس آن را گزارش کردند. اکنون آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده که آمریکا درحال تحقیق است که این اسناد چگونه به بیرون درز کرده‌اند و آیا کسی عمدا آنها را بیرون داده یا اسناد با روش‌های دیگر مثل هک به دست آمده‌اند.

سی‌ان‌ان از یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده نقل کرده است که درز این اسناد «بسیار نگران‌کننده» است.

تحقیق درباره موارد این چنین، معمولا به عهده پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌ای)، وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی آمریکاست. اف‌بی‌آی در این باره اظهار نظر نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون در بیانیه‌ای گفته است از گزارش‌های منتشر شده درباره این اسناد مطلع است اما اظهار نظر دیگری نکرده است. ارتش اسرائیل هم به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر پاسخ نداده است. بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا اصالت این اسناد را تایید کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از اسناد به سندی شبیه است که حدود هفت ماه پیش از آژانس اطلاعات زمینی-فضایی آمریکا به بیرون درز کرد و یکی از پرسنل گارد ملی هوایی آمریکا مسئولیت درز دادن آن را پذیرفت.

پس از حمله موشکی دهم مهر ایران، اسرائیل گفته است که در زمان مناسب و بر اساس «منافع ملی» خود به آن پاسخ خواهد داد.

هفته پیش روزنامه واشنگتن پست نوشته بود بنیامین نتانیاهو از حمله به تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران منصرف شده و فقط مراکز نظامی را هدف قرار خواهد داد.

عباس عراقچی وزیر خارجه ایران امروز هر گونه حمله به ایران را «خط قرمز» توصیف کرده و هشدار داده که پاسخ تهران به آن «متناسب» خواهد بود.

وزیر خارجه ایران به شبکه ان‌تی‌وی ترکیه گفت که در حمله موشکی ایران به اسرائیل، «فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار دادیم. اکنون همه اهداف خود را در آنجا شناسایی کرده‌ایم و حمله مشابه به اهداف آنها انجام خواهد شد.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
جای تعجب نیست که سی‌ان‌ان هم تخم سگی هست مثل بی بی سی سی‌ان‌ان در راستای اهداف دمکراتها فعالیت میکنه و دمکراتها هم دستشون با طویله اسلامی تو یک کاسه هست همیشه به کمک رهبر معغول شیعیان رسیده و این اسناد هم توسط همین دمکراتها به بیرون درز گرده اولین بار اون بایدن آلزایمری در در آلمان گفت از حمله اسرائیل به طویله اسلامی خبر دارد اما ارتش اسرئیل و شاباک با بیش از هفتاد سال تجربه انواع جنگها پلان های بی و سی هم روی میز دارد که دمکراتهای امریکا از آن بی اطلاع است
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
۴۹
Nagonsar - مونیخ ، آلمان
نه هیچی اتفاقی نیست، رژیم برای در امان ماندن از حملات اسراییل سه جزیره را درست مثل مدران لجن قاجارشون عروس میکنند و دودستی تقدیم امارات و امارات هم تقدیم امریکا میکنه که قرارگاه ناوگان پنجمش را درست به دهانه تنگه هرمز انتقال بده و با این روش در کنار روس و چین و هند امریکا هم در تقسیم خلیج فارس سرش بی کلاه نمونه! مگر اون کره سیک ملعون مردار نگفت، حفظ نظام از اوجب واجبات است حتی اگر مجبور بشید مهدی خیالی را بخاطرش سر ببرید و ننشو عروس داعش کنید!
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.