ایران چگونه از باندهای جنایتکار اروپایی برای حذف مخالفانش استفاده می‌کند؟

یورونیوز: بنابر آخرین به روزرسانی سرویس امنیتی بریتانیا (ام‌آی۵) مقامات این سازمان از ژانویه سال ۲۰۲۲ تاکنون با ۲۰ توطئه علیه ساکنان و شهروندان بریتانیا که تحت حمایت ایران انجام شده مقابله کردند. بنابر این گزارش تهران به طور گسترده‌ای از باندهای جنایتکار مستقر در اروپا برای انجام این عملیات استفاده می‌کنند.

کن مک‌کالوم، مدیر کل ام‌آی۵ گفت که «عوامل جمهوری اسلامی جنایتکاران را، از قاچاقچیان مواد مخدر گرفته تا خلافکاران سطح پایین» برای اجرای طرح‌های خود به کار می‌گیرند. این روند نه تنها در بریتانیا بلکه در سراسر اروپا قابل مشاهده است.


سرویس‌های امنیتی فرانسه و آلمان در ماه سپتامبر اعلام کردند که عوامل ایرانی، از طریق قاچاقچیان مواد مخدر اروپایی مستقر در ایران، جنایتکاران اروپایی را برای جاسوسی از یهودیان و کسب‌وکارهای یهودی در پاریس، مونیخ و برلین طی چند ماه گذشته استخدام کرده‌اند. یکی از جنایتکاران فرانسوی پس از دستگیری اعتراف کرد که به او هزار یورو پرداخت شده بود تا از خانه یکی از اهداف در مونیخ در ماه آوریل عکسبرداری کند.

اداره کل امنیت داخلی فرانسه (DGSI) اعلام کرد: «سرویس‌های ایرانی روش‌های خود را تغییر داده و اکنون به‌طور نظام‌مندتری از افراد جنایتکار برای اجرای حملات در خارج از کشور استفاده می‌کنند.»

تحلیل روند عملیات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در خارج از کشور بنابر اطلاعات موجود نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی و به ویژه سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در پی ناکامی در توطئه بمب‌گذاری در پاریس در سال ۲۰۱۸، که به دستگیری و محکومیت یک دیپلمات ایرانی منجر شد، به منظور ایجاد فاصله میان تهران و عملیات‌های خارج کشور، به‌طور فزاینده‌ای از شبکه‌های جنایتکار به‌عنوان واسطه‌ برای اجرای آن‌ها استفاده کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ کارزاری را برای ترور مخالفان و مقامات پیشین رژیم شاه آغاز کردند. طی ۴۵ سال گذشته، مأموران ایرانی همچنان به ترور، آدم‌ربایی، ارعاب و جاسوسی از مخالفان رژیم در سراسر جهان ادامه دادند. بسیاری از این توطئه‌ها از ترور شهریار شفیق، خواهرزاده شاه در دسامبر ۱۹۷۹ در پاریس تا حمله با چاقو به پوریا زراعتی، روزنامه‌نگار ایرانی در مارس ۲۰۲۴ در لندن در اروپا انجام شده است.

بنابر داده‌های جمع‌آوری شده توسط متیو لویت، رئیس برنامه رینهارت در مبارزه با تروریسم و اطلاعات در انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، از میان ۲۱۸ توطئه‌ای ثبت شده عوامل جمهوری اسلامی، ۱۰۲ مورد در اروپا رخ داده است. فعالیت‌های جمهوری اسلامی در اروپا در سال‌های اخیر شدت گرفته و بیش از نیمی از این توطئه‌ها (۵۴ مورد) بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ اتفاق افتاده‌اند. این عملیات‌ اغلب مخالفان ایرانی (۳۴ مورد)، شهروندان و دیپلمات‌های اسرائیلی (۱۰ مورد) و یهودیان (۷ مورد) را هدف قرار داده‌اند. از این ۵۴ توطئه، ۱۶ مورد شامل استفاده از جنایتکاران برای اجرای حملات بوده‌ که ۶ مورد علیه مخالفان ایرانی یا روزنامه‌نگاران، ۷ مورد علیه دیپلمات‌های اسرائیلی و ۴ مورد علیه یهودیان یا موسسات یهودی بوده است.

به گفته آقای لویت در یک مورد می‌توان به توتطئه‌ای که توسط سازمان اطلاعات سپاه «عروسی» نامگذاری شده بود اشاره کرد. عوامل ایرانی در این توطئه قصد داشتند دو خبرنگار ایرانی را در لندن ترور کند. بنابر داده‌های آقای لویت، سپاه پاسداران فردی به نام «اسماعیل» را که یک قاچاقچی انسان بود، برای ترور فرداد فرحزاد و سیما ثابت استخدام کرده بود. این دو نفر توسط واحد ۸۴۰ سپاه پاسداران به‌عنوان اهداف مشخص شده بودند. اسماعیل از سال ۲۰۱۶ با سپاه همکاری می‌کرد و به‌عنوان یک جنایتکار برون‌مرزی مستقر در اروپا برای این ماموریت استخدام شده بود.
حمله به منافع اسرائیل و یهودیان
پلیس دانمارک در اوایل اکتبر دو جوان سوئدی ۱۶ و ۱۹ ساله را به اتهام تروریسم در ارتباط با وقوع دو انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در کپنهاگ که احتمالا با استفاده از نارنجک دستی صورت گرفته، دستگیر کرد. به گزارش رسانه‌های سوئدی، این دو جوان با یکی از سرکردگان باندهای جنایتکار که متهم به طراحی توطئه‌های خشونت‌آمیز در اسکاندیناوی به نمایندگی از جمهوری اسلامی است و به منظور فرار از مقامات در ایران مستقر است، در ارتباط بوده‌اند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در اوایل سال جاری، یکی از اعضای یک باند جنایتکار نارنجک دستی را به محوطه سفارت اسرائیل در استکهلم پرتاب کرد. چند ماه بعد نیز اعضای گروه رقیب اقدام به تیراندازی به سوی همین ساختمان کردند که به بازداشت یک نوجوان ۱۴ ساله منجر شد.

به گزارش این نشریه باندهای جنایتکار «فاکس تروت» و «رامبا»، دو گروه قدیمی و رقیب یکدیگرند که موجی از خشونت را در سوئد راه‌انداخته‌اند که اغلب گریبان‌گیر نوجوانان می‌شود. با این حال به گفته پلیس سوئد هر دو گروه از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرند. شب پیش از تیراندازی مزبور نیز یک پسر ۱۵ ساله که با یک سلاح نیمه‌خودکار به سوی سفارت اسرائیل در حرکت بود، بازداشت شد.

همچنین گفته می‌شود که اعضای «فاکس تروت» پشت انفجار در سفارت اسرائیل در دانمارک هم بوده‌اند.

فردریک هولتگرن-فریبرگ، سخنگوی سرویس امنیتی سوئد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده امنیتی در سوئد پرداخته و این فعالیت‌ها بیشتر علیه ایرانیان مقیم خارج بوده است. اما در بهار سال جاری مشخص شد که رژیم ایران از افراد مرتبط با شبکه‌های جنایتکار در سوئد برای اعمال خشونت علیه اهداف اسرائیلی استفاده کرده است.»

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در ماه مه، سفارت اسرائیل در بروکسل نیز توسط جنایتکارانی که از سوی جمهوری اسلامی ایران استخدام شده بودند، هدف دو نارنجک قرار گرفت. در همان ماه، دادگاهی در پاریس یک قاچاقچی مواد مخدر شناخته‌شده را که در حال گذراندن دوره آزادی مشروط پس از محکومیت ۱۰ ساله قتل بود، به اتهام توطئه برای قتل یهودیان در آلمان و فرانسه به نمایندگی از ایران متهم کرد.

مقامات ایرانی به‌طور فزاینده‌ای از قاچاقچیان مواد مخدر و جنایتکاران مستقر در ایران به‌عنوان واسطه‌هایی برای استخدام جنایتکاران اروپایی جهت اجرای عملیات در خارج از کشور استفاده می‌کنند.

به‌عنوان نمونه، به گفته منابع اطلاعاتی غربی، اومیت ب. قاچاقچی مواد مخدر ترک‌تبار که اکنون در ایران مستقر است، با جمهوری اسلامی در برنامه‌ریزی حملات علیه یهودیان و اسرائیلی‌ها همکاری می‌کند.

به گفته آقای لویت، موردی دیگر نیز ناجی ابراهیم زیندشتی است. وزارت خزانه‌داری آمریکا او را به‌عنوان «قاچاقچی مواد مخدر مستقر در ایران» می‌شناسد. شبکه جنایی او به ترورها و آدم‌ربایی‌های متعددی با هدف خاموش کردن صدای معترضان ایرانی دست زده است. در مقابل خدمات او، نیروهای امنیتی ایران از زیندشتی و امپراتوری جنایی او محافظت می‌کنند و به او اجازه می‌دهند در بازار مواد مخدر ایران ثروتمند شود و در ازای این حمایت، شبکه جنایی او عملیات‌های سرکوبی رژیم را در خارج از کشور اجرا می‌کند.

داده‌ها نشان می‌دهند که ایران به‌طور فزاینده‌ای از این شبکه‌های جنایی برای اجرای عملیات‌های بین‌المللی خود استفاده می‌کند و نه تنها از افراد با سابقه جنایی، بلکه از گروه‌های جرایم سازمان‌یافته نیز بهره می‌برد.

در اویل سپتامبر، پایگاه خبری «مدیا پارت» فرانسه در گزارشی مفصل از جزئیات یک «شبکه ترور وابسته به جمهوری اسلامی در اروپا» پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی قصد داشته از طریق یک قاچاقچی ساکن لیون فرانسه شهروندان یهودی در آلمان و فرانسه را به قتل برساند.

فرد متهم ۳۴ ساله که«عبدالکریم س.» نام دارد که به همراه شریک زندگی‌اش « سابرینا ب.» در ماه آوریل توسط ماموران اداره امنیت داخلی فرانسه دستگیر شده است.

عبدالکریم س. مظنون به تدارک برای ارتکاب جرائم سازمان‌یافته و عضویت در یک هسته تروریستی است که از طرف جمهوری اسلامی برای کشتن اسرائیلی‌ها یا یهودیان در آلمان و فرانسه شکل گرفته است.

در گزارشی که دفتر دادستانی ملی ضد تروریسم فرانسه در ماه مه در این خصوص منتشر کرده، و نسخه‌ای از آن به رویت پایگاه مدیا پارت رسیده، آمده است: «استفاده جمهوری اسلامی از «نیابتی‌ها» در زمینه جرایم سازمان‌یافته جهت انجام اهداف عملیاتی در خاک اروپا از ویژگی‌های تروریسم دولتی ایران محسوب می‌شود.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.