آسوشیتدپرس: اسرائیل به آمریکا وعده داد از حمله به تاسیسات نفتی ایران خودداری کند

العربیه: دو مقام آگاه آمریکایی که با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده‌اند، اعلام کردند که دولت جو بایدن بر این باور است که از اسرائیل تضمین‌هایی دریافت کرده که این کشور به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نخواهد کرد. آن‌ها همچنین اشاره کردند که واشینگتن معتقد است ارسال سامانه دفاع هوایی تاد (THAAD) به همراه حدود 100 نیروی نظامی آمریکایی برای راه‌اندازی آن در اسرائیل، بخشی از نگرانی‌های تل‌آویو درباره احتمال واکنش انتقامی ایران و چالش‌های امنیتی را کاهش داده است.
هشدار درباره عدم اطمینان از تضمین‌ها

با این حال، این دو مقام که نخواستند نامشان فاش شود، تأکید کردند که این تضمین‌ها قطعی نیست و شرایط ممکن است تغییر کند.

آن‌ها یادآور شدند که اسرائیل در پایبندی به تعهداتش سابقه‌ای نامطمئن دارد و بارها خلاف انتظارات واشینگتن عمل کرده است. آخرین نمونه، ماه گذشته رخ داد؛ زمانی که اسرائیل به مقامات آمریکایی اطلاع داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از ابتکار عمل ایالات متحده و فرانسه برای آتش‌بس موقت در لبنان استقبال خواهد کرد، اما در نهایت تل‌آویو حملات هوایی شدیدی را علیه حومه جنوبی بیروت انجام داد که به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، منجر شد.
موضع‌گیری دفتر نتانیاهو
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که تل‌آویو به دیدگاه‌های ایالات متحده گوش می‌دهد، اما تصمیم‌گیری‌های نهایی را بر اساس منافع خود اتخاذ می‌کند.
«دقیق و دردناک»
در همین حال، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، بار دیگر تأکید کرد که پاسخ اسرائیل به هرگونه تهدید «دقیق و دردناک» خواهد بود. او در عین حال افزود که تل‌آویو علاقه‌ای به باز کردن جبهه‌های جدید یا آغاز جنگ‌های تازه ندارد.

پیش‌تر نیز شماری از مقامات اسرائیلی هشدار داده بودند که واکنش این کشور «قدرتمند و غافلگیرکننده» خواهد بود. برخی منابع اسرائیلی اشاره کرده‌اند که حملات احتمالی می‌تواند تأسیسات نفتی، نیروگاه‌های برق و حتی مراکز هسته‌ای را هدف قرار دهد، هرچند آمریکا با چنین اقداماتی مخالف است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
Mohsen1000 - فرانکفورت، آلمان
آخوندها قصد دارند تا با بمباران مناطق مسکونی مخصوصا واحدهای مسکونی نظامیان و کشتار هموتنان آن را به گردن اسرائیل انداخته و از این طریق حس ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی را در بین ایرانیان قوت بخشد، به مانند فاجعه سینما رکس آبادان که در آن چند صد تن از ایرانیان را در آتش سوزاندند و آن را به گردن رژیم پهلوی انداختند و یا سیرک مضحک چلچراغ و غیرو.
‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
۴۴
AKBAR_KACHAL - لندن، انگلستان
اسرائیل اونجاشو هم نمیتونه بخوره چه برسه به زدن پالایشگاه. اسرائیل فقط تو ترور کردن کارش خوبه نه چیز دیگه. فقط به خاطر نیروی هوایی برتری که داره میتونه این لبنان و فلسطین رو بزنه که اونم همش آمریکایی هست. نیروی زمینیشون هیچ پخی نیست، حزب الله دهن نیروی زمینی شونو سرویس کرده
‌چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.