به چه دلیل اسرائیل هنوز به حمله موشکی ایران پاسخ نداده است؟

 خانواده‌ای در حال گرفتن عکس بر روی یک لاشه موشک منهدم‌شده ایران در نزدیکی عراد، در جنوب اسرائیلرادیو فردا: با گذشت دو هفته از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، رسانه‌های این کشور به بررسی این واقعیت پرداخته‌اند که چرا اسرائیل هنوز پاسخی به ایران نداده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه دهم مهر در دومین حمله مستقیم از آسمان و خاک ایران علیه اسرائیل، با ۱۸۱ فروند موشک بالیستیک زمین به زمین این کشور را هدف قرار داد.


حمله موشکی ایران تلفاتی به بار نیاورد اما به دو پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل و شماری خانه در مرکز این کشور آسیب وارد کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۸ مهر گفت عملیات این کشور در پاسخ به حمله موشکی ایران «کشنده، دقیق و به‌ویژه غافلگیرکننده خواهد بود؛ (به گونه‌ای که) نخواهند فهمید از کجا و چگونه ضربه خوردند (اما) نتایج آن را خواهند دید».

گزارش‌های رسانه‌های جهانی در مورد «پاسخ قریب‌الوقوع» اسرائیل به ایران، ظاهرا تقویم عبری را درنظر نگرفته بود. اسرائیل عید روش هشانا، سال نو یهودی را از شامگاه ۱۱ مهر آغاز کرد که در ادامه آن به مهم‌ترین روز مقدس مذهبی خود در سال، یوم کیپور و روزه بزرگ رسید.

این آیین‌های مهم مذهبی یهودیان از شامگاه ۲۵ مهر نیز با عید هشت روزه «سوکوت» که جشن سایبان‌ها و سرانجام عید «نزول تورات» است، ادامه خواهد یافت.

«عید نزول تورات» (سیمخا توراه) جشنی بود که گروه افراطی حماس اکتبر پارسال از رهگذر آن، حمله غافلگیرانه خود را به خاک اسرائیل عملی کرد و کلید جنگ غزه را زد که هنوز نیز ادامه دارد. (جشن‌ها و آیین‌های مذهبی یهودی طبق تقویم عبری انجام می‌شود نه میلادی).

دو مقام اسرائیلی به روزنامه شماره ۲۲ مهر «معاریو» چاپ تل‌آویو گفته‌اند که پاسخ ندادن اسرائیل به ایران به گفتگویی ارتباط دارد که روز ۱۹ مهر بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، کامالا هریس، با نخست‌وزیر اسرائیل انجام شد؛ مکالمه‌ای که بنیامین نتانیاهو علناً خواهان انجام آن برای هماهنگی با کاخ سفید در مورد اقدام اسرائیل در قبال ایران شده و سفر وزیر دفاع خود به واشینگتن را نیز تا انجام این گفتگو به تعویق انداخت.

به گفته این دو مقام اسرائیلی، احتمالا میان موعد واکنش اسرائیل و موعد انتخابات آمریکا که حدود سه هفته دیگر است، ارتباط وجود دارد.

این دو مقام افزودند برنامه اسرائیل در قبال ایران تغییری نکرده بلکه «هماهنگی و راهبرد درست برای اسرائیل» تعیین‎‌کننده است.

معاریو همچنین به نقل از ناتان اِشِل، سیاستمدار و روزنامه‎‌نگار نزدیک به بنیامین نتانیاهو و سردبیر پیشین روزنامه اسرائیل‌هیوم، نوشت: «همان‌گونه که برای اقدام در لبنان تا مرحله معینی صبر کردیم و مشغول رسیدگی به جنوب (غزه) بودیم، ما اکنون نیز در مرحله تأمل هستیم و فعلا باید مراقب شمال (برخورد با گروه حزب‌الله در لبنان) باشیم. در عملیات در شمال هم به همان مرحله خواهیم رسید که آن را تمام کرده و به ایران رسیدگی خواهیم کرد».

آقای اشل که پیشتر رئیس دفتر نخست‎‌وزیر نیز بوده، افزود: «ایران فرار نمی‌کند. بر اساس آموزه پدران خود صبوریم».

به نوشته بن کاسپیت، روزنامه‌نگار معاریو و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ناتان اشل آخر هفته در پیامی برای همکاران خود نوشت: «ایران در برابر ما عاجز است و خود به این امر واقف. ما توان خود را ثابت کرده‌ و به آن‌ها نشان دادیم که از پس ما برنخواهند آمد... پیام ما بسیار مهم‌تر از رد و بدل کردن ضربات است...فعلا به مأموریت‌های مهم دیگر خود در قبال غزه و لبنان مشغولیم».

یک روز پس از گفتگوی سه جانبه نتانیاهو-بایدن- هریس، واشینگتن روز ۲۰ مهر تحریم‌های بیشتری را علیه صنعت نفت و پتروشیمی ایران اعلام و تأکید کرد که افزایش تحریم‌ها به‌دلیل حمله موشکی ایران به اسرائیل بوده است.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل در روزهای گذشته بر لزوم حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق، ضمن پافشاری بر لزوم هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران، ضربه به رهبری نظام جمهوری اسلامی را نیز یک گزینه که باید روی میز باشد، عنوان کرده بود.

شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل روز ۲۲ مهر در سایت خود نوشت: انتظار جهان برای واکنش نظامی اسرائیل به ایران به دو هفته کشیده و بسیاری می‌پرسند که آیا اسرائیل لحظه مناسب برای حمله را از دست داده است؟

این شبکه به نقل از سرتیپ ذخیره عامیت یاگور، یک فرمانده ارشد پیشین نیروی دریایی اسرائیل، نوشت سپری شدن زمان بیشتر برای اسرائیل که دادن پاسخی غیرمتناسب مورد نظر آن بود، زیان‌بار است.

او ابراز «نگرانی» کرده که عدم حمله کاری، منجر به انجام حملات بعدی از سوی ایران خواهد کرد.

رسانه‌های عمده جهان در دو هفته اخیر گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد نحوه واکنش اسرائیل منتشر کرده و با کارشناسان بسیاری گفت‌وگو کردند؛ از جمله، احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای، سایت‌های موشکی، زیربناهای نفت و یا عملیات کوماندویی علیه مهره‌های جمهوری اسلامی ایران که دخیل در تصمیم حمله موشکی به اسرائیل بودند.

شبکه «ان‌بی‌سی» روز ۲۱ مهر نوشت فهرست اهداف اسرائیلی که برای عملیات درنظر گرفته شده بود، محدود شده است. اسرائیل به این گزارش واکنش نشان نداد.

آمریکا نیز روز ۲۲ مهر رسماً اعلام کرد یک فروند سامانه دفاع هوایی ارتفاع بلند از مدل «تاد» را با یک‌صد نیروی نظامی آن برای کمک به دفاع هوایی اسرائیل راهی این کشور می‌کند.

نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی دایرکت پولس اسرائیل که روز ۲۳ مهر منتشر شد، حاکی است که ۳۴ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند بنیامین نتانیاهو زیر فشار سنگین بین‌المللی و به‌ویژه فشار وارده از سوی دولت جو بایدن هنوز دستور پاسخ به ایران را صادر نکرده است. ۵۰ درصد معتقدند که دلیل این تعویق سنجش‌های عملیاتی است و ۱۶ درصد آن را ناشی از دلایل دیگر می‌دانند.

۵۴ درصد از افکار عمومی اسرائیل معتقد است که تنها هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران پاسخی درخور به حمله موشکی ایران خواهد بود. ۲۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، حمله به مقرهای حکومتی ایران را ترجیح می‌دهند و ۱۳ درصد ضربه به تأسیسات نفتی ایران را برای قطع درآمد تهران ضروری می‌بینند.

رهبران جمهوری اسلامی و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در روزهای گذشته تأکید کرده‌اند که هر حمله اسرائیل را «یقینا» با ضرباتی مؤثرتر پاسخ خواهند داد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

برخلاف ادعای کاربر چپول “پیر خرفت ناایرانی” و سایبری های مقیم این سایت، ما حامیان شاهزاده هیچ تمایل و آرزویی برای بمباران میهن به دست اسرائیل نداریم. اما امیدواریم که اسرائیل با بمباران و تضعیف مراکز نظامی پاسداران و بسیج باعث شوند که ارتشیان غیور دست در دست ملت این حکومت نا ایرانی را ساقط کنند.
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
۳۵
سرباز رهبر - لندن، انگلستان

چون خ...نمیکنه خود رژیم صهیونیست و مزدوران بی جیره مواجبش که شما پناهندگان مفتخور باشین علیرغم همه قد قد هاتون و ضعیف کشیتون به قدرت مخرب ایران پی بردین دمت گرم امام خمینی و خامنه ای که ایران نوکر و درپیتی رو به ابر قدرت جدید جهان تبدیل کردین یه ملت عاشق شماست
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

بنظرم تا به حال مزه زرشک رو نچشیدی!
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

در اینکه در رویارویی با باجناق و علم بشکه بازی ابر قدرت جهان هستید هیچ شکی نیست.
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

به این دلیل که اسرائیل برعکس این نادانهای اسلامیست عجولانه و احساسی و هیئتی کار نمیکنه.الان اولویتش ناتوان سازی و خنثی کردن حزب الله هست که عالی هم عمل کرده ،اگر دقت کنید وقتی هم مشغول متلاشی کردن حماس بود با وجود موشک پرانی ها و تحریکات نصر الله و حزب الله هیچ کار خاصی به حزب الله نداشت،اما در دو هفته برق آسا چنان بالایی سر این گروه تا دندان مسلح قدرتمند آورد که تمام فرماندهانش را کشت و خود نصرالله را هم هلاک کرد و چند هزار نیرویش را همکه با پیجر و بیسیم معلول و کور و عقیم کرد.نوبت جمهوری شیطانی هم خواهد رسید.کمی صبر.
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان

چون نوبتیه ابله.اول حماس،بعد حزب الله و بعد هم رهبر مفعولت و فرمانده های جنایتکار ایرانی کش سپاه.ما فقط منتظریم ببینیم سید علی چلاق کی به سرنوشت رئیسی و عبداللاهیان و هنیه و حسن خرس الله دچار میشه.
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان

برای اینکه انریکا مجوز صادر نکرده یک بمب تو خلیج فارس منفجر بشه باید گازوئیل بزنیم ۳ پوند اینجا کلیک خود اسرائیل هم مثل خر گیر کرده فعلا تو غزه، مجهز ترین ارتش دنیا نزدیک یک سال هست هنوز چهار تا حماسی کلاشینکف به دست را نتوانسه از پا در بیاره و اسیران را آزاد کنه بعد با ایران در بیافته خخخخ . همین دیروز پهپاد کاغذی سالن غذاخوری را فرستاد هوا با حدود ۸۰ مجروح و تعدادی که به هلاکت رسیدند ۱😃
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.