چرا اسرائیل هنوز به حمله جمهوری اسلامی عکس‌العملی نشان نداده است؟

یورونیوز: اسرائیل با وجود گذشت ۱۰ روز از حمله موشکی ایران به این کشور هنوز به این حمله واکنش نشان نداده است.

این در حالی است که بسیاری از ایرانیان طی شب‌های گذشته در انتظار واکنش نظامی اسرائیل بودند. در همین راستا اکثر پروازهای خارجی از مبداء ایران و به مقصد این کشور لغو شده‌اند. بررسی پروازها در منطقه نیز نشان می‌دهد که اکثر هواپیماها از زمان حمله موشکی به اسرائیل دیگر از آسمان ایران عبور نمی‌کنند.


کابینه اسرائیل پنجشنبه شب در حالی تشکیل جلسه داد که بنا به گزارش‌ها موضوع واکنش به حمله ایران از جمله مسائل مورد بحث در این جلسه بود. اعضای کابینه اسرائیل قرار بود در این جلسه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور اختیار تصمیم‌گیری در مورد زمان حمله به ایران بدهند.

با این حال کانال ۱۳ اسرائیل روز جمعه گزارش داد که اعضای کابینه امنیتی اسرائیل در جلسه پنجشنبه شب خود در مورد واکنش نظامی به ایران رای‌گیری نکردند.

منابع اسرائیلی گزارش می‌دهند که هرچند این جلسه چند ساعت طول کشید اما تصمیم نهایی در مورد واکنش به ایران اتخاذ نشد. به گفته منابع اسرائیلی برخی از مقام‌های این کشور در نظر دارند تا حد امکان واکنش نظامی به ایران را به تاخیر بیاندازند تا زمینه «عامل غافلگیری» برای حمله به ایران فراهم شود.

هرچند این روزها به همه گزارش‌های منتشرشده به نقل از مقام‌ها و منابع ایرانی و اسرائیلی به دلیل احتمال تلاش برای ایجاد جنگ روانی باید دیدی محتاطانه داشت اما واقعیت این است که اغلب صاحبنظران و تحلیلگران انتظار داشتند تا پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران تاکنون اتفاق افتاده باشد.

اما دلیل تعلل اسرائیل در واکنش به حمله موشکی ایران چه می‌تواند باشد؟
«جنگ روانی» و گرفتن ابتکار عمل از تهران
یکی از دستاوردهای اسرائیل در جریان تعلل در واکنش به حمله موشکی ایران ایجاد نوعی «جنگ روانی» است. نیروهای نظامی ایران از ۱۰ روز پیش تاکنون در حالت آماده‌باش قرار دارند و زندگی عادی در داخل کشور تا حد زیادی تحت‌الشعاع انتظار برای حمله از خارج قرار گرفته است.

لغو پروازها، نوسان قیمت ارز در بازار، اسکورت هواپیمای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران با جنگنده‌های ارتش و حضور علی خامنه‌ای، رهبر ایران در نماز جمعه تهران همگی نشانه‌هایی از وضعیت فوق‌العاده‌ ایجادشده است. اسرائیل احتمالا در شرایط فعلی تداوم این وضعیت در ایران را پیش از عملیات خود مناسب ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر ایران از آنجاکه در انتظار واکنش نظامی اسرائیل به سر می‌برد فعلا به نوعی در لاک دفاعی فرو رفته و امکان اقدام جسورانه جدید و ابتکار عمل از آن سلب شده است. به قول معروف اکنون توپ در زمین اسرائیل است و ایران چاره‌ای جز انتظار کشیدن ندارد.
تلاش برای «غافلگیری»
از سخنان بسیاری از مقام‌های اسرائیل اینگونه می‌توان برداشت کرد که این کشور «عامل غافلگیری» را در واکنش به حمله موشکی ایران به طور خاص مدنظر دارد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که واکنش کشورش به حمله موشکی ایران «مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده» خواهد بود.

مقام‌های اسرائیلی احتمالا از موفقیت عملیات انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله لبنان و حذف کادر رهبری حزب‌الله به این نتیجه رسیده‌اند که عملیات‌شان در برابر ایران نیز باید نامتعارف و خارج از چهارچوب‌های قابل پیش‌بینی‌ باشد.

از سوی دیگر تاکید زیاد اسرائیل بر «غافلگیری» را می‌توان بخشی دیگر از عملیات «جنگ روانی» علیه تهران دانست. مقام‌های ایران هم چند هفته پیش شاهد انفجار پیجرها در لبنان بوده‌‌اند و هم ترور پیاپی رهبران حزب‌الله در این کشور را نظاره کرده‌اند. تعلل اسرائیل در واکنش به حمله موشکی ایران احتمالا مقام‌های ایران را از تکرار سناریویی مشابه یا یک سناریوی غافلگیرانه دیگر نگران خواهد کرد.

از سوی دیگر سران جمهوری اسلامی پس از تجربه کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و دیگر ترورها و اقدامات خرابکارانه اسرائیل در داخل ایران به این امر آگاه هستند که نفوذ اسرائیل در ساختار نظام و داخل کشور قابل انکار نیست.

اسرائیل پیش از این با ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع ایران در داخل کشور و انفجار در مراکز هسته‌ای و نظامی ایران دامنه نفوذ خود در داخل ساختار حکومت را نشان داده است.

گزارش‌های منتشرشده در مورد لو رفتن موقعیت حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله توسط یک «عامل ایرانی» نیز می‌تواند بیش از پیش زمینه نگرانی مقام‌های ایران را فراهم کند. این در حالی است که گزارش‌هایی در مورد بازجویی از اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس سپاه که مدتی است در انظار عمومی دیده نشده هم منتشر شده است.
انتخاب «زمان و مکان» حمله به ایران با توجه به اعیاد یهودیان
در این میان نقش رویدادهای مذهبی یهودیان در تاخیر در واکنش نظامی اسرائیل به حمله ایران را هم باید درنظر داشت. یهودیان روزهای جمعه و شنبه (۱۱ و ۱۲ اکتبر/۲۰ و ۲۱ مهر) یوم کیپور را جشن می‌گیرند. می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که مقام‌های اسرائیلی از آنجا که بیم حمله مجدد ایران پس از واکنش نظامی اسرائیل می‌رود ترجیج می‌دهند ساکنان کشورشان در جریان رویدادهای مهم مذهبی مجبور به فرار به پناهگاه‌ها نشوند.

مردم اسرائیل هفته گذشته تنها دو روز پس از حمله موشکی ایران نیز سال جدید یهودی، معروف به «روش هشانا» را جشن گرفته بودند.
اعیاد یهودیانانتخاب «زمان و مکان» حمله به ایران زمانی برای اسرائیل پیچیده‌تر می‌شود که درگیری این کشور در جنگ با حزب‌الله لبنان، گروه حماس در نوار غزه و حوثی‌های یمن را نیز در نظر بگیریم. اسرائیل علاوه بر این هر از چند گاه حملاتی هوایی در خاک سوریه انجام می‌‌دهد و از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق نیز مورد حمله قرار می‌گیرد.

به این ترتیب چندان عجیب نخواهد بود که اسرائیل بخواهد زمانی را برای واکنش به ایران انتخاب کند که شرایط در دیگر جبهه‌های نبرد را به سود خود ارزیابی می‌کند.

از سوی دیگر اسرائیل در صورت حمله موشکی مجدد ایران برای دفاع از خود به حمایت آمریکا و متحدان این کشور نیاز خواهد داشت. پایگاه «اکسیوس» گزارش داده است که مواضع جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان مکالمه تلفنی روز چهارشنبه به یکدیگر نزدیک‌تر شده است هرچند هنوز دو طرف در مورد ماهیت و دامنه واکنش نظامی اسرائیل به حمله موشکی ایران اختلاف نظر دارند.

این در حالی است که بنا به گزارش‌ها شماری از شرکای آمریکا در منطقه به واشنگتن اطلاع داده‌اند که به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه استفاده از حریم هوایی خود را نخواهند داد و نیروهای آمریکایی نیز نمی‌توانند از خاک آنها برای انجام عملیات تهاجمی استفاده کنند. پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر هشدار تهران به برخی کشورهای منطقه برای جلوگیری از استفاده از حریم‌ هوایی‌شان برای حمله به ایران منتشر شده بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
تصور من بر اینست که بعد از غزه تمرکز اسرائیل بر اخته کردن حزب الله لبنان است. بعلاوه حزب دموکرات اجازه ی این کار را نمیدهد تا انتخابات امریکا را ببرد
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
۴۲
paksan - ایران، ایران
چون خیلی واضح هستش که حمله اسرائیل قراره فقط یکنفر زده بشه یعنی قاآنی و رسانه ها و موساد و اسرائیل به دنبال رد او هستند. به نظر میرسه اسرائیل به کشتن او بعنوان تلافی بسنده کرده برای همین حتی روسها و انگلیسها و فرانسوی ها هم دارند دنبال قاآنی میگردن.
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
۳۷
hitman01 - استوکهلم، سوئد
خو بزنید ملا ها رو و ملا ها هم با چند هزار موشک جواب شما رو بدن بلکه خاورمیانه یکدفعه از دست هر دو غده سرطانی یعنی جمهوری اسلامی و اسراییل خلاص بشه و مردم نفس راحتی بکشن.
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
همه فکر میکنن با اف-٣٥ میزنن، ولی یک قابلیت دیگه ای هم دارن. پهپاد stealth با سقف پرواز بالا و بمب جاذبه ای. این دقیقا همونی میشه که گفتن جوری میزنیم که معلوم نشه از کجا خوردن. یکی باید به این ملاها بگه لااقل بالستیک نمیزدین که دنیا هنوز فکر کنه پخی هستین. دو تا حمله کردین نصف زراد خونه رفت! 😀😀 حتی یک سرباز اسراییلی هم کشته نشد
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +179عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم