اطلاعات جدید در مورد محاکمه سرباز بریتانیایی که به ایران پیشنهاد «همکاری ۲۵ ساله » داده بود

دانیل خلیفه که اکنون ۲۳ سال دارد، اتهام‌ها علیه خود را رد کرده استبی بی سی: دادستان مسئول رسیدگی به پرونده سرباز سابق بریتانیایی که پارسال از زندان گریخته بود، می‌گوید این شهروند بریتانیایی سال پیش به ایران پیشنهاد کرده بود به مدت «بیش از ۲۵ سال» برای آنها کار کند. این خبر یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ‌کن مک کالوم، رئیس سازمان امنیت داخلی بریتانیا، ایران را به توطئه‌های پیاپی علیه کشورش متهم کرد. وزارت خارجه ایران این اتهام را رد کرده است.

یکی از موارد جنجالی اتهام‌های امنیتی که بریتانیا با ایران مرتبط می‌داند مربوط به یک نظامی پیشین بریتانیایی است.


دانیل‌ عابد خلیفه، بیش از یک سال پیش از زندانی در جنوب غربی لندن گریخت و بعدا دستگیر شد؛ او با اتهامات «تروریستی» و همچنین تلاش برای جمع آوری اطلاعات برای یک کشور «متخاصم» روبرو شده بود که بعضی رسانه‌های بریتانیایی همان زمان نام این کشور را ایران اعلام کردند.

دادستان در محاکمه او در دادگاه گفت که دانیل خلیفه به مردی که از نام «دیوید اسمیت» استفاده می کرد، پیام می فرستاد.

بر این اساس، دیوید اسمیت در بخشی از مکاتبات خود نوشته بود: «ما می‌توانیم سال‌ها با هم کار کنیم» که دانیل خلیفه به او پاسخ داده بود: «مطمئناً، تا زمانی که به من نگویید، ارتش را ترک نمی‌کنم. ۲۵+ سال.»

به هیئت منصفه دادگاه گفته شده که دانیل خلیفه در سن ۱۶ سالگی به ارتش پیوسته بود، اما در سن ۱۷ سالگی یک شماره تماس فرد ایرانی در تلفن خود داشت.

دادستانی می‌گوید او در اوت ۲۰۲۰ به قصد سفر به ایران برای ملاقاتی به استانبول رفته بود، اما در نهایت فقط در هتلی در استانبول ماند.

او پس از آن در یک پیام صوتی به فرد موسوم به دیوید اسمیت گفته بود: «قرار بود ما در کشور شما ملاقات کنیم... ما به ترکیه رفتیم و برنامه به نوعی خراب شد، آنها درست برنامه‌ریزی نکردند.»

او در پیامی به فرد مورد تماس خود به یاد می‌آورد که یک «کریپتو(رمزارز)» گرفته است.

او نوشته است: «وقتی که گم شد، آنها دیوانه شدند.»

دیوید اسمیت در پاسخ نوشته بود: «یادم می‌آید که از تیم دیگر کریپتو را دزدیده بودی.»

دادستانی بریتانیا می‌گوید زمانی که دانیل خلیفه به بریتانیا بازگشته بود از تجهیزات مخفی ارتباطات نظامی از جمله صفحه‌های رمز عبور عکس می‌گرفت.

در اوایل سال۲۰۲۱، دانیل خلیفه به یک پایگاه نظامی در تگزاس در ایالات متحده فرستاده شد و دادستانی می‌گوید که او حتی در زمانی که در آنجا بود با یکی از رابطان ایرانی خود در تماس بوده است.

دادستانی همچنین می‌گوید که در تابستان ۲۰۲۱ میلادی این سرباز سابق بریتانیایی از برنامه اکسل (آفیس) استفاده کرده بود که در آن نام سربازانی گنجانده شده بود که تازه ترفیع گرفته بودند و بر این مبنا او از آن برای تهیه فهرستی ۱۵ نفره از اعضای نیروهای ویژه استفاده کرد.

این سرباز سابق بریتانیایی که اکنون ۲۳ سال دارد، اتهام‌ها علیه خود را رد کرده است.

از جمله اتهامات او «جمع آوری اطلاعات برای ایران، به دست آوردن اطلاعات در مورد اعضای نیروهای مسلح، ادعای دروغین بمب و فرار از زندان» بوده است.

آقای خلیفه در سال ۲۰۱۹ به ارتش بریتانیا ملحق شد و در دفتر وزارت دفاع در شهر استفورد مستقر بود، که در ژانویه پارسال پس از ادعای دروغین بمب ناپدید شد و در نهایت چند هفته بعد دستگیر شد.
افزایش موارد «توطئه ایران» در خاک بریتانیاکن مک کالوم، رئیس سازمان امنیت داخلی بریتانیا(ام‌آی-۵) می‌گوید از زمان قتل مهسا امینی در سال ۲۰۲۲، کشورش شاهد «توطئه پس از توطئه» در بریتانیا بوده است‌کن مک کالوم، رئیس سازمان امنیت داخلی بریتانیا(ام‌آی-۵) در گزارش سالانه این سازمان درباره تهدیدات امنیتی که بریتانیا با آن روبرو است به ایران اشاره کرده است.

او گفت که این سازمان از سال ۲۰۲۲ تاکنون به ۲۰ مورد توطئه با حمایت ایران پاسخ داده است، اگرچه اضافه کرد که اکثر تهدیدهای امنیتی در بریتانیا عمدتاً به اسلام‌گرایی افراطی وهمچنین آن تروریسم راست افراطی مربوط بوده است.

او در نطق عمومی قبلی به ۱۰ مورد توطئه علیه ایرانی‌های ساکن بریتانیا اشاره کرده بود که حالا این تعداد دو برابر شده است.

آقای مک کالوم گفت: «از زمان قتل مهسا امینی در سال ۲۰۲۲، ما شاهد توطئه پس از توطئه در اینجا در بریتانیا، با سرعت و مقیاس بی‌سابقه‌ای بوده‌ایم.»

او افزود در حالی که جنگ در خاورمیانه ادامه دارد، سازمان امنیت داخلی بریتانیا بیشترین توجه خود را به خطر «افزایش یا گسترش» اینگونه اقدامات ایران در بریتانیا معطوف خواهد کرد.

این اظهارات واکنش مقام‌های ایرانی را هم به دنبال داشته است.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی را در راستای سیاست «دشمن سازی مصنوعی و تحریف افکار عمومی از نقش دولت انگلیس در استمرار نسل کشی فلسطینیان و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه » توصیف کرده است.

سفارت ایران در بریتانیا هم در واژگان نسبتا مشابهی گفته است: «به نظر می‌رسد این لفاظی برای منحرف کردن افکار عمومی از همدستی دولت بریتانیا در جنگ افروزی و نسل کشی رژیم اسرائیل طراحی شده است.»

این در حالی است که پلیس لندن در فروردین ماه اعلام کرده بود از آغاز سال ۲۰۲۲ تا فروردین ماه ۱۵ نقشه برای ربودن یا کشتن افراد ساکن بریتانیا به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران خنثی شده است.

طی سال‌های اخیر سطح تهدید برای فعالان مدنی و روزنامه‌گاران در بریتانیا افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی بارها به قتل مخالفان خود در خارج از ایران و به ویژه در اروپا و از جمله در لندن متهم شده است.

سال پیش شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی بریتانیا در گزارشی اختصاصی از طرح «عوامل جمهوری اسلامی ایران برای ترور» دو نفر از مجریان شبکه خبری ایران‌اینترنشنال در لندن خبر داده بود.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +521شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +383پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +323یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +209کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +184حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +158نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند