عضو اتاق بازرگانی ایران: خودروسازان ایرانی به فروش پسته روی آورده‌اند

 خودروسازان ایرانی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات با مشکل روبه‌رو شده‌اندرادیو فردا: مهدی طبیب‌زاده، عضو اتاق بازرگانی ایران، روز یک‌شنبه ۱۵ مهر خبر داد که خودروسازان ایران به فروش پسته روی آورده‌اند.

او در این مورد به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت خودروسازانی که در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات با مشکل روبه‌رو شده‌اند برای تأمین این ارز به خرید و صادرات کالاهایی از قبیل پسته، مس، فولاد و کالاهای دیگر روی آورده‌اند تا بتوانند قطعات را وارد کنند.


مهدی طبیب‌زاده گفت که در ایران، تولیدکنندگان لوازم خانگی و واردکنندگان موبایل هم به همین کار روی آورده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی توضیح داد که «آنها مس را از بورس کالا می‌خرند و در بازارهای صادراتی عرضه می‌کنند و با پرداخت هر میزان عوارض گمرکی هم مشکلی ندارند چون هدف و تمرکز آنها از صادرات این کالاها ورود مواد اولیه تولید است و تعهدی به اصول بازارسازی و بازاریابی در بازار این کالاها به ویژه بازار پسته ایران ندارند و ممکن است حتی معاملات را با ضرردهی پیش ببرند.»

بنابر گزارش‌ها، این اقدام باعث نابه‌سامانی در بازار پسته شده و صادرکنندگان واقعی را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته آقای طبیب‌زاده، در واکنش به این وضعیت، صادرکنندگان پسته در تلاش برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با خودروسازان هستند تا خودروسازان از تجارت پسته با هدف تأمین ارز کنار بکشند و در حوزه‌های فعالیت دو گروه اختلاطی ایجاد نشود.

یک ماه پیش از این اعلام شد که تولید خودرو در ایران در پنج ماه نخست سال جاری با کاهش ۹.۵ درصدی مواجه شده است.

دبیر انجمن خودروسازان، احمد نعمت بخش، علت این کاهش را عدم تخصیص ارز کافی از سوی دولت و قطعی برق در تابستان عنوان کرده است.

نعمت‌بخش با انتقاد از دستورالعمل وزارت صمت برای تأمین ارز، آن را دارای ایراداتی دانسته و میزان ارز تخصیصی به خودروسازان را کمتر از نیاز واقعی آنها اعلام کرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که خودروسازان داخلی سال‌هاست با انحصار بازار و بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی و ارز ارزان، هنوز قادر به تولید بخش قابل توجهی از قطعات در داخل نیستند و به شدت به واردات قطعات متکی هستند.

این در حالی است که کشور همسایه، ترکیه، با صادرات خودرو قابل توجه خود، جایگاه مهمی در بازارهای جهانی به دست آورده است.

تداخل تازه ایجادشده در بازار صادرات پسته در حالی گزارش می‌شود که پسته ایرانس که از محصولات شناخته‌شده صادرات غیرنفتی کشور به شمار می‌رود، هرساله با افت شدید صادرات روبه‌رو است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۵
سرباز رهبر - لندن، انگلستان

دروغ پشت دروغ ماشین های ایران همگی از به روز ترین تکنولوژی های دنیا استفاده میکنن همگی بسیار زیبا امن و بازدهی بالا مردم ایران همگی اخرین مدل ماشین سوار نیشن اخرین مدل لباس های شیک و لاکچری میپوشن بهترین غذاها و مهمونیها برخلاف شما پناهنده های بدبخت که تو الونک های ۴۰ متری سگدونی ۱۰۰ سال پیش استخون مزدوری و خیانت سق میزنین بسوزین علاف های بدبخت در به در
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
۲۴
varied - ریزه، ترکیه
واقغیت اینکه از سر صدقه طویله اسلامی کیفیت پسته ایرانی هم پائین است واین اسم درکردن پسته ایرانی در جهان را باید مدیون محمد رضاه شاه پهلوی دانست والا امریکا سالهاست صادرات پسته دارد کیفیتش بمراتب از پسته ایرانی بهتره مصرف سالانه پسته در ترکیه از همه جای دنیا بیشتره من شخصا پسته امریکایی را ترجیج میدهم سالم هستند کرم زده نیستند اما پسته ایرانی و حتی پسته ترکیه اغلب کرم زده هستند
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
لطفاً لِوِل لگن سازان ج ا مرتبت با سپاه رو بالا نبرید !
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
۶۳
mina minavand - هانور، آلمان
آدم احمق خیلی دیدم اما تو سرآمد همه هستی.اگر ایران اینقدر خوبه چرا ایران رو ترک کردی؟یا اینکه یکی از انگل زاده های رژیم هستی که داری مفت از پول‌های دزدی پدرت و بیت المال میخوری؟ درد و بلای همه پناهنده ها بخوره توی سر خالی تو.
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.