دولت عراق تایید کرد؛ در عملیاتی به رهبری آمریکا، زن ایزدی پس از سال‌ها اسارت در غزه آزاد شد

یورونیوز: یک زن ۲۱ ساله ایزدی که یک دهه پیش توسط شبه‌نظامیان داعش در عراق ربوده شده بود، سرانجام هفته گذشته طی عملیاتی مخفیانه در غزه که با همکاری عراق، اسرائیل و ایالات متحده انجام شد، آزاد شد و روز چهارشنبه به وطن بازگشت.

رویترز به نقل از مقامات عراقی نوشت این زن که «فوزیه امین سیدو» نام دارد، اکنون به خانواده‌اش در شمال عراق پیوسته است. بنا بر اعلام مقامات عراق، فوزیه در این مدت «در اختیار یک فرد مسلح داعشی اهل نوار غزه بوده» است.


فوزیه نیز در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که پس از دزدیده شدن توسط داعش، با تعدادی دیگر از زنان و دختران ربوده شده، برای چند سال به نقاط مختلف در چند کشور قاچاق شده است.

او گفت: «ما به اردوگاه الهل (در سوریه) برده شدیم قبل از اینکه در سال ۲۰۱۹ به ادلب قاچاق شویم؛ سپس از آنجا ما را به ترکیه بردند. در سال ۲۰۲۰ در ترکیه برای من پاسپورتی فراهم کردند تا بتوانند من را با هواپیما از استانبول به غرقاده در مصر و از آنجا غزه ببرند.»

او می‌گوید که مدت یک سال را نیز در رفح در جنوب نوار غزه گذرانده؛ جایی که زندگی «غیرقابل تحمل» بوده است.

فوزیه افزود که حماس به دلیل پیشینه ایزدی‌اش، مدام او را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و درنهایت نیز بعد از یک سال او را به یک مهمانسرا منتقل کردند.

پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز بار دیگر فوزیه بطور مکرر به مکان‌های مختلف منتقل شد تا اینکه سرانجام در اول اکتبر امسال با همکاری یک سازمان غیردولتی نجات یافت.
همکاری بین‌المللی در عملیات آزادی
رویترز به نقل از سلوان سنجاری، رئیس دفتر وزیر خارجه عراق نوشت که این دختر پس از چهار ماه تلاش مشترک نیروهای عراقی، اسرائیلی و ایالات متحده آزاد شده است.

در این چهار ماه، چندین بار برای آزادی او تلاش شده بود که این تلاش‌ها به دلیل وضعیت بغرنج امنیتی غزه ناشی از درگیری‌های حماس و اسرائیل، با شکست مواجه شده بود.

به گفته یک منبع آگاه، مقامات عراقی که ماه‌ها با این زن در تماس بودند، اطلاعات او را در اختیار مقامات آمریکایی قرار دادند و مقامات آمریکایی نیز درنهایت با کمک اسرائیل برای خروج او از غزه اقدام کردند.

عراق و اسرائیل هیچگونه روابط دیپلماتیکی ندارند. به همین دلیل به گفته ارتش اسرائیل، هماهنگی‌ها برای عملیات آزادسازی او با سفارت آمریکا در بیت‌المقدس و «سایر بازیگران بین‌المللی» انجام می‌شده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد کسی که فوزیه را به اسیری گرفته بود، در جریان جنگ غزه و احتمالا با حملات اسرائیل کشته شده و به این ترتیب فوزیه توانسته به مخفیگاهی در داخل نوار غزه بگریزد.

پس از آن، ارتش اسرائیل توانسته است با اجرای «عملیاتی مخفی که بین اسرائیل، ایالات متحده و دیگر بازیگران بین‌المللی هماهنگ شده بود» فوزیه را از مسیر گذرگاه «کرم شالوم» از نوار غزه خارج کند.

به گفته ارتش، او پس از ورود به اسرائیل، از طریق گذرگاه «پل آلنبی» به اردن فرستاده شده و از آنجا نزد خانواده‌اش در عراق بازگشته است.
واکنش حماس
حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اسرائیل «روایتی دروغین و داستانی ساختگی درباره دختر ایزدی که در نوار غزه بوده» حکایت می‌کند که حقیقت ندارد.

در بیانیه حماس آمده که این زن ایزدی «با یک جوان فلسطینی» ازدواج کرده بود که در سوریه «در صفوف نیروهای مخالف» می‌جنگید و در همانجا نیز کشته شده است.

حماس مدعی شد که او سپس با برادر شوهرش ازدواج کرده و آزادانه و «به میل خود» به ترکیه، مصر و غزه سفر کرده است. در این بیانیه آمده است که پس از کشته شدن شوهر دومش، دولت فلسطین به درخواست او «یک اتاق خصوصی در یکی از تأسیسات دولتی در جنوب نوار غزه» برای او فراهم کرده است.

حماس اعلام کرد که ارتش اسرائیل او را آزاد نکرده است... بلکه این خانم «با خانواده‌اش تماس گرفته و آنها نیز به نوبه خود با دولت اردن تماس گرفتند، دولت نیز به نوبه خود با ارتش اسرائیل هماهنگ کرده تا او را از گذرگاه کرم شالوم خارج کند». حماس ادعا کرد که او «با اطلاع خانواده شوهرش و اطلاع دولت فلسطین» از این گذرگاه خارج شده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در این باره با زمفیرا دلوانی، وکیل فوزیه نیز گفتگو کرده است.

خانم دلوانی تایید کرد که که ماه‌ها روی پرونده فوزیه کار کرده تا سرانجام با کمک مقامات اسرائیلی توانستند او را از غزه نجات دهند.

او با اشاره به ایزدی‌های مفقودی گفت: «تا آخرین نفر را پیدا نکنیم و نجات ندهیم، متوقف نمی‌شویم.»
واکنش وزارت خارجه آمریکا و دولت عراق
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه تایید کرد که ایالات متحده «به تخلیه ایمن یک زن جوان ایزدی از غزه کمک کرده تا به خانواده‌اش در عراق ملحق شود».

متیو میلر روایت اسرائیل را تکرار کرد و گفت: «از آنجا که اسیرکننده او به تازگی کشته شده بود، او فرصت یافت که از غزه فرار کند.»

او افزود: «دولت عراق با ما تماس گرفت؛ زیرا دریافتند که او زنده است و فرار کرده و می‌خواهد به خانه نزد خانواده‌اش بازگردد. دولت عراق از ما خواست هر کاری می توانیم انجام دهیم تا او را از غزه بیرون بیاوریم و به خانه‌اش برسانیم. بنابراین طی چند هفته گذشته، ما با تعدادی از شرکای خود در منطقه کار کردیم تا او را از غزه خارج کنیم.»

این سخنگو نیز تایید کرد که فوزیه در ۱۱ سالگی از خانه‌اش در عراق ربوده شده و به مردی اهل غزه فروخته و سپس از عراق به نوار غزه قاچاق شده است.

خلف شنگالی، مشاور محمد شیاع سودانی نخست‌وزیر عراق در امور ایزدیان نیز اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق ماه گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، مستقیما موضوع نجات او را از مقامات آمریکایی پیگیری کرده است.

رسانه‌های فرانسوی نیز می‌نویسند که فوزیه به ازدواج اجباری یک مبارز فلسطینی داعش درآمده بوده که درنهایت او را به خانه‌اش در سرزمین‌های فلسطین تحت حاکمیت حماس برده بود.
ربوده شدن بیش از ۶ هزار ایزدی
بخش قابل توجهی از مردم اقلیت ایزدی که عمدتا ساکن شمال عراق و سوریه هستند، در جریان حملات سال ۲۰۱۴ داعش کشته یا ربوده شدند.

در جریان آن حملات، نیروهای داعش مردان و پسران بالای ۱۴ سال ایزدی را از زنان و دختران جدا کردند، مردان را کشتند و زنان را به عنوان «غنائم جنگی» ربودند.

سازمان ملل شمار کشته شدگان این اقلیت در جریان حملات داعش را دست‌کم ۵ هزار نفر اعلام و این اقدام داعش را «نسل کشی» اعلام کرده است.

به نوشته رویترز، بیش از ۶ هزار ایزدی نیز در آن سال توسط شبه‌نظامیان داعش از منطقه سنجار عراق به اسیری گرفته شدند که بسیاری از آنها به بردگی جنسی فروخته شدند یا به عنوان کودک‌سرباز آموزش دیدند و به آن سوی مرزها از جمله ترکیه و سوریه منتقل شدند.

به گفته مقامات عراقی، طی سال‌ها بیش از ۳۵۰۰ نفر از ربوده شدگان نجات یافتند یا آزاد شده‌اند و حدود ۲۶۰۰ نفر هنوز مفقود هستند.

بیم آن می‌رود که بسیاری از آنها مرده باشند، اما فعالان ایزدی می‌گویند که معتقدند صدها نفر هنوز زنده هستند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.