«کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مناقشه میان ایران و اسرائیل اعلام بی‌طرفی کردند»

 نشست دوحهصدای آمریکا: خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۲ مهر در گزارشی به نقل از «دو منبع»، از بی‌طرفی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در مناقشه میان جمهوری اسلامی و اسرائیل خبر داد.

این خبرگزاری رویترز نوشت: این کشورها در نشست‌های روزهای اخیر در دوحه، پایتخت قطر، تصمیم گرفتند در مناقشه میان جمهوری اسلامی و اسرائیل بی‌طرف بمانند و دلیل آن نیز «جلوگیری از گسترش تنش در منطقه و نگرانی از پیامدهای آن بر تأسیسات نفتی» بوده است.


یکی از منابع به رویترز گفت: «کاهش فوری تنش» در راس دستور کار تمامی گفتگوهای دوحه بوده است.

بر اساس این گزارش، طی ماه های گذشته و همزمان با شعله ور شدن آتش تنش در منطقه، شورای همکاری خلیج فارس متشکل از امارات، بحرین، عربستان سعودی، عمان، قطر و کویت از خواهان «کاهش تنش» از سوی جمهوری اسلامی شدند.

جمهوری اسلامی روز سه شنبه دهم مهر بزرگترین حمله خود را به اسرائیل با پرتاب حدود ۱۸۰ موشک انجام داد و دلیل آن را گرفتن انتقام ترور اسماعیل هنیه و حسن نصرالله، رهبران ارشد حماس و حزب الله توسط اسرائیل و عملیات آن در غزه و لبنان خواند.

اسرائیل تاکنون مسئولیت کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران را بر عهده نگرفته است.

وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» روز چهارشنبه ۱۱ مهر به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل می‌تواند تأسیسات تولید نفت در داخل ایران را به عنوان تلافی مورد هدف قرار دهد.

ایران تهدیدی به حمله به تاسیسات نفتی خلیج فارس نکرده، اما هشدار داده است که اگر به توثیف این حکومت، «حامیان اسرائیل» به طور مستقیم مداخله کنند، منافع آنها در منطقه مورد هدف قرار خواهد گرفت.

به نوشته رویترز، اگر چه عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ نفت در منطقه در سال های اخیر تلاش کرده است ارتباطات سیاسی نزدیکی با جمهوری اسلامی داشته باشد اما روابط میان این دو کشور همچنان با موانعی همراه است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۲
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
آخ که با این عباهای حریر تن نمای مل ملشون چه دلی از هم میبرن، دیگه همه فهمیدن که دارن خر داغ میکنن و بوش تا اونور خلیج همیشه فارس هم رسیده، این بدبختها هم که بزرگترین دغدغه هاشون انتخاب کدوم اف رود یا کدوم کلفت فیلیپینی هست تا اسم جنگ اومد، زدن بغل طبق دستور ارباباشون. ما برای ایران همیشه آماده هستیم اما برای جمهوری باجناق بازان و عمله عکره آنها تره هم خورد نمی‌کنیم خودشون برن با اسرائیل بجنگن ما با کشور دوست و هم پیمانمان اسرائیل هیچ دشمنی نداریم. بچه های فلاح قلعه حسن خان جوادیه مولوی وووو راحت بشینین سرجاتون تا موقع مقتضی. یادتون باشه چه طوری بچه محلاتو نو با تک تیراندازا میزدن؟ فعلا همه چیز غلاف حالا حالاها کار داریم ذخیره نیرو و انرژی.
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
معنای این بی طرفی اینست که کشورهای در حال پیشرفت و مردمان متمدن عرب در کنار مدرنیته قرار گرفته و با خفاشان ادمخوار و جنایتکار مجهز به باورهای 1400 سال قبل همکاری نمی کنند
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
۵۴
به امید فردایی بهتر - تهران، ایران
همین عربهای پا پتی که همیشه این صفت ماندگاره براشون در زمان شاه فقید تا زانو خم‌میشدند و دستان مبارک شاه فقیدمان را بوس میکردند، حالا اعلام‌بی طرفی میکنند، کو تا حالا حالاها مردم ما بفهمند که دین اسلام برای خمین پا پتی ها آمده بود، ماددینمان زرتشت بوده و هست و خواهد بود.
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
۴۲
paksan - ایران، ایران
بی طرفی نباید قابل قبول باشه. اگر پالایشگاهها و نیروگاهها و مراکزی که مال مردم و در خدمت مردم ایران هستند زده بشوند باید ایران هم در اسرائیل و هم تامین کننده گان نفت و گاز و بنزین اسرائیل را بزنه. باکو و بحرین و امارات حتی قطر باید بدانند بی طرف نبودند و نیستند. به نظر من باکو مهمترین تامین کننده نفت اسرائیل هستش اگر قراره مردم ایران بدون نفت و گاز و بنزین باشند باید تمام مسیرها و پالایشگاههای باکو که در خدمت ماشین جنگی اسرائیل هستند زده بشوند. بدون نفت باکو قطعا پالایشگاهای اسرائیل بلا استفاده می شوند.
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.