مرگ ۲۶ تن بر اثر مصرف نوشیدنی الکلی غیراستاندارد؛ رد پای «قتل حکومتی»؟

 مرگ بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبیصدای آمریکا: نوشیدن مشروبات الکلی غیراستاندارد در ایران، بار دیگر ۲۶ تن از شهروندان را به کام مرگ کشاند؛ یک روزنامه‌نگار بر «رد پای قتل حکومتی» در جان باختن آنها تأکید کرد و به صدای آمریکا گفت که جمهوری اسلامی سال‌ها است که جان شهروندان ایران را «در جنایت‌های مختلف» می‌گیرد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها از ایران، در چهار روز گذشته و پس از حذف حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل که شادمانی شمار قابل توجهی از ایرانیان را به دنبال داشت، ۲۶ تن از شهروندان با نوشیدن مشروبات الکلی غیراستاندارد و تقلبی جان خود را از دست دادند.


بر اساس گزارش خبرگزاری‌های حکومتی، چهار تن در همدان، ۹ تن در گیلان، و ۱۳ تن دیگر نیز در استان مازندران جان باخته‌اند و دو شهروند نیز در بیمارستان‌های استان گیلان در بخش آی‌سی‌یو بستری هستند.

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران به خبرگزاری مهر گفته که شش تن در آمل و هفت تن نیز در چالوس «بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان باختند»؛ به گفته او، دو تن از قربانیان زن و ۱۱ تن مرد هستند.

همچنین، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تأیید جان باختن ۹ شهروند در این استان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی غیراستاندارد، روز چهارشنبه ۱۱ مهر به ایسنا گفته که «تاکنون ۳۲ بیمار با علائم سرگیجه، بی‌قراری، و تاری دید» تنها به «مرکز آموزشی درمانی رازی رشت مراجعه کرده‌اند.»

هدیه کیمیایی، روزنامه‌نگار اجتماعی، درباره این گزارش‌ها به صدای آمریکا گفت که کشته شدن شهروندان ایران پیش از این بارها سابقه داشته و تنها «در سال ۹۸ در طول سه ماه ۸۹۶ نفر با مشروبات الکلی تقلبی کشته شدند.»

خانم کیمیایی اضافه کرد، «جمهوری‌اسلامی همان حکومتی است که شهروندان ایران را مستقیم و غیرمستقیم می‌کشد» در حالی که «بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر، حفظ جان شهروندان بر عهده حکومت است»، اما «سال‌ها است که جمهوری اسلامی جان شهروندان ایرانی را در جنایت‌های مختلف می‌گیرد.»

او همچنین با اشاره به گزارش‌های شهروندان درباره موشک‌پرانی سپاه پاسداران به سمت اسرائیل، با تأکید بر به خطر انداختن جان شهروندان ایران از سوی حکومت، گفت: «سه‌شنبه شب وقتی جمهوری اسلامی اقدام به شلیک موشک‌ها از خاک ایران به سمت اسرائیل کرد، یک شهروند ایرانی در داخل هواپیمای مسافربری ویدئویی را منتشر کرد که در آن موشک‌های در حال شلیک از پنجره هواپیما دیده می‌شد. موشک‌هایی که هر لحظه ممکن بود به هواپیما برخورد کند و جان مسافران را بگیرد.»

هدیه کیمیایی اضافه کرد: «در تمام دنیا در وضعیت جنگی، پروازها را تعطیل می‌کنند، اما در جمهوری اسلامی چون جان شهروندان برایش ارزشی ندارد، پروازها را تعطیل نکردند و بمب‌ها را به آسمان فرستادند.»

او با اشاره به موارد مشابه پیشین یادآوری کرد، «جمهوری‌اسلامی در دی ۹۸ بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، به طور عمدی با موشک به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد و جان ۱۷۶ انسان که تعداد قابل توجهی از آنها کودک بودند را گرفت» و در واقع این حکومت «هیچ ترس و نگرانی‌ای از کشته شدن مردم ایران ندارد.»

این روزنامه‌نگار با اشاره به دخالت مقامات جمهوری اسلامی در سبک زندگی مردم و اعمال فشار بر آنها و به خطر انداختن جانشان، تأکید کرد: «بارها در جنایت‌‌هایی که جمهوری اسلامی آنها را حادثه و خطای انسانی می‌نامد، رد پای قتل حکومتی دیده می‌شود.»

همچنین، سروش لشکری، خواننده معترض که با نام هنری «هیچکس» شناخته می‌شود، در واکنش به گزارش‌ها درباره جان باختن شهروندان ایران به دلیل استفاده از نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد، تأکید کرد: «دشمن شماره یک ایران و ایرانی جمهوری اسلامی است.»

«هیچکس» با تأکید بر این که «جمهوری اسلامی هر روز به اشکال مختلف در حال قتل عام و تجاوز به ملت ایران است»، افزود: «از ۵۷ که ایران تحت اشغال تروریست‌ها درآمد، ما داریم در جنگ زندگی می‌کنیم، نه در سایه جنگ.»
پیش از این ویدئوهایی از شادنوشی ایرانیان در پی حذف حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود. تلاش برای تحمیل سیاست‌های جمهوری اسلامی بر زندگی فردی شهروندان و دخالت در سبک زندگی آنان، مانند حجاب اجباری که با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» انجام می‌شود، بارها در ایران قربانی گرفته است.

پس از استقرار جمهوری اسلامی در سال ۵۷، تولید، تهیه، توزیع و مصرف مشروبات الکلی در ایران «غیرقانونی» است و مجازات‌های مختلفی از جمله اعدام دارد.

بر همین اساس تهیه و توزیع بدون نظارت مشروب با استفاده از الکل صنعتی، بارها موجب مرگ و آسیب‌های جسمی جبران‌ناپذیر شهروندان شده است.

بر اساس گزارش‌های پیشین، در اردیبهشت سال جاری در پی مسمومیت چند پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد در یک مهمانی در شیراز موجب جان باختن یکی از آنها، به کما رفتن چند تن، و عارضه کلیوی برخی دیگر شد.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی که در سال ۲۰۱۸ میلادی منتشر شد، ایران از لحاظ مصرف الکل در جهان، رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

با ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران، تولید و توزیع نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد رواج دارد و بارها جان شهروندان را به خطر انداخته است. از جمله درتابستان سال ۱۴۰۲ به دنبال حمله نیروی انتظامی به یک مهمانی در مشهد، جوانی که قصد داشت از دست مأموران فرار کند از طبقه ششم ساختمان سقوط کرد و کشته شد. همچنین، خرداد سال گذشته، شماری از شهروندان در استان‌های البرز و هرمزگان با مصرف الکل تقلبی جان باختند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.