رویترز: علی خامنه‌ای از حسن نصرالله خواسته بود تا برای حفظ جانش به ایران بیاید

یورونیوز: خبرگزاری رویترز در گزارش اختصاصی به نقل از سه منبع در تهران نوشت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله به وی هشدار داده و از او خواسته بود که برای حفظ جانش به ایران بیاید.

این خبرگزاری می‌نویسد که کشته شدن نصرالله باعث شده مقامات تهران از «نفوذ عمیق اسرائیل در میان رهبران رده‌بالای ایران به شدت بیمناک شوند».


در این گزارش آمده است که علی خامنه‌ای پس از انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله، با اعزام نماینده‌ای به حسن نصرالله پیغام داده که به ایران بیاید.

به ادعای رویترز، نماینده خامنه‌ای برای ارسال این پیام، عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران بود که خود او نیز در حمله اسرائیل کشته شد.

این خبرگزاری به نقل از منبع خود می‌افزاید که رهبر جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه به یک مکان امن انتقال داده شده و خود او مستقیما دستور حمله موشکی ایران به اسرائیل را صادر کرده است.

به نوشته رویترز، وزارت خارجه ایران همچنین دفتر بنیامین نتانیاهو که بر سازمان اطلاعات خارجی موساد نظارت دارد، به درخواستهای این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخی ندادند.

ترور حسن نصرالله پس از دو هفته حملات دقیق اسرائیل به مواضع این گروه انجام شد که در جریان آن سایت‌های تسلیحاتی حزب‌الله را ویران کرد و نیمی از شورای رهبری حزب‌الله همچنین فرماندهی ارشد نظامی آن را از بین برد.

گفتگوی رویترز با منابع اطلاعاتی مختلف در این باره، حاکی از آن بود که پس از این حملات، در ایران هم ترس قابل‌توجهی درباره امنیت خامنه‌ای وجود داشته و هم ترس درباره از بین رفتن اعتماد در ساختار قدرت در حکومت ایران و در درون حزب‌الله از یکسو و ارتباط میان این دو تشکیلات از سوی دیگر. وضعیتی که به گفته این منابع، می‌تواند عملکرد مؤثر ائتلاف «محور مقاومت» ایران متشکل از گروه‌های مسلح ضداسرائیلی را پیچیده کند.

چهار منبع لبنانی نیز گفتند که این بی‌اعتمادی‌ها، انتخاب رهبر جدید برای حزب‌الله را سخت کرده است زیرا بیم آن می‌رود که با نفوذ جاسوسان اسرائیل، جان او نیز در خطر باشد.

مگنوس رانستورپ، کارشناس حزب‌الله در دانشگاه دفاع سوئد، درباره آسیب عمیقی که به حزب‌الله وارد شده و به گفته او ظرفیت ایران برای حمله به مرزهای اسرائیل را کاهش داده، می‌گوید: «در پی این حوادث، ایران بزرگترین سرمایه‌گذاری خود را در دهه‌های گذشته از دست داد.»

او افزود: «آنها نه‌تنها نصرالله بلکه نیلفروشان را کشتند که مشاور نظامی مورد اعتماد خامنه‌ای بود. این موضوع حکومت ایران را عمیقا در شوک فرو برد و نفوذ عمیق اطلاعاتی در ساختار قدرت ایران را نشان داد.»

به باور رانستورپ، از دست رفتن قدرت رهبری و نظامی حزب‌الله ممکن است ایران را به سمت حملاتی علیه سفارتخانه‌ها و پرسنل اسرائیل در خارج از کشور سوق دهد که پیش‌تر نیز قبل از تشکیل نیروهای نیابتی‌اش به آن اقدام می‌کرد.

یک مقام ارشد ایران نیز به رویترز گفت که مرگ نصرالله، مقامات ایرانی را بر آن داشته تا بطور کامل درباره نفوذهای احتمالی در صفوف خود، از سپاه پاسداران قدرتمند گرفته تا مقامات ارشد امنیتی، تحقیق کنند. آنها در هیمن راستا بویژه بر کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند یا اقوامشان در خارج از ایران زندگی می‌کنند، تمرکز خواهند کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۴
hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
شاعر میگه: گند زده شد چیلیک چیلیک رو عمق استراتژیک. یه جی پی اس گذاشته تو خشتک عباس اقا فرستادش پیش حسن. به نتانیاهو هم گفته عباس رو بزن توش جایزه هم داره
‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
خوب چه فرقی میکرد ؟ مگر اسمال عنیه کجا ب.. رفت !؟ اینطور که بوش میاد ، قراره روز جمعه هم که خودت ریق رحمتو سر بکشی !!
‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
۳۰
GORG AMERICAN - واشنگتن دی سی، ایالات متحده امریکا
بسه تو اون لونه ی عنکبوت از هنیه مهمون نوازی کردی.خودش مرتیکه ۲۰۰ متر زیر زمین قائم شده و مهمون دعوت میکنه
‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
چه جایی هم‌ گفته بوده بیاد 😂 پاتوق جولان دادن ماموران ایرانی موساد! مثلا اون هنیه که اومد جقدر امنیاش دوام آورد و یا خود سید علی مفعول که حتی موقع صدور دستور حمله تو بک پناهگاه سری تو یک نقطه دور افتاده مخفی شده بود و به سردارهای ارشد سپاهش هم دیگه اطمینان نداره!
‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
۶۴
zavareh - رودسر، ایران
نه که تونسته بود جلو به هلاکت رسیدن هنیه را بگیره
‌چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.