بهبود محبوبیت نتانیاهو در نظرسنجی‌ها پس از حملات اسرائیل به حزب‌الله لبنان

حزب سیاسی نتانیاهو پس از یک رشته عملیات موفقیت‌‌آمیز نظامی علیه حزب‌الله، حمایت رای‌دهندگان اسرائیلی را جلب کرده استبی بی سی: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد محبوبیت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که پس از حملات حماس در هفتم اکتبر سال گذشته کاهش یافته بود، به دنبال موفقیت‌های نظامی علیه حزب‌الله لبنان، بار دیگر افزایش پیدا کرده است.

تصویری که به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی هم‌رسان شده، نخست‌وزیر اسرائیل را در نیویورک نشان می‌دهد که دستور بزرگترین اقدام در این مجموعه عملیات، یعنی ترور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، را صادر می‌کند.


یک نظرسنجی که به سفارش کانال ۱۲ اسرائیل انجام شده و نتایج آن یکشنبه شب منتشر شد، نشان می‌دهد که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، در صورت برگزاری انتخابات عمومی، کرسی‌های بیشتری نسبت به احزاب دیگر به دست خواهد آورد.

اما این نظرسنجی پیروزی ائتلاف احزاب سیاسی به رهبری او را پیش‌بینی نکرده، بلکه نشان می‌دهد احزاب مخالف دولت با کسب کرسی‌های بیشتر امکان تشکیل یک ائتلاف را خواهند داشت.

در این میان اتفاقی که به نفع نتانیاهو تمام شد، این بود که گیدئون سعر، رقیب سیاسی سابق او، روز یکشنبه به دولت ائتلافی پیوست، تغییری که می‌تواند موقعیت نخست‌وزیر اسرائیل را تقویت کند.

نتانیاهو گفت: «ما در کنار یکدیگر کار خواهیم کرد و من قصد دارم در محافلی که بر اداره جنگ تاثیر می‌گذارند، از کمک او استفاده کنم.»

سعر به عنوان وزیر مشاور خدمت خواهد کرد و در کابینه امنیتی، نهادی که مدیریت جنگ علیه دشمنان منطقه‌ای اسرائیل را برعهده دارد، حضور خواهد داشت.

حزب او چهار کرسی در کنست (پارلمان اسرائیل) دارد و با پیوستن این حزب به ائتلاف حاکم، نتانیاهو اکنون با ۶۸ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان، اکثریت قوی‌تری دارد.

در هفته‌های اخیر شایعاتی مطرح بود که ممکن است پست وزیر دفاع که در حال حاضر در اختیار یوآو گالانت، ژنرال باتجربه و محبوب نظامی است، به گیدئون سعر نسبتا کم‌تجربه واگذار شود.

اما به نظر می‌رسد پس از آغاز حملات شدید اسرائیل به حزب‌الله از این اقدام صرف نظر شده است.

از دید نتانیاهو ترکیب جدید دولت، قدرت و موقعیت ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل را تضعیف می‌کند. این سیاستمدار راستگرای افراطی بارها تهدید کرده بود که اگر دولت به توافقی «بی‌ملاحظه» برای پایان دادن به جنگ غزه و بازگرداندن گروگان‌ها برسد یا با آتش‌بس دائمی با حزب‌الله موافقت کند، با خارج شدن از ائتلاف حاکم اسرائیل آن را ساقط خواهد کرد.

اکنون، ائتلاف به رهبری نتانیاهو می‌تواند بدون حزب «قدرت یهودی» به رهبری بن گویر و شش کرسی‌ آن دوام بیاورد و آرایش سیاسی جدید، فضای بیشتری برای مانور به نتانیاهو می‌دهد.

سعر که زمانی به عنوان ستاره نوظهور لیکود، حزب نتانیاهو، مطرح بود، با ترک این حزب، به یکی از منتقدان سرسخت نخست‌وزیر تبدیل شده بود. او استدلال می‌کرد که نتانیاهو نباید در حالی که با چند اتهام فساد روبرو است، به خدمت به عنوان نخست وزیر ادامه دهد. اکنون او تصمیم خود برای پیوستن به دولت را به عنوان اقدامی میهن‌پرستانه توصیف کرده که باعث تقویت یکپارچگی خواهد شد.

با وجود این، سعر هدف انتقادهای تند برخی مفسران اسرائیلی قرار گرفته که او را فردی توصیف کرده‌اند که با فرصت‌طلبی به دنبال منافع شخصی‌ خود است.

سیما کادمون، ستون‌نویس روزنامه یدیعوت آحارونوت، نوشت: «تصمیم سعر برای پیوستن به دولت، بدون شک ضربه دردناکی به تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها است که معتقدند نتانیاهو باید برود، نه فقط به این دلیل که با اتهامات کیفری روبرو است، و نه فقط به این دلیل که او فاسدترین، لذت‌طلب‌ترین و دروغ‌گوترین نخست‌وزیری است که اسرائیل تا به حال داشته است.»

این روزنامه‌نگار معتقد است که اقدام سعر «بدترین دولتی را که تاکنون در اسرائیل خدمت کرده، تثبیت و تقویت می‌کند، به طوری که اکنون به نظر می‌رسد تاریخ اصلی انتخابات بعدی، یعنی اکتبر ۲۰۲۶ [به جای انتخابات زودهنگام] تاریخ واقع‌بینانه‌ای باشد.»

کرسی‌های اضافه‌شده به ائتلاف نتانیاهو به طور قطع می‌توانند به حل چالش دیگری که راست‌گراترین دولت اسرائیل با آن روبروست، کمک کنند.

در این مقطع حساس، زمانی که ارتش اسرائیل نیاز مبرمی به گسترش صفوف خود دارد، اختلافاتی بر سر تصویب قانون جدید سربازی به وجود آمده است.

دادگاه عالی اسرائیل در ماه ژوئن حکم داد که دولت باید اعزام طلاب مدارس یهودی ارتدوکس افراطی به ارتش را آغاز کند. آن‌ها از دیرباز از خدمت نظامی معاف شده‌اند و فراخوان آنها به ارتش با مخالفت شدید دو حزب ارتدوکس افراطی روبرو شده بود که بقای ائتلاف حاکم به حضور آنها وابسته بود.

در ماه ژوئیه یوآو گالانت، وزیر دفاع، در حالی که اختلاف شخصی او با نخست‌وزیر عمیق‌تر می‌شد، طرحی را تایید کرد که بر اساس آن باید برای هزار نفر از جوانان ۱۸ تا ۲۶ ساله جامعه یهودیان ارتدوکس افراطی احضاریه خدمت سربازی ارسال می‌شد.

بنیامین نتانیاهو، که استراتژیست سیاسی ماهری است و رکورد طولانی‌ترین دوره رهبری اسرائیل را در اختیار دارد، در نظرسنجی‌های پایان سال گذشته با افت شدید محبوبیت سیاسی و حزبی روبرو شد.

تصویر شخصی او به عنوان «آقای امنیت» پس از حملات هفتم اکتبر که مرگبارترین روز در تاریخ اسرائیل بود، به شدت آسیب دید. در آن روز حماس یکی از قوی‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی جهان را غافلگیر کرد و ساعت‌ها طول کشید تا مجهزترین ارتش منطقه‌ به حملات حماس واکنش نشان دهد.

با وجود این در ماه اوت، نظرسنجی‌ها نشان داد که موقعیت نخست‌وزیر اسرائیل رو به بهبود است.

این تغییر با وجود آن رخ می‌داد که تهاجم به غزه به طولانی‌ترین جنگ اسرائیل تبدیل شده و هیچ نشانه‌ای از تحقق اهداف آن، یعنی نابودی کامل حماس و بازگرداندن گروگان‌های باقی‌مانده اسرائیلی، دیده نمی‌شود.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها حزب لیکود در صورت برگزاری انتخابات می‌تواند تا ۲۵ کرسی کسب کند. در مجموع انتظار می‌رود که احزاب ائتلاف حاکم بتوانند ۴۹ کرسی به دست آورند، در حالی که احزاب مخالف ۶۶ کرسی خواهند داشت.

بر اساس این نظرسنجی که به سفارش کانال ۱۲ انجام شده، نتانیاهو در رقابت با یائیر لاپید، رهبر مخالفان میانه‌رو، همچنان نامزد محبوب نخست‌وزیری است، به طوری که ۳۸ درصد از او حمایت می‌کنند، در حالی که محبوبیت رقیبش ۲۷ درصد است.

بسیاری از مسائل در صحنه سیاسی اسرائیل بستگی به وقایعی دارد که در مراحل بعدی رخ خواهد داد، چون جنگ چندجانبه اسرائیل به مقطعی بسیار حساس رسیده‌ است.

در حالی که اسرائیل می‌گوید «تهاجم محدود» زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرده، ده‌ها هزار شهروند اسرائیلی در شمال هنوز نمی‌دانند چه زمانی به خانه‌های خود باز خواهند گشت. برگشتن آنها به عنوان یکی از اهداف رسمی اسرائیل اعلام شده است.

اگر ایران به عنوان متحد اصلی حزب‌الله، تصمیم به حمله بگیرد، پیامدهای آن غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

در عرصه بین‌المللی، اسرائیل به طور فزاینده‌ای منزوی به نظر می‌رسد. دادگاه‌های بین‌المللی در حال بررسی محاکمه اسرائیل به اتهام نسل‌کشی هستند و درخواست حکم بازداشت برای نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به اتهام جنایت علیه بشریت را مطرح کرده‌اند.

شاید هنوز هم زمان آزمون نهایی برای سنجش مقاومت و تاب‌آوری نتانیاهو فرا نرسیده باشد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.