سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل: آماده‌ایم دوران جدیدی را آغاز کنیم

یورونیوز: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران در اولین نطق خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دوره ریاست جمهوری‌اش گفت: «صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها، جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود.»

پزشکیان عصر سه‌شنبه به وقت شرق آمریکا در جریان سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرسید «آیا علت جنگ و خونریزی که در دنیای امروز در جریان است، غیر از این است که متجاوزی به حقوق دیگران تجاوز کرده، حقوق ملتی را نادیده گرفته، تبعیض و نابرابری را اعمال کرده، گروهی را در ضعف و عقب ماندگی نگه داشته و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟»


رئیس جمهوری ایران در ادامه گفت: «تا زمانی که بی عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه حاکم باشد، جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت.»
پزشکیان: قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید پایه‌گذاری کنم
او با بیان اینکه مردم ایران در انتخاب او به «شعار محوری وفاق ملی» رای دادند، گفت: «من قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را بر اساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازماندهی کنم.»
«مردم جهان ماهیت رژیم اسرائیل را در یک سال گذشته دیده‌اند»
پزشکیان در ادامه گفت «مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار مردم بیگناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند.»

او همچنین گفت که رهبران اسرائیل به «نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی می‌گویند دفاع مشروع، به بیمارستان، مهدکودک و مدرسه می‌گویند هدف مشروع نظامی، به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند، می‌گویند یهودستیز، به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اشغال و تحقیر، علیه آن‌ها به پا خاسته‌اند می‌گویند تروریست.»

رئیس جمهور ایران در ادامه گفت: «ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است.»
جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند»
پزشکیان با اشاره به حمایت ایران از «جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری اسرائیل بوده‌اند، گفت: «ما در کنار مردم کشورهای شما که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم.»

او گفت: «جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بسی دائمی برقرار شود و وحشیگری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، متوقف شود.
جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته بی‌پاسخ نمی‌ماند»
رئیس جمهور ایران در بخش دیگر سخنرانی خود گفت: «اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

پزشکیان گفت: «طبیعی است که جنایات کور و تروریستی چند روز گذشته و تجاوز گسترده به لبنان که هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون کشیده است بی‌پاسخ نمی‌ماند و مسئولیت عواقب آن با دولت‌هایی است که در برابر تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به این فاجعه وحشتناک می‌ایستند و هنوز نام خود را مدافع حقوق بشر می‌گذارند.»
تأکید پزشکیان بر همه‌پرسی برای حل مساله فلسطینی‌ها
رئیس جمهور ایران با بیان اینکه «تنها راه پایان دادن به کابوس ۷۰ ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است»، گفت: «پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری‌شان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.»

پزشکیان در ادامه گفت: «ما معتقدیم با چنین سازوکاری می‌توان به صلحی پایدار رسید.»
ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده است»
رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود خطاب به حاضران در نشست گفت: «به تاریخ معاصر منطقه نگاه کنید. ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع کرده و متجاوزان را پشیمان ساخته است. ایران، سرزمین هیچ ملتی را اشغال نکرده و چشم به منابع هیچ کشوری نداشته و بارها برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه طرح‌های گوناگون به همسایگان و مجامع بین‌المللی پیشنهاد کرده است.»

پزشکیان در ادامه گفت که برای داشتن یک منطقه قوی باید به چند اصل توجه کرد. او گفت: «اول اینکه بپذیریم همسایه هستیم و به لطف همسایگی همواره در کنار هم باقی خواهیم ماند. حضور قدرت‌های خارجی در منطقه موقتی و منشا بی‌ثباتی است.»

پزشکیان با بیان اینکه برون سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ یک از کشورهای منطقه نیست، به دومین اصل اشاره کرد و گفت: «نظم جدید منطقه باید فراگیر و به سود همه همسایگان باشد. نظمی که منافع تک تک کشورهای همسایه را تامین نکند نمی‌تواند پایدار باشد.»

سومین اصلی که رئیس جمهور ایران در این مورد به آن اشاره کرد، این بود: «کشورهای همسایه و برادر نباید منابع ارزشمند خود را در جهت رقابت‌های فرسایشی و مسابقه تسلیحاتی هدر دهند.»

پزشکیان گفت: «منطقه ما از جنگ، تنش‌های فرقه‌ای، تروریسم و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، کمبود آب، بحران پناهندگی، و مداخلات خارجی رنج می‌برد.»
ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم»
پزشکیان با اشاره به تهدیداتی که ایران با آن‌ها مواجه بوده است، گفت: «ما به تجربه آموخته‌ایم که تنها می‌توانیم به مردم و توانمندی‌های بومی خود متکی باشیم و جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است نه ایجاد ناامنی برای دیگران.»

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه «ما خواهان صلح برای همه هستیم»، گفت: «ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم.» او گفت ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند. به اعتقاد پزشکیان، تنها از طریق گفتگو این بحران خاتمه پیدا می‌کند.
تهران آماده تعامل با اعضای برجام است»
پزشکیان با اشاره به توافق برجام، گفت: «ایران و قدرت‌های جهانی با نگرشی فرصت محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم‌ها، بالاترین سطح از نظارت‌ها در حوزه هسته‌ای را پذیرفتیم اما خروج یکجانبه ترامپ از برجام، نشانگر دیدگاه تهدید محور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت محور در عرصه اقتصادی بود.»

رئیس جمهور ایران گفت: «تحریم‌های یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است. هدف امنیتی سازی ایران است و نتیجه آن ناامنی همگان.»

او در ادامه گفت: «سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود.»

رئیس جمهور ایران گفت که تهران آماده تعامل با اعضای برجام است، البته اگر «تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفتگو شد.»
سخن پزشکیان با مردم آمریکا
رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مردم آمریکا گفت: «این ایران نیست که در کنار مرزهای شما پایگاه نظامی ساخته است. ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاری شما با جهان شده است. ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو می‌شود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است.»

او گفت: «ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است.»
به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران
رئیس جمهور ایران در بخش پایانی سخنان خود در در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خطاب به همه دولت‌هایی که راهبردی «غیر سازنده» در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، گفت: «ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر رویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران و همچنین کار مشترک بر سر مسایل مشترک شروع می‌شود.»

او گفت: «ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۸۱
گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

تو هیچکاره هستی و کسی حرف های تو را باور نمی کند. هر تغییری از داخل شروع میشود و به ادعا و حرف زدن نیست. دوره ی جدید اینست که اول احزاب را ازاد کنید. قانون اساسی اپارتایدی را تغییر دهید. به حکومت تک نفره پایان دهید.
‌سه شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۲
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

پوزیده از شوق آمدن به نیویورک گ»$&یده!
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
۳۴
کماندوی سبز - تهران، ایران

یه نمونه دیگه از احمقی نژاد مه میخواد بگه گوه خوری میکنه و همه اینا فیلمه
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
۴۵
سیمرغ ایران - برلین، آلمان

همه پرسی؟ ضحاک علی گفت مردم صلاحیت ندارند که ازشون همه پرسی بشه. اما حداقل جای شکرش باقی که تو این انشا که رو خونی کرد نهج البلاغه بلغور نکرد
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۳
۶۸
خر سوار سابق - آلبک، آلمان

حتما دوباره همه سالن را ترک کردند چون همون اراجیف احمقی نژاد و حسن چاخان دستورات چلاق علی گدا رو روخوانی کرد بجز نماینگان ونزوئلا ، روسیه و کره شمالی و آمریکا!!!!!!! بله آمریکا (چون چلاق علی گدا نقش لولو سر خرمن را برای فروش هر چه بیشر آمریکا را دارد
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۱
۳۳
Hassan1479 - تهران، ایران
سخنرانی پزشکیان مخلوطی از گفتار خاتمی، احمدینژاد، و روحانی میباشد ، همه برای فریب جهانیان و ملت ایران است ، تا نظام ج.ا برقرار است ملت ایران و منطقه آسایش نخواهند داشت و ضمنا وجود جمهوری نکبت اسلامی بنفع جهانیان بخصوص غرب و شرق و اسرائیل و اعراب است ، همه اینها در ازای نگهداری ج.ا ، از کیسه ملت ایران میچاپند .
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳
۴۴
Momijii - توکیو، ژاپن
زرشکیان دروغ نمیگه ، دوران جدیدی که ازش اسم میبره در واقع ، از اکتبر سال پیش و با حمله حماس شروع شده و با از بین رفتن محور مزاحمت و شرارت ( تروریستهای نیابتی ) که از افکار پلید مفعول و مافیاش تراوش پیدا کرده و ساخته شده و نهایتاً با نابودی نظام منحوس و اهریمنی علیل وقیح پایان می پذیرد و آنگاه صلح و آرامش دوباره به منطقه بازمیگردد.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
۵۷
دلاور - استهکلم، سوئد
سخنرانی پزشکتان در سازمان بین الملل ارزش یک نان سوخته شده را نداشت ، بدلیل اینکه نودونودرصدونو دهم درصد حرف‌هایش تکرار حرفهای رئیس جمهورهای قبل نظام اخوندی بود.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
۵۸
فضول میرزا - استکهلم، سوئد
برو درتو بذار بابا!
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
بمی پوزکی کوره دهاتی بیسواد،در حالیکه جنایتکار و کارتل در آمریکا و اروپا اجیر میکنند تا ترامپ و مقامات اونها و همینطور مخالفان رژیم رو ترور و به قتل برسونند ، میلیاردها پول مملکت رو صرف تحریک و ساپورت تظاهرات حامیان حماس و فسلطین و نشر اکاذیب بر ضد اسرائیل و آمریکا در شبکه های اجتماعی میکنند و ۸۰ میلیون ایرانی را به گروگان گرفته اند و مشغول انواع شرارت و آتش بیاری در خاورمیانه هستند حرف از دوران جدید میزنه! دوران جدید فقط با سرنگونی نظام اسـ... و ریشه کن شدن حکومت اسلامی متعاقبا نابودی و منسوخیت خود شر اسلام از ایران آغاز خواهد شد.
‌چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +498ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +399شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +328راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +180صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +175اوضاع و احوال این روزهای اعضای حماس و حزب‌الله و کلا نیروهای محور مقاومت
  • +148محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +141وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +133علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +127وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +119وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم