کی‌یف: هشت هزار و ۶۰ پهپاد شاهد ایران در حملات روسیه به اوکراین به کار رفته است

بی بی سی: وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که روسیه از ابتدای حمله گسترده به اوکراین، در مجموع هشت هزار و ۶۰ پهپاد شاهد ساخت ایران را به کار برده است.

در پیام وزارت خارجه اوکراین در شبکه ایکس آمده: «مشارکت روسیه و ایران منجر به نابودی خانه‌ها و از دست رفتن جان‌ها شده است.»


ایران بارها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است و چندی پیش سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشارگزارش ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفته بود: «[ایران] هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده است و همواره از راهکار سیاسی و گفتگو دوجانبه حمایت کرده است.»

سال گذشته یک گروه تحقیقات تسلیحاتی در بریتانیا که نقل و انتقال تسلیحات در جهان را رصد می‌کند اعلام کرد که برای نخستین بار قطعه‌ای در پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه پیدا کرده‌اند که شش ماه پیش از آن تاریخ در چین ساخته شده بودند.

به‌تازگی دادستانی کل اوکراین در اقدامی بی‌سابقه اعلام کرد که عباس موسی شریفی ملاسرایی، از فرماندهان سپاه، به همراه یک تیم هشت نفره از مستشاران نظامی ایران در «تدارک و حملات روسیه با پهپادهای ساخت ایران» - شاهد ۱۳۶ و مهاجر ۶ - دست داشته است.
نماینده روسیه در سازمان ملل: فراموش نکنید روسیه یک قدرت اتمی است؛ زلنسکی: ظرف یک ماه سامانه‌های پرتاب روسیه را نابود می‌کنیمولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مصرانه در پی مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد در خاک روسیه استهمزمان با مناقشه دیپلماتیک روسیه و بریتانیا،‌ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که اگر متحدان اوکراین به او اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به خاک روسیه را بدهند،‌ سامانه‌های پرتاب موشک روسیه و مسیرهای لجستیکی مهم مسکو ظرف یک ماه نابود خواهد شد.

در مقابل واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل هم تهدید کرد که کشورهای غربی نباید فراموش کنند که روسیه یک قدرت اتمی است.

مناقشه دیپلماتیک میان دو کشور در پی آن است که ولادیمیر پوتین در مورد هدف قرار دادن روسیه از سوی اوکراین با سلاح‌های غربی هشدار داد.

آقای زلنسکی عصر جمعه ۲۳ شهریور/ ۱۳ سپتامبر در یک سخنرانی در کی‎‌یف گفت که روسیه فقط در صورتی از تهاجم به اوکراین دست می‌کشد که «ادامه آن به‌طور قابل توجهی برایش سخت‌تر شود.»

این اظهارات ساعاتی پیش از آن مطرح شده است که قرار است کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در واشنگتن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

بریتانیا و آمریکا تا کنون با هدف پرهیز از تشدید جنگ، به اوکراین اجازه نداده‌اند از موشک‌های دوربرد ساخت آنها علیه مواضعی در داخل خاک روسیه استفاده کند.

مساله اجازه اوکراین از استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت این دو کشور از موضوعات گفتگوی رهبران آمریکا و بریتانیاست.

از سوی دیگر نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه این شورا در نیویورک با تکرار اظهارات دیشب ولادیمیر پوتین گفت که اگر به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد علیه روسیه داده شود، کشورهای ناتو «وارد جنگ مستقیم با روسیه خواهند شد.»

او گفت که ائتلاف نظامی غرب «مستقیما وارد جنگ با یک قدرت هسته‌ای خواهند شد.»

آقای نبنزیا همچنین هشدار داد: «من فکر می‌کنم نباید این موضوع را فراموش کنید و به عواقب آن فکر کنید.»
روسیه شش دیپلمات بریتانیا را به جاسوسی متهم کرد، بریتانیا: «کاملا بی‌اساس» استبریتانیا اتهامات روسیه مبنی بر جاسوسی شش دیپلمات این کشور را «کاملاً بی‌اساس» خواند و رد کرد. وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید که اعتبارنامه کارکنانش ماه گذشته لغو شده است و آنها چند هفته پیش مسکو را ترک کرده‌اند.

روسیه می‌گوید که آنها اخراج شده‌اند و بریتانیا را به دست داشتن در اقدامات غیردوستانه متعدد با هدف آسیب رساندن به مردم روسیه متهم کرده است.

مناقشه دیپلماتیک میان دو کشور در پی آن است که ولادیمیر پوتین در مورد هدف قرار دادن روسیه از سوی اوکراین با سلاح‌های غربی هشدار داد.

کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، هم اکنون به واشنگتن سفر کرده و انتظار می‌رود در این مورد با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کند.

متحدان کی‌یف در حال بحث بر سر صدور مجوز شلیک موشک‌های دوربرد به اوکراین هستند که دست آن کشور را برای هدف قراردادن مواضعی در خاک روسیه باز می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته به دولت‌های غربی در مورد اجازه استفاده از این سلاح‌های دوربرد برای هدف قرار دادن روسیه هشدار داد.

آقای پوتین گفته بود اگر غرب از موشک های دوربرد علیه کشورش استفاده کند، این به معنی ورود مستقیم ناتو و کشورهای تامین کننده این تسلیحات به جنگ است.
بریتانیا و فرانسه قبلاً موشک‌های سایه طوفان را به اوکراین ارسال کرده‌اند، اما به این شرط که کی‌یف فقط می‌تواند به اهدافی در داخل مرزهای خود شلیک کنداظهارات تند و تهدیدآمیز روز گذشته رئیس جمهوری روسیه، می‌تواند واکنشی مستقیم به اظهارات وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا قلمداد شود که در جریان کنفرانس خبری مشترک در کی‌یف گفته بودند «دسترسی روسیه به موشک‌های بالستیک ساخت ایران» معادلات جنگ اوکراین را تغییر خواهد داد.

همزمان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هم از غرب بابت تعلل در اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل خاک روسیه انتقاد کرد.

دولت‌های غربی از بیم واکنش تند روسیه و تشدید بحران در جنگ اوکراین، تاکنون مجوز استفاده از چنین تسلیحاتی را به اوکراین نداده‌اند اما آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، روز چهارشنبه، پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، در کنفرانس خبری مشترکی که با دیوید لمی، همتای بریتانیایی خود برگزار کرد گفت قرار است جو بایدن درباره مجاز کردن ارتش اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، رایزنی کند.

روز گذشته همچنین دیوید لمی، وزیرخارجه بریتانیا در کی‌یف به بی‌بی‌سی گفت موضوع «ارسال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه» ممکن است معادلات جنگ در اوکراین را تغییر دهد به نحوی که شاید بلوک غرب در محدودیت ارتش اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد ساخت غرب برای هدف قرار دادن اهدافی در روسیه، تجدیدنظر کند.

آقای لمی از پاسخ دادن صریح به این که آیا قرار است بریتانیا و آمریکا مجوز استفاده از موشک های دوربرد را به اوکراین بدهند، سر باز زد اما گفت: «من بنا ندارم به پوتین اجازه بدهم دست بالا را بگیرد».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم پیش‌تر گفته بود که مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد توسط اوکراین را مد نظر قرار داده اما کاخ‌سفید هنوز علنا در این باره چیزی اعلام نکرده است.

به نظر می‌رسد اظهارات تهدیدآمیز امروز آقای پوتین واکنشی بازدارنده در همین رابطه است آن هم در شرایطی که ایران هرگونه ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را قویا تکذیب کرده است.

عباس عراقچی، وزیرخارجه ایران روز گذشته - ۱۱ سپتامبر - در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام».
نخست وزیر بریتانیا: مسکو این جنگ را شروع کرده و می‌تواند آن را همین حالا تمام کنددر واکنش به اظهارات روز گذشته ولادیمیر پوتین، کی‌یر استارمربه خبرنگاران گفت که روسیه آغازگر جنگ اوکراین بوده و می‌تواند پایان دهنده آن هم باشد.

او در جمع خبرنگارانی که همراه هیات نخست‌وزیری از لندن راهی واشنگتن بودند، گفت: «روسیه این منازعه را آغاز کرد. آنها به طور غیرقانونی وارد خاک اوکراین شدند. اکنون هم این روسیه است که می‌تواند به این جنگ خاتمه دهد» .
موشک فتح ۳۶۰ موشک بالستیک سوخت جامد است که صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران آن را طراحی کرده استتنش بر سر این موضوع از آنجا آغاز شد که اتحادیه اروپا این هفته گفت از متحدانش اطلاعات «معتبری» دریافت کرده که ایران موشک بالستیک در اختیار روسیه گذاشته است، کاخ‌سفید اما سه روز پیش گفت که نمی‌تواند این موضوع را تایید کند. ایران هم گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات را به‌شدت رد کرد.

پیش از موضع گیری اتحادیه اروپا، ‌روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال - جمعه گذشته - به نقل از مقام‌های آمریکا و اروپا نوشته بود که ایران موشک‌ بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که آمریکا این هفته متحدان خود را از ارسال این سلاح‌ها آگاه کرد. براساس این گزارش، یک مقام آمریکا تایید کرد که این موشک‌ها «بالاخره تحویل داده شده است.»

خبرگزاری رویترز هم در ماه اوت گزارش داده بود که انتظار می‌رود روسیه به‌زودی صدها موشک بالستیک کوتاه‌برد فتح-۳۶۰ را از ایران تحویل بگیرد و ده‌ها پرسنل نظامی روسیه مشغول آموزش در ایران برای استفاده از این سلاح‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای هستند.

موشک فتح ۳۶۰ موشک بالستیک سوخت جامد است که صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران آن را طراحی کرده است.

همه این تحولات در آستانه سفر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد شکل می‌گیرد؛ سفری که هر سال گمانه‌زنی درباره احتمال دیدار میان رئیس‌جمهوری ایران و مقام‌های آمریکا و گشایش در کدورت ۴۵ ساله میان دو کشور را افزایش می‌دهد.

به‌ویژه که این نخستین حضور آقای پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود و با توجه به شعارهای او مبنی برای تلاش برای ترمیم روابط ایران با جهان، حضور او در نیویورک امسال اهمیت‌ بیشتری خواهد داشت.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.