سپاه هرمزگان از بازداشت ۱۲ افغان به اتهام تلاش برای «آدم‌ربایی» خبر داد

 مهاجران افغان در مرز ایران و افغانستانرادیو فردا: سپاه شهرستان پارسیان در غرب استان هرمزگان اعلام کرد ۱۲ «تبعه خارجی» را که قصد «ربودن» تعدادی کودک و نوجوان در این شهرستان را داشتند، به دام انداخته است.

معمولاً مقامات ایرانی از کلمه «اتباع» برای اشاره به شهروندان افغانستان که در ایران سکونت دارند، صرف‌ نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن حضور آن‌ها استفاده می‌کنند.


با این حال سپاه در ادامه به صراحت ملیت بازداشت‌شدگان را افغان معرفی کرده و نوشته آنها «با تهدید چاقو قصد آزار و اذیت و ربایش نوجوانان را داشتند» که پس از بازداشت «به مرجع قضائی تحویل داده شدند».

این خبر همزمان با افزایش حساسیت‌ بخشی از مردم ایران به حضور مهاجران افغانستانی در کشور و جدال موافقان و مخالفان آن در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه به‌ویژه در هفته‌های اخیر منتشر می‌شود.

در این بیانیه که اواخر روز جمعه، ۱۶ شهریور، در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده، آمده که این افراد «حسب دستور مقام قضایی شهرستان طی عملیاتی غافلگیرانه به دام مأموران سپاه پارسیان افتادند».

با این حال بیانیه در ادامه هم از «گشت‌زنی» ماموران سپاه در شهرستان پارسیان و هم از عملیات مشترک نیروهای سپاه و اطلاعات در این زمینه خبر می‌دهد و به طور شفاف مشخص نمی‌کند که آیا مأموران اتفاقی به این افراد برخورده‌اند یا پیشتر از طرح و قصد آنها اطلاع یافته‌اند.

با افزایش حساسیت‌ها نسبت به حضور اتباع افغانستان در ایران که حتی به روزنامه‌ها نیز راه یافته، در روزهای گذشته، مجلس شورای اسلامی طرحی را اعلام وصول کرد که بر اساس آن تعداد جمعیت «اتباع بیگانه» مقیم ایران باید سالانه ده درصد کاهش یابد و محدودیت‌هایی در زمینه تعداد آن‌ها از نظر سکونت و اشتغال در مناطق مختلف کشور درنظر گرفته شود.

خبرگزاری‌های ایران نوشته‌اند: بر اساس این طرح که «اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران» نام دارد، ظرف سه ماه، کل جمعیت اتباع بیگانه (خود تبعه، همسر و فرزندان) در هر شهر، روستا، شهرستان و استان نباید بیشتر از سه درصد کل جمعیت ساکن و شاغلِ آنجا باشد.

این طرح، مشاوران املاک را نیز موظف کرده در تنظیم قراردادی که یکی از طرفین آن اتباع بیگانه هستند اسناد اقامتی فرد را احراز کنند و هشدار داده که «در صورت عدم احراز یا عدم ثبت قرارداد منعقده فیمابین در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور، مرتکب به جزای نقدی درجه پنج محکوم می‌شود».

در هفته‌های اخیر عنوان «ساماندهی اتباع» که منظور افغان‌های مقیم ایران هستند، بارها از زبان شماری از مقامات جمهوری اسلامی در رسانه‌ها بازتاب یافته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
بعداگه ایرانی‌ها بگن اینها باید اخراج بشن میگن ایرانی‌ها نژاد پرستن و کلی چرند دیگه از المان و اتریش هم دارن اخراجشون میکنن
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
۳۶
Munchen - مونیخ، آلمان
خود ایران بدلیل وجود رژیم فاسد و استبدادی اسلامی و سیاستهای فقیر فرهنگی و مالی نگاهداشتن مردم، به اندازه کافی قشر بزه کار و خلافکار و مجرم داره اونوقت اینها را هم راه میدند توی کشور جولان بدن و گروگانگیری و انواع جرایم خشونت آمیز مرتکب بشن.لعنت خامنه ای ضحاک و دارو دسته تبه کارش که اینجور مثل ملخ و موریانه دارند این کشور رو ویران میکنند.
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.