گزارش افشاگرانه رسانه فرانسوی از شبکه ترور جمهوری اسلامی به رهبری قاچاقچی لیونی؛ هدف: یهودیان اروپا

یورونیوز: پایگاه خبری «مدیا پارت» فرانسه روز پنجشنبه ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) در گزارشی مفصل از جزئیات یک «شبکه ترور وابسته به جمهوری اسلامی در اروپا» پرده برداشت.

این گزارش تحقیقی که به طور مشترک با «شبکه همکاری‌های تحقیقاتی اروپا» (EIC) تهیه شده است می‌گوید که ایران قصد داشته از طریق یک قاچاقچی ساکن لیون فرانسه شهروندان یهودی در آلمان و فرانسه را به قتل برساند.


اولیویه کریستن، دادستان ملی ضد تروریسم، هشدار داده است که هرچند تهدیدات تروریستی از سوی قدرت‌های خارجی برای چندین دهه دور از ذهن بود، اکنون اما بار دیگر به مسئله‌ای «واقعی» بدل شده است.

یک گزارش منتشره توسط اداره امنیت داخلی فرانسه آورده است که سرویس‌های اطلاعاتی ایران به شیوه ترورهای هدفمند «بازگشته‌اند»، چیزی که «برای حدود بیست سال در اروپا مشاهده نشده بود.»

این سند محرمانه می‌گوید که جمهوری اسلامی افراد با سابقه ارتکاب جرم و جنایت را به کار می‌گیرد تا اسرائیلی‌ها، یهودیان و مخالفان حکومت تهران را که به اروپا پناهنده شده‌اند ترور کند.

فرد متهم ۳۴ ساله که«عبدالکریم س.» نام دارد، به همراه شریک زندگی‌اش « سابرینا ب.» ماه آوریل توسط ماموران اداره امنیت داخلی فرانسه دستگیر شده است.

این شخص فرانسوی-الجزایری در ژوئیه سال گذشته پس از گذراندن ده سال حبس از زندان آزاد شده بود. پلیس فرانسه از قبل این فرد را می‌شناخته است، اما وی برای سرویس‌های ضدتروریسم شناخته‌شده نبوده است.

عبدالکریم س. مظنون به تدارک برای ارتکاب جرائم سازمان‌یافته و عضویت در یک هسته تروریستی است که از طرف جمهوری اسلامی برای کشتن اسرائیلی‌ها یا یهودیان در آلمان و فرانسه شکل گرفته است.

در گزارشی که دفتر دادستانی ملی ضد تروریسم فرانسه در ماه مه در این خصوص منتشر کرده، و نسخه‌ای از آن به رویت پایگاه مدیا پارت رسیده، آمده است: «استفاده جمهوری اسلامی از «نیابتی‌ها» در زمینه جرایم سازمان‌یافته جهت انجام اهداف عملیاتی در خاک اروپا از ویژگی‌های تروریسم دولتی ایران محسوب می‌شود.»
این نهاد دولتی در گزارش خود اضافه کرده است که هدف تهران از این اقدام «حمله به اهداف غیرنظامی و افزایش احساس ناامنی در میان مخالفان و جامعه یهودی و یا اسرائیلی» بوده است.

یک سرویس اطلاعاتی اروپایی به مدیا پارت گفت: «ایران نمی‌خواهد یهودیان و اسرائیلی‌ها در هیچ کجای دنیا احساس امنیت کنند».

مطابق گزارش منتشره، اداره کل امنیت داخلی فرانسه در ۱۹ آوریل دفتر دادستانی ملی ضد تروریسم را از «تهدیدی با منشأ ایران علیه منافع اسرائیل» مطلع کرده است. سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، چند ماه پیش از آن فرانسه را در جریان چنین وضعیتی قرار داده بود.

بنابر اطلاعات بدست آمده، «نهادهای متخاصم ایرانی» در یک پروژه ترور مشاور سابق یک شرکت امنیتی مستقر در تل‌آویو را هدف گرفته بودند. سه تن از همکاران سابق این فرد نیز تهدید شده بودند.

ماموران سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه گفته‌اند تهدیدات باعث شده بود تا تدابیری برای حفظ امنیت مشاور سابق و خانواده‌اش اتخاذ شود. همچنین از این افراد چندین بار خواسته شده بود «از خاک فرانسه خارج شوند.»

این گروه تروریستی همزمان اقداماتی را برای «برهم زدن جدی نظم عمومی» در دستور کار داشته است. در این چارچوب چهار حادثه آتش‌سوزی علیه شرکت‌های متعلق به اسرائیلی‌ها در چهار مکان متفاوت در خاک فرانسه در پایان سال ۲۰۲۳ ثبت شده است.

مقامات دادستانی می‌گویند هرکدام از این موارد آتش‌سوزی چند روز پس از آن اتفاق افتاده است که عبدالکریم، ملقب به «کریمو»، نشانی محل آ‌ن‌ها را در اینترنت جستجو کرده است.
سربازان پلیس در مرکز لیونعملیات این گروه محدود به فرانسه نبوده و آلمان را نیز در بر می‌گرفته است. مقامات فرانسوی در ۲۲ آوریل از یک حمله برنامه‌ریزی‌شده در آلمان با مشارکت عبدالکریم اس. و همچنین دو فرد دیگر مطلع شده‌اند.

گفته می‌شود فردی به نام «اومیت بی.»، اهل لیون با اصالت کرد، رابط بین این گروه و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بوده است.

به گزارش اداره امنیت داخلی فرانسه، عبدالکریم که یک قاچاقچی مواد مخدر است، پس از آزادی از زندان چندین بار به لیون سفر کرده و اومیت به او دستورات را ابلاغ کرده و پول داده است.

یکی از افسران سابق سازمان موساد، که به شرط ناشناس ماندن با مصاحبه موافقت کرده، به مدیا پارت گفته است: «دستکم چهار یا پنج قاچاقچی بزرگ اروپایی مواد مخدر» در ایران مستقر هستند و فعالیت‌های مجرمانه خود را از آنجا هدایت می‌کنند.

یک فرد دیگر مرتبط با این افراد نیز به نام «سدات ک.» اکنون در ندامتگاه مرکزی شهر «سن‌کوانتن‌فلاویه» در بازداشت است.
ماموران پلیس فدرال آلمان در برلینپلیس می‌گوید این فرد مظنون با استفاده از تلفنی که زیر تشک رختخوابش پنهان شده بود، با دو نفر دیگر ارتباط برقرار می‌کرده است.

به گزارش مدیا پارت، هدف از این حمله هدف قرار دادن سه نفر شامل یک زوج در مونیخ و یک چهره شناخته‌شده از جامعه اسرائیلی‌های ساکن برلین بوده است. این افراد «در جامعه یهودیان در آلمان» نقش ایفا کرده و «روابط نزدیک با سفارت اسرائیل در آلمان» داشته‌اند.

عبدالکریم مظنون است که در فوریه گذشته از محل کار فرد اسرائیلی بانفوذ ساکن برلین، که گفته می‌شود ترور او در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب ویژه‌ای ایجاد می‌کرده، اقدام به جاسوسی کرده است.

ظاهراً این فرد با وانمود کردن به این که برای روز ولنتاین با شریک زندگی خود به برلین رفته، از ساختمان محل کار او عکسبرداری کرده است.

عبدالکریم با این حال به بازجوها اطمینان داده است که فریب خورده است. طبق گزارش منتشره، او گفته است: «یک مرد اهل لیون که با من زندانی بود به من گفت که یکی از دوستانش در یک شرکت در آلمان سرمایه‌گذاری کرده و از او کلاهبرداری شده است. او از من خواست که بروم و از این مکان عکس و فیلم بگیرم، اما نمی‌دانستم این اشخاص افراد مهم و رده‌ بالایی هستند.»

وی همچنین درباره جستجوهایش در اینترنت قبل از آتش گرفتن شرکت‌های اسرائیلی در جنوب فرانسه، گفته است که این تحقیقات اینترنتی را با خیال «کلاهبرداری از شرکت‌های بیمه» انجام داده است.

اداره امنیت داخلی فرانسه و همینطور دفتر دادستانی ملی ضد تروریسم توضیحات او را قانع‌کننده نیافته‌اند و این شخص و همدستانش را به «توطئه تروریستی» متهم کرده‌اند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.