وزیر خارجه اسرائیل : خامنه‌ای می‌خواهد مانند غزه سلاح روانه کرانه باختری کند

 دیدار یسرائیل کاتز و آنالینا بائربوک، وزیران امور خارجه اسرائیل و آلمان، در تل‌آویو. جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳صدای آمریکا: یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز جمعه در دیدار با همتای آلمانی خود آنالینا بائربوک گفت علی خامنه‌ای می‌خواهد مانند غزه به کرانه باختری نیز سلاح سرازیر کند.

به گزارش جروزالم‌پست، کاتز در این دیدار تصریح کرد تروریسم جاری در اسرائیل، در جمهوری اسلامی ایران ریشه دارد و حکومت ایران تهدیدی علیه اسرائیل، اروپا، و کل جهان است.


او در ارتباط با قتل شش گروگان اسرائیلی توسط حماس گفت که اسرائیل پاسخی «نیرومند» به آن خواهد داد و امنیت خود را قربانی نخواهد کرد.

به گفته او، هیچ کشوری در دنیا به اندازه اسرائیل خواستار آزادی گروگان‌ها نیست و همانطور که آمریکا تصریح کرده، حماس مانع رسیدن به توافق است.

دیپلمات ارشد اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش از آلمان به دلیل خنثی‌کردن حمله به کنسولگری اسرائیل در مونیخ قدردانی کرد و یادآور شد که اسرائیل روزانه با تهدیداتی اینچنین دست و پنجه نرم می‌کند.

در این دیدار، آنالینا بائربوک، بر ضرورت آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، او در ارتباط با قتل شش گروگان اسرائیلی توسط حماس گفت که این مساله نشان داد که رویکرد صرفا نظامی راه‌حل وضعیت در غزه نیست.

بائربوک ضمن ابراز تاسف عمیق و مراتب همدردی خود با خانواده‌های قربانیان، با اشاره به سالگرد حمله مرگبار به کاروان ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ١٩٧٢ مونیخ، وضعیت جاری را مایه تاسف خواند.

وزیر امور خارجه آلمان با انتشار پستی در رسانه ایکس نیز با اشاره به ضرورت آتش‌بس بشردوستانه منتهی به آزادی گروگان‌ها و پایان جنگ و فقدان راه‌حل نظامی برای غزه گفت: «به عنوان یک دوست اسرائیل می‌گویم: سرنوشت گروگان‌های باقیمانده حائز بیشترین اهمیت است» و اینکه باید بر «دیگر ملاحظات» ارجحیت داده شود.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه گفت هم اسرائیل و هم حماس موظف هستند درباره مسائل باقیمانده به توافق برسند.

به گفته بلینکن، دو طرف بر سر ۹۰ درصد مسائل به توافق رسیده‌اند و اختلافات بر سر چند مساله مهم از جمله کریدور فیلادلفی است.

همزمان با سفر وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل، تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش اسرائیل همچنان ادامه داشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرد جنگنده‌های اسرائیلی یک ساختمان نظامی متعلق به حزب‌الله را که محل تجمع چند عضو این گروه بود، هدف حمله قرار داد و ویدیوی این حمله را منتشر کرد. حزب‌الله نیز حملاتی راکتی به شمال اسرائیل انجام داد و طی این حملات یک راکت به خانه یک شهروند اسرائیلی برخورد کرد که تلفات جانی نداشت.

همزمان با تداوم درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، سربازان تیپ «یفتاح» ارتش اسرائیل رزمایش چند روزه خود برای شبیه‌سازی جنگ با حزب‌الله و رویارویی با این گروه در داخل خاک لبنان را به پایان رساندند.

به نوشته حساب فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، «مانور بر ضد دشمن در مناطق درهم پیچیده و کوهستانی و با استفاده از آتش... [و] تخلیه مجروحان زیر آتش» از دیگر محورهای این رزمایش بود. اما در کرانه باختری، ارتش اسرائیل در یک بروزرسانی اعلام کرد طی ۱۰ روز عملیات در جنین توانسته ۱۴ ستیزه‌جوی فلسطینی را از پا در آورد، ٣۰ تن دیگر را دستگیر کند، و نزدیک به ٣۰ قبضه بمب کنار جاده‌ای را خنثی کند.

علاوه بر این، چندین زیرساخت تروریستی از جمله یک انبار سلاح زیرزمینی واقع در زیر یک مسجد و یک آزمایشگاه تولید مواد منفجره توسط ارتش اسرائیل خنثی شدند. ارتش اسرائیل با تکذیب خبر منتشره در رسانه‌های فلسطینی مبنی بر عقب‌نشینی آنها از جنین تصریح کرد تا زمان تحقق اهداف جنگ، عملیات همچنان ادامه خواهد داشت.

در جریان حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ شهروند اسرائیلی از جمله زنان، کودکان، و سالخوردگان کشته شدند و بیش از ۲۵۰ تن دیگر به اسارت گرفته شدند.

پس از این حمله تروریستی، اسرائیل تهاجم به غزه را به منظور نابودی حماس و بازگرداندن گروگان‌های ربوده‌شده از سوی حماس آغاز کرد.

گروه حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، اسرائیل، کانادا، ژاپن و شمار دیگری از کشورهای جهان قرار دارد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۱
یا فاطمه زهرا - بایرن‌مونیخ ، آلمان
ربطی به تو ندارد.
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.