یک زن ایرانی‌تبار به نام فریبا خطیبی قباق‌تپه با عنوان«ملکه زباله‌ها» در سوئد محاکمه می‌شود

یورونیوز: دادگاهی در سوئد روز سه‌شنبه بلا نیلسون، «ملکه زباله‌ها» و ۱۰ نفر دیگر را به اتهام تخلیه غیرقانونی ۲۰۰ هزار تن زباله‌های سمی در بزرگترین پرونده مرتبط با جرایم زیست‌محیطی این کشور محاکمه کرد.

دادستانی، شرکت «تینک پینک» (Think Pink) را متهم کرده است که زباله‌ها را به گونه‌ای که می‌تواند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب بزند در ۲۱ نقطه سوئد دفن کرده است. متهمان پرونده از جمله بلا نیلسون، مدیر عامل شرکت و توماس همسر سابقش همگی هرگونه تخلف را رد کرده‌اند.


این پرونده چند سالی است که در جریان است و دادگاه قرار است دست‌کم ۹ ماه طول بکشد.

خانم نیلسون که اکنون نام خود را به «فریبا ونکور» تغییر داده و پیش‌تر خود را «ملکه زباله‌ها» نامیده بود، آخرین متهمی بود که روز سه‌شنبه وارد دادگاه شد. خانم ونکور که ایرانی تبار است، پیش از تغییر نام به بلا نیلسون نیز فریبا خطیبی قباق تپه نام داشت.

او با اتهاماتی از قبیل ارتکاب به جرم جدی محیط‌زیستی و ارتکاب به جرم جدی اقتصادی مرتبط با شرکت روبرو است. دیگر متهمان پرونده نیز با اتهمات مشابهی مواجه هستند.

کیسه‌های ساختمانی صورتی رنگ این کشور از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، در زمان اوج کسب و کار آن تقریبا در همه‌جای پایتخت سوئد به چشم می‌خورد. این شرکت ارائه دهنده خدمات بازیافت و دفع زباله ارزان ‌قیمت بود. خانم نیلسون هم در آن زمان به خاطر مدیریتش جوایز بسیاری کسب کرد.

اما در سال ۲۰۲۰ ماه عسل شرکت با دستگیری عواملش به پایان رسید و سقوط کرد. تینک پینک متهم است که ۲۰۰ هزار تن زباله را در نقاط مختلف سوئد ریخته است.

بازرسان پلیس در گزارش پنجاه هزار صفحه‌ای خود از کشف سطوح مضر آرسنیک، دیوکسین، روی، سرب، مس و فرآورده های نفتی در محل‌ها دفن زباله شرکت خبر دادند.

آندرس گوستافسون، یکی از دادستان‌های این محاکمه، این پرونده را «بزرگترین جرم زیست‌محیطی» از نظر «دامنه و سازمان‌دهی» در سوئد خواند.

او گفت که تینک پینک از اسناد جعلی برای فریب مقامات و حصول سود کلان چند میلیون کرونی استفاده کرده است.

آقای گوستافسون گفت: «ادعاهایی مبنی بر خسارت ۲۶۰ میلیون کرونی (۲۲.۸ میلیون یورویی) عمدتا از سوی شهرداری‌ها مطرح شده است. زیرا در نهایت آن‌ها مجبور به پاک‌سازی کوه‌های عظیم زباله‌ها شده‌اند. این وضع برای مدت طولانی در چندین نقطه از شهر وجود داشته است.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۰
karaji - کرج ، ایران

موضوع خیلی ساده هست بعضا خارجی ها و ایرانی ها ی مقیم اروپا و یا هر کشور مدرن اصولا ارزشهای اجتماعی مهم اون جامعه رو نه تنها جدی نمیگیرند بلکه به تقلب مثل این اشخاص سود جویی هم میکنند , کسی تعریف میکرد رستورانی ایرانی همیشه روغنهای سوخته و زباله هاش رو در گوتنبرگ سوعد در فاضل اب و یا هر محل دیگردر دسترس شبها رها میکرد ...خوب یه نگاه به ایران نشان عمق حماقت اینها رو نشون میده !!
‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
۶۰
طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
قابل توجه کسانیکه در رسانه ها تمام یک قوم را (مثل افاغنه) با نفرت یاد کرده ترد می‌کنند، بفرمایید این هم یک ایرانی ناب دبش حتی از قوزبلاق تپه😀، که عجب گند زباله ایی زده ایشون، با اون سرو صورت پر از ابوتاکس 😁 ابروهای تاتو و خداداند که پایین تر چه خبر است، قرار بود مایه سرافرازی ما ایرانیان باشد، زرشک🥴 دوستان گرامی افق دیدمان را بالا ببریم، افغان پاکستانی عرب عراقی ترک ترکیه و ایران، کرد، لر بلوچ مازنی ووووو همه و همه ایرانی هستیم حتی یونانیان ایتالیایی‌ها اسپانیایی ها، ایرلندیها کل اروپا همه و همه اوایل پیدایششان که از آفریقا بوده به فلات ایران کوچ کردند و پس از درگیری و جنگهای زیاد بر سر چراگاهها و ازدیاد جمعیت از ایران به این مناطق کوچ کردند،،اگر آنها بخاطر مسایل سیاسی و اقتصادی این موضوع را نفی هم کنند ما که بر اساس علم و دانش ارکیولوژی این موضوع را اثبات شده و مختومه میدانیم چرا از این مهم دفاع نکنیم و بدلیل نفرت پراکنی بین خودمان به جنگ و خون‌ریزی دامن زنیم؟ یاد آور میشوم بسیاری از جنگ‌های خانمان برانداز از ابتدا با همین سوءتفاهم های کوچک شروع شده. بیدار شویم
‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
۵۵
وطن نام تو نام نامداران - ستکهلم، سوئد

این خانم قبل از اینکه به شغل بازیافت زباله رو بیاره در کلوبهای استریپ تیز دلال محبت بود و بعد از اشنایی با شوهر سوئدی خود به زباله رو آورد. هرکسی جای خود را در زندگی پیدا میکنه.
‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
۴۹
kurosh-h - لوند، سوئد

آفتابه حتی اگه طلا باشه ، جاش تو‌خلاست ، این ملکه ذباله حتی اگر میلیونر هم باشه ، باز ذباله است ، انسان‌های بی شرمی که برای زندگی مجلل و چهار تا کیف و کفش و استواری گذاشتن محیط زیست را نابود میکنند
‌چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +506ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +403شاهزاده رضا پهلوی: کشتار ۷ اکتبر اسرائیل و ۱۴۰۱ ایرانیان معترض، یک مجرم دارد و آن هم علی خامنه‌ای است
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +184صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +151وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +149محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +136علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +136وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +128قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +121وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم