ادامه انتقادها از عارف برای بردن پسرش به مراسم دولتی؛ چند خبرنگار از حذف خود از جلسه معارفه وزرا خبر دادند

حضور پسر محمدرضا عارف در مراسم معارفه وزیر صمت واکنش‌برانگیز بوده استبی بی سی: با ادامه انتقادها از حضور پسر محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور ایران در جلسه معارفه وزیر جدید صمت، چند خبرنگار ایرانی می‌گویند که امروز مراسم معارفه ستار هاشمی، وزیر جدید ارتباطات و احمد میدری، وزیر جدید کار، بدون حضور برخی از خبرنگاران برگزار شده است.

سونیتا سراب‌پور، خبرنگار روزنامه شرق روز شنبه دهم شهریور از منع حضور خبرنگاران در جلسه معارفه ستار هاشمی،‌ وزیر جدید ارتباطات که در محل این وزارتخانه برگزار شد،‌ خبر داد.


او در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «امروز معارفه ستار هاشمی با حضور آقای عارف و خبرنگاران بود. الان زنگ زدن گفتن که آقای عارف نمی‌خواهند خبرنگاری تو مراسم باشه! حتما بودن فرزند ژن خوبشون تو مراسم کافیه.»

این خبرنگار مسعود پزشکیان را خطاب قرار داد و نوشت: «فکر می‌کردم در دولت جدید سیاست‌های گزینشی خبرنگار دعوت کردن تمام می‌شود اما گویا در بر همان پاشنه می‌چرخد.»

فاطمه مهدیانی، خبرنگار ایلنا هم گفت که مراسم معارفه احمد میدری،‌ وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی هم که روز شنبه با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد،‌ «بدون حضور خبرنگاران» بوده است.

اما علیرضا خامسیان،‌ معاون ارتباطات دفتر محمدرضا عارف این مساله را رد کرد و در شبکه ایکس نوشت که مراسم معارفه دو وزیر در روز شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور و رسانه‌ها بوده است.

او نوشت:‌ «مراسم های بعدی و اینچنینی هم با همین ساز و کاری که دیگر مراسم‌ها برگزار شده بود انجام خواهد شد دوستان خوبم در رسانه ها نقل و قول های غیردقیق را اصالت ندهند.»

البته خانم سراب‌پور با همرسانی عکسی از سردر وزارت ارتباطات گفت در پی ادعای آقای خامسیان به این وزارتخانه رفته اما به عنوان خبرنگار راهش ندادند.

خبرگزاری مهر هم نوشته است «مشخص شد برخی نمایندگان رسانه‌ها در مراسم با مجوز معاون اول رئیس جمهور اجازه ورود و پوشش برنامه را پیدا کردند.»

محمد طاهری، سردبیر هفته‌نامه اقتصادی نشریه تجارت فردا هم در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «سؤال کردیم؛ چرا آقازاده را به نشست‌های رسمی می‌برید؟ خبرنگاران را از نشست‌های رسمی حذف کردید؟ بابا دم شما گرم.»
جای آقازاده‌ها روی «کشتی تفریحی» است یا در مرکز نظام «برای جلوگیری از نفوذ»؟
آقای طاهری پیش از این با انتقاد از حضور پسر آقای عارف در مراسم معارفه محمد اتابک، وزیر جدید صمت آن را یک «هزینه غیرضروری» خواند و به آقای عارف توصیه کرده بود: «ما راضی هستیم یک کشتی تفریحی برای آقازاده تهیه کنید و ایشان را با همه دوستان فعلی و قدیم‌شان بفرستید وسط دریا. اندک آبروی باقی مانده را با این رفتارهای نسنجیده بر باد ندهید.»

محمد فاضلی، یکی از چهره‌های دانشگاهی اصلاح‌طلب هم از آقای عارف خواست که درباره علت حضور پسرش در جلسه رسمی دولتی «خیلی روشن توضیح دهد.»

آقای فاضلی که از حامیان مسعود پزشکیان بود، در پیامی در شبکه ایکس نوشت: «امثال من آبرو پیش مردم گرو نگذاشتیم که امثال او در متن و حاشیه دولت جولان بدهند.»

او هشدار داد که «اگر بساط این گونه حضورها - به هر دلیلی - و مداخلات امثال این آقازاده جمع نشود، عاقبتش بی‌آبرویی برای دولت است.»

اما حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای در ایران در واکنش به هشدار آقای فاضلی به مسعود پزشکیان نوشت: « اگر جناب عارف توضیح ندادند چه می‌خواهید بکنید؟ اصلأ چه می‌توانید بکنید؟ دولت - باآبرو باشد یا بی‌آبرو- دست‌کم ۴سال سوار است و هیچ نیازی به مبلغ ندارد و تا آن‌وقت حتما جلیلی دیگری برای ترساندن و دکتر فاضلی دیگری برای تطهیر و تبلیغ کردن می‌یابد! نمی‌یابد؟»

علی قلهکی، فعال سیاسی- رسانه‌ای محافظه‌کار و نزدیک به بخش‌هایی از حاکمیت می‌گوید که درباره «بازتاب حضور آقازاده‌ها در تشکیلات پدرانشان» با یکی از «مسئولان نظام» صحبت کرده و این مسئول که نام و سمتش را نگفته، به او گفته: «مهم نیست و جمع بندی این شده که برای جلوگیری از نفوذ، بصورت ‎رسمی و ‎غیررسمی آقازاده‌ها، دامادها و عروس‌ها در حوزه‌ی مسئولیتیِ پدرشان، نقش‌آفرینیِ جدی کنند!»

آقای قلهکی این سیاست را «معضل فاجعه‌باری» دانست که گریبان نظام جمهوری اسلامی را گرفته و به گفته او «فرسنگ‌ها با شعارِ عدالت‌خواهیِ ابتدای انقلاب فاصله دارد!»

در مقابل همه انتقادها، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که از حامیان مسعود پزشکیان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران بود به دفاع از آقای عارف برخاست.

او در شبکه ایکس نوشت: «صرف حضور فرزند مسئولی در جلسات نسبتا عمومی دولتی، مذموم نیست. آنچه مذموم است، دخالت آن‌ها در امور اداره دولت است. محاکمه قبل از خطا، انصاف نیست.»

محمدرضا مهاجری، چهره رسانه‌ای هوادار مسعود پزشکیان هم در حاشیه انتقادها به هواداران ابراهیم رئیسی کنایه زد و نوشت: «انتقاد به حضور فرزند معاون اول در یک جلسه درست است و به حق و به جا لیکن به شما عزیزی که از دولتی حمایت کرده‌اید که دولت همسر و داماد و برادر داماد و دوست‌های داماد بوده نمی‌رسد. بفرمایید انتهای صف!»
ماجرای «ژن خوب» پسر عارف چه بود؟اصرار هفت سال پیش پسر آقای عارف در یک مصاحبه بر داشتن «ژن خوب»، برای پدرش دردسرساز شده استاین اولین بار نیست که آقای عارف به خاطر پسرش هدف حملات و انتقادها قرار گرفته است.

حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف که می‌گوید تحصیلات عالی در آمریکا داشته،‌ هفت سال پیش در یک مصاحبه پیشرفت خود را نه استفاده از رانت بلکه محصول «ژن خوب پدر و مادرش» دانست.

اظهاراتی که باعث انتقاد و دستمایه طنز شد و هشتگ «ژن خوب» را در شبکه‌های اجتماعی داغ کرد. این عبارت به جایگزینی طنزآمیز برای اصطلاح آقازاده در ادبیات سیاسی ایران تبدیل شد.

حمیدرضا عارف گفته بود: «هر کسی که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعدادهایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزء شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه پانزده کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال ۸۵ رفتن آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و پی اچ دی روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم.»

حضور رسمی و غیررسمی فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در مقام‌های دولتی و موقعیت‌های اقتصادی از مواردی است که انتقادها را بارها برانگیخته اما به دلیل روابط پیچیده ساختار قدرت در نظام جمهوری اسلامی اغلب حتی اگر به رسانه‌ها کشیده شد راه به جایی نبرده است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.