واشینگتن ‌تایمز: دولت اوباما اسناد گستردگی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مخفی کرده بود

ایران اینترنشنال: روزنامه واشینگتن ‌تایمز روز پنج‌شنبه، هشت شهریور، به نقل از یک مقام پیشین ضد اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا نوشت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، برخی اطلاعات محرمانه در ارتباط با دامنه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مخفی کرده بود.

به نوشته این روزنامه، این اطلاعات نشان می‌داد تلاش‌های حکومت ایران برای تولید سلاح هسته‌ای از آن‌چه تصور می‌شد، پیشرفته‌تر بود.


جان شیندلر، مقام سابق ضد اطلاعات آژانس امنیت ملی ایالات متحده، به واشینگتن‌تایمز گفت این اطلاعات در آن مقطع زمانی انتشار نیافت تا تلاش‌های دولت اوباما و دیگر قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تضعیف نشود.

شیندلر افزود یک سرویس اطلاعاتی حامی ایالات متحده بیش از یک دهه گذشته، فردی را که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خارج شده بود، به استخدام خود درآورد. این فرد به اطلاعات مهمی در خصوص برنامه هسته‌ای حکومت ایران دست یافته بود.

برجام در سال ۱۳۹۴ و در دوران ریاست‌جمهوری اوباما به امضا رسید. با این حال دونالد ترامپ در زمان حضور خود در کاخ سفید، سیاست فشار حداکثری را در برابر جمهوری اسلامی در پیش گرفت و نهایتا در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد.دیدار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای حکومت ایران، ۲۱ خرداد ۱۴۰۲واشینگتن ‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت جان شیندلر ۱۲ سال گذشته در جریان نشستی با کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی در اروپای مرکزی گفته بود بسته‌ای از اسناد از سوی عامل نفوذی سپاه پاسداران در اختیار او گرفته است.

این اسناد مجموعه‌ای از اطلاعات فوق‌محرمانه سپاه بودند و شامل داده‌های فنی در خصوص برنامه سانتریفیوژ جمهوری اسلامی می‌شدند.

به گفته شیندلر، کشوری که این عامل سپاه را به استخدام خود درآورده بود، شناسایی نشد اما بر اساس اطلاعات موجود، این کشور، اسرائیل نبود.

این مقام پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، عامل نفوذی سپاه را «یک منبع طلایی واقعی» خواند و افزود: «او یک مقام ارشد بود که به اطلاعات هسته‌ای دسترسی داشت. او درباره وضعیت حقیقی برنامه ایران برای ساخت بمب اطلاعات زیادی داشت.»

طی سال‌های اخیر، گزارش‌های زیادی از نفوذ عوامل سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منتشر شده است.

در یکی از برجسته‌ترین این موارد، روزنامه هلندی «فولکس‌کرانت» در دی‌ماه ۱۴۰۲ نوشت مسئول انتقال ویروس استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران، یک نیروی نفوذی سرویس جاسوسی هلند بوده است.

واشینگتن تایمز همچنین در گزارش خود به نقل از جان شیندلر نوشت اسناد عامل سپاه نشان داد برنامه جمهوری اسلامی برای تولید سلاح هسته‌ای، بسیار گسترده‌تر از ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده و پیشرفته‌تر از آن چیزی بود که دولت اوباما در آن زمان به‌صورت علنی مطرح کرده بود.

این روزنامه افزود دولت اوباما از اطلاعات جدید استقبال نکرد زیرا هدف واشینگتن در آن مقطع، تبلیغ برای توافق هسته‌ای در کنگره، افکار عمومی و جامعه جهانی بود.

شیندلر در ادامه اظهارات خود گفت یک افسر اطلاعاتی شخصا برای تحویل مدارک رسیده از عامل سپاه، با یکی از روسای منطقه‌ای سی‌آی‌اِی دیدار کرد اما این مقام ارشد سی‌آی‌ای از پذیرفتن مدارک سرباز زد.

به گفته شیندلر، این مقام سی‌آی‌اِی به صورت تلویحی به طرف مقابل خود توضیح داد که از مقام‌های «بالادستی» دستور داده شده از گرفتن اسرار هسته‌ای سپاه پاسداران خودداری کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۸ خرداد اعلام کرد از زمان امضای برجام در سال ۲۰۱۵، برنامه هسته‌ای تهران به طور قابل توجهی توسعه یافته است.

به گفته گروسی، حکومت ایران قادر به تولید آخرین نسل از سانتریفیوژها، ساخت تاسیسات جدید و دست زدن به اقداماتی «بسیار فراتر از این‌ها» است.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.