سی ان ان: افشای نفوذ دو ساله هکرهای سپاه پاسداران در رایانه‌های مقام‌های آمریکایی

العربیه: دو سال پیش از آنکه هکرهایی که گفته شده به حکومت ایران مرتبط هستند به کمپین ترامپ و همچنین برخی مقامات دولت آمریکا نفوذ کنند، آنها از روشی مشابه برای هدف قرار دادن جان بولتون، مشاور امنیت ملی در سال‌های نخست ریاست جمهوری ترامپ استفاده کرده بودند.

به گزارش «سی ان ان»، دو سال پیش، هکرها با نفوذ به ای‌میل یک مقام دولتی از جانب او به مقامات کاخ سفید که مرتبط با مسائل ایران بودند لینکی ارسال کرده بودند که ظاهرا حاوی پیش‌نویس کتاب او درباره ایران و کره شمالی بود در این ای میل از آنها خواسته شده بود تا نظرات کارشناسی خود را در این باره به او اعلام کنند.


«سی ان ان» که به نسخه‌ای از این ای میل دست یافته است، گزارش داده که در ژوئن۲۰۲۲ چندین نفر از مقامات کاخ سفید پس از دریافت این ای میل روی لینک کلیک کردند وبه این ترتیب امکان دستیابی هکرها به تمام اطلاعات رایانه‌های آنها را فراهم کردند.

پس از آن، فردی که از ای‌میل او برای ارسال لینک استفاده شده بود این موضوع را به اف بی آی اطلاع داد و همچنین به همکاران خود درباره هک بسیار پیچیده با جعل هویت هشدار داد.

تحقیقات «سی‌ان‌ان» نشان می‌دهد هکرها وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و سال‌ها است که اعضای سابق دولت ترامپ و همچنین دولت بایدن را هدف گرفته‌اند.

«سی‌ان‌ان» همچین دریافته که در اوایل سال میلادی جاری، همین هکرها یک دیپلمات ارشد سابق دولت بایدن در خاورمیانه را با حملات مشابه فیشینگ، هدف قرار داده بودند.

آوریل گذشته این دیپلمات، ای‌میلی از شخصی که خود را پژوهشگری در یک اندیشکده مشهور در واشینگتن معرفی می‌کرد دریافت کرد که او را «سفیر عزیز» خطاب قرار داده و خواستار گفتگو با او درباره مسائل اسرائیل و فلسطین شده بود.

با توجه به اینکه حکومت ایران، خصمانه‌ترین حملات علیه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا را انجام داده است، توجه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به فعالیت هکرهای وابسته به ایران جلب شده است.

یک مقام آمریکایی گفته است که ایران بطرزی پیگیرانه در پی ایجاد اختلاف و تنش در آمریکا هم با نفوذ هکری و هم با استفاده از رسانه‌های اجتماعی است.

یک افسر ارشد ضد جاسوسی اف بی آی هم به «سی ان ان» گفته است به دلیل تحریم‌ها، حکومت ایران ناچار است برای نفوذ اطلاعاتی از روش‌های خلاقانه‌تری استفاده کند برای همین هک و عملیات سایبری برای این منظور اهمیت زیادی دارد.»

در برخی از این عملیات نفوذ، حکومت ایران به اطلاعاتی دست یافته است که می‌تواند از آنها برای قتل یا آدم‌ربایی در خارج از کشور استفاده کند.

نوامبر ۲۰۲۲، رئیس ام ای فایو، سازمان اطلاعاتی بریتانیا فاش کرد که حکومت ایران حداقل برای کشتن یا ربودن ۱۰ نفر در خاک بریتانیا توطئه کرده بود و حداقل یکی از آنها با عملیات سایبری همراه بوده است.

مسیح علینژاد، فعال رسانه‌ای مخالف حکومت ایران، سال گذشته به «سی‌ان‌ان» گفته بود که تقریبا روزانه ای‌میل‌ها و وپیام‌هایی دریافت می‌کند که تلاش می‌کنند به موبایل او نفوذ کنند. سایر ایرانیان مخالف حکومت نیز در کشورهای دیگر هدف چنین حملاتی بوده‌اند.

جان بولتون، از مقامات ارشد سابق دولت آمریکا پیش از فاش شدن تلاش سپاه پاسداران برای قتل او، مورد حمله سایبری قرار گرفته بود تا جزییات تردد و اسکان او ردیابی شود. او یکی از مقامات آمریکایی است که حکومت ایران تلاش می‌کند به تلافی کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، ترور کند.

موسسه مطالعات خاورنزدیک در واشینگتن می‌گوید از زمان کشتن سلیمانی، ۱۱۵ «عملیات خارجی» حکومت ایران را ثبت کرده که قصد ترور، ربودن، ارعاب و تهدید و زیرنظر گرفتن افراد را داشته است. این تعداد بیشتر از نیمی از کل عملیات حکومت ایران در خارج از کشور علیه افراد مورد نظر از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ است.

متیو لویت از این موسسه می‌گوید: حکومت ایران با استفاده از هویت‌‌‌های جعلی در پی نفوذ به رایانه‌های افراد مورد نظر و جمع‌آوری اطلاعات به مدت طولانی از این طریق است.

اف بی آی درحال حاضر درحال تحقیق درباره هک کارزار انتخاباتی ترامپ و همچنین توطئه برای ترور ترامپ است که سرنخ هر دو به حکومت ایران می‌رسند. در بیانیه سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از جمله اف بی آی که نوزدهم آگوست منتشر شد آمده است که « حکومت ایران با تهاجم فزاینده برای نفوذ در انتخابات امسال برای تامین اهداف امنیتی خود، درصدد تغییر نتایج انتخابات است.»
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +509ویدیوی جالبی از نحوه معرفی شاهزاده رضا پهلوی در نشست شورای «اسرائیلی- آمریکایی»
  • +330راننده اتوبوس آلمانی در اتوبوس رو‌ قفل کردو به خانواده مهاجر گفت تا اینجارو تمیز نکنید نمیذارم برید
  • +185صدای شکستن استخوان‌های مقاومت خامنه‌ای در خاورمیانه، از لبنان تا اصفهان
  • +176نتانیاهو در سازمان ملل: به ظالمان تهران پیامی دارم هیچ جایی در ایران نیست که دست بلند اسرائیل به آن نرسد
  • +158وزیر دفاع اسرائیل: ارتش ما در حال نابود کردن آن چیزی است که حزب الله طی ۲۰ سال ساخته
  • +149محسن رضایی: ممکن است متجاوزان صهیونیست پس از لبنان، جنایات خود را به سمت ایران بکشانند
  • +141وزیر کشور جدید فرانسه، ستایشگر فرح پهلوی و مخالف مهاجران
  • +136علی افشاری: امروز رضا سراج، بازجوی دوران سخت بازداشتم، بعد از تحمل بیماری سخت مرد!
  • +133قطع کردن برق مراسم حکومتی بسیجی‌ها در شیراز توسط یک جوان
  • +121وزیر خارجه اسرائیل درخواست «آتش‌بس ۲۱ روزه» با حزب‌الله را رد کرد: به مبارزه ادامه می‌دهیم