بنیاد نیکسون جایزه «معمار صلح» را به شهبانو فرح و شاهزاده رضا پهلوی اعطا خواهد کرد

ایران اینترنشنال: بنیاد ریچارد نیکسون، پاییز امسال جایزه «معمار صلح» این بنیاد را به‌صورت مشترک به شهبانو فرح پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی اهدا خواهد کرد.

جایزه «معمار صلح» بنیاد نیکسون به افرادی اعطا می‌شود که به صورت مادام‌العمر برای شکل‌دادن به جهانی صلح‌آمیزتر تلاش کرده‌اند.


این بنیاد در خبر اهدای این جایزه به این دو شخصیت ایرانی نوشته است شهبانو فرح پهلوی، که از زمان انقلاب ۱۳۵۷ در تبعید به سر می‌برد، و فرزندش شاهزاده رضا پهلوی، به عنوان نمادهای قوی مخالفت با با رژیم تروریست و مذهب‌سالار حاکم بر ایران شناخته می‌شوند.

به نوشته بنیاد نیکسون این دو نفر بیش از ۴۰ سال از زندگی خود را به حمایت از آزادی دینی در ایران، دفاع از شکل‌گیری یک دولت دموکراتیک بر اساس رای مردم، و جلب توجه به نقض گسترده حقوق بشر در ایران اختصاص داده‌اند.

بنیاد نیکسون تاکید کرده که این جایزه همچنین به رابطه طولانی‌مدت میان محمدرضا شاه پهلوی و رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون اشاره دارد.

بنیاد نیکسون با اشاره به مدت حکمرانی محمدرضا شاه بر ایران، یادآوری کرده او متحدی قدرتمند برای ایالات متحده و دیواری در برابر اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد بود.

ریچارد نیکسون در مصاحبه‌ای که سال ۱۹۸۳میلادی انجام شد، با اشاره به این‌که «شاه را بهتر از هر رهبر جهانی دیگری» که در طول ۳۷ سال فعالیتش در حوزه عمومی ملاقات کرده‌، می‌شناخت، گفت: «من او را فردی بسیار حساس، بسیار باهوش، و کسی که جهان را به خوبی درک می‌کرد، یافتم.»
بنیاد نیکسون یادآوری کرده او تنها نماینده آمریکایی در مراسم خاکسپاری شاه در قاهره در سال ۱۹۸۰ بود و رضا پهلوی هم بعدا در مراسم خاکسپاری پات نیکسون در سال ۱۹۹۳ و خاکسپاری رییس‌جمهور نیکسون در سال ۱۹۹۴به نمایندگی از خانواده‌اش حاضر بود.

شاهزاده رضا پهلوی این جایزه را یک آبان ۱۴۰۳ در جریان یک مراسم شام رسمی در کتابخانه ریاست جمهوری ریچارد نیکسون دریافت خواهد کرد.

کمک‌های مالی جمع‌آوری شده در این میهمانی به حمایت از کارزار مدنی آمریکایی بنیاد ریچارد نیکسون که ابتکاری راهبردی برای آموزش اصول دموکراسی، تاریخ و مدنی به دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است، اختصاص خواهد یافت. این جایزه همچنین در مراسمی خصوصی در پاییز سال جاری به شهبانو فرح پهلوی اهدا خواهد شد.

سابقه و اهمیت جایزه «معمار صلح» بنیاد ریچارد نیکسونجایزه «معمار صلح» در سال ۱۹۹۵، اندکی پس از مرگ رئیس‌جمهور نیکسون، تاسیس شد این جایزه به افرادی اعطا می‌شود که «به‌طور ویژه‌ای در جهت تحقق هدف مادام‌العمر نیکسون برای ایجاد جهانی صلح‌آمیزتر تلاش کرده‌اند» و نمادی از تأیید تلاش‌های برجسته در زمینه‌های دیپلماسی، حقوق بشر، و حل منازعات بین‌المللی است.

این جایزه نه تنها به‌ عنوان تقدیری از تلاش‌های فردی در جهت صلح جهانی شناخته می‌شود، بلکه به دلیل ارتباط نزدیک آن با نام رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون، که یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی و دیپلماتیک قرن بیستم بود، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نیکسون در دوران ریاست جمهوری خود به ویژه در زمینه برقراری روابط دیپلماتیک با چین و کاهش تنش‌های جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی، نقش بزرگی در سیاست خارجی آمریکا ایفا کرد.

افراد برجسته‌ای که جایزه را دریافت کرده‌اندتاکنون این جایزه به چندین رئیس‌جمهور ایالات متحده، وزرای خارجه، سناتورها، و دیپلمات‌های برجسته اهدا شده است.

از جمله دریافت‌کنندگان برجسته این جایزه می‌توان به جرالد فورد، جورج بوش پدر، جورج دبلیو بوش، هنری کیسینجر، و مایک پمپئو اشاره کرد. افرادی مانند الیزابت دول، جو لیبرمن، و جان مک‌کین نیز این جایزه را دریافت کرده‌اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۹
مصدق روحت شاد - تهران، ایران

فرح پالانی جایزه نان حلال زرین و شاخزاده پالانی جایزه غیرت بلورین را از ملت ایران دریافت خواهند کرد!
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
۴۴
machan - لس انجلس، ایالات متحده امریکا

یهودی ها دست به کار شدند. برنامه چیدند که رضا پهلوی یهودی را بیارند سر کار. حالا از این جایزه ها بذل و بخشش می کنند. رضا پهلوی یهودی شده، عکس هاش هم منتشر شده.
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
۵۴
ایران من و شما - پاریس، آلمان

وای به روزی که بگندد نمک.
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۹
۳۴
مساوات - مساوات، ایتالیا

تو یکی صحبت از بی غیرتی نکن!! چون تو میدانی و من و من میدانم و تو 😂
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
۲۴
فاطی کماندو - قرچک، ایران

انقدر کس و کار خودتو با این القاب صدا زدی عادت کردی ولی اشکال نداره برای ادم شدن هیچ وقت دیر نیست سعی کن الان که از افغانستان به ایران مهاجرت کردی کمی اداب و معاشرت یاد بگیری ضرر نمیکنی. سعی کن پدر و مادر خودت رو همیشه با القاب نیک صدا بزنی تا اهسته اهسته یاد بگری. جای اون القاب که باهاش کس و کارتو صدا میزنی اینجا نیست.
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

وا مصیبت همین را کم داشتیم. مصدق روحت شاد که تحمل نداشت. مستقیم از بغل باجناق در حوزه به دفتر سایبری پرواز کرد. حالا این را دیگر نمی‌‌دانیم.مستقیم یا نیم دایره .امکان نیم دایره وجود دارد. بستگی به این که باجناق هنوز سر حال دم صبح است. منتظر بقیه. خوب کدام شروع می‌‌کند ؟ پیرزن ؟‌"های الناس اسم دختر نور زهرا است. چرا مثل انگلیسی‌ها که اسم ملکه خود را الیزابت گذاشتند اسم فارسی‌ نگذاشت." این دو تا که ما با را خلقیات پر کردند. به یک دقیقه نمی‌‌گذرد. جناب راسو راستگو از اتریش شروع به ابراز فلسفه ناشی‌ از حوزه می‌‌کند. این عاقل این‌ها است. کم بود تازگی‌ها یکی‌ جدید پیدا کرده. می‌‌گوید." فرح کمونیست بود و سه تا دوست پسر داشت. شاه را کرد بیرون تا برگردد مثل ملکه الیزابت شود ." یک پرسش شما که شب و روز بغل حوزه کنار هم هستید. نمی‌‌شود همیشه به پاهین تنه فکر نکنید. یک کمی با هم مشورت و بعد ما را روشن کنید. تا به امروز ما درک نکردیم فرح کمونیست بود یا نوکر آمریکا ؟. . .
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
۲۴
فاطی کماندو - قرچک، ایران

درود به مادر ایران شهبانوی فرح پهلوی و همینطور شاهزاده گرامی از تمام تلاشهای شما برای صلح دوستی و ازادی سپاس گذاریم به امید انکه ثمره این تلاشها هر چه زودتر نتیجه بده و ر یشه جمهوری کثیف اسلامی هر چه زودتر کنده بشه. ۴۵ ساله که تروریستها جز کینه و نفاق و مرگ بری دنیا چیز دیگری نخواستند شعارشون و حکومتشون از روز اول با مرگ شروع شده و بعد از ۴۵ سال هنوز میگن دشمن دشمن ضد انقلاب و غیره.
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
۶۴
zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

سایبری شماره ۴ هم آمد. ساعت دو شب در لوس انجلس از خواب بیدار می‌‌شود و ابراز عقیده "پهلوی‌ها یهودی هستند .این جایزه یهودی است" و تالاب پرت می‌‌شود در رختخواب و دوباره شروع به خرناس کشیدن می‌‌کند. چه امتی ؟. . . .
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵
۲۴
فاطی کماندو - قرچک، ایران
چه حالی میده با این خبر چوب کردن تو سوراخ سایبریها ریختن مثل زنبور بیرون 😂🤣
‌چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.